PF Bartolomeu despre zeloţi. Rolul Patriarhiei Ecumenice

Informaţii, comentarii şi propuneri...
Este şi o subcategorie specială despre BOR.
Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:
PF Bartolomeu despre zeloţi. Rolul Patriarhiei Ecumenice

Mesaj necititde Petre C » 22 Feb 2010, 09:19

Sursa: Lacasuri Ortodoxe.

Cuvant pastoral la Duminica Ortodoxiei (21 februarie 2010)

Sfânta noatră Biserică Ortodoxă îsi comemorează astăzi propria sărbătoare, şi – din această istorică şi martirică Patriarhie Ecumenică – Biserica Maică, a Constantinopolului, transmite binecuvântarea sa, dragostea şi susţinerea tutoror fiilor săi duhovnicesti credincioşi şi fideli din întreaga lume, invitându-i să sarbatoreasca alături, în rugăciune.

Slavit sa fie Domnul!

Toţi cei care s-au străduit peste ani să suprime Biserica prin diferite persecuţii vizibile şi invizibile; cei care încercau să falsifice Biserica cu învăţăturile lor eretice; cei care au vrut să reducă la tăcere Biserica, privând-o de marturisitorii săi; toţi aceştia s-au dovedit fără succes. Norii de Mucenici, lacrimile de Asceţi, şi rugăciunile de Sfinţi au protejat Biserica spiritual, în timp ce Mângâietorul şi Duhul Adevărului a condus-o spre împlinirea adevărului.

Cu un sentiment de datorie şi responsabilitate, în ciuda obstacolelor şi a problemelor, ca Întâi Tron al Bisericii Ortodoxe, Patriarhia Ecumenică are în grijă protejarea şi realizarea unităţii Bisericii Ortodoxe, pentru ca într-un singur glas şi într-o singură inimă să putem mărturisi credinţa ortodoxă a părinţilor noştri, în toate timpurile şi, desigur, în vremurile pe care le traim. Pentru că Ortodoxia nu este o comoară de muzeu, care trebuie să fie conservată, ci este o suflare de viaţă care trebuie să fie transmisă şi să îi impulsioneze pe toţi oamenii. Ortodoxia este întotdeauna contemporană, atâta timp cât o vom promova cu umilinţă şi o vom interpreta în lumina întrebărilor şi a nevoilor existenţiale ale umanităţii, în orice perioadă istorică şi in orice circumstanţe culturale.

În acest scop, Ortodoxia trebuie să se afle în dialog constant cu lumea. Biserica Ortodoxă nu se teme de dialog, pentru că adevărul nu se teme de dialog. Dimpotrivă, dacă Ortodoxia s-ar retrage în sine şi nu ar dialoga cu cei din afară, ar eşua în cadrul misiunii sale şi nu va mai putea fi o Biserică "catolică" şi "ecumenică". Aceasta va deveni, în schimb, un grup introvertit şi auto-izolat, un “ghetou" la marginea istoriei. Tocmai de aceasta Părinţii Bisericii nu s-au temut niciodată de dialogul cu cultura spirituală din timpurile lor – şi nici chiar cu închinătorii la idolii păgâni şi cu filosofii lumii lor – influenţând, prin urmare, şi transformând civilizaţia timpurilor lor şi dăruindu-ne o Biserică cu adevărat ecumenică.

Astăzi, Ortodoxia este chemată să continue acest dialog cu lumea exterioară, pentru a da mărturie despre suflarea dătătoare de viaţă a credinţei sale. În mod clar, acest dialog nu poate îmbogăţi lumea din afară decât în cazul în care acesta porneşte de la cei ce poartă numele de creştin. Astfel, noi trebuie să vorbim mai întâi despre creştinismul dintre noi, rezolvând diferendele noastre, pentru ca mărturia noastră în fată lumii din exterior să devină credibilă. Strădaniile noastre pentru unirea tuturor creştinilor reprezintă o poruncă primită de la Domnul nostru, care înainte de Pătimirea Sa S-a rugat către Tatăl, ca "toţi (ucenicii) să fie una, pentru ca lumea să creadă că M-ai trimis pe mine" (Ioan 17.21). Este imposibil ca Domnul să fie chinuit în ce priveşte unitatea ucenicilor Săi, iar noi să rămânem indiferenţi faţă de unitatea tuturor creştinilor. Acest lucru ar însemna o trădare criminală şi o încălcare a poruncii Sale divine.

Tocmai din aceste motive, cu acordul reciproc şi cu participarea tuturor Bisericilor Ortodoxe locale, Patriarhia Ecumenică, de mai multe decenii, a organizat dialoguri teologice oficiale panortodoxe cu mai marii Bisericilor şi Confesiunilor Creştine. Scopul acestor dialoguri urmăreşte, într-un spirit de dragoste, discutarea tuturor factorilor care îi divid pe creştini, atât în termenii credinţei cât şi în ceea ce priveşte organizarea şi viaţa Bisericii.

Aceste dialoguri, alături de celelalte eforturi, în sensul existenţei unor relaţii paşnice şi de fraternitate între Bisericile Ortodoxe şi alţi creştini, din păcate, sunt contestate astăzi într-un mod fanatic inacceptabil - cel puţin din punct de vedere al unei moralităţi cu adevărat ortodoxe - de către anumite cercuri care îşi arogă lor însele titlul de zelot şi de apărător al Ortodoxiei. Ca şi cum toţi Patriarhii şi Sfintele Sinoade ale Bisericilor Ortodoxe din întreaga lume, care au decis în unanimitate şi vor continua să sprijine aceste dialoguri, nu sunt ortodocsi. Astfel, aceşti adversari, care se opun oricărui efort de refacere a unităţii între creştini, se ridică pe ei înşişi mai presus de Sinoadele episcopale ale Bisericii, până în primejdiosul punct de a crea schisme în interiorul Bisericii.

În argumentarea lor, polemică, critică restaurarea unităţii între creştini, fără să ezite a denatura realitatea, în scopul inducerii în eroare şi întărâtării creştinilor. Astfel, ei menţin sub tăcere faptul că dialogurile teologice au loc prin decizia unanimă a tuturor Bisericilor Ortodoxe, atacând însă Patriarhia Ecumenică, singură. Împrăştie zvonuri false, cum că uniunea dintre romano-catolici şi Bisericile Ortodoxe este iminentă, în timp ce ei ştiu bine că diferenţele discutate în cadrul acestor dialoguri teologice rămân numeroase şi necesită o dezbatere de lungă durată; în plus, uniunea nu este decisă de către comisiile teologice, ci de Sinoadele Bisericeşti. Aceştia susţin că Papa îi va obliga pe ortodocşi să fie de acord cu dialogul cu romano-catolicii! Ei îi condamnă pe cei care iau parte la aceste dialoguri, cum că ar fi "eretici" şi "trădători" ai Ortodoxiei, pur şi simplu pentru că discuta cu non-ortodocşii, cu care pun în comun comoara şi adevărul credinţei lor ortodoxe. Ei discută cu aroganţă despre toate eforturile făcute în sensul reconcilierii între creştinii divizaţi şi al restabilirii unităţii, ca fiind "pan-erezia ecumenismului", fără a furniza cea mai mică dovadă că, în cadrul contactelor sale cu non-ortodocşii, Biserica Ortodoxa ar fi abandonat sau ar fi renunţat la învăţăturile Sinoadelor Ecumenice şi la ale Părinţilor Bisericii.

Fii binecuvântaţi ai lui Dumnezeu, Ortodoxia nu are nevoie de niciun fanatism sau vreo habotnicie pentru a se proteja. Oricine crede că Ortodoxia este adevăr, nu se teme de dialog, pentru că adevărul nu a fost niciodată pus în pericol în dialog. Ba, din contră, acum când în zilele noastre toţi oamenii se străduiesc să-şi rezolve diferendele prin dialog, Ortodoxia nu poate trece de partea intoleranţei şi a extremismului. Ar trebui să avem cea mai mare încredere în Biserică Mamă. Ortodoxia este pastrată şi transmisă de Biserica Mamă, peste ani, şi altor naţii. Şi astăzi, Biserica Maică se luptă pe fondul unor circumstanţe dificile pentru menţinerea unei Ortodoxii vii şi cinstite în întreaga lume.

Din Patriarhia Ecumenică, acest Centru sfânt al Ortodoxiei, vă îmbrăţişăm pe voi toţi cu dragoste şi vă binecuvântăm părinteşte, rugându-ne să călătoriţi sănătoşi pe calea aceasta sfântă de căinţă şi ascetică cunoscută sub numele de Postul Mare şi Sfânt, pentru a putea deveni vrednici de cinstirea Patimilor şi Învierea Domnului, Mântuitorul nostru, alături de toţi credincioşii creştini ortodocşi din întreaga lume.

Duminica Ortodoxiei 2010

+ Bartolomeu al Constantinopolului


+ Constantin de Derkon

+ Evangelos de Perge

+ Kallinikos de Listra

+ Michael de Austria

+ Alexios de Atlanta

+ Iosif de Proikonnisos

+ Demetrios de Sevasteia

+ Irenaios de Myriophyton şi Peristasis

+ Hrisostom de Myra

+ Emmanuel al Franţei

+ Makarios de Gortyna şi Arkadia

+ Amfilohie de Noua Zeelandă
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PF Bartolomeu: Cuvant la Duminica Ortodoxiei (despre zeloti)

Mesaj necititde protosinghel » 10 Apr 2010, 19:32


Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PF Bartolomeu: Cuvant la Duminica Ortodoxiei (despre zeloti)

Mesaj necititde Petre C » 10 Apr 2010, 19:36


Parinte Petru, nu cred ca a sustinut nimeni ideea de origine apuseana a unui papism bizantin. De altfel, solutia propusa recent la conferinta pre-sinodala ocoleste orice fel de extremism, inclusiv ideea ca PE ar fi centrul Ortodoxiei.
Vad ca si dvs dati citate de pe "Traditie Ortodoxa", unul din siturile stiliste preferate de Danion Vasile. :)
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: PF Bartolomeu: Cuvant la Duminica Ortodoxiei (despre zeloti)

Mesaj necititde protopsalt » 10 Apr 2010, 19:38

Cred ca numai daca s-ar alege un monah, ultimul dintre monahii de pe Athos, eventual cel care a avut cea mai de jos ascultare ar fi multumiti Athonitii si ultra-ortodocsii. Incep sa-mi pun intrebari...si sa ma intristez. Din pacate, stim cu totii litera ucide, duhul da viata!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PF Bartolomeu: Cuvant la Duminica Ortodoxiei (despre zeloti)

Mesaj necititde protosinghel » 10 Apr 2010, 19:52

Parinte Petru, nu cred ca a sustinut nimeni ideea de origine apuseana a unui papism bizantin.
Eu nu am spus absolut nimic. Doar am propus un articol spre discuţie. Nimic mai mult.
De altfel, solutia propusa recent la conferinta pre-sinodala ocoleste orice fel de extremism, inclusiv ideea ca PE ar fi centrul Ortodoxiei.
Îmi pare rău că nu vezi totuşi dedesubturile. Constantinopolul, chiar dacă va rămânea cu 3 credincioşi şi 30 de mitopoliţi, nu va renunţa la pretenţiile care de fept nu-i revin.
Vad ca si dvs dati citate de pe "Traditie Ortodoxa", unul din siturile stiliste preferate de Danion Vasile. :)
Abia azi am dat de acest site şi nu sunt în cap după nimic. Aşa cum spunea Homiakov, în Biserica Ortodoxă nu contează autoritatea cuiva, ci Adevărul. Şi dacă acolo scrie ceva adevărat, nu cred că-i păcat să citesc şi chiar să fac trimitere. Dar bine că m-ai atenţionat cu privire la acest site, că eu n-am apucat să-l cercetez.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PF Bartolomeu: Cuvant la Duminica Ortodoxiei (despre zeloti)

Mesaj necititde Petre C » 10 Apr 2010, 20:05

De altfel, solutia propusa recent la conferinta pre-sinodala ocoleste orice fel de extremism, inclusiv ideea ca PE ar fi centrul Ortodoxiei.
Îmi pare rău că nu vezi totuşi dedesubturile. Constantinopolul, chiar dacă va rămânea cu 3 credincioşi şi 30 de mitopoliţi, nu va renunţa la pretenţiile care de fept nu-i revin.
Se poate. Incerc sa inteleg cat mai multe. Multumesc pentru observatie.
Vad ca si dvs dati citate de pe "Traditie Ortodoxa", unul din siturile stiliste preferate de Danion Vasile. :)
Abia azi am dat de acest site şi nu sunt în cap după nimic. Aşa cum spunea Homiakov, în Biserica Ortodoxă nu contează autoritatea cuiva, ci Adevărul. Şi dacă acolo scrie ceva adevărat, nu cred că-i păcat să citesc şi chiar să fac trimitere. Dar bine că m-ai atenţionat cu privire la acest site, că eu n-am apucat să-l cercetez.
Da, desigur.
Ei, de pe Traditie Ortodoxa, se prezinta astfel:
Acest sait oglindeşte poziţia ortodoxă tradiţionalistă, fiind una dintre primele pagini ortodoxe tradiţionaliste din România.

Prin tradiţionalist înţelegem a fi ortodox pur şi simplu, un anti-tradiţionalist nefiind un ortodox.

Noi, autorii acestei pagini, aflându-ne dimpreună cu Sfânta Mănăstire Esfigmenu sub omoforul Bisericii Orthodoxe Tradiţionaliste (vechi-calendariste) a Greciei, având canonicitate prin succesiune apostolică directă de la Biserica Ortodoxă Rusă din Afara Graniţelor (ROCOR), după trecerea la Domnul a pururea-pomenitului arhiepiscop Hrisostom al Florinei, precizăm totodată că acesta nu este un sait oficial al Sinodului şi cu atât mai puţin al celui de stil vechi din România (Slătioara), cu care nu avem comuniune; ideea creării acestuia ne aparţine, cu blagoslovenia părinţilor noştri.

Se cuvine de asemenea să precizăm că publicaţia noastră nu trebuie confundată cu revista “Tradiţia Ortodoxă” editată de Mitropolia Slătioara, cu care, după cum am arătat, nu avem legătură.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Pathos
Mesaje:52
Membru din:20 Dec 2009, 14:00
Confesiune:ortodox

Re: PF Bartolomeu despre zeloţi. Rolul Patriarhiei Ecumenice

Mesaj necititde Pathos » 11 Apr 2010, 17:00

Saracul Patriarh Bartolomeu... pe de o parte, cu tot soiul de eretici se pupa, se roaga incheind acorduri cu acestia unde Ortodoxia este pusa pe acelasi plan cu doctrinele eretice si de partea cealalta, in Muntele Athos taie si spanzura; a se vedea cazul Manastirei Esphigmenou!

E plin de "iubire" catre ecumenisti si eterodocsi, insa pe Ortodocsii care apara Ortodoxia ii numeste "fanatici", expulzandu-i din Sfantul Munte!

Nimic nou in Ortodoxie... imi vine in minte acum Patriarhul Vecos :roll: !

Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: PF Bartolomeu despre zeloţi. Rolul Patriarhiei Ecumenice

Mesaj necititde mardadisho » 14 Noi 2015, 23:08


Avatar utilizator
mardadisho
Mesaje:95
Membru din:02 Ian 2014, 17:24
Confesiune:ortodox
Preocupări:pacea in partea noastra de Univers
Localitate:Bucuresti

Re: PF Bartolomeu despre zeloţi. Rolul Patriarhiei Ecumenice

Mesaj necititde mardadisho » 15 Noi 2015, 19:46

Exact in aceste momente, cand Biserica este sub asalt, trebuie sa fim solidari cu preotii si ierarhii nostri. Aiurelile calendariste vin din acelasi loc ca si sincretismul ultraecumenist: de foarte Jos! Daca se loveste in Patriarh, ca il cheama Daniel sau Bartolomeu, trebuie sa strangem randurile. Daca are greseli? Fireste ca are/poate avea, e o fiinta umana. Insa: "Extra Ecclesiam nulla salus", "Unde este episcopul, acolo este Biserica", "Nici sangele martiriului nu spala vina schismei".


Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX