Întrebări legate de Sf. Liturghie

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox
Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 08 Mai 2013, 08:43

Hristos a inviat!
Am si eu doua nelamuriri:
1. Ce se stie despre ritualul dezbracarii sfintelor vesminte peste un bolnav la cererea acestuia.
2. Am slujit Sfanta Liturghie la o biserica unde sfanta copie era tinuta pe sfanta Masa, peste steluta, inainte de Sfanta Liturghie si dupa. Ce parere aveti despre un asemenea obicei neprevazut in Liturghier?

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde silvestru » 08 Mai 2013, 13:01

Adevarat a Inviat! Pai, despre ritualul dezbracarii vesmintelor s-a mai discutat pe aici pe undeva.
Iar despre pastrarea stelutei si copiei pe sf masa, poate omul o face dintr-un considerent practic, nu cred ca trebuie sa ne smintim doar pentru atât.
L-ati intrebat care este motivul?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 08 Mai 2013, 17:28

Nu am indraznit. Nu am vrut sa trag pe cineva la raspundere pentru eram invitat doar. O sa intreb.
Oricum Sfintele Vase si accesoriile se pastreaza la Proscomidiar.
Eu nu suport aceste cutume locale, mai ales cand se sare peste randuiala si se introduc inventii.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde silvestru » 26 Mai 2013, 20:26

Părinte Petru, rugăciunea punerii înainte, care face parte din categoria accesus ad altare, unde anume era în vechime rostită și unde anume ar trebui să fie acum rostită? Întreb deorece locul actual unde este ea plasată acum mi se pare nepotrivit, mi se pare irealist și lipsit de sens să cerem lui Dumnezeu să ne ducă la sfântul Său jertfelnic în momentul în care deja suntem ajunși. M am uitat chiar și în cartea sf vs, ultima ediție și este la fel, adică după ce am ajuns în altar se rostește.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 26 Mai 2013, 23:52

rugăciunea punerii înainte, care face parte din categoria accesus ad altare, unde anume era în vechime rostită și unde anume ar trebui să fie acum rostită? Întreb deorece locul actual unde este ea plasată acum mi se pare nepotrivit, mi se pare irealist și lipsit de sens să cerem lui Dumnezeu să ne ducă la sfântul Său jertfelnic în momentul în care deja suntem ajunși.
De Sf. Masă ne tot apropiem permanent, dar numai înainte de Anafora ne apropiem pentru a aduce Sfânta Jertfă. Deci, în acest moment, ne rugăm ca să ne apropiem cu un alt scop, cel mai important, şi care în trecut era şi singurul.
Rugăciunea tot timpul a fost plasată înainte de Crez (la început fără nici o ectenie însoţitoare) şi cred că tot acolo şi trebuie să rămână.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde silvestru » 06 Iun 2013, 13:48

rugăciunea punerii înainte, care face parte din categoria accesus ad altare, unde anume era în vechime rostită și unde anume ar trebui să fie acum rostită? Întreb deorece locul actual unde este ea plasată acum mi se pare nepotrivit, mi se pare irealist și lipsit de sens să cerem lui Dumnezeu să ne ducă la sfântul Său jertfelnic în momentul în care deja suntem ajunși.
De Sf. Masă ne tot apropiem permanent, dar numai înainte de Anafora ne apropiem pentru a aduce Sfânta Jertfă. Deci, în acest moment, ne rugăm ca să ne apropiem cu un alt scop, cel mai important, şi care în trecut era şi singurul.
Rugăciunea tot timpul a fost plasată înainte de Crez (la început fără nici o ectenie însoţitoare) şi cred că tot acolo şi trebuie să rămână.
Da, de acord, însă eu mă refer la momentul rostirii rugăciunii, ar fi realist dacă se rostește după pomenirile din biserică, în timp ce se duc darurile spre altar, în locul troparelor, Iosif cel cu bun chip, și celelalte, etc... .
Iar dacă rugăciune se rostește după ce suntem ajunși la sfântul jertfelnic, atunci cred că trebuie omisă partea cu bold din paranteză.

