Rasoforia/ Călugăria

Tot ce e legat de domeniile de mai sus...
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iun 2013, 02:11

Monahii mai ţin legătura cu părinţii trupeşti (sau ceilalţi membrii ai familiei) după ce au intrat în mănăstire? Părinţii au voie să-i viziteze?
Acestea trebuie să fie cât mai rar posibil. Dacă nu sunt motive serioase, cel mult 1-2 ori pe an. Posibilitatea de a vorbi permanent cu părinţii (la mobil, skype etc.) este "moarte curată" pentru monah. Dar şi "râvna" de a te rupe totalmente de părinţi, neţinând cont de problemele lor de sănătate (de exemplu), devine pt unii monahi o capcană. Ajung să aibă prietenii pătimaşe faţă de persoane total străine, dar îşi închipuie că sunt monahi adevăraţi dacă uit de născătorii lui. Diavolul ştie să-ţi creeze impresii de om sfânt...

anastasys
Mesaje:82
Membru din:17 Aug 2012, 16:50
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicina (profesie), carti, pelerinaje

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde anastasys » 26 Iun 2013, 10:25

La primirea unui frate/soră într-o mănăstire se citesc nişte rugăciuni speciale pentru acel frate?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde protosinghel » 01 Iul 2013, 09:54

La primirea unui frate/soră într-o mănăstire se citesc nişte rugăciuni speciale pentru acel frate?
Nu, şi nici n-ar fi corect să fie citite, căci ar putea da impresia unor obligaţii reciproce dintre frate şi stareţ/mănăstire. Dar ei sunt liberi unul faţă de altul. E vorba doar de o perioadă de încercare. Fratele intrat este creştin botezat şi prin aceasta are suficiente obligaţii asumate, dar şi suficient har pentru a duce lupta duhovnicească.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde silvestru » 13 Feb 2015, 15:24

Stiti cumva daca pentru tunderea direct in Schima Mare, are nevoie de binecuvâtarea ierahului, sau trebuie doar decizia starețului, in comun acord cu cel care se călugăreşte?
Dacă ieromonahul, care săvârșește slujba călugăriei, are doar Schima Mica, poate face tundere in Schima Mare, celor care trebuie sa o primească? Am auzit păreri diferite. Cineva spunea ca nu poate da ieromonahul cu Schimă Mica, ceea ce el nu are, adică Schimă Mare...
Sau asta se refera doar la cel ce primeste sub mantie, Nașul ?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde protosinghel » 23 Feb 2015, 15:53

În principiu, cele 2 schime sunt de fapt una singură în 2 viteze.
Ţinând cont de tradiţia BOR, cred că trebuie să se ceară binecuvântarea ierarhului. Dar nu-i nici o diferenţă dacă se dă direct schima mare, aşa cum de fapt se face în Athos. Şi nici nu contează dacă ieromonahul sau "naşul" are schima mare sau nu, căci oricum e monah, iar cel care primeşte schima mare tot monah este, nu super-monah.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde silvestru » 26 Feb 2015, 13:28

Dacă un monah are deja schima mică, mai are rost să ceară schima mare, dacă cele două, sunt de fapt, una singură?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde protosinghel » 26 Feb 2015, 16:06

Dacă un monah are deja schima mică, mai are rost să ceară schima mare, dacă cele două, sunt de fapt, una singură?
Eu nu-i prea văd rostul...

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde GeorgeChirita » 15 Feb 2017, 21:36

Impresia mea e ca dupa secolul VII manastirile intra sub autoritatea ierarhului mai mult decat au fost ele concepute initial. Ele sunt de fapt comunitati de mireni care-si asuma eclesial o viata de cuviosie (in sens literal). Azi ni se pare normal ca staretul sa dea ierarhului la intrare carja de staret ca semn ca acela e staretul pe perioada sederii. Mie nu mi se pare normal, chiar daca canoanele au consacrat aceasta normalitate si nu prea vad posibilitatea de revenire la starea initiala, de comunitati speciale de mireni, unde si pamantul, si cladirile sunt ale obstii. E drept ca ma intreb biserica a cui era in proprietate... Stie cineva mai bine care-i situatia si cum s-a ajuns la starea actuala si daca e mai buna decat originarul?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rasoforia/ Călugăria

Mesaj necititde protosinghel » 20 Mar 2017, 13:41

Majoritatea canoanelor care se referă la monahi, vorbesc doar despre încălcările şi abuzurile pe care aceştia le făceau. Aceasta a fost principala cauză de punere a monahilor sub ascultarea episcopului. Cu timpul însă, mănăstirile devenind tot mai bogate, au devenit o ispită pentru episcopi şi, în loc de supravegherea canonică, episcopul a devenit stăpân deplin a tot ce mişcă şi nu mişcă în mănăstire.
Un alt factor important a fost şi schimbarea modului de alegere a episcopilor. Când aceştia erau aleşi de popor, exista "riscul" ca episcopii să nu mai asculte de patriarh şi indirect (sau chiar direct) de împărat. Dar atunci când episcopii au început să fie aleşi tot de episcopi (şi nu fără implicarea politicului), "ascultarea faţă de episcop" era (şi este!) o măsură de control şi siguranţă a tot ce este într-o eparhie.
Nimeni niciodată nu va renunţa la un astfel de mecanism de control, mai ales că el are şi părţi bune...


Înapoi la “CANOANE şi REGULI BISERICEŞTI”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX