suminonA
fiecare sustinand ca dumnezeul lor este cel "unul".
Eu nu am zis ca Dumnezeul
ortodox este Unul ,
Nici nu am afirmat ca asa ati zis, ci doar am presupus ca la acela va referiti. Daca am inteles gresit va rog sa ma corectati si sa ziceti la care va referiti.
dar exista Un singur Dumnezeu Adevarat din toti dumnezeii (a fiecarei religii in parte)
De unde stiti acest lucru? De unde stiti ca nu sunt mai multi zei adevarati, iar fiecare religie si-a ales doar un subset (sau chiar doar unul) dintre ei pentru a-i promova? Cand spun "si-au ales" nu ma refer ca ii cunoaste si descrie in mod real, ci doar in masura in care poate fiecare sa ii inteleaga.
Stiu ca zeii promovati de diferitele religii sunt incompatibili unii cu altii (multi fiind complet incoerenti logic chiar si luati individual), dar ma refer ca e posibil sa existe si alti zei adevarati pe care nu-i promoveaza nici o religie cunoscuta de noi. Sper ca va dati seama ca a argumenta ca unicitatea ar rezulta din biblie nu e posibil, deoarece pe baza bibliei (respectiv a ceea ce isi defineste fiecare ca fiind "biblia" sa), se sustine existenta mai multor zeitati diferite, incompatibile una cu cealalta. Ca atare, strict pe baza "bibliei" nu rezulta ca exista un singur zeu adevarat, si cu atat mai putin rezulta care dintre interpretarile contradictorii ar corespunde realitatii. Daca sunt si alte argumente care dovedesc unicitatea zeitatii adevarate din punctul dumneavoasrta de vedere, sunt curios sa le aflu cu aceasta ocazie.
si cu siguranta una din miile de religii se roaga Lui .
Nu inteleg de unde rezulta aceasta siguranta. Dat fiind numarul de religii cunosctue si contradictorii care pretind sa promoveze adevarul, chiar si in cazul existentei unei zeitati teiste, sansa ca una dintre religiile cunoscute sa fie cea care descrie zeul adevarat este incredibil de mica. Va dati seama cate alte variante de descrieri de zeitati exista, pe langa cele cunoscute si promovate in religiile actuale? Iar ca sa putem sustine ca una din mile de religii (cunoscute si necunoscute) cu siguranta se roaga zeitatii unice adevarate, trebuie sa demonstram inainte ca exista o zeitate unica si adevarata.
Toate religiile teiste pe care le-am intalnit pana acum doar postuleaza ca zeitatea descrisa de teologia lor exista si e unica adevarata. Iar a postula nu inseamna a demonstra. Si cu parere de rau, foarte putini credinciosi pe care i-am intalnit pana acum au puterea sa accepte asta. Dumneavoastra sunteti de acord ca dogmatica ortodoxa postuleaza ca zeitatea ortodoxa este unica adevarata?
Acum eu propun in felul urmator:
Sa ne spuneti cate ceva despre dvs ,varsta ,ce religie ati avut de mic ,acum care religie va este mai apropiata si din ce motive .
Pentru a intelege intrebarea dvs. cu "lista"
De mic nu am avut nici o religie, in sensul ca nu am crezut in vreuna la modul relevant. Am crezut desigur in lucruri pe care nu le-am inteles si asumat in prealabil, dar nu la modul constient si sincer ca sa conteze. Credinta in existenta lui Mos Craciun este un exemplu. Cu alte cuvinte religia parintilor mei nu mi s-a transmis (impus) prin indoctrinare, ca atare nu am crezut niciodata in ea, iar daca as fi fost indoctrinat tot nu ar fi constituit pentru mine o credinta care sa conteze astazi.
As fi dat mai multe detalii despre credintele mele actuale, dar dupa raspunsurile lui "Constantinos" sunt foarte circumspect, pentru ca intr-o comunitate in care astfel de raspunsuri sunt tolerate, riscul de a degenera discutia in certuri inutile este mult prea mare.
Daca credeti ca exista un Creator ,atunci este clar ca Creatorul a creat cerul ,pamantul si tot ce este in cer si pe pamant ,asta este una .
Imi pare rau, dar nu sunt de acord. Oricat as crede eu ceva (in speta in existenta unuia sau mai multor zei creatori), asta nu e suficient pentru a stabili Adevarul obiectiv in acest sens. Chiar daca ar fi foarte probabil, nu am nici un argument suficient pe baza caruia sa pot afirma ca sunt absolut sigur ca am si dreptate.
Al 2-a ,de ce ne-a creat Dumnezeu? ca sa ne chinuim ? mantuindune .
Nu cunosc scopul pentru care am fost creati, pentru ca nu am nici o dovada ca am fi fost creati
cu vreun scop (sa nu uitam ca nu am nici o dovada ca am fi fost
creati cu sau fara scop). Fiecare religie are raspunsurile ei la astfel de intrebaril, iar cele teiste in particular au niste descrieri destul de detaliate ale "scopurilor" pe care le propavaduiesc. E fascinant a le veda in paralel pe cele date de diferitele teologii pentru cei care acceptandu-si failibilitatea, nu se rezuma la a cunoaste doar una impusa de altii, si pe aceea doar partial.
Crestinismul (ortodocsia,catolici,protestanti) ne raspunde la aeasta intrebare prin Cuvintul sau Biblia .
Unde vreau sa ajung ,ca omul la inceput nu avea nevoie sa fie mantuit .
Acum dupa ce a cazut omul ,are nevoie sa se ridice ,cum? totul este scris in Biblie si sfanta Traditie .
Da, iar alte religii (teiste) raspund altfel pe baza (si a) altor scrieri considerate "sfinte" (sau revelate), cum sunt coranul si cartea mormonilor si multe altele.
Deci ,incerc sa modelez o "lista" cum o inteleg eu :
1.Sa fiu Botezat
2.Sa merg la Biserica cat mai des posibil .
3.Sa tin cel putin cele 4 posturi in an si miercurea si vinera.
4.Sa ma spovedesc cat mai des si sa ma Impartasesc cu Trupul si Sangele Domnului .
5.Sa ma rog.
6.Sa fac bine la cei apropiati si la vrajmasi.
7.Sa nu fac rau in nici un fel ,sa nu ucid nici fizic nici cu gandul .
8.Sa am doar ganduri bune .
9.Sa nadajduiesc la mila Lui Dumnezeu .
10.Decalogul
Cam asa pe scurt si principal din ce imi vine acum in minte am scris .
Ok, multumesc. O intrebre imediata este: care din aceste conditii sunt considerate de dogmatica ordoxa ca fiind
sine qua non pentru mantuire? Determinarea celor care sunt necesare in acest sens este importanta, cu atat mai mult cunoasterea tututor celor necesare, pentru ca daca nu le indeplinim pe cele necesare, degeaba le indeplinim pe celelalte, in contextul mantuirii la ortodocsi. Chiar si aici am intalnit persoane care nu considera botezul necesar, in timp ce dogmatica ortodoxa e foarte clara in acest sens sustinand obligativitatea botezului.
"Dumnezeu nu este stat cu constitutie si legi ,daca ai gresit esti pedepsit.
Adica nu este pedepsit omul la fiecare greseala , ca si pilda cu fiul risipitor."
Ok, dar discutia asta este legata de mantuire sau pierderea ei, care este rezultatul unei judecati finale si irevocabile, pe baza faptelor si gandurilor din timpul vietii. Chiar daca acceptam ca omul nu este pedepsit (imediat) la fiecare greseala, pedeapsa prin pierderea mantuirii
nu este optionala. Daca si asta am inteles gresit despre ortodoxie, rog sa ma corectati.
Hai sa luam cele mai mari religii din lume ,eu cred ca doar una din ele este cea adevarata.
Asta nu ma surprinde deloc, mai tare ma surprinde pozitia credinciosilor care declara mai multe religii incompatibile ca fiind simultan adevarate.
Tot asa putem adauga mormonismul, iar viata lui Joseph Smith se poate asemana si ea cu a altor auto-declarati profeti.
Ramane budismul si hinduismul ,nu mi se pare a fi adevarate din ce am vazut despre ele .
Mai sunt si multe altele, multe pe care nici macar nu le cunosc.
Sunt curios ce va face pe dumneavoastra sa respingeti budismul si hinduismul, adica ce anume din ceea ce ati vazut despre ele v-a condus la aceasta decizie (fara a va baza pe credintele pe care le aveti dspre biblie, desigur).
A respinge ceva ce cunosc partial sau deloc, cu o siguranta absoluta, mi se pare un risc foarte mare pentru oamenii failibili. De aceea eu personal incerc sa cunosc cat mai multe, ca sa pot lua deciziile pe care le iau cat mai bine informat fiind.
Singura Adevarata mi se pare Crestinismul ,dvs. ce parere aveti?
Parerea mea este ca aveti dreptul sa vi se para ca aveti dreptate, atata timp cat va bazati pe toata informatia disponibila dumneavoastra, adica fara sa ignorati intentionat lucruri care nu va convin. (O spun la modul general, sper sa nu credeti ca insinuez ceva despre cineva anume). O decizie de credinta luata cu sinceritate pe baza informatiilor disponibile este cel mai bun lucru pe care il putem face. O zeitate care nu va aprecia acest lucru nici nu consider ca merita luata in considerare din punct de vedere moral.
A.