Am si eu o intrebare.
Stim ca la botez, fetele nu intra, ca baietii, in Sfantul Altar.
De ce la tarnosirea unei biserici femeile intra in Sfantul Altar si chiar pot saruta Sfanta Masa, precum preotii?
Eu nu am gasit nicaieri vreo explicatie pentru asta.
femeile intra dupa ce e sfintita biserica ori inainte?
niciodata nu am asistat la o tarnosire; dar stiu altceva: femeile puteau intra in Altar in trecut (in dependenta de traditia locului), iar in practica ruseasca veche (cea inainte de sec. XVII, care de fapt e o oglindire a celei bizantine) imbisericirea (ritualul intrarii cu copilul in Altar) se facea si fetelor.
Intrarea femeilor si a fetelor se face DUPA tarnosire.
Intrebarea este de unde vine practica si unde este consemnat!
Nu am gasit la niciun Sfant Parinte! Este canonic?
Parintele care si-a pus problema l-a intrebat pe un preasfintit. Si preasfintitul a spus ca nu stie nici dumnealui de unde vine practica asta.
Deci, subiectul nu mi se pare asa simplu. E chiar cam in ceata.
eu zic sa incepem cu intrebarea daca exista vreun canon ce ar interzice prezenta femeilor in Altar?
Daca nu exista, si practica data nu vine in contradictie cu nici o invatatura a Bisericii, atunci posibil e un rudiment din vechea randuiala a tarnosirii, cand inca femeile aveau acces in Altar...
Sa zica cine se pricepe mai bine
1. Faptul că în trecut femeile intrau în altar, nu are nici o legătură cu acest subiect. În prezent, conform Canoanelor, femeile într-adevăr nu au voie sã intre în altar. Excepţie fac numai maicile care au binecuvântarea ierarhului (şi asta e valabil doar în mãnãstirea ei).
2. Orice sfinţire de bisericã se pecetluieşte şi desăvârşeşte prin slujirea primei Liturghii pe această sf. masã. Deci până la slujirea primei Liturghii, biserica nu este sfinţită "pânã la capãt". O sfântã masã sfinţitã dupã rânduialã, dar pe care nu s-a slujit încã Liturghia, nu este decât un obiect sfinţit, cu sfinte moaşte (şi alte atribute) pe ea.
3. Reieşind din p.2, în BOR s-a ajuns la obiceiul de a sfinti sf. masa si biserica, dar prima Liturghie sã se slujeascã afarã. Deci sf. masã rãmâne anume în starea de care vorbeam şi care constituie obiectul evlaviei credincioşilor. Fără nici o problemã, după sfinþire, toatã lumea poate intra în altar şi sãruta sf. masã, cu condiţia că acolo nu s-a fãcut încã Liturghia, deşi acest obicei nu este o regulã, ci un compromis.
4. Obieciul dat nu se întâlneşte în alte Biserici, decât cea românã (deşi cândva îl aveau şi alţii), dar nu este de nimeni condamnat.
Chiar astazi am vazut o lectie a diac. Andrei Kuraev, un mare teolog si misionar rus care spunea incantat urmatoare (citez din memorie) de practica romaneasca a intrarii femeilor in Altar in Biserica abia sfintita si sarutarea Sf. Mesei:
"Odata ce biserica a fost construita impreuna e si normal ca toti impreuna sa se bucure de acest moment al sfintirii si sa multumeasca lui Dumenzeu!"