Asta şi e problema. Mă uit în jur şi abia văd câte un pom cu roade, iar în rest numai smochini neroditori...Botezul copiilor foarte mici este o practică (cel puțin în România) binevenită și rodnică duhovnicește atâta timp cât se face cu maximă responsabilitate din partea tuturor celor implicați în acest demers.
Păi nu asta trebuie să le explicaţi, ca să-şi boteze copilul mai încolo, ci să-i întrebaţi dacă ştiu de ce vor să-l boteze şi răspunsul nici nu trebuie să fie verbalizat, că el derivă din relaţia pe care părinţii o au cu Biserica. Dacă sunt oameni care efectiv trăiesc în Biserică, nu trebuie să le explicaţi nimic, ci doar să vă bucuraţi împreună cu ei, dar dacă vin să boteze dintr-un obicei, nu trebuie primiţi. Asta-i tot.Pentru toți parohienii mei este de neconceput ca pruncul nou venit în familie să rămână nebotezat un timp mai lung sau mai scurt, nejustificat, iar pentru mine este imposibil să explic părinților că nu e de folos să-și boteze copilul decât mai încolo...
Dacă se împărtăşesc cel puţin o dată pe lună, atunci dorinţa lor e sănătoasă şi ea trebuie satisfăcută prin botezarea copiilor. Dar dacă e vorba de un alt formalism de 4 ori pe an sau o singură dată, atunci n-are rost. Şi anume trebuie să se insiste pe împărtăşirea tuturor, dar nu părinţii să-i împingă pe copii în Împărăţia lui Dumnezeu (şi numai până la 7 ani), iar ei să stea să privească de la distanţă.Familiile care își iau în serios vocația de creștini, își doresc să se împărtășească cu toții la Sf. Liturghie. (cu copii cu tot)
Noi ne-am obişnuit să gândim în categoriile unei "ortodoxii naţionale". Trebuie însă să admitem că în jurul nostru pot vieţuri mii şi milioane de păgâni printre care noi mărturisim sau cel puţin ne ducem zilele. În acest caz, ei nu sunt creştini, preoţii nu poartă nici o răspundere pentru ei, iar Biserica nu-i cunună şi înmormântează ca pe ai Ei. Deci pot face ce vor, fără să implice responsabilitate din partea noastră.Situația duhovnicească jalnică a tinerilor de astăzi nu derivă în nici un caz din botezul timpuriu, ci din lipsa de educație și cateheză!
Ideea asta n-am întâlnit-o la Sf. Părinţi. Şi haideţi să mai spus ceva:Cred cu tărie că Hristos stă ascuns în orice ființă omenească botezată cu botez adevărat chiar și atunci când acel om a uitat de Dumnezeu. Sunt momente în viața creștinului cu numele în care lumina lui Hristos țâșnește din adâncul ființei și cu voia omului devine lucrătoare spre mântuire.
Sunt întru totul de acord cu sf. voastră! Mie nu mi s-a întâmplat vreodată să am motive temeinice să cred că pruncul a fost adus din obicei superstițios la biserică. Toți părinții și aproape toți nașii mărturiseau credința. Însă pentru noi preoții este imposibil să judecăm vrednicia omului. Am parohieni care vin la biserică de 2,3 ori pe lună, postesc postul mare, miercurile și vinerile, au o relație bună cu mine, dar au și patimi grele de care nu se lasă ușor. Cu aceștia ce facem? Mai ales că unii dovedesc credință. Mi s-a întâmplat să botez nu demult doi copii la insistențele nașilor și neamurilor, pentru că părinții au probleme diverse inclusiv psihice.Eu nu accept ideea de a boteza copiii unor părinţi necredincioşi, care nu fac dovada că vor să ducă acasă un creştin, dar nu o cutie pe care să fie scris "botezat".
Eu fac la fel.Eu şterg doar Mirul cu buretele, iar rostul stropirii cu faşa nu-l înţeleg şi nu-l fac.
Eu cred că doar tunderea ar putea fi amânată (şi chiar văd unele avantaje!), în timp ce ştergerea Mirului trebuie făcută imediat, pentru că noi nu miruim doar pe frunte cum se făcea înainte şi nici cuculii (şăpcuţe) spreciale nu le dăm pruncilor, aşa cum se dădeau atunci.Dar ce parere aveti despre revenirea la vechea practica de stergere a Mirului si tundere abia in ziua a opta de dupa botez, adica la o saptamna?
Asta înseamnă:Intrebarea mea este : toata randuiala e vorba si de exorcisme? Mai precis care randuiala pentru ca ectenia mare cu sfintirea apei nu mai are rost.
Faceţi aşa cum va binecuvânta episcopul locului.Daca sa facut botezul de necesitate de catre preot prin stropire, nu e mai bine oare sa se mai faca odata prin afundare?
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori