Buna ziua Protosinghel, sunteti cumva Pr. ierom. Petru?
Este a doua oara cand citesc studiul pr. Petru despre slujba cununiei, dar nu lamureste intrebarea mea.
In primul rand studiul vorbeste despre tipicul bisericii ruse care e, din cate inteleg, diferit de cel al bisericii romane (iar intrebarea mea se referea la cununia in BORo).
De exemplu, daca in biserica rusa mirii sint intrebati de preot daca se insotesc de bunavoie din dragoste si cu hotarare sincera, raspunsul poate fi unul sincer
pt ca se refera la momentul la care a fost pusa intrebarea (mirii nu pacatuiesc prin minciuna sau juraminte despre viitor, pe care poate ca nu le vor putea respecta daca la un moment dat vor fi covarsiti de ispite). Nu sint pusi sa jure (nu este folosit explicit cuvantul "juruinta"), ci doar sa raspunda sincer la intrebare. Nu sint pusi sa-si puna mainile pe Evanghelie.
Pe cand in tipicul slujbei cununiei din BOR, exista acest ritual in care mirii trebuie sa puna mainile pe Evanghelie si preotul chiar foloseste cuvantul "juruinta" referindu-se la o formula pe care o rosteste (tare mult as vrea sa gasesc formula exacta) legata de pastrarea dragostei curate si altele.
Cum poate un om sa jure in fata Lui Dumnezeu ca nu va pacatui niciodata!?!? Poate doar sfintii sa jure asa ceva. Fata de un om obisnuit mi se pare o dovada de mandrie maxima (care crede ca nu poate cadea niciodata) sau de inconstienta totala (inconstient de slabiciunea propriei firi/credinte sau inconstient de taria posibilelor ispite) poate sa jure in fata Lui Dumnezeu despre viitor (despre ce va face/nu va face in viitor), indiferent despre ce se jura. Nu vad de ce un om cu mintea intreaga s-ar baga asa gratuit, nesilit de nimeni sa faca un juramant despre viitor atata timp cat numai Dumnezeu stie ce este rezervat viitorului fiecaruia.
Adica mi se pare cumva ca parca obliga la marirea gratuita si nejustificata a pacatului - in sensul ca obliga mirii sa faca un juramant pe care numai Dumnezeu stie cu adevarat daca il vor putea respecta, dar ei in nici un caz nu stiu (chiar daca in acel moment se cred grozavi). Nici nu stiu cum sa ma exprim... daca mirii cad, atunci va fi de doua ori pacat - o data pacat pt ca au cazut si al doi-lea pacat pt ca au jurat stramb (pt ca nu si-au indeplinit juramantul facut in fata Lui Dumnezeu - juramant pe care l-au facut de buna voie, in sensul ca au ales de bunavoie sa faca cununia religioasa, dar pe de alta parte nici n-au avut alta optiune, in sensul ca daca nu era tipicul care sa-i oblige sa jure ... "ca asa se face", atunci nici ei nu s-ar mai fi incarcat cu inca un pacat / juramantul nerespectat). Pe undeva mi se pare foarte nedrept si gratuit... poate de aceea mi se pare foarte drept faptul ca Hristos a spus "sa nu va jurati nicidecum" (o porunca dreapta, rationala si bine intemeiata).
Ce nu inteleg - este pacat sau nu este pacat sa juri ceva? Gestul ritualic de a pune mainile pe Evanghelie simbolizeaza a se jura pe Evanghelie? Este pacat sa juri pe Evanghelie sau nu (prin perspectiva a ce scrie in Evanghelie Matei 5: 34 - 37 )? Juratul pe Evanghelie este ca juratul pe cer?
Dvs spuneti ca:
Cât despre jurământ în general, morala ortodoxă spune ceva de genul (parafrazez):
Hristos, referindu-se la o lume care trăieşte doar după poruncile Lui şi după acele Fericiri rostite în aceeaşi predică de pe munte, a interzis jurământul. Dar Biserica, ştiind nuputinţa şi aplecarea spre rău a omului, acceptă şi chiar impune jurământul în anumite situaţii: la tunderea în monahism, la hirotonie, înainte de acordarea titlurilor de "licenţiat" şi "doctor în teologie", în cazul medicilor, la începutul serviciului militar şi în alte cazuri care nu contravin moralei creştine.
Eu nu inteleg. Slujba cununiei facuta la ortodocsi nu se refera chiar la o lume "care trăieşte doar după poruncile Lui şi după acele Fericiri rostite în aceeaşi predică de pe munte"? Ca doar de-aia si merg ortodocsii la biserica sa se cunune!... Altfel s-ar multumi doar cu contractul civil de casatorie!...
Deci cei care merg la biserica sa se cunune sint exact aia care incearca sa implineasca poruncile Lui Dumnezeu si care se straduie sa traiasca dupa poruncile Lui! Adica sint exact aia despre care Hristos a interzis juramantul.
Cat despre juramantul militarilor sau al medicilor este un juramant civil, impus de stat, nu vad de ce ar fi cerut de biserica si nu vad in unele situatii nici de ce ar fi sustinut de biserica, mai ales ca juramantul medicilor (juramantul lui Hipocrat ala original) este chiar un juramant pagan.