Doamne, Dumnezeule, Atotţiitorule, Cel ce eşti singur Sfânt, Care primeşti jertfă de laudă de la cei ce Te cheamă pe Tine cu toată inima, primeşte şi rugăciunea noastră a păcătoşilor; ( du-ne la sfântul Tău jertfelnic) și ne fă vrednici a-Ţi aduce Ţie daruri şi jertfe duhovniceşti, pentru păcatele noastre şi pentru cele din neştiinţă ale poporului . Şi ne învredniceşte să aflăm har înaintea Ta, ca să fie bineprimită jertfa noastră şi să se sălăşluiască Duhul cel bun al harului Tău peste noi, peste aceste daruri puse înainte şi peste tot poporul Tău.
Ce părere aveți?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iun 2013, 01:45

Mai degrabă aşa:
Doamne, Dumnezeule, Atotţiitorule, Cel ce eşti singur Sfânt, Care primeşti jertfă de laudă de la cei ce Te cheamă pe Tine cu toată inima, primeşte şi rugăciunea noastră a păcătoşilor şi fă-ne vrednici (de) a ne apropia de sfântul Tău jertfelnic şi a-Ţi aduce Ţie daruri şi jertfe duhovniceşti, pentru păcatele noastre şi pentru cele din neştiinţă ale poporului . Şi ne învredniceşte să aflăm har înaintea Ta, ca să fie bineprimită jertfa noastră şi să se sălăşluiască Duhul cel bun al harului Tău peste noi, peste aceste daruri puse înainte şi peste tot poporul Tău.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde silvestru » 12 Noi 2013, 15:29

Saptamana trecuta am fost in Israel si duminica dimineata am participat la o Liturghie in Ierusalim la Biserica invierii, care a avut loc in antecamera sf mormant al Domnului. Insa m-a dezamagit un lucru la greci. Am vazut cum înainte de impartasirea mirenilor , dupa ce s-au impartasit clericii, s-a adaugat in potirul din care urma impartasirea celor din fata sf mormant( nu stiu la celelalte potire, caci s-au impartasit in mai multe locuri), o cantitate mare de vin si s-a pus si caldura, bineinteles. Aveti ideie despre acest obicei de lungire a sf Sange?
Mentionez ca dupa cantitatea mare de vin care s-a adugat in potir, cred ca a fost foarte putin sf Sange pe fundul potirului...
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 12 Noi 2013, 16:59

Asta este o practivă veche la ei. Sfinţesc un potir mai mare, apoi pun câte puţin Sf. Sânge în fiecare potir şi completează cu vin şi căldură. Aşa fac tot timpul, "înmulţind" Sf. Sânge aşa cum babele "înmulţesc" aghiasma.
Varianta corectă şi mai veche ar fi sfinţirea mai multor potire, şi nu dizolvarea conţinutului unuia singur. Dar lor nimeni nu le poate reproşa nimic. Pe de o parte ei se consideră drepţi, iar pe de alta, cei care ar dori să le facă observaţii nu cunosc prea multe despre practicile liturgice ale altor Biserici Ortodoxe surori.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 12 Feb 2014, 22:22

Am avut prilejul sa slujesc dumnezeiasca Liturghie sâmbăta intr-un paraclis alaturi de un protos. Am observat urmatoarele curiozitati:

1. la Liturghie pe Sf masa in partea dreapta pe colţ (spre sfintele Usi) era Crucea, lingurita şi copia pe care nu a folosit-o. Este corect sa se foloseasca cuţitul la Proscomidie?
Aceste obiecte au ramas neatinse pe tot parcursul Liturghiei, cu exceptia linguritei (pt impartaşirea credinciosilor la final). Cand a luat sf. Evanghelie, nu a pus sf cruce în locul ei pe sf antimis.
2. Rostirea tuturor rugaciunilor cu voce, inclusiv epicleza.

3. Fara fericiri, doar Aparatoare Doamnă.


4. Am mai auzit pe cineva zicand ca sf. Liturghie practic incepe cu fericirile. Eu cred ca incepe cu Binecuvantarea mare.
(Indiferent de textul istoric, sf Liturghie e aceeaşi)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 15 Feb 2014, 16:36

Curiozităţi:
la Liturghie pe Sf masa in partea dreapta pe colţ (spre sfintele Usi) era Crucea, lingurita şi copia pe care nu a folosit-o.
Există tradiţai greacă şi rusă, ca după Intrarea Mare, copia şi linguriţa să fie puse dea dreapta şi dea stânga crucii, după modelul suliţei şi trestiei. Dar ele şi se folosesc la timpul potrivit: copia pentru a tăia mărunt părtcelele de Sf. Trup, iar linguriţa pentru a împărtăşi.
Este corect sa se foloseasca cuţitul la Proscomidie?
Copia şi este un cuţit, dar de o anumită formă şi consacrat doar pentru aşa ceva. Sunt multe copii foarte proaste, în locul cărora, nu-i păcat să fie folosit un cuţit, dar unul rezervat numai pentru asta. Totuşi e mai bine ca să există 2 copii, una mare şi alta mică, şi ele să fie bine ascuţite, ca să nu fie nevoie să căutăm alte soluţii.
Cand a luat sf. Evanghelie, nu a pus sf cruce în locul ei pe sf antimis.
E un obicei românesc pe care nici eu nu-l respect.
Rostirea tuturor rugaciunilor cu voce, inclusiv epicleza.
Corect. Numai că sunt şi unele care nu se rostesc tare. Am văzut şi mult amatorism la acest capitil în unele parohii din BOR.
Fara fericiri, doar Aparatoare Doamnă.
Totuşi trebuie Fericirile...

Am mai auzit pe cineva zicand ca sf. Liturghie practic incepe cu fericirile. Eu cred ca incepe cu Binecuvantarea mare.
(Indiferent de textul istoric, sf Liturghie e aceeaşi)
Liturghia Cuvântului începe cu binecuvântarea, iar Liturghia Euharistică, cu "accesus ad altare".

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 15 Feb 2014, 20:35

Va multumesc. Chiar nu stiam de aceste lucruri.

Totusi se poate imparti dumnezeiasca Liturghie in doua: Liturghia Cuvantului si Liturghia euharistica?

Am incercat si eu sa rostesc toate rugaciunile mai tare sau mai usor, dar am observat ca se tradeaza taina, si pe deasupra am ragusit. La parohie nu merge, pe la Facultati da.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 17 Feb 2014, 10:55

Totusi se poate imparti dumnezeiasca Liturghie in doua: Liturghia Cuvantului si Liturghia euharistica?
Nu e vorba de împărţire, ci de distincţia unor părţi istorice şi teologice. N-aţi învăţat despre asta la seminar şi facultate?
Am incercat si eu sa rostesc toate rugaciunile mai tare sau mai usor, dar am observat ca se tradeaza taina, si pe deasupra am ragusit.
Răguşitul e o problemă subiectivă. Iar taina nu se trădează, ci se descoperă. Nu confundaţi taina cu secretul. Sunt 2 lucruri diferite.
La parohie nu merge, pe la Facultati da.
Merge foarte bine. Veniţi în Portugalia să vă arăt...

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 22 Feb 2014, 21:32

Tocmai aici este problema teologiei actuale: distinctiile, prea multe aspecte si distinctii. Nu mai vorbesc mai departe despre rationalism.

serafim
Mesaje:10
Membru din:19 Aug 2011, 23:47
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde serafim » 12 Mai 2014, 22:53

In cartea dvs, precizați ca cea de'a doua ectenie a cererilor ar trebui păstrată și prima suprimată. După vohodul mare , ar trebui sa se zica doar "Domnului sa ne rugam" si rugaciunea punerii inainte?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 13 Mai 2014, 08:42

In cartea dvs, precizați ca cea de'a doua ectenie a cererilor ar trebui păstrată și prima suprimată. După vohodul mare , ar trebui sa se zica doar "Domnului sa ne rugam" si rugaciunea punerii inainte?
Eu zic doar "Sa poinim rugaciunea noastra Domnului" si rugaciunea. Se poate spune si "Domnului sa ne rugam" si poate chiar e mai logic...

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde silvestru » 27 Mai 2014, 16:09

Parinte Petru, spuneati undeva ca, binecuvantarea pentru Sf Liturghie, ar fi mai bine de dat in mijlocul bisericii. Asta pentru a defini mai clar enarxa? Si cum ar trebui realizat practic acest lucru, caci in fata sf mese se binecuvinteaza cu evanghelia peste antimis in forma +, dar in mijlocul bisericii?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 28 Mai 2014, 16:08

Parinte Petru, spuneati undeva ca, binecuvantarea pentru Sf Liturghie, ar fi mai bine de dat in mijlocul bisericii. Asta pentru a defini mai clar enarxa? Si cum ar trebui realizat practic acest lucru, caci in fata sf mese se binecuvinteaza cu evanghelia peste antimis in forma +, dar in mijlocul bisericii?
Pe atunci, când enarxa era în afara altarului şi chiar a bisericii, Liturghia nu avea binecuvântare (în schimb Vecernia şi Utrenia după tipicul catedral se începeau cu "Binecuvântată este împărăţia", fără vreun gest special). După cum o spune şi etimologia cuvântului "binecuvântare", accentul cade pe cuvânt, nu pe gest, care ar putea şi să lipsească.
Când spunem că ceva ar fi mai interesant sau mai profund ca altceva, nu înseamnă că trebuie imediat să şi punem în practică. De la teorie la practică e o cale lungă, şi nu cred că-i normal ca fiecare preot, cu de la sine putere, să hotărască astfel de aspecte liturgice importante.

MihaEl
Mesaje:48
Membru din:31 Aug 2014, 17:15
Confesiune:ortodox
Preocupări:student

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde MihaEl » 02 Sep 2014, 22:26

În ultima ediție a Liturghierului (Bucureşti 2012) s-a purces la schimbarea substantivului slujbă cu substantivul slujire.
Este vreo diferență între cuvintele "slujbă" şi "slujire"? Dacă da, care-i?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 11 Sep 2014, 22:16



Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX