Omeneşte, înţeleg foarte bine ceea ce vreţi să spuneţi. Dar oare noi, oamenii Bisericii, n-ar trebui să ne ghidăm în primul rând după Scriptură şi după Tradiţie ? Şi când zic oamenii Bisericii, nu mă refer doar la preoţi. Şi cei care solicită Cununia ar trebui să fie oameni ai Bisericii, iar dacă nu sunt, să devie mai întîi, iar apoi să se cunune, după cum aţi scris în repetate rânduri.Un studiu istoric despre căsătoriile mixte ar fi inutil. Biblia tolerează astfel de căsătorii (nu neapărat le aprobă), Canoanele, în principiu, le interzic, iar în practică totul e şi mai complicat:
– în diaspora şi în zonele de interferenţă a confesiunilor, căsătoriile mixte devin o normalitate firească. Nu poţi interzice oamenilor să se iubească…
Aşadar, Taina aceasta este mare, dar (doar) în Hristos şi în Biserică. Pe de-o parte, nu poţi interzice oamenilor să se iubească, dar pe de alta parte,
Cu riscul de a-i contraria pe oameni, oare n-ar trebui să le înfăţişăm prioritatea relaţiei cu Hristos şi cu Biserica ? Dacă iubirea lor este mai importantă, aşa încât să se justifice o cununie mixtă, despre ce fel de Taină mai vorbim ?Luca 14, 26: „Dacă vine cineva la Mine şi nu urăşte pe tatăl său şi pe mamă şi pe femeie şi pe copii şi pe fraţi şi pe surori, chiar şi sufletul său însuşi, nu poate să fie ucenicul Meu”.
Nu pledez pentru interzicerea cununiilor mixte, dar ele ar trebui savârşite în mod excepţional, iar nu ca o necesitate de neocolit în diaspora. După cum aţi scris, doi oameni se pot căsători pe baza unei iubiri autentice, dar dacă unul din ei aparţine altui cult sau altei religii, şi nu se pot cununa din acest motiv,asta nu înseamnă nicidecum că celălalt care este ortodox trebuie canonisit ca curvar; în măsura în care el se apropie de Biserică, poate primi Sfintele Taine ca orice creştin.
Iar dacă considerăm necesară şi chiar normală cununia mixtă, oare nu ne vor judeca:
- iudeii, care trăind mii de ani în diaspora, s-au căsătorit doar întrei ei, şi neamul lor nu s-a stins, ba dimpotrivă...
- neoprotestanţii, care ţin tare la acest principiu în zilele noastre ? Zelul lor misionar nu îi motivează spre căsătorii mixte în care să aştepte convertirea celuilalt cu anii sau cu zecile de ani, ci îi îndeamnă să fie clari în alegerile lor din primul moment al unei posibile relaţii.
Pe când la noi, principiul iconomiei contemporane conduce de cele mai multe ori la pierderea credinţei şi în cazul soţului ortodox...
Ce să mai vorbim despre căsătoriile cu musulmani ?