Probelemele Bisericii Ortodoxe

Informaţii, comentarii şi propuneri...
Este şi o subcategorie specială despre BOR.
new
Mesaje:41
Membru din:11 Ian 2013, 19:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:viata duhovniceasca, lectura
Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde new » 09 Dec 2016, 01:43

Părinte Petru, în ceea ce priveşte articolul "Despre trezvia minţii", nu zic că ceea ce scrieţi este greşit, dar dacă din acest motiv ati renuntat la Facebook nu cred ca e corect. E drept ca nu stiu dacă aţi făcut-o din voie proprie sau pentru că v-a cerut duhovnicul, dar Biserica trebuie să folosească tehnologiile informaţionale pentru a-şi promova mesajul. Sigur că ortodoxia este cea mai dreaptă credinţă, dar avem multe neajunsuri, nu pe plan doctrinar, ci în ceea ce priveşte accentele şi organizarea.

Aceasta se vede şi când ne uităm la întâmplările legate de Sinodul de la Creta, când vedem zeloţi care să refuză să pomenească ierarhii pentru nişte motive false şi având în vedere faptul că nimic nu se schimbă în Biserica Ortodoxă (nu vorbesc de doctrină). Azi e imposibil ca un sinod să propună reducerea vreunui post, din cauza unei mentalităţi excesiv de tradiţionalistă. Din punct de vedere material, ţările ortodoxe stau mai prost. Aceasta nu înseamnă că ortodoxia e o credinţă greşită, dar arată că avem neajunsuri. Sigur că starea mai proastă pe plan material a ortodocşilor se explică şi prin problemele pe care le-a întâmpinat Biserica pe parcurus şi faptul că civilizaţia ortodox-bizantină a fost distrusă (căci în primul mileniu, o recunosc şi istoricii, Estul Europei era mai dezvoltat decât Vestul), iar marile centre ale creştinismului răsăritean din primul mileniu au fost cucerite. Sigur că se poate spune că spiritele rele îi ajută pe ereticii occidentali să o ducă mai bine şi că credinţa nu are scopuri de a ne simţi confortabil în lumea aceasta.

Dar nu doar pe plan material, dar şi spiritual o ducem mai prost. Dragostea e cea mai mare virtute. Dar în ceea ce priveşte milostenia şi caritatea mi se pare că ortodoxia stă mai prost decât catolicii şi protestanţii. La fel şi în ceea ce priveşte apostolatul. S-au făcut convertiri în ultimele secole, dar nu în măsura în care au făcut alte confesiuni. Şi de ce Biserica Ortodoxă pune atât de mult accent pe contemplare, iar pe alte lucruri mai puţin. Sfântul Nicolae Velimirovici zicea că postul, rugăciunea şi milostenia sunt cele trei expresii ale credinţei, nădejdii şi dragostei. Iar dragostea, spune Pavel, e cea mai mare dintre acestea trei, iar expresia ei e milostenia şi caritatea, la care se pot adăuga cuvântul bun şi apostolatul, pentru că ultimul salvează suflete, spre deosebire de milostenie care salvează trupuri. Ei bine, la rugăciune şi post (exprimări ale nădejdii şi credinţei) stăm bine, avem destule slujbe şi cele mai lungi posturi dintre toate confesiunile, dar la caritate şi misionarism stăm mai prost decât celelalte confesiuni. Ce este asta? Calitate în detrimentul calităţii? Se spune că Dumnezeu nu-ţi dă din traistă. Aşadar, multa rugăciune nu ajută fără fapte. Degeaba ne rugăm pentru covertirea ereticilor şi păgânilor, dacă nimeni nu face ceva în acest sens.

Nu neg că pe ereticii occidentali îi mai ajută şi demonii tocmai pentru că merg pe o cale greşită, dar pe noi, adevărata Biserică, nu ar trebui să ne ajute Dumnezeu astfel încât dacă nu în ceea priveşte starea materială, în ceea ce priveşte iubirea dintre oameni, caritatea şi apostolatul ar trebuie să stăm mai bine decât catolicii şi protestanţii? Nu înseamnă aceasta că din cauza păcatelor noastre nu suntem vrednici ca Dumnezeu să ne ajute?

ddd
Mesaje:8
Membru din:09 Dec 2016, 02:11
Confesiune:alta religie
Preocupări:pe apa si uscat padure/badminton/kayak

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde ddd » 10 Dec 2016, 23:09

Părinte Petru, în ceea ce priveşte articolul "Despre trezvia minţii", nu zic că ceea ce scrieţi este greşit, dar dacă din acest motiv ati renuntat la Facebook nu cred ca e corect. E drept ca nu stiu dacă aţi făcut-o din voie proprie sau pentru că v-a cerut duhovnicul, dar Biserica trebuie să folosească tehnologiile informaţionale pentru a-şi promova mesajul. Sigur că ortodoxia este cea mai dreaptă credinţă, dar avem multe neajunsuri, nu pe plan doctrinar, ci în ceea ce priveşte accentele şi organizarea.
new: hai sa privim un pic lucrurile mai de aproape, pornind de la o buna intelegere a conceptelor. Ce este trezvia si cine are nevoie de ea?
/ce este corect si pentru cine?

Trezvia este efortul de mentinere a unei atentii alerte asupra fiintei [celei proprii si cea a lui Cristos]. Este un efort individual, nu colectiv, o intoarcere in sine, o renuntare a agatarii mintii de problemele lumii. Cel sedus de tot felul de probleme, de dorinte [fie ele bune] de a schimba lucrurile, sau de temeri ca lucrurile lumii se pot schimba... nu are cum sa fie 'treaz' la constiinta lui caci nu poti servi doi stapani in acelasi timp. Problemele bisericii si ale lumii sunt cum sunt, dupa cum vrea Dumnezeu- de ce te-ai simti indreptatit sa corectezi ceva ce Dumnezeu a facut ca si cum ar fi gresit?! Dumnezeu le-a facut sa fie asa, lasa-le deci in voia Lui sa le faca si desfaca. Daca tu simti nevoia de actiune si vezi ca e ceva de indreptat, propaganda de facut, lucruri de organizat... sigur, da-i bice insa nu gandi ca ce este corect pentru tine este universal valid. Pentru cel care gaseste ca are nevoie sa fie in preajma lui Dumnezeu mai mult decat in preajma oamenilor, mai ales in post, risipirea intru cele lumesti [facebook ori de alt fel] este nedorita. Sunt foarte putini cei care urmeaza calea asta ingusta- daca te uiti in jur, oamenii, aproape in exclusivitatea aleg calea larga a lumii, deci nu-ti fie teama... Argumentul tipic in astfel de cazuri- 'daca toti ar face ca tine...' ar fi invalid- eu as zice, dimpotriva- sa dea Dumnezeu ca 'toti sa faca ca tine' si lumea ar fi cu totul alta...

new
Mesaje:41
Membru din:11 Ian 2013, 19:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:viata duhovniceasca, lectura

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde new » 11 Dec 2016, 00:14

ddd, dar de unde ştii că tot ce se întâmplă în Biserică e după voia lui Dumnezeu? Părintele Petru era nemulţumit de împărtăşirea rară a credincioşilor în o bună parte din biserică, deşi sinodul ecumenic Quinisext afirmă că omul trebuie să se împărtăşească cel puţin o dată în trei săptămâni; stăm foarte prost la misonarism; avem probeleme cu ierarhi care umblă cu maşini luxoase; trebuie de eliminat mentalitatea că tot ce se întâmplă în biserică e bine; mai uşor se convertesc oamenii de la ortodoxie la diferite confesiuni protestante decât invers; ţi se pare normal?

ddd
Mesaje:8
Membru din:09 Dec 2016, 02:11
Confesiune:alta religie
Preocupări:pe apa si uscat padure/badminton/kayak

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde ddd » 11 Dec 2016, 05:59

ddd, dar de unde ştii că tot ce se întâmplă în Biserică e după voia lui Dumnezeu? Părintele Petru era nemulţumit de împărtăşirea rară a credincioşilor în o bună parte din biserică, deşi sinodul ecumenic Quinisext afirmă că omul trebuie să se împărtăşească cel puţin o dată în trei săptămâni; stăm foarte prost la misonarism; avem probeleme cu ierarhi care umblă cu maşini luxoase; trebuie de eliminat mentalitatea că tot ce se întâmplă în biserică e bine; mai uşor se convertesc oamenii de la ortodoxie la diferite confesiuni protestante decât invers; ţi se pare normal?
Pai a cui voie sa fie, in biserica, la carciuma, pe strada ori aiurea?! Este ceva, orice ce se intampla in lume in afara voii lui Dumnezeu?!
Daca crezi ca da, asta e blasfemie caci ii limitezi puterea Dumnezeului atotputernic si astfel il negi in esenta lui Dumnezeiasca. Cine esti tu sa judeci iconomia divina?! Crezi ca ierarhii care umbla cu masini luxoase si ca oamenii care se convertesc la diferite confesiuni sau cei care fura ori mint ori inseala, etc... fac asta fara stirea/voia lui Dumnezeu?! Omul nu poate face nimic fara voia Domnului [sper ca sti asta]; tot ce faci iti este scris dinainte si este rezultatul vointei lui Dumnezeu- ceea ce este sa se intample se va intampla oricat vei incerca sa te opui si ceea ce nu e sa fie nu va fi, oricat te vei stradui sa implinesti. Ca individ/persoana, singura libertate de alegere pe care o ai este aia de a te agita in a schimba lucrurile insa nu si posibilitatea de a le schimba in afara voii divine.

Ca sa-ti raspund 'pe sleau'- da, sigur, mi se pare normal. Totul este asa cum trebuie sa fie. Cum spuneam, citandul pe Isus- nu poti fi sluga la doi stapani. Daca iti ti mintea la ce fac oamenii, judeci, te muncesti, argumentezi, te zbati si oferi solutii/iei masuri si actionezi sa indrepti ce gandesti ca nu e drept, o faci dupa mintea si voia ta ca sa corectezi ceea ce in infumurare si orbire crezi ca Dumnezeu a facut gresit. Nu amesteca viata in Dumnezeu cu cea in lume- fiecare cu rostul ei insa adevarul este ca nu exista nimic afara de Dumnezeu; in fond nu exista nimic altceva decat Dumnezeu.

new
Mesaje:41
Membru din:11 Ian 2013, 19:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:viata duhovniceasca, lectura

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde new » 11 Dec 2016, 13:57

Pai a cui voie sa fie, in biserica, la carciuma, pe strada ori aiurea?! Este ceva, orice ce se intampla in lume in afara voii lui Dumnezeu?!
Daca crezi ca da, asta e blasfemie caci ii limitezi puterea Dumnezeului atotputernic si astfel il negi in esenta lui Dumnezeiasca. Cine esti tu sa judeci iconomia divina?! Crezi ca ierarhii care umbla cu masini luxoase si ca oamenii care se convertesc la diferite confesiuni sau cei care fura ori mint ori inseala, etc... fac asta fara stirea/voia lui Dumnezeu?! Omul nu poate face nimic fara voia Domnului [sper ca sti asta]; tot ce faci iti este scris dinainte si este rezultatul vointei lui Dumnezeu- ceea ce este sa se intample se va intampla oricat vei incerca sa te opui si ceea ce nu e sa fie nu va fi, oricat te vei stradui sa implinesti. Ca individ/persoana, singura libertate de alegere pe care o ai este aia de a te agita in a schimba lucrurile insa nu si posibilitatea de a le schimba in afara voii divine.
Depinde ce înţelegi prin voia lui Dumnezeu. Există voia lui Dumnezeu ca dorinţă a Lui şi este voia lui Dumnezeu ca îngăduinţă. Dumnezeu îngăduie ca oamenii să facă păcate pentru că respectă libertatea omului, dar aceasta nu înseamnă că Dumnezeu doreşte ca omul să păcătuiască.
tot ce faci iti este scris dinainte si este rezultatul vointei lui Dumnezeu- ceea ce este sa se intample se va intampla oricat vei incerca sa te opui si ceea ce nu e sa fie nu va fi, oricat te vei stradui sa implinesti.
Crezi cumva în predestinare? Dacă da, e o concepţie incompatibilă cu creştinismul ortodox. Şi Dumnezeu respectă libertatea omului. Nu doar Dumnezeu, ci şi omul decide ce se va întâmpla pentru că Dumnezeu respectă libertatea omului. Nu există întâmplare predestinată.
Ca sa-ti raspund 'pe sleau'- da, sigur, mi se pare normal. Totul este asa cum trebuie sa fie. Cum spuneam, citandul pe Isus- nu poti fi sluga la doi stapani. Daca iti ti mintea la ce fac oamenii, judeci, te muncesti, argumentezi, te zbati si oferi solutii/iei masuri si actionezi sa indrepti ce gandesti ca nu e drept, o faci dupa mintea si voia ta ca sa corectezi ceea ce in infumurare si orbire crezi ca Dumnezeu a facut gresit. Nu amesteca viata in Dumnezeu cu cea in lume- fiecare cu rostul ei insa adevarul este ca nu exista nimic afara de Dumnezeu; in fond nu exista nimic altceva decat Dumnezeu.
Din cele pe care le scrii, reiese că susţii că este normal ca omul să păcătuiască, pentru că face parte din voia lui Dumnezeu. Dar dacă ar fi aşa, poate şi faptul că argumentez şi caut soluţii tot ţine de voia lui Dumnezeu. După logica ta reiese următoarea idee: "E normal, e voia lui Dumnezeu ca omul să păcătuiască şi, aşadar, e rău dacă te împotriveşti acestei situaţii."

ddd
Mesaje:8
Membru din:09 Dec 2016, 02:11
Confesiune:alta religie
Preocupări:pe apa si uscat padure/badminton/kayak

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde ddd » 11 Dec 2016, 18:05

Bun, discutia a cam deviat- era vorba de incompatibilitatea dintre viata in Dumnezeu si cea sociala, i.e. a fi activ pe facebook si aiurea.

Insa hai sa privim impreuna la idea de libertate de alegere vs alegerea deja facuta/predestinare, renuntand [cel putin pentru moment] la ce spun altii "concepţie incompatibilă cu creştinismul ortodox" si folosind ratiunea si experienta personala. Poate ar trebui sa ne uitam chiar mai departe- la cine este Dumnezeu, pentru ca se pare ca ignoranta populara a unui dumnezeu antropomorf ce are apucaturi omenesti [creator distant de creatie, caruia ii plac sau nu lucrurile facute de om... respect, razbunare, pedepsire, favoruri...] este prevalenta atat in randul laicilor cat si a multor clerici. Asta este un dumnezeu facut dupa chipul si asemanarea omului si nu invers, nu-i asa?! Un dumnezeu care poate fi cunoscut cu mintea si astfel pus in niste tipare care-l limiteaza nu este Dumnezeu. Spui ca el "respectă libertatea omului"- de unde vine asta/cum sti? Nu ti se pare ca asta e idee care limiteaza? Si daca nu ar respecta-o, ce?! Ce are lutul de zis in mainile olarului?! Mergand pe ideea asta automat il faci pe Dumnezeu extern tie, il separi de creatia sa iar asta dupa mine este blasfemie care nu il afecteaza pe Dumnezeu ci pe tine.

Dumnezeu nu poate fi definit insa are trei atribute de baza care il fac Dumnezeu adevarat: omniprezent, omnistiutor si omnipotent

"Cat despre voi, pana si perii din cap va sunt numarati!" Nimic nu se intampla fara stirea si in afara puterii lui Dumnezeu.Cum spuneam in comentariul anterior, singura libertate aparenta pe care o ai este aceea de a te agita impotriva vointei lui Dumnezeu, in iluzia ca tu esti cel ce face. Pe de alta parte, singura libertate reala pe care o ai este aceea de alege intre a trai cu fascinatia vietii lumesti ori de a-ti intoarce fata spre Dumnezeu si a trai in Dumnezeu. Daca alegi sa traiesti in lume vei culege ceea ce semeni si iti vei castiga painea prin sudoarea fruntii tale. Asta este pentru cei fara nici un dumnezeu. Insa pentru cel ce traieste cu adevarat in Dumnezeu, nu exista absolut nimic care sa nu vina de la El: frumos si urat, bun sau rau... toate dispar [astea sunt concepte valide doar pentru cei ce se incred in mainile lor]. Suferinta se naste din gandul ca suntem separati de Dumnezeu si dispare cand traiesti cu constiinta ca Dumnezeu salasuieste in tine. Crezand in Dumnezeu insa totodata crezandu-te separat de El, zic eu ca vei trai mai fericit daca accepti predestinarea ca voia lui Dumnezeu. Perspectiva asta este mai aproape de ortodoxism decat crestinismul occidental [mai ales protestantismul] in care Dumnezeu este doar un cheer-leader la efortul omului de a face, construi, agonisi, prospera prin mainile proprii. De aici vine si rugaciunea petitionara, cerand lucruri de la Dumnezeu si resentimentul cand ele nu se materializeaza. Ateii s-au nascut de aici.

Acuma spune-mi tu- ce ai facut tu singur prin puterile tale in viata? Cand ai facut ceva grozav si ai fost mandru de tine sau cand ai facut ceva de care iti este rusine crezi ca Dumnezeu nu a fost prezent?! Cand traiesti cu constinta prezentei lui Dumnezeu nu mai esti tu cel ce traieste ci Dumnezeu traieste in tine iar tu dispari ca entitate ce se identifica si limiteaza la trup si la mintea personala [aia care gandeste 'mie' si 'al meu'].

new
Mesaje:41
Membru din:11 Ian 2013, 19:03
Confesiune:ortodox
Preocupări:viata duhovniceasca, lectura

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde new » 11 Dec 2016, 19:35

Bun, discutia a cam deviat- era vorba de incompatibilitatea dintre viata in Dumnezeu si cea sociala, i.e. a fi activ pe facebook si aiurea.
Dacă viaţa şi facebook-ul sunt folosite în numele lui Dumnezeu, folosirea lor nu incompatibilă cu trăirea creştină? După logica dvs, poate era incompatibilă cu trăirea creştină şi umblarea prin lume a apostolilor. Poate şi preoţii care fac conferinţe păcătuiesc. Aţi auzit de Asociaţia Studenţilor Creştin Ortodocşi Români (ASCOR) sau de Asociaţia Tinerilor Ortodocşi Români (ATOR), care funcţionează cu binecuvântarea Bisericii? Tinerii din ele n-au viaţă socială, având în vedere că activitatea într-o asociaţie implică viaţă socială? Fără a neglija exteriorul, viaţa creştină este în primul rând interioară.
Spui ca el "respectă libertatea omului"- de unde vine asta/cum sti? Nu ti se pare ca asta e idee care limiteaza? Si daca nu ar respecta-o, ce?! Ce are lutul de zis in mainile olarului?! Mergand pe ideea asta automat il faci pe Dumnezeu extern tie, il separi de creatia sa iar asta dupa mine este blasfemie care nu il afecteaza pe Dumnezeu ci pe tine.
Faptul că Adam a fost lăsat să păcătuiască, nu înseamnă că Dumnezeu respectă libertatea omului? Dar faptul că o mulţime de oameni fac păcate fără a-şi primi pedeapsa cuventă pe acest pământ?
"Cat despre voi, pana si perii din cap va sunt numarati!" Nimic nu se intampla fara stirea si in afara puterii lui Dumnezeu.
Nimic nu se întâmplă fără ştirea şi îngăduinţa lui Dumnezeu, într-adevăr. Dar nu tot ce îngăduie Dumnezeu este şi voit de El? Doar ar fi o blasfemie să zici că Dumnezeu a vrut ca Adam să păcătuiască sau ca lumea să zacă în păcat.
Acuma spune-mi tu- ce ai facut tu singur prin puterile tale in viata? Cand ai facut ceva grozav si ai fost mandru de tine sau cand ai facut ceva de care iti este rusine crezi ca Dumnezeu nu a fost prezent?! Cand traiesti cu constinta prezentei lui Dumnezeu nu mai esti tu cel ce traieste ci Dumnezeu traieste in tine iar tu dispari ca entitate ce se identifica si limiteaza la trup si la mintea personala [aia care gandeste 'mie' si 'al meu'].
Nu cred că religia creştină neagă puterile omului, dar susţine că prin ele omul nu se poate mântui şi nu poate face roade spre viaţă. De aceea omul trebuie să se bizuie pe Dumnezeu mai mult decât pe sine, dar nici să uite de puterea sa. Şi sunt de acord cu ideea că fără Dumnezeu nu se întâmplă nimic.

Faptul că Dumnezeu trăieşte în tine nu înseamnă că persoana ta este anulată. Teologi ortodocşi, inclusiv Părintele Pruteanu, susţin că Biblia nu a fost dictată de Dumnezeu. A fost inspirată în întregime, dar nu dictată. Ceva de genul, Dumnezeu le-a dat ideile scriitorilor biblici, dar nu le-a anulat voinţa.

Mi-a zis un cunoscut următorul caz, care a fost cam aşa, din câte îmi amintesc: o colectivitate mare de ţigani botezaţi ortodocşi dintr-un sat din Vaslui. Au fost la închisoare în Suedia, unde au fost vizitaţi de penticostali de acolo. Au fost la închisoare în România, unde au fost vizitaţi de penticostali, că ei stau mai bine ca ortodocşii în privinţa vizitării celor din închisoare, din câte se pare. De unde reiese că, deşi ortodoxia stă mai bine decât alte confesiuni la rugăciune şi post, în ceea ce priveşte iubirea de om stă mai prost. Respectivii ţigani s-au convertit la penticostali şi s-au făcut mai buni ca oameni. Aşadar, nu vedeţi că ortodoxia slăbeşte şi va slăbi dacă nu va modifica nişte lucruri pe plan practic?

Constantinos

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde Constantinos » 12 Dec 2016, 18:24

Cine are timp si intelegere poate lamureste unde zice bine si unde greseste : http://www.bisericaortodoxaromana.eu/NE ... 20LINE.pdf

ddd
Mesaje:8
Membru din:09 Dec 2016, 02:11
Confesiune:alta religie
Preocupări:pe apa si uscat padure/badminton/kayak

Re: Probelemele Bisericii Ortodoxe

Mesaj necititde ddd » 12 Dec 2016, 18:51

Fara a intra in detalii- printre altele poate vrei sa revizuiesti primul paragraph ca nu prea face sens, cel putin pentru mine... Ma opresc doar la ce mi se pare relevant.

Nu gasesc necesar de intra intr-un argument despre natura lui Dumnezeu si de a repeta ceea ce deja am spus insa e evident ca ai o conceptie antropomorfica a lui Dumnezeu cand vorbesti despre pacatele oamenilor, inclusiv cele a lui Adam. Pacate- din punctul cui de vedere? Poate vrei sa iti clarifici asta.

"Fără a neglija exteriorul, viaţa creştină este în primul rând interioară." si "Nu cred că religia creştină neagă puterile omului, dar susţine că prin ele omul nu se poate mântui şi nu poate face roade spre viaţă. De aceea omul trebuie să se bizuie pe Dumnezeu mai mult decât pe sine, dar nici să uite de puterea sa. Şi sunt de acord cu ideea că fără Dumnezeu nu se întâmplă nimic"

Viata crestina... ce-i aia?! Ce e viata necrestina, ce este viata? Daca am lasa deoparte ideile preconcepute care le-am mostenit de la familie si societate si am avea curajul sa privim mai adanc in noisi experienta proprie de a trai, am vedea ca nimic nu exista independent de constiinta noastra. Viata este traire interioara in exclusivitate. Viata in fond nu este decat un concept al mintii pe care l-am invatat in timp.

Societatea umana este construita pe ideea materiei ca element primordial in care omul este vazut ca un ‘animal rational perfectibil’, ca materie care contine constiinta inchisa undeva in spatiul limitat de piele. Incearca sa intorci lucrurile cu fundul in sus, i.e. constiinta ca element fundamental, disponibila tie la orice moment [constiinta putand fi definita sumar ca cunostinta din adancul fiintei tale a faptului ca existi, facand abstractie de orice activitate mintala]. Lumea exterioara pe care crezi ca o cunosti nu este decat o iluzie a celor cinci simturi. Lumea asta inceteaza sa existe odata cu persoana ta cand dormi; la fel dupa moarte. O alta lume si o alta persoana 'a ta' sunt create de minte in vis. Faptul ca te identifici cu corpul, mintea [care le numesti 'ale tale'], cu o istorie a vietii si cu niste posesii de obiecte si relatii sunt doar trairi interioare, doar ganduri. Totul se poate in fond reduce doar la gand cu exceptia sentimentului profund ca existi, care este dincolo de orice gand. Cand reusesti sa percepi ca tu ca ego-ul care isi spune ‘eu’ nu existi in realitate, Dumnezeu va umple golul lasat de abandonarea ideii de 'eu, mie, al meu/ eu facatorul de lucruri'. Dumnezeu ['Eu sunt cel ce sunt] este singura realitate absoluta, singurul adevar. In adevar nu este loc pentru vreo alta putere ca puterea omului- asta este o iluzie caci omul nu are nici o putere in afara de Dumnezeu. 'Nimic nu puteti face fara mine' este asa cum se citeste- 'NIMIC', fara vreun compromis, fara vreun 'da, Dumnezeu e mare si tare da' stai sa vezi ca si eu pot sa-mi flexez muschii si sa fac si sa dreg...' 'Eu sunt' [este] calea, adevarul si viata, cum spune Isus. Crede-L si Fii! Adevarul asta este greu de acceptat pentru minte tocmai ca mintea nu este capabila sa-l inteleaga. Intelegerea lui se face prin a fi, dincolo de minte [mintea nu are nici o treaba in Fiintare].
Ca nota de margine- incearca sa vezi cam cum suna invatatura lui Isus din perspectiva asta.

In sfarsit: " ....Aşadar, nu vedeţi că ortodoxia slăbeşte şi va slăbi dacă nu va modifica nişte lucruri pe plan practic?"
Planul practic de care vorbesti este practic numai in viata lumeasca, care este o iluzie de care mintea este fascinata. Bun, hai sa zicem ca reusesti si executi reparatia dorita; dupa aia ce? Crezi ca cu asta vei fi satisfacut pentru mai mult de cateva zile? Nu cred caci mintea ta este facuta sa caute si sa repare lucruri. Todteauna vei gasi altceva de reparat si uite asa la nesfarsit 'spre victoria finala' [care se gaseste in coparseu].
Privind astfel lucrurile vei trai o viata comuna care nu are nimic de a face cu spiritualitatea. Faptul ca se intampla ca problema ta sa fie legata de biserica, de asemenea este irelevanta vietii spirituale. Biserica este o organizatie omeneasca care ca orice lucru facut de om este perfectibil. Esti interesat in a imbunatatii starea actuala a ei? Sigur, da-i inainte insa nu confunda asta cu viata spirituala. Din nou- motivul pentru care am raspuns comentariului tau a fost exclusiv legat de afirmatia ta ca trezvia ar fi compatibila cu activitatea sociala. Nu sunt interesat de a discuta aspecte organizatorice ale institutiilor omenesti de orice fel.
Adevarul/Dumnezeu nu se afla in biserica/institutii sau organizatii, in carti [inclusive in bibilie], in vorbe spuse de unul sau altul, in lume… ci in intimitatea fiintei fiecaruia care se gaseste doar cand mintea este redusa la tacere si posesorul ei dispare.


Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron