Cat trebuie sa postim inainte de a ne impartasi?

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București
Re: Cat trebuie sa postim inainte de a ne impartasi?

Mesaj necititde presviter » 24 Iun 2017, 19:45

Dar oare ştim ce înseamnă "a trăi în adevăr"? A cita din Scriptură, a cita din Sfinţi Părinţi, a cita din Dogmatică?
Nu a cita, ci a dobândi duhul Scripturii, al Părinților, al dogmelor. Rugăciunea minții este singurul lucru necesar, dar cine să ne învețe? Ea aduce vindecare, dar numai prin urmarea terapiei date de un doctor iscusit. Răspunsul meu este unul superficial, doar că am văzut o luminiță la orizont.
Dumnezeu îi pune în Biserică mai întâi pe apostoli, apoi pe prooroci, apoi pe învățători, etc, și încheie cu felurile limbilor. În Biserica primară, mădular al Bisericii era considerat cel în care a venit și s-a sălășluit Duhul Sfânt. Iar dovada sălășluirii Duhului Sfânt în om era grăirii în limbi. Cu alte cuvinte, să grăiască Duhul Sfânt în om, să se roage în om, aceasta era Mirungerea.
p. 308
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

celprost
Mesaje:161
Membru din:09 Feb 2012, 12:39
Confesiune:ortodox
Preocupări:sinceritatea, simplitatea, bunul simt

Re: Cat trebuie sa postim inainte de a ne impartasi?

Mesaj necititde celprost » 24 Iun 2017, 22:26

Nu a cita, ci a dobândi duhul Scripturii, al Părinților, al dogmelor. Rugăciunea minții este singurul lucru necesar, dar cine să ne învețe? Ea aduce vindecare, dar numai prin urmarea terapiei date de un doctor iscusit. Răspunsul meu este unul superficial, doar că am văzut o luminiță la orizont.
Dumnezeu îi pune în Biserică mai întâi pe apostoli, apoi pe prooroci, apoi pe învățători, etc, și încheie cu felurile limbilor. În Biserica primară, mădular al Bisericii era considerat cel în care a venit și s-a sălășluit Duhul Sfânt. Iar dovada sălășluirii Duhului Sfânt în om era grăirii în limbi. Cu alte cuvinte, să grăiască Duhul Sfânt în om, să se roage în om, aceasta era Mirungerea.
p. 308
Mulţumesc mult de răspuns. Am crezut că v-aţi supărat pe mine din cauză că am intervenit, aşa neavenit, în discuţie. Nu, nu cred că răspunsul e unul superficial. Eu îl percep ca fiind sincer, simplu şi cu mult bun simţ, adică în .. duhul Scripturii. Cine să ne înveţe? Eu, în prostia mea, aş căuta un "doctor" simplu, sincer şi cu mult bun simţ.
Am vizionat de mai multe ori filmul Ostrovul şi m-a marcat figura părintelui Anatolie. Mi s-a părut că acel film exact despre trăirea în adevăr vorbeşte. Poate greşesc, nu ştiu, dar pe părintele Anatolie aşa simplu cum era, sincer în primul rând cu sine şi apoi cu ceilalţi, ghiduş dar şi smerit, cu mult bun simţ, l-am perceput ca pe unul ce trăia în adevăr. De aceea cred că şi Adevărul îl cerceta pe el. Poate şi locuia în el. Nu grăia în limbi, e adevărat, dar folosea uneori .. semne.
Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor făţarnici! Că închideţi împărăţia cerurilor înaintea oamenilor; că voi nu intraţi, şi nici pe cei ce vor să intre nu-i lăsaţi.
(Matei 23:13)

Piamater
Mesaje:50
Membru din:26 Ian 2018, 16:51
Confesiune:ortodox
Preocupări:Vanzatoare

Re: Cat trebuie sa postim inainte de a ne impartasi?

Mesaj necititde Piamater » 31 Ian 2018, 18:58

Mulţumim Lui Dumnezeu Părinte pentru cartea pe care aţi scris-o ("Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate"), mai exact pt că aduceţi la lumină învăţăturile Sf. Părinţi. Dumnezeu să vă de-a putere pt mai departe.

Eu am rămas totuşi cu o nelămurire.
Parafrazându-l pe pr. Dumitru Stăniloae spuneţi în carte: "Sf. Vasile cel Mare opreşte (de la împărtăşanie) 7 ani pentru desfânare [...], iar îndeplinirea acestui canon nu înseamnă absenţa pt 6-7 ani de la biserică, ci prezenţa în fiecare duminică la Liturghie, dar nu până la sfârşit, ci numai până la momentul concedierii catehumenilor ("Cei chemaţi ieşiţi"). Căci în gândirea Sfinţilor Părinţi, cei cu păcate de moarte nu puteau nici măcar să asculte rugăciunile Sfintei Jertfe, mai ales că participarea la întreaga Liturghie fără a te împărtăşi nu este numai un non-sens ci şi un păcat"
În alt loc, dvstră spuneţi: "Creştinii botezaţi, dar cu păcate care opresc de la împărtăşanie după Canoane, nu au voie să stea la Liturghie, ci trebuie să iasă odată cu cei nebotezaţi (catehumeni) şi să stea la uşa bisericii cerând mila Lui Dumnezeu şi iertare de la toţi."
Creştinii cu păcate de moarte trebuie deci să plece acasă când începe Liturghia credincioşilor sau pot rămâne, dar la uşă pocăindu-se? Să înţeleg că deşi canoanele interzic chiar ascultarea rugăciunilor Sfintei Jertfe (pt cei cu păcate de moarte), dvstră totuşi sunteţi mai îngăduitor şi le permiteţi acestora, doar ieşirea la uşa bisericii de unde se înţelege pot auzi rugăciunile Sfintei Jertfe !?
Și eu am rămas cu o nelămurire, și anume: este , in acest context, " gresit"( nepotrivit, neadecvat, interzis chiar?) ca un părinte trupesc ( mama, tata) sa își duca copilul la împărtășit, dacă el /ea însuși are astfel de "păcate de moarte"( eventual chiar nașterea acelui prunc a fost rezultatul unor atare imprejurari)???

Și o alta nelămurire, mai puțin importanta: cei care vor sa se impartaseasca chiar la Sfânta liturghie din noaptea de Înviere , trebuie sa ajuneze toată ziua de sâmbătă ( eventual și cea de vineri dinainte ...) sau doar de la lăsarea serii? Dacă am stat la Sfânta liturghie pana dimineață, " Pastele" ( pâinea sfintita) , o luam chiar atunci la biserica ( după împărtășanie, anafura, aghiazma), înainte sa mai mâncăm ceva, sau mergem acasă, ne culcam, și o servim dimineață când ne trezim înainte de micul dejun?

Mai exista o "practica" mai mult sau mai putin încetățenita, ca unora dintre cei opriți de la Sfânta împărtășanie sa li se dea totuși în loc aghiazma mare, cam tot în același context adică la zile de sărbătoare, sau în posturile premergătoare, în urma spovedaniei. Este aceasta oportuna, sau utila? E bine sa o cerem, sa " insistam " sa ni se dea, sau lăsăm la latitudinea duhovnicului sa hotărască dansul, și sa ne specifice când e cazul sa o facem?


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX