Eu când aud de astea, mă umflă râsul...Astăzi, 8 noiembrie, de sărbătoarea Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, în Paraclisul Catedralei Episcopale din municipiul Drobeta Turnu Severin, la dorinţa lor, tinerii Dan-Alin şi Ilona-Violeta au primit Sfânta Taină a Cununiei aşa precum se făcea în veacurile primare. Aceasta s-a săvârşit în cadrul Sfintei Liturghii.
Păi nu mai ştii ce e tradiţional şi ce nu. Şi-apoi, chestia cu pişcotul e o invenţie pur românească, dar paharul de vin, care are un alt sens, exista chiar şi atunci când mirii se împărtăşeau. Deci trebuia să-i împărtăşească, dar să le dea şi acea "cupă comună" cu vin....iar la momentul împărtăşirii mirenilor ei s-au împărtăşit primii cu Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos, renunţându-se astfel la tradiţionalul pişcot înmuiat în vin.
Nu există nicio reglementare în BOR şi nici nu poate exista, care să interzică săvârşirea concomitentă a mai multor cununii. Faptul că...Privind înregistrarea video a Slujbei Cununiei în BORu pe care aţi postat-o am observat oficierea acesteia pentru două perechi de miri concomitent, situaţie care în BOR e inadmisibilă, cu riscul că ar trebui să aştepte destul de mult ,,la rând'' o pereche de miri până ca cealaltă să iasă din biserică.
...rămân a fi simple superstiţii, împotriva cărora Biserica trebuie să lupte, nu se le încurajeze....dintr-o pornire superstiţioasă, miresele ,,se păzesc'' ca nu cumva să se vadă una pe alta că ,,e de rău''.
În principiu, chiar în BOR, Cununiile în zilele de sâmbătă sunt interzise.În BOR nimeni nu se ,,scandalizează'' când se botează 10 prunci în cadrul aceleiaşi slujbe, dar în privinţa Cununiei este de neconceput. Şi e destul de dificil şi obositor, mai ales la oraş, unde la bisericile mai cunoscute sau la catedrale sunt 7-8 Cununii pe sâmbătă, să se repete de atâtea ori aceeaşi slujbă.
Dacă sunt mai multe Cununii, nu văd nici un impediment să se facă mai multe concomitent...Cum s-a ajuns la situaţia aceasta? Care ar fi atitudinea corectă, cea din BORu sau cea din BOR?
Vreau să ştiu şi eu ce canon are asemenea prevederi?În altă ordine de idei, ştiu că există un canon care interzice clerului monahal să oficieze în mânăstiri Slujba Cununiei pentru mireni şi totuşi "moda'' asta cu alergatul la mânăstiri pentru Cununie ( că e ,,mai cu har'' de la monahi ) e destul de în vogă astăzi la noi.
Nici eu nu cred ca poate exista un canon in aceasta privinta. Exista doar indemnul, prentru linistea manastirilor, a vietuitorilor si a clerului monahal, ca Taina Sfintei Cununii sa se savarseasca la bisericile parohiale, de catre clerul de mir. Dar a afirma ca este interzis clerului monahal sa slujeasca Taina Cununiei, este o exagerare pentru ca am pune sub semnul intrebarii lucrarea Tainei Hirotoniei, care este egala, da drepturi sacerdotale identice atat clerului casatorit cat si ieromonahilor.Vreau să ştiu şi eu ce canon are asemenea prevederi?În altă ordine de idei, ştiu că există un canon care interzice clerului monahal să oficieze în mânăstiri Slujba Cununiei pentru mireni şi totuşi "moda'' asta cu alergatul la mânăstiri pentru Cununie ( că e ,,mai cu har'' de la monahi ) e destul de în vogă astăzi la noi.
Şi totuşi, e de dorit ca Slujbele Cununie să nu fie făcute în mănăstiri, cu excepţia cazurilor când mănăstirea serveşte (temporar sau permanent) şi drept parohie...
Cred ca pentru a se respecta principiul jurisdictional. Credn Si in alte eparhii exista asemenea reglementari.in Arhiepiscopia Bucurestilor exista un asemenea normativ, in vigoare de vreo 2 ani... nu stiu textul lui, dar stiu faptul ca Slujba cununiei nu se mai poate oficia decat in bisericile de mir. Si daca nu ma insel, si cea a botezului. De ce si botezul, chiar nu stiu!
Am găsit această interdicţie în noul Molitfelnic tipărit la mânăstirea Petru Vodă sub îndrumarea Preasfinţitului Calinic al Argeşului ( anul acesta sau anul trecut, nu ştiu sigur, căci pe carte nu specifică ) şi care se vrea o reproducere a Evhologiului de la 1896. La Nomocanonul dezvoltat pe care îl conţine după Rânduiala Spovedaniei, la pagina 117, spune:Vreau să ştiu şi eu ce canon are asemenea prevederi?
Asta o spune foarte direct Sf. Pavel, iar indirect Însuşi Hristos. Cine sunt eu să spun aşa ceva?Parintele Petru a spus ca este valabila casatoria pana la moarte.
Eu cunosc răspunsul, dar ţi-l voi spune atunci când îmi vei da un exemplu concret în acest sens.Daca unul din soti moare si sa spunem ca printr-o minune invie, el este liber sa nu se mai considere casatorit.
Dacă amândoi "duc o viaţă plăcută lui Dumnezeu". ei trebuie să se cunune. Eu am vorbit despre cazurile când unul sau chiar ambii sunt necredincioşi şi fiind căsătorţi legal, chiar dpdv religios ei nu pot fi învinovățiți de curvie...Din studiul dv. asupra Slujbei Cununiei reiese că nu este păcat, adulter dacă a fost oficiată căsătoria numai civil cu condiţia ca tinerii să ducă o viaţă bine plăcută Lui Dumnezeu.
Ai dreptate. Eu aş spune şi altceva: multora şi se face rânduiala Cununiei, dar totuşi puţini ajung să fie cu adevărat încununaţi de Dumnezeu...În practică această Slujbă a devenit "obligatorie" prin puterea duhovnicului parohiei. E bine, nu contest lucrul acesta, însă din păcate s-a ajuns la aşa o neorânduială încât numai formal (din obligaţie sau să fie în rândul lumii) tinerii se împărtăşesc, se cunună pentru ca mai apoi să uite unde este Biserica şi să-şi mai reaminteasă doar la încreştinarea copiilor lor ...şi uite aşa avem o societate majoritar, creştin-ortodoxă conform statisticilor, însă dpdv moral spiritual o societate majoritar păgână (să-mi fie iertată duritatea) care nu trăieşte precum sa angajat.
Consider că această "obligativitate" face de ruşine credinţa noastră atâta timp cât ea nu este acceptată şi săvârşită conştient (hai să fiu şi puţin indulgentă) sau cvasi-conştient.
Slujba Cununiei consider deci că este bine a fi însuşită de cei care iau în serios îndemnurile rugăciunilor şi răspunsurile lor la ele din cadrul Slujbei Cununiei, ceilalţi să mai aştepte până când ajung să acorde importanţa cuvenită acestor îndatorii creştineşti.
Când sunt permise ?În principiu, chiar în BOR, Cununiile în zilele de sâmbătă sunt interzise.
Păi dacă sunt necredincioşi ei oricum nu mai intră sub incidenţa legii creştine şi deci nu au păcate cum ar fi curvia şi nici soluţii de îndreptare, Cununia.Eu am vorbit despre cazurile când unul sau chiar ambii sunt necredincioşi şi fiind căsătorţi legal, chiar dpdv religios ei nu pot fi învinovățiți de curvie...
Off, că am ajuns să răspund singură online la întrebări ...grav .dacă de exemplu 2 tineri credincioşi sunt căsătoriţi doar civil [...] nu poţi spune că au trăit în curvie până la Cununie dacă de exemplu ei au trăit în rugăciune, post şi aspră nevoinţă.
Scrie în studiul meu...Când sunt permise ?În principiu, chiar în BOR, Cununiile în zilele de sâmbătă sunt interzise.
Ei, da asta de unde ai mai luat-o?Păi dacă sunt necredincioşi ei oricum nu mai intră sub incidenţa legii creştine şi deci nu au păcate cum ar fi curvia şi nici soluţii de îndreptare, Cununia.Eu am vorbit despre cazurile când unul sau chiar ambii sunt necredincioşi şi fiind căsătorţi legal, chiar dpdv religios ei nu pot fi învinovățiți de curvie...
Ştiu şi din studiu şi din calendar care sunt zilele rânduite pentru nunţi şi botezuri . Pe mine mă interesează ziua (duminică, luni, marţi, joi)...la noi s-a obişnuit sâmbăta pentru că e zi liberă, însă precemerge duminica , poate că la dv sau în alte ţări ortodoxe sa "împământănit" o anumită zi pentru rânduiala asta, nu ştiu, întreb şi eu .Scrie în studiul meu
Cred că e o inovaţie proprie . Am tot auzit (dacă am auzit bine) că păgânii chiar şi creştinii se judecă după altă rănduială (mai puţin aspră) dacă nu au ştiut de existenţa legii...dar, cum Mântuitorul a luat trup învăţându-ne şi personal şi prin Sfinţii Lui nu mai avem scuză, nu ?Păi dacă sunt necredincioşi ei oricum nu mai intră sub incidenţa legii creştine şi deci nu au păcate cum ar fi curvia şi nici soluţii de îndreptare, Cununia.Ei, da asta de unde ai mai luat-o?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori