Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 16 Noi 2009, 21:13

La slujirea in sobor care este regula dupa care se stabileste protosul?
Daca avem si preoti calugari in sobor se schimba cumva regula?
În BOR, există următoarele criterii:
- după rangul administrativ: delegat special al ierarhului, vicar-administrativ, decan de facultate, protopop, stareţ de mănăstire, consilier eparhial etc
- după rangul bisericesc: arhimandrit, protosinghel, ieromonah / iconom-stavrofor, preot (simplu)
- după vechimea în hirotonie.

Dacă e un hram sau vreo slujbă specială, se ţine cont mai întâi de primul principiu, apoi de-al doilea şi în cele din urmă de-al treilea. Dacă însă sunt 2-3 preoţi la parohie care slujesc împreună la aceeaşi biserică, rolul de protos se dă prin rotaţie. La mănăstiri, rolul de protos îl are tot timpul stareţul.
Mai trebuie menţionat că în practica bisericească (din întreaga Ortodoxie), dacă slujesc împreună preoţi de mir şi preoţi monahi, în cazul în care ei au ranguri administrative sau bisericeşti şi chiar vechime în hirotonie apropiată, întâitate se dă preotului monah.

În Biserica Rusă nu se prea ţine cont de rangurile administrative, ci doar de cele bisericeşti şi vechimea în hirotonie. E şi un cu totul alt sistem de acordare a rangurilor bisericeşti.

Avatar utilizator
Arhidiacon
Mesaje:20
Membru din:04 Noi 2009, 10:30
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde Arhidiacon » 17 Noi 2009, 10:18

În Biserica Rusă nu se prea ţine cont de rangurile administrative, ci doar de cele bisericeşti şi vechimea în hirotonie. E şi un cu totul alt sistem de acordare a rangurilor bisericeşti.
De cand vizitez acest forum am avut in gand sa va intreb, Preacuvioase parinte profesor, despre rangurile din Biserica Ortodoxa Rusa. Mai exact, sunt destul de multe diferente fata de celelalte Biserici Ortodoxe surori. Nu-mi ascund gandul ca mi se pare foarte frumoasa randuiala ruseasca in privinta distinctiilor acordate preotilor, desi s-ar putea sa existe exagerari, in sensul ca unii slujitori sa fie nerabdatori si sa faca multe doar pentru a se vedea cu o mitra pe cap - nu stiu asta - dar cred ca e o randuiala buna, care-l face pe slujitor, monah dar mai ales de mir, sa se simta recompensat, apreciat, apropiindu-se oarecum de inalta slujire arhiereasca; zic aceasta deoarece de multe ori ne batem de exagerari din partea ierarhilor care se considera supraoameni in raportul cu clerul aflat in grija lor arhipastoreasca. In vechime episcopul, in privinta vesmintelor, nu avea in plus decat omoforul, purta felon in continuare ca toti preotii, se simtea el in primul rand mai apropiat de clerul din care se ridicase si el defapt. Mi se pare frumoasa randuiala prin care i se recunosc darurile unui slujitor si i se da voie sa liturghiseasca cu usile imparatesti deschise pana la un anumit moment din Liturghie. Stiu ca multe pot fi obiceiuri mai noi, dar si in privinta vesmintelor arhieresti sunt multe elemente introduse in ultimele secole.
Poate s-ar putea deschide un subiect pe aceasta tema in acest forum; sunt nou venit si nici nu stiu cum se face sau daca pot eu asta.
In final vreau sa va felicit pentru munca pe care o faceti, sa stiti ca va urmaresc cu mult interes, fiind pasionat mai ales de liturgica. Va doresc mult spor si binecuvantare de la Dumnezeu.
Blagosloviti si iertati.
Ultima oară modificat 18 Noi 2009, 01:21 de către Arhidiacon, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 17 Noi 2009, 10:44

Mi se pare frumoasa randuiala prin care i se recunosc darurile unui slujitor si i se da voie sa liturghiseasca cu usli imparatesti deschise pana la un anumit moment din Liturghie. Stiu ca multe pot fi obiceiuri mai noi, dar si in privinta vesmintelor arhieresti sunt multe elemente introduse in ultimele secole.
Poate s-ar putea deschide un subiect pe aceasta tema in acest forum; sunt nou venit si nici nu stiu cum se face sau daca pot eu asta.
Sigură că puteţi. Deschideţi deci un topic nou...
despre rangurile din Biserica Ortodoxa Rusa. Mai exact, sunt destul de multe diferente fata de celelalte Biserici Ortodoxe surori.
Şi despre asta trebuie un topic nou...

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde Nuica Stefan » 18 Iun 2014, 23:22

Sărut mâna. Am și eu o întrebare. În cadrul slujbei săvârșite de sobor de preoți fără diaconi, în cadrul Intrării mici de la Liturghie cu Evanghelia, protosul stă în jumătatea Bisericii cu Evanghelia sau înaintea Sfintelor Uși? Aceeași întrebare o adresez și pentru vecernie, când cădirea este săvârșită de către protos: își reia locul de protos sau se duce înaintea Ușilor?
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 20 Iun 2014, 10:33

În cadrul slujbei săvârșite de sobor de preoți fără diaconi, în cadrul Intrării mici de la Liturghie cu Evanghelia, protosul stă în jumătatea Bisericii cu Evanghelia sau înaintea Sfintelor Uși? Aceeași întrebare o adresez și pentru vecernie, când cădirea este săvârșită de către protos: își reia locul de protos sau se duce înaintea Ușilor?
Sunt valabile ambele practici. Nu sunt arugmente care să spună că una e corectă, iar alta e greşită (decât poate speculaţii prosteşti ale unora).

Pauperuschristi
Mesaje:1
Membru din:27 Noi 2014, 17:22
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Intrarea (Iesirea) cu Cinstitele Daruri / Vohodul Mare

Mesaj necititde Pauperuschristi » 27 Noi 2014, 17:32

Am dat de o controversa, anume:
Atunci cand se slujeste in sobor, fara arhiereu si diacon, cinstitele daruri pot fi purtate de primii doi preoti din vohod? Am observat ca se intampla si asa, cu conditia ca primul sa tina potirul, insa temeiuri sunt, si care sunt ( pro si contra ) ?
Multumesc !

sorinmr
Mesaje:22
Membru din:31 Oct 2009, 12:40
Confesiune:ortodox
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde sorinmr » 07 Feb 2015, 16:16

La manastire, slujirea in sobor are loc doar atunci cand slujeste si staretul? sau nu are legatura slujirea in sobor cu prezenta staretului la slujba?
Multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 08 Feb 2015, 21:45

La manastire, slujirea in sobor are loc doar atunci cand slujeste si staretul? sau nu are legatura slujirea in sobor cu prezenta staretului la slujba?
"Sobor" înseamnă "adunare", adică slujbă cu mai mulţi preoţi, indiferent dacă printre ei este stareţul sau nu.

sorinmr
Mesaje:22
Membru din:31 Oct 2009, 12:40
Confesiune:ortodox
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde sorinmr » 24 Feb 2015, 11:12

"Sobor" înseamnă "adunare", adică slujbă cu mai mulţi preoţi, indiferent dacă printre ei este stareţul sau nu.
Prin urmare nu exista nicăieri vreun canon in care se spune ca doar preotul de rand slujeste singur la manastire fara alti preoti, atunci cand lipseste staretul. este valabil si in Muntele Atos? aveti idee?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 24 Feb 2015, 13:45

"Sobor" înseamnă "adunare", adică slujbă cu mai mulţi preoţi, indiferent dacă printre ei este stareţul sau nu.
Prin urmare nu exista nicăieri vreun canon in care se spune ca doar preotul de rand slujeste singur la manastire fara alti preoti, atunci cand lipseste staretul. este valabil si in Muntele Atos? aveti idee?
1. Un asemenea canon nu este şi nici nu poate. E chiar atât de greu e răsfoit colecţia de canoane ca să ne dăm seama că ele nu se ocupă cu probleme liturgice decât atunci când acestea au o importanţă dogmatică. Or, în acest caz, fondul dogmatic e mult prea departe...
2. În Athos, atunci când nu slujeşte stareţul, protosul soborului este preotul care slujeşte cu săptămâna. Aşa e cel mai corect.

MihaEl
Mesaje:48
Membru din:31 Aug 2014, 17:15
Confesiune:ortodox
Preocupări:student

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde MihaEl » 02 Apr 2016, 16:07

În cazul slujirii în sobor dar fără diacon cum a ajuns ca:

1. la intrarea mică Evanghelia să fie purtată de protos?
2. la intrarea mare ambele sfinte vase să fie purtate tot de protos?

Din punct de vedere practic nu găsesc rostul acestor prescripții ale Liturghierului. Când oricare alt preot împreună-slujitor poate purta aceste obiecte, de ce cad toate pe umerii protosului?

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde Pr Haralambie » 02 Apr 2016, 21:29

Asa mi se pare si mie ca ar fi fost logic, dacă nu este diacon, sa le poarte cel mai " tânăr " in preotie din sobor...
Iar ordinea la Intrarea Mica sa fi fost întocmai ca și cand este diacon, protosul ultimul...
Cu mult respect.

MihaEl
Mesaje:48
Membru din:31 Aug 2014, 17:15
Confesiune:ortodox
Preocupări:student

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde MihaEl » 05 Apr 2016, 23:19

Asa mi se pare si mie ca ar fi fost logic, dacă nu este diacon, sa le poarte cel mai " tânăr " in preotie din sobor...
Iar ordinea la Intrarea Mica sa fi fost întocmai ca și cand este diacon, protosul ultimul...
Sunt de acord cu dumneavoastră.
Însă încerc să aflu perspectiva istorică asupra momentului; cum a apărut această practică?
Parcă în slujirea unui preot cu un diacon lucrurile sunt cât de cât clare: diaconul poartă discul, preotul potirul dar în lipsa diaconului lucrurile devin ciudate...

Poate că practica s-a impus din cauza uzanței din unele perioade istorice (nu departe de noi) când cel mai adesea preotul slujea singur. Iar când se întâmpla să fie sobor de preoți, preotul - care acum era și protos, practic proceda ca și când ar fi slujit doar el - ducând ambele sfinte vase.

Dar ce-am scris este strict speculație personală; nu am argumente ca să susțin cele afirmate. Așa că aștept părei avizate.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 06 Apr 2016, 13:00

Dpdv istoric este foarte greu de spus ceva, pentru că, până nu demult, slujba fără diacon era de neconceput. În sec. 12, patriarhul Luca Chrysoverghis dădea 200 de metanii preotului care îndrăznea să slujească fără diacon.
Diacon putea să fie orice bărbat din comunitate, pe care preotul îl înainta episcopului spre hirotonie şi gata. Studii teologice nu aveau şi nici nu erau salarizaţi, ci li se dădea ceva de la biserică, tot atât cât se dădea şi dascălului. Uneori chiar dascălul era şi diacon: toată slujba o cânta la strană şi doar la anumite procesiuni sau alte momente mai importante, intra în altar şi ajuta preotul.
Apropo, diaconii erau înmormântaţi ca simplii mireni, nu după rânduiala preoţilor. Acum însă diaconii au ajuns să fie selectaţi după voce, au pretenţii salariale etc. şi de aceea nu se mai poate respecta Tradiţia.

P.S. La romano-catolici, atunci când nu este diacon, ecteniile (ce a mai rămas din ele) le zice un laic. Şi e mai corect! La noi s-a făcut o mare greşeală când tot ce era atribuit diaconului a fost transferat preotului...

Dumbraveanul
Mesaje:25
Membru din:21 Apr 2016, 19:52
Confesiune:ortodox
Preocupări:Teologie. Muzică. Liturgică.
Localitate:Cluj-Napoca

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde Dumbraveanul » 21 Apr 2016, 22:03

Bun. Ce am citit până acum, mi-a plăcut. Dar ce scrie Părintele Petru în mesajul anterior, e mai mult de cât wow și îmi place! :D
Părinte problema pe care o puneți e una destul de sensibila. Spun asta pt că, se ințelege că ecteniile le poate spune un laic (chiar cântărețul). Sunt niste argumente care să fundamenteze aceasta problemă, în cât sa se poata schimba ceva din ceea ce este acum? Ce mai face parte din cadrul liturghiei/slujbelor care sa intre în aceasta categorie a textelor care nu sunt specifice preotului? Întreb acestea pt a avea o imagine mai clara asupra textelor importante și a celor care sunt mai puțin importante (cu toate ca nu e prea corecta exprimarea asta...). :x1
ProtovarisTFS

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 22 Apr 2016, 13:55

se ințelege că ecteniile le poate spune un laic (chiar cântărețul). Sunt niste argumente care să fundamenteze aceasta problemă, în cât sa se poata schimba ceva din ceea ce este acum?
Cred că numai prin CONSENS PANORTODOX. Adică niciodată...Trebuie să recunoaştem că avem multe elemente de genul acesta în cult, care nu pot fi schimbare nicicum, chiar adacă ar fi bine şi frumos.
Ce mai face parte din cadrul liturghiei/slujbelor care sa intre în aceasta categorie a textelor care nu sunt specifice preotului?
Mai ales exclamaţiile:
- Să luăm aminte
- Înţelepciune
- Cei chemaţi ieşiţi
- Uşile, uşile...
- Cu pace să ieşim.
Toate acestea sunt exclamaţii organizatorice şi nu intră în atribuţiile preotului. La urma urmei, le poate spune un citeţ hirotesit, ca să nu fie chiar un laic în blugi sau la cravată.

MihaEl
Mesaje:48
Membru din:31 Aug 2014, 17:15
Confesiune:ortodox
Preocupări:student

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde MihaEl » 24 Apr 2016, 22:00

se ințelege că ecteniile le poate spune un laic (chiar cântărețul). Sunt niste argumente care să fundamenteze aceasta problemă, în cât sa se poata schimba ceva din ceea ce este acum?
Cred că numai prin CONSENS PANORTODOX. Adică niciodată...Trebuie să recunoaştem că avem multe elemente de genul acesta în cult, care nu pot fi schimbare nicicum, chiar adacă ar fi bine şi frumos.
Ce mai face parte din cadrul liturghiei/slujbelor care sa intre în aceasta categorie a textelor care nu sunt specifice preotului?
Mai ales exclamaţiile:
- Să luăm aminte
- Înţelepciune
- Cei chemaţi ieşiţi
- Uşile, uşile...
- Cu pace să ieşim.
Toate acestea sunt exclamaţii organizatorice şi nu intră în atribuţiile preotului. La urma urmei, le poate spune un citeţ hirotesit, ca să nu fie chiar un laic în blugi sau la cravată.
Personal, îmi imaginez aceste indicații rostite într-o mănăstire de maici chiar de maica stareță, care totuși are hirotesie...

Dumbraveanul
Mesaje:25
Membru din:21 Apr 2016, 19:52
Confesiune:ortodox
Preocupări:Teologie. Muzică. Liturgică.
Localitate:Cluj-Napoca

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde Dumbraveanul » 24 Apr 2016, 23:04

"La urma urmei, le poate spune un citeţ hirotesit, ca să nu fie chiar un laic în blugi sau la cravată."
Dar un psalt al patriarhiei nehirotesit? :)
ProtovarisTFS

Dumbraveanul
Mesaje:25
Membru din:21 Apr 2016, 19:52
Confesiune:ortodox
Preocupări:Teologie. Muzică. Liturgică.
Localitate:Cluj-Napoca

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde Dumbraveanul » 24 Apr 2016, 23:06

Din ce inteleg eu, problema e vestimentara... daca are uniforma or nu.
ProtovarisTFS

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rolul protosului in cadrul Liturghiei

Mesaj necititde protosinghel » 24 Apr 2016, 23:36

Din ce inteleg eu, problema e vestimentara... daca are uniforma or nu.
Problema este că orice slujire în Biserică, chiar şi cea mai neînsemnată, trebuie să fie legată de o hirotesie într-o treaptă corespunzătoare, iar vestimentaţia să fie conform treptei (rasă la citeţi sau cântăreţi; stihar la ipodiaconi).


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 13 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron