Sinodul Panortodox

Informaţii, comentarii şi propuneri...
Este şi o subcategorie specială despre BOR.
vechiul forum
Viitorul Sinod Panortodox

Mesaj necititde vechiul forum » 30 Dec 2008, 15:20

Am preluat doar mesajele mai importante:
De câţiva zeci de ani se vorbeşte despre un viitor Sinod Panortodox, dar nici pânã nu s-a reuşit convocarea lui. S-a fãcut chiar şi o ordine de zi şi s-au numit şi responsabili (IPS Damaskinos Papandreou, Mitropolitul Elveþiei - Patriarhia Ecumenicã), dar nimic concret nu s-a reuşit. Unii se tem chiar de un astfel de Sinod, asociându-l cu "apocalipticul al VIII-lea Sinod Ecumenic" - ceea ce bineînţeles este fals. Biserica a convocat Sinoade cu valoare Ecumenicã ori decâte ori a avut nevoia, chiar dacã nu le-a numit "Ecumenice". Acum chiar cã este nevoia de un Sinod de acest gen. Probleme sunt prea multe.
Haideţi sã discutãm şi sã vedem ce bibliografie sau pãreri gãsim la acest subiect. Ce am vrea noi sã se discute la acest Sinod?
Un sinod panortodox ar fi foarte necesar actualmente. Probabil ar fi trebuit pus in discutie urmatoarele probleme:
1)Recunoasterea autocefalii din partea tuturor bisericilor ortodoxe surori a Bisericii Ortodoxe din America, şi nu doar din parte Patriarhi Moscovei;
2)Punerea in discutie a problemei bisericilor ortodoxe schismatice – Patriarhia Ucrainei, Biserica ortodoxa din Macedonia etc;
3)Condamnarea ecumenismului si iesirea tuturor bisericilor ortodoxe din Parlamentul religiilor;
4)Colaborare mai intense a bisericilor ortodoxe autocefale,lasand la o parte desputele politice si nationaliste.
Dpdv liturgic ar fi mai multe probleme care trebuie discutate, eventual o uniformizare a Liturghierului, din cauza unor diferente notabile aparute de-a lungul timpului intre diferitele Biserici ortodoxe surori...
1.Cred ca o tema majora ar fi aceea a reactualizarii Liturghiei prin revenirea la muzica psaltica autentica care nu are nici in clin, nici in maneca cu ceea ce auzim prin Biserica la ora actuala. Ori revenire, ori modernizare. Muzica nu mai reprezinta timpul in care traim. O muzica simpla la care toti credinciosii sa participe activ, ceea ce ar incalzi duhul pt. momentele solemne ale Prefacerii. Biserica nu este a specialistilor in muzica arhaica , este a tuturor iar muzicalitatea trebuie sa fie accesibila oamenilor sec. 21. Altfel ma tem ca duhovnicia se sacrifica in detrimentul unei clase de favorizati de "voce".
2. revenirea tuturor bisericilor ortodoxe la un calendar comun.
3. ori anatemizarea catolicilor potrivit Traditiei neurmate de acestia, ori unirea. Nu o stare de gri care permite "antiecumenistilor" o fanfaronada de prost gust.
Cred ca cea mai mare provocare a unui sinod pan-ortodox este impartirea jurisdictiilor bisericesti. Nu e de ajuns o recunoastere a Bisericii Ortodoxe americane (OCA), ci sa existe pe tot teritoriul SUA o singura biserica ortodoxa. Pentru ca exista un canon care spune ca intr-o cetate nu trebuie sa fie 2 sau mai multi episcopi. Iar acolo episcopiile se intrepatrund
Pai: Rusia are acolo 3 jurisdictii (Oca, ROCOR si reprezentanta patriarhala). Romania are 2, Constantinopolul 2, Ucraina 1, Albania 1, Bulgaria 1, Antiohia 1, Ierusalimul 1 s.a.m.d..
Ceeace nu e bine. Si nu e numai problema Statelor Unite. In Australia, Canada, si poate mai putin Vestul Europei, problema e aceeasi.
Mai nou in E si SE-ul Asiei sa infiintat o mitropolie a Constantinopolului, si s-au dus peste ei cei din Patriarhia Antiohiei sa isi infiinteze si ei o jurisdictie. In Koreea s-a dus ROCOR-ul, unde deja exista o jurisdictie Constantinopolului.
Intr-un cuvant e necanonic ca jurisdictiile sa se amestece.
La un sinod pan-ortodox vor fi ierarhi care vor trebui sa isi paraseasca scaunele, ceeace nu va accepta nimeni.
Pe de parte cea mai neplacuta situatie este in SUA si Australia. V-a trebui sa se infiinteze de comun acord (ceeace va fi foarte greu) cate o singura biserica autocefala, una pentru Statelor Unite, una a Australiei si alta a Canadei s.a.m.d. Nu poti sa ai 11 jurisdictii pe aceiasi "cetate". Daca am fi mai ordonati ar fi foarte bine. Sa se imparta lumea in jurisdictii, si sa fie respectate.

Pana mai de curand exista o regula nescrisa a Patriarhiei Alexandriei, care spunea ca orisice biserica s-ar construi pe teritoriul africii, sa intre automat jub jurisdictia Patr Alexandriei. Bineinteles ca s-a gasit cineva sa nu respecte asta. (nu mai zic cine :innocent: )

Zic ca acest lucru va fi mai greu, pentru ca in probleme lucrurile sunt mai transante. Canoanele spun clar unde trebuie sa inceapa si unde trebuie sa se termine relatiile cu neortodocsii. Nu ar trebui sa fie probleme.
Mai greu o sa fie cu schismaticii. Dar avand in vedere ca Patriarhia Ucrainei si bis Macedoniei, sau Sinodul alternativ din Bulgaria, sunt facaturi politice, am nadejdea ca se vor rezolva diferendele.
Sunt inca sceptic ca va fi prea curand acest sinod, sau ca va mai fi.... :'-(

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 14 Mar 2009, 13:19

Propun sa se discute aici despre mult-proiectatul Sinod Panortodox, despre care doar Dumnezeu stie cand se va tine.

Iata o stire recenta, in engleza:

Constantinople (AsiaNews) - With the sending of letters of invitation to all the heads of the Orthodox Churches for the two preparatory meetings for the grand pan-Orthodox synod, scheduled for June and December of this year, Bartholomew has set in motion the decisions made at the recent pan-Orthodox meeting in October, held in Constantinople, and attended by deceased patriarch of Moscow Alexy as his last act in life.

Bartholomew has stepped up the pace for the convening of the grand synod, which has the objective of responding to all of the problems that have built up over the course of centuries, and continue to plague relations among the Orthodox Churches, with extensive repercussions for the dialogue between Orthodox and Catholics as well. The schism of 1054, with all of its grave consequences for the universal Church, also deprived the Orthodox Church of the necessary impetus and ability to be constantly present in the course of history.

In the recent past, a first initiative for the convening of a pan-Orthodox synod was undertaken by Patriarch Ioakim III in 1901 (pictured left). He wanted to smooth over the tensions among the autocephalous Orthodox Churches, in the conviction that only an Orthodox Church engaged in a constant and constructive inner dialogue could face the challenges of the contemporary world and act with one voice and one heart. This initiative did not succeed, in part because the Orthodox Churches, which had recently emerged from Ottoman rule, were seeking their identity in an exaggerated identification with the nation, and the full breadth of the Christian message was not instilled in their clergy.

After various mishaps, in 1961 a pan-Orthodox conference was convened in Rhodes, with significant pressure from patriarch Athenagoras, for the purpose of preparing an Orthodox synod. This conference was also followed by numerous obstacles, because as theologian Giorgos Tetsetis observes, the local Churches did not have a clear idea of what they wanted from the Synod.

Now, the letters sent for the two preparatory meetings to be held in June, in Cyprus, and in December, in a place to be determined, present the following topics:

1. The Orthodox diaspora, where the jurisdiction over the Orthodox flock beyond national borders will be defined. According to the canons now in effect, before the growth in the phenomenon of emigration the faithful outside of their home country belong to the ecumenical patriarchate.
2. The manner of recognizing the status of autocephalous Church.
3. The manner of recognizing the status of Church autonomy.
4. Dypticha, meaning the rules of mutual canonical recognition among the Orthodox Churches.
5. Establishing a common calendar for feasts. For example, some Churches celebrate the Nativity on December 25, others 10 days later.
6. Impediments and canonicity of the sacrament of matrimony.
7. The question of fasting in the contemporary world.
8. Relationships with the other Christian confessions.
9. The ecumenical movement.
10. The contribution of the Orthodox in affirming the Christian ideals of peace, fraternity, and freedom.

The first four questions were the cause of friction in 1993 and 1999 with the patriarch of Moscow, because of participation in the work of the autonomous Estonian Church, which Moscow does not recognize.

"It is time," says Fr. Tetsetis, a theologian for the ecumenical patriarchate, "that our Church finally realize that it is doing poorly as a whole. The Church needs an open and sincere dialogue. Because it is only then, with its rich tradition as a compass, that it will be able to emerge from its blind alley and together face its existential problems, which are becoming increasingly severe and complicated. It is only then that the importance of the Ecumenical Patriarch's initiative can be understood." According to the journalist Aris Viketos, the letter from Bartholomew is being well received in the Orthodox world.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 14 Mar 2009, 13:39

Now, the letters sent for the two preparatory meetings to be held in June, in Cyprus, and in December, in a place to be determined, present the following topics:
1. The Orthodox diaspora, where the jurisdiction over the Orthodox flock beyond national borders will be defined. According to the canons now in effect, before the growth in the phenomenon of emigration the faithful outside of their home country belong to the ecumenical patriarchate.
2. The manner of recognizing the status of autocephalous Church.
3. The manner of recognizing the status of Church autonomy.
4. Dypticha, meaning the rules of mutual canonical recognition among the Orthodox Churches.
5. Establishing a common calendar for feasts. For example, some Churches celebrate the Nativity on December 25, others 10 days later.
6. Impediments and canonicity of the sacrament of matrimony.
7. The question of fasting in the contemporary world.
8. Relationships with the other Christian confessions.
9. The ecumenical movement.
10. The contribution of the Orthodox in affirming the Christian ideals of peace, fraternity, and freedom.
O traducere:
Scrisoarea trimisa (de catre Patriarhul Bartolomeu) in vederea celor doua intalniri pregatitoare ce se vor tine in Cipru, in iunie, respectiv in decembrie 2009 (intr-un alt loc), prezinta urmatoarele subiecte:
1. Problema diasporei, ceea ce necesita si definirea juridisctiilor asupra popoarele ortodoxe de peste granitele nationale;
2. Modul de recunoastere al statutului de Biserica Autocefala;
3. Modul de recunoastere al statutului de Biserica Autonoma;
4. Dipticele: regulile privind recunoasterea canonica reciproca intre Bisericile Ortodoxe;
5. Stabilirea unui calendar comun pentru Praznice;
6. Impedimente si canonicitate a tainei casatoriei;
7. Problema postului in lumea contemporana;
8. Relatiile cu celelalte confesiuni ortodoxe;
9. Miscarea ecumenica;
10. Contributia Bisericilor Ortodoxe privind afirmarea idealurilor de pace, fraternitate si libertate.

Sper sa nu imi fi scapat nuante "tehnice".
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 14 Mar 2009, 14:30

Îi mulţumim lui Petre.
Propun să discutăm despre fiecare punct în parte. Părerea mea este că puntele 5, 6 şi 7 nu pot avea forme de compromis. Desigur, discuţii se pot purta, dar chiar nu-mi imaginez cine şi la ce vrea să ajungă.

Primele 4 puncte însă, sunt o mare urgenţă. Nu ştiu de ce, dar am impresia că ierarhii noştii sunt mai lesne de înduplecat la problme precum cele de la punctele 5-7, dar cu greu renunţă la jurisdicţii şi alte orgolii şi interese geopolitice (punctele 1-4).

Normal ar fi ca fiecare Biserică Autocefală şi Autonomă să aibă nişte discuţii prealabile în propriul teritoriu, pt a merge acolo nu că părerile lor personale, ci cu ceea ce crede Biserica dintr-un anumit loc despre o problemă sau alta.
Anume acesta e principiul canonic ortodox...

Să dea Domnul să fie bine.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 14 Mar 2009, 14:45

Îi mulţumim lui Petre.
Propun să discutăm despre fiecare punct în parte. Părerea mea este că puntele 5, 6 şi 7 nu pot avea forme de compromis. Desigur, discuţii se pot purta, dar chiar nu-mi imaginez cine şi la ce vrea să ajungă.
Eu propun, pentru o oarecare ordine in discutii, sa se treaca la inceputul mesajului, sau al frazei, ceva de genul: "@ Numar subiect", ca mai jos:


@ 7. Problema postului in lumea contemporana;
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 15 Mar 2009, 20:44

@ 7. Problema postului in lumea contemporana;


Parintele Prof. Dr. Necula sintetizeaza problema postului in Biserica Ortodox intr-un articol, facand referire si la discutiile privind postul din Comisiile pregatitoare ale viitorului Sinod Pan - Ortodox:
În vremea noastra, insa, respectarea posturilor a devenit o problema mai grea datorita noilor conditii de munca si de viata si transformarilor care au intervenit in viata societatii si in lume.

In aceasta situatie, duhovnicii trebuie sa faca uz de iconomie in apli­carea dispozitiilor, privitoare la post, care conditioneaza si primirea Sfin­tei impartasanii. De aceea, s-a nascut ideea adaptarii prescriptiilor bise­ricesti privitoare la postire, in functie de conditiile de viata, clima si zona geografica unde traiesc credinciosii. Asa se face ca, chiar de la prima Conferinta panortodoxa de la Rhodos (1961), care a stabilit lista problemelor de discutat la un viitor sinod panortodox, tema aceasta este prezenta cu urmatoarea formulare : Readaptarea dispozitiilor cu privire la posturile bisericesti la. necesitatile epocii contemporane. Apoi, pe lista temelor stabilite de a patra Conferinta panortodoxa de la Chambesy (8-16 iunie 1968), intre cele sase figureaza si tema noastra cu ur­matoarea formulare: Readaptarea dispozitiilor bisericesti despre post, in conformitate cu cerintele epocii actuale. Ea a fost incredintata Bisericii Ortodoxe Sarbe, spre studiere si, pe baza studiului intocmit de aceasta, Comisia interortodoxa pregatitoare a Marelui Sinod Ortodox, din 1971, a elaborat un referat in care se propun unele adaptari sau mai precis unele prescurtari si indulciri in ceea ce priveste modul postirii, dand mai multa putere duhovnicilor de a dezlega postul. Intre aceste masuri mentionam : dezlegarea anumitor alimente, ca untdelemn si peste, in zi­lele de miercuri si vineri, afara de cele din timpul postului sau din zilele de ajunare ,- sa se posteasca numai prima si ultima saptamana din Postul Mare, iar in rest, sa se permita dezlegare la peste si untdelemn, cu ex­ceptia zilelor de miercuri si vineri, Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile ; Postul Sfintilor Apostoli sa fie de opt zile si sa se permita dezlegarea in toate zilele cu exceptia zilelor de miercuri si vineri, iar cel al Adormirii Maicii Domnului sa ramana intreg, ingaduindu-se aceeasi dezlegare, cu exceptia zilelor de miercuri si vineri.


Referatul acesta, impreuna cu cele ale celorlalte teme, a capatat o forma aproape definitiva si a fost trimis Bisericilor Ortodoxe spre eva­luare.

Discutarea in continuare a temelor pentru Marele Sinod Ortodox si diversele propuneri survenite pe parcurs, n-au inlaturat insa tema postu­lui ; ea a ramas in picioare pe agenda de lucru. Prima Conferinta presinodala, din 1976, care a fixat definitiv lista celor zece teme de discutat la viitorul Mare Sinod al Bisericii Ortodoxe, problema postului a fost mentinuta cu aceeasi formulare. Ea a fost incredintata spre studiere Bisericilor : Antiohiei, Serbiei, Bulgariei, Ciprului, Greciei si Poloniei.

Cea de a doua Conferinta presinodala, intrunita in septembrie 1982, a dezbatut intre cele trei teme stabilite dinainte si pe cea a postului. Dupa discutiile si dezbaterile care au avut loc pe comisii s-au prezentat plenului Conferintei argumentele cuprinse in pozitia Bisericii Ortodoxe Romane pentru pastrarea neschimbata a postului. Postul este o lege dumnezeiasca si este legat de pocainta, el este o randuiala sfanta care asigura stapanirea duhului asupra patimilor trupesti. Postul este o jertfa liber consimtita de credincios pentru progresul sau duhovnicesc ; este o negare de buna voie a tot ceea ce inrobeste sufletul; el este mijloc de supunere, intarire a vointei, este cea mai mare contributie a omului pe calea sfintirii lui. De asemenea, este un mijloc de binefacere sociala. El are o importanta deosebita in anul liturgic, pentru pregatirea sarbato­rilor, in privinta aplicarii iconomiei, privitor la post, se lasa la aprecie­rea Bisericilor locale, a episcopului locului si a imputernicitului acestuia, duhovnicul.


In concluzie, tema a fost amanata pentru a fi dezbatuta la o alta Conferinta presinodala pregatitoare pe motivul ca pregatirea facuta pana in prezent este insuficienta pentru ca Ortodoxia sa se poata exprima in unanimitate, Bisericile Ortodoxe urmand sa trimita observatiile lor in legatura cu acest punct, evitandu-se astfel luarea unei hotarari pripite si lasand Bisericilor Ortodoxe locale posibilitatea de a pregati pe credin­cios, in spiritul adevaratei traditii, pentru aceasta schimbare. Conferinta a doua presinodala a hotarat ca practica existenta sa ramana in vigoare pana cand Sfantul si Marele Sinod va examina problema pe baza propu­nerilor unei Conferinte panortodoxe presinodale insarcinata cu istudierea acestei probleme.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2009, 21:09

dezlegarea anumitor alimente, ca untdelemn si peste, in zi­lele de miercuri si vineri, afara de cele din timpul postului sau din zilele de ajunare
Presupun că e vorba despre miercurile şi vinerile de peste an, din afara Posturilor. În acest caz, cu uleiul sunt deacord, dar cu peştele cred că trebuie doar în zilele Sfinţilor cu Polieleu, aşa cum deja este în Biserica Rusă.
sa se posteasca numai prima si ultima saptamana din Postul Mare, iar in rest, sa se permita dezlegare la peste si untdelemn, cu ex­ceptia zilelor de miercuri si vineri
Nu sunt deacord. Maxim ceea ce se poate face, asta este dezlegarea la peşte doar pt anumite categorii de oameni (copii, bolnavi, femei îsărcinate etc) şi doar pt zilele de sâmbătă şi duminică. Postul Mare a fost şi trebuie să rămână cel mai aspru. Mirenii oricum nu sunt obligaţi să postească fără ulei, afară de prima şi ultima săptămână + miercuri şi vineri. Restul este o regulă monahală. Asta trebuie precizat foarte clar.
Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile

Doamne, fereşte-ne de aşa ceva! Nu sunt deacord. Şi aşa avem o grămadă de dezlegări la peşte. Ce ne mai trebuie?
Postul Sfintilor Apostoli sa fie de opt zile si sa se permita dezlegarea in toate zilele cu exceptia zilelor de miercuri si vineri
Nu-i clar de ce fel de dezlegare este vorba. Probabil la ulei. Pentru mireni ea nici acum nu e obigatorie şi arareori este ţinută de cineva.
Eu cred că Postul trebuie ţinut după regulile de acum şi, în principiu, aş fi deacord cu o durată fixă a lui, chiar şi de 8 zile. Asta ar rezolva şi problema diferenţelor tipiconale între cei cei care slujesc după calendare diferite. E cel mai "nou" Post în Biserica Ortodoxă, iar logica prevederilor tipiconale privind durata lui, au rămas până astăzi neclare.
cel al Adormirii Maicii Domnului sa ramana intreg, ingaduindu-se aceeasi dezlegare, cu exceptia zilelor de miercuri si vineri.
Dacă e vorba doar despre dezlegarea la ulei - sunt deacord. În rest, Postul trebuie să rămână aşa cum este acum. E un post important!

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 15 Mar 2009, 21:27

Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile

Doamne, fereşte-ne de aşa ceva! Nu sunt deacord. Şi aşa avem o grămadă de dezlegări la peşte. Ce ne mai trebuie?
Nu cred ca o sa se taie din postul Nasterii Domnului: din cate banuiesc, regula de baza, si numai pentru acest post, va fi dezlegatul (mult mai multe zile decat acum) la ulei si peste. Sa speram insa ca regulile vor fi foarte clare, si, de asemenea, se va lamuri problema duratei Postului Sfintilor Apostoli (legata insa si de problema calendarului).
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2009, 21:35

Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile

Nu cred ca o sa se taie din postul Nasterii Domnului...
Ba tocmai asta se spune. Şi încă foarte clar. Am auzit despre asta şi cu alte ocazii.
Nu vedeţi că pe alocuri se permit Cununiile până la 6 decembrie, încălcându-se prin acesta peste 2 săptămâni din Post? Este tocmai sabotarea acestui Post. Urmează şi celelalte. :shock:

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 15 Mar 2009, 21:44

Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile

Nu cred ca o sa se taie din postul Nasterii Domnului...
Ba tocmai asta se spune. Şi încă foarte clar. Am auzit despre asta şi cu alte ocazii.
Nu vedeţi că pe alocuri se permit Cununiile până la 6 decembrie, încălcându-se prin acesta peste 2 săptămâni din Post? Este tocmai sabotarea acestui Post. Urmează şi celelalte. :shock:

Eu nu am tagaduit ca se discuta, dar dupa cum vedeti in finalul citatului din articol, nu s-a ajuns la un consens. Desigur, exista un curent de opinie, dar la toate Sinoadele (chiar si la cele Ecumenice) au existat si "alte" curente de opinii.

Plus ca, daca ati fi pus bold unde trebuie 8-), citatul ar fi arata astfel:
Postul Craciunului sa fie redus la jumatate si sa se ingaduie dezlegarea la peste si untdelemn, in afara de ultimele cinci zile sau sa ramina postul in intregime, facandu-se dezle­gare in toate zilele cu exceptia primelor si ultimelor zile
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2009, 22:15

Nu am vrut să scot fraza din context, văzând foarte clar ceea ce urmează, ci am vrut doar să mă pronunţ cu privire la prima propunere, cea înainte de "sau"!

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Victor » 17 Mar 2009, 11:35

In privinta posturilor, nu cred ca se vor lua decizii prea drastice, precum injumatatirea lor sau inlaturarea vreunei parti din ele. Lumea ortodoxa e prea sensibila la astfel de schimbari. Se va considera ca s-a schimbat credinta, eventual se for ajunge la extremitati precum dezbinarile, etc. Inca mai sunt oameni care considera postul o dogma, pe care nu ai voie sa o schimbi.
Ceeace vreau sa spun este ca nu ar fi prudent sa se umble prea mult la structura sa.
In definitiv de ce s-ar modifica. Ar fi bine sa se faca niste adaptari in functie de zonele geografice, sau climate.
Dar ar fi rau sa se taie din asprime. nu ar fi un capat de lume, dar ar fi rau.

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Victor » 17 Mar 2009, 12:09

Problema generala a acestui sinod va fi obtinerea unei pareri, pozitii, unanime. Cati se vor duce acolo cu gandul de a renunta la parerea lor pentru parerea celui de langa ei? Cati nu vor vrea sa isi impuna punctul de vedere?

@1. Problema diasporei, ceea ce necesita si definirea juridisctiilor asupra popoarele ortodoxe de peste granitele nationale;
Imi vine in minte faptul ca BOR are in Tara Sfanta un reprezentant, care este Superior al asezamintelor Romanesti de acolo. Nu stiu daca Arhimandritul Ieronim se supune BOR sau Patriarhiei Ierusalimului, dar ar trebui ca acest sistem sa se faca in diaspore. Un singur episcop (cel mai bine ar fi sa fie nativ al tarii respective, sau un om pentru care toate etniile sunt egale), iar parohiile sa aibe preoti in functie de etnia enoriasilor. Preotii sa provina dintre etnia, sau nationalitatea enoriasilor. Asta ar impaca si capra si varza, ba mai mult, ar spori legaturile dintre bisericile ortodoxe susori.
Probleme vor fi si in SUA, unde deja exista o biserica autocefala. Cum vom putea spune celor din OCA: pai, renuntati la autocefalia voastra si uniti-va cu noi. Simplu, nu?

@2. Modul de recunoastere al statutului de Biserica Autocefala;
Problema aceasta porneste din negula timpului. Noi nu avem inca o lege, regula, sau un canon care sa stipuleze clar si fara echivoc, acordarea autocefaliei. Pana acum totul a fost la mila Constantinopolului :? . Ne trebuie o regula clara, dar cel mai dificil va fi obtinerea unei pozitii unanime. 14/15 capete, tot atatea pareri.

@5. Stabilirea unui calendar comun pentru Praznice;
Bisericile care tin calendarul nou nu vad nici o problema in a-l urma. Se vor intreba: e ce l-am schimba?
Nu cred ca se va ajunge la o unanimitate
@6. Impedimente si canonicitate a tainei casatoriei;
Ce ar mai fi de discutat aici? Credeam ca lucrurile sunt deja clare...

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 22 Mar 2009, 13:17

@1. Problema diasporei, ceea ce necesita si definirea juridisctiilor asupra popoarele ortodoxe de peste granitele nationale;


Cred ca Sinodul Pan-Ortodox va lamuri si problema jurisdictiilor ortodoxe din SUA, nu mai putin de 11 (unsprezece) (!!!).
Iata pozitia Patriarhiei Constantinopolului fata de situatia juridica a Orthodox Church of America.

Un mic rezumat:
With regards to the United States, the submission to the First Throne of the Church, that is, to the Ecumenical Patriarchate is not only fitting with the American society and mentality but also it opens up the horizons of possibilities for this much-promising region, which is capable of becoming an example of Pan-Orthodox unity and witness.
The Mother Church of Constantinople safeguards for the Orthodox Church in America those provisions that are needed for further progress and maturity in Christ.
TraducereIn ceea ce priveste Statele Unite, revenirea la Primul Tron al Bisericii, sau, altfel spus, la Patriarhia Ecumenica, nu numai ca este in acord cu societatea americana ca si mentalitatea ei, dar deschide de asemenea noi orizonturi pentru aceasta regiune datatoare de sperante, ceea ce poate deveni un exemplu de unitate si marturie Pan-Ortodoxa.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 22 Mar 2009, 13:30

@1. Problema diasporei, ceea ce necesita si definirea juridisctiilor asupra popoarele ortodoxe de peste granitele nationale

In materialul anterior se face referire la Mitropolitul Iona al OCA. Iata ce spune Mitropolitul Iona, al OCA intr-un interviu:

Q: While other Orthodox branches are tied to ethnic communities, the OCA _ though originally under Russian leadership _ is simply American. What is the church’s role here?

A: The OCA has been here for 200 years and has a very strong missionary consciousness and missionary outreach. Ninety percent of our bishops are converts, 60 to 75 percent of the priests are converts, and 60 percent of the people are converts. We’re basically focused on being the local American Orthodox Church, and one of my primary agendas is to work with the Greek Archdiocese, the Serbian Archdiocese, the Russian Church, to come together and form a single synod of bishops and ultimately an American patriarch.
TraducereIntrebare: In timp ce alte ramuri Ortodoxe sunt legate de comunitatile etnice, OCA - desi initial condusa de catre rusi - este pur si simplu americana. Care este rolul Bisericii aici?
Mitropolitul Iona: OCA este prezenta aici de peste 200 de ani si are o constiinta misionara puternica. 90% dintre episcopii nostri sunt convertiti, iar intre 60 si 75% dintre preoti sunt convertiti, in timp ce dintre mireni 60% sunt convertiti. Noi ne concentram pe identitatea noastra de Biserica Ortodoxa locala Americana, si una din prioritatile mele este de a lucra cu arhidiocezele grecesti, sarbe, ca si cu Biserica Rusa pentru a reusi sa formam un sinod de episcopi si, in cele din urma, sa alegem un Patriarh american.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde protosinghel » 22 Mar 2009, 14:26

Frate, Petre. Forumul nostru este în limba română.
Ori traduci sursele citate, ori dai doar link ca să meargă acolo cine vrea (şi cine ştie engleză, că doar nu-i obligatoriu). Nu-mi face plăcere să văd forumul plin de mesaje în limba engleză... Nu m-am supărat, dar nici n-am priceput ce scriu ăştia! Din principiu nu vreau să învăţ engleza, deşi de foarte multe ori mi-a trebuit.
Sorry ;)

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Victor » 23 Mar 2009, 09:53

@1. Problema diasporei, ceea ce necesita si definirea juridisctiilor asupra popoarele ortodoxe de peste granitele nationale
TraducereIntrebare: In timp ce alte ramuri Ortodoxe sunt legate de comunitatile etnice, OCA - desi initial condusa de catre rusi - este pur si simplu americana. Care este rolul Bisericii aici?
Mitropolitul Iona: OCA este prezenta aici de peste 200 de ani si are o constiinta misionara puternica. 90% dintre episcopii nostri sunt convertiti, iar intre 60 si 75% dintre preoti sunt convertiti, in timp ce dintre mireni 60% sunt convertiti. Noi ne concentram pe identitatea noastra de Biserica Ortodoxa locala Americana,....
Este impresionanta misiunea pe care cei din OCA au reusit sa o faca. Majoritatea jurisdictiilor din diaspora sunt mai putin indreptate spre a converti populatia locala. Sunt niste ,,cluburi" etnice in care nativii sunt primiti cu raceala. Aceasta problema este mai intalnita in America de Sud si Centrala si Vestul Europei. Poate mai putin in America de Nord.
si una din prioritatile mele este de a lucra cu arhidiocezele grecesti, sarbe, ca si cu Biserica Rusa pentru a reusi sa formam un sinod de episcopi si, in cele din urma, sa alegem un Patriarh american.
Acesti lucru il vot toti, intrebarea pe care i-as fi pus-o eu Mitr. Iona, ar fi fost : La cat sunteti dispusi sa renuntati?
OCA fiind autocefala, in cazul unei unitati ortodoxe in America de Nord, ea va fi cea mai ,,lovita", sau cea mai predispusa la renuntari.
:o a spus cineva ceva de un ,,American patriarch"? De ce tocmai patriarh? Poti fi o biserica autocefala, fara sa fii patriarhie.....

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 10 Apr 2009, 21:49

Stire Interfax.

Episcopul Ilarion, noul sef al BO Ruse pentru Relatii Externe, considera ca pozitia Constantinopolelui cum ca Patriarhia Ecumenica ar avea o pozitie prioritara, este neconforma cu traditia Bisericii Ortodoxe Universale. El a mai spus ca nu ar fi normal ca Patriarhia Ecumenica sa decida situatia diasporei.
Acest subiect sa va discuta la intalnirile pregatitoarea ale Marelui Sinod PanOrtodox.
"One of the major challenges for inter-Orthodox relations I see the claims of Constantinople Patriarchate to a special role in the Orthodox Church," Bishop Hilarion said at Interfax press conference.

"The Orthodox Church is going to be enforced the model of the Catholic Church, which is the most centralized church power leaded by the one bishop of the Universal Church," the Bishop said.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Victor » 11 Apr 2009, 08:41

Stire Interfax.

Episcopul Ilarion, noul sef al BO Ruse pentru Relatii Externe, considera ca pozitia Constantinopolelui cum ca Patriarhia Ecumenica ar avea o pozitie prioritara, este neconforma cu traditia Bisericii Ortodoxe Universale. El a mai spus ca nu ar fi normal ca Patriarhia Ecumenica sa decida situatia diasporei.
Acest subiect sa va discuta la intalnirile pregatitoarea ale Marelui Sinod PanOrtodox.
"One of the major challenges for inter-Orthodox relations I see the claims of Constantinople Patriarchate to a special role in the Orthodox Church," Bishop Hilarion said at Interfax press conference.

"The Orthodox Church is going to be enforced the model of the Catholic Church, which is the most centralized church power leaded by the one bishop of the Universal Church," the Bishop said.
Din punct de vedere administrativ aceasta centralizare ar fi perfecta. S-ar termina cu certurile pe Moldova, Estonia si mai nou Georgia. S-ar rezolva problema diasporei.
Sigur, ca din punct de vedere religios nu e chiar corect. Dar ar rezolva o multime de probleme jurisdictionale.

Dar altul este motivul pentru care Constantinopolul vrea intaietate la diaspore. Motivul este cel financiar, datorita situatiei grele in care s-a aflat Patriarhia Ecumenica in ultima suta de ani. Trebuie sa se inteleaga ca Patriarhia, acasa la ea (Turcia), are din ce in ce mai putini credinciosi (majoritatea au plecat la schimbul de populatie din anii '20) iar cei ramasi sunt putini si batrani. Daca nu sunt credinciosi, nu exista donatii! Apoi nu pot intreprinde, in Turcia, activitati care i-ar aduce bani, deoarece ar fi catalogate ca prozelitism de catre conducerea musulmana de la Ancara. Un seminar important din turcia a fost deja inchis, iar patriarhia e din ce in ce mai stramtorata. Sigur ca se uita peste ocean (in SUA) unde patriarhia detine sub pastorire ~66% dintre bisericile, manastirile si dintre credinciosii ortodocsi de acolo. La fel si in
Australia. Credinciosi sub pastorire = donatii = functionare. Fara bani, patriarhia nu poate functiona. Devine o patriarhie virtuala, fara pastoriti si biserici.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Sinodul Panortodox

Mesaj necititde Petre C » 26 Mai 2009, 10:05

@5. Stabilirea unui calendar comun pentru Praznice

Asa cum, din pacate, era de asteptat, spiritele se agita deja in legatura cu asteptatul Mare Sinod. Unul din cei de la care asteptam altceva este teologul Danion Vasile. Acesta, aproape inexplicabil, a devenit brusc un luptator impotriva calendarului nou.
Dacă se ţine seama de părintele Cleopa, de ce nu se ţine seama şi de Sfântul Ioan Iacob? Sau, dacă se ţine seama de părintele Epifanie, de ce nu se ţine seama şi de părintele Serafim Rose, care vedea salvarea în Bisericile pe stil vechi care nu se află în comuniune cu Biserica oficială?
În contrapartidă, susţinătorii noului calendar invocă minunea relatată în Patericul românesc, când Sfinţii trei ierarhi i-au spus părintelui Ioanichie Moroi să primească noul calendar şi să facă ascultare de ierarhie. Dar cuvintele sfinţilor – în măsura în care Patericul românesc descrie obiectiv minunea – au fost următoarele: „Ioanichie, de ce te îndoieşti şi nu faci ascultare? Nu ştii că ascultarea este mai mare ca jertfa? Deci, ascultă de cei mai mari, că nu vei răspunde tu de îndreptarea calendarului.”

Mărturia Sfinţilor trei ierarhi nu a fost că e bună schimbarea, ci l-au sfătuit să facă ascultare de ierarhie, că nu el va da socoteală pentru această schimbare. În acelaşi timp însă, alţi sfinţi s-au arătat spunându-le oamenilor că adevărul este de partea Bisericii de stil vechi. Nu îmi propun să judec eu dacă vedenia părintelui Ioanichie Moroi a fost de la Dumnezeu sau nu, şi nici să o pun faţă în faţă cu alte arătări ale sfinţilor
O opinie echilibrată ar trebui să ţină seama şi de cealaltă perspectivă. Sfântul Kukşa din Odessa, sfânt care are sfinte moaşte, sfânt făcător de minuni, considera noul calendar „calendarul Antihristului”. El a profeţit că la al optulea sinod ecumenic Biserica oficială va generaliza înşelarea, impunând prăznuirea Sfintelor Paşti după noul calendar. (Aşa-numitul calendar îndreptat care propune până în anul 2800 aceeaşi dată de pentru Sfintele Paşti ca şi calendarul gregorian, cel folosit de catolici.)
Mda, vedem un nou stil de a face teologie, promovat de fratele Danion: se iau cuvintele care ne convin din unii Parinti, si se repeta pana lumea incepe sa creada ca asta e adevarul; o tehnica dusa la desavarsire in lupta cu pasapoartele.

Sa dam cuvantul Batranului Cleopa, un adevarat reprezentant al Ortodoxiei in Duh si Adevar:
La această sfântă sărbătoare m-am gândit să încercăm să înțelegem și de unde vine diferența între stilul nou și stilul vechi. Mai ales pentru că în R. Moldova, în mod special, creștinii serbează Crăciunul în două zile diferite (unii pe 25 decembrie - pe stilul nou și alții pe 7 ianuarie - stilul vechi). Precizez că ambele stiluri sunt recunoscute de Biserica Ortodoxă Română (în cadrul căreia funcționează Mitropolia Basarabiei).

Și pentru că zilele acestea m-am uitat peste cartea Ne vorbește părintele Cleopa (Volumul al III-lea, Editura Episcopiei Romanului, 1996), cred că ar fi bine să ascultăm sfaturile acestui mare duhovnic român, așa cum apar ele în lucrarea citată.

“Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a îndreptat”

— Parinte, de ce a fost nevoie sa se schimbe calendarul vechi, numit si calendarul Iulian?

Părintele Cleopa: Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a indreptat, caci avea mare nevoie de indreptare. Acest calendar a fost intocmit de filosoful pagan Iulian Sosigene din Alexandria in anul 44, inainte de venirea Domnului, din porunca imparatului Romei, Iulius Cezar. Acest calendar a fost intocmit Si asezat la acea vreme potrivit cu izomeria (echinoctiu), care era la data de 24 martie si 24 septembrie. Dar dupa intocmirea acestui calendar, astronomii cei vechi au observat ca acest calendar ramanea in urma, fata de calendarul ceresc, la 300 de ani cu o zi si o noapte.

Deci se vede, clar caci crestinii, inca de pe vremea Sfintilor Apostoli nu se mai tineau de echinoctiul calendarului iulian (cel vechi), care, dupa cum am vazut, ramanea in urma. Asa ca Sfintii Parini de la Niceea fac prima indreptare a calendarului iulian - dupa cum si Sfintii Apostoli mai inainte de ei au facut-o - si echinoctiul cel de la 24, 23 si 22 martie, gasindu-l in urma cu trei zile pana la venirea lor, il fixeaza la 21 martie unde era atunci.

— Dar eu am auzit pe cei cu stilul vechi spunand despre calendarul nostru indreptat ca este catolic, ca cel gregorian, indreptat de Papa Grigorie al XIII-lea la anul 1582.

Părintele Cleopa: Nu este asa, iubite frate. Sa stii ca ramanerea in urma a calendarului era cunoscuta in Biserica noastra cu sute de ani inainte. Acest lucru se arata din marturia arhim. Nichifor, care, la sfarsitul Ceaslovului tiparit in anul 1816, arata ca din cauza greselilor calendarului si pascaliei vechi suntem cu 13 zile in urma.

Biserica a îndreptat calendarul, nu oamenii

-Parinte, dar cum a fost indreptarea calendarului in Biserica noastra, caci stilistii zic ca patriarhul Miron Cristea a uitat de randuiala veche si a stricat calendarul nostru cel sfant?

Părintele Cleopa: Nu patriarhul Miron Cristea a indreptat calendarul, ci Biserica noastra dreptmaritoare de Rasarit, in frunte Cu patriarhul ecumenic de la Constantinopol si cu toti patriarhii Bisericilor Ortodoxe care au fost acolo de fata, sau au trimis delegati si imputerniciti pentru a semna in locul lor.


— Dar cand s-a facut aceasta indreptare?

Părintele Cleopa: In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol, intr-un sinod, reprezentanti ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui Dumnezeu si cu amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin indreptarea lui nu se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si randuielilor Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de la 21 la 8 martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic de la Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa aduca echinoctiul de la 8 martie la 21 martie, cum este acum.

Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care au luat parte la sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca fiecare Biserica sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea potrivita. Astfel, in anul 1924, la 10 martie, a indreptat calendarul Patriarhia ecumenica de Constantinopol si Biserica Greciei. Apoi, pe rand, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a indreptat calendarul si Biserica noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul Iulian.

Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii ce tin stilul vechi din celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor noastre surori, care inca nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa, Biserica Ierusalimului s.a. Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul 1948, la Sinodul Panortodox, unde au fost de fata aproape toate Bisericile Ortodoxe, prin reprezentantii lor. (…)

“Calendarul este un ceas. Pentru el să ne sfădim?”

Părintele Cleopa: Calendarul a fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand va fi nevoie iar o sa-1 schimbe. Calendarul este un ceas al vremii si daca tu ai calendar cu un ceas in urma sau cu doua, de-acum al tau este bun, ca a ramas in urma? Sau pentru calendar sa ne sfadim, sa ne dezbinam, sa ne uram ca nu mai suntem ortodocsi? Ai auzit vreodata zicand: ,,Sfinte mucenice calendare, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi?” Ai auzit nebunii de acestea? Calendarul daca ar fi sfant, ar trebui sa ne inchinam la calendar! Or calendarul este dogma? Toate dogmele sunt sintetizate in Crez.

Ai auzit vreodata: ,,Cred intr-unul calendar?” Ai auzit nebunii din acestea? Calendarul, nu-i dogma, nu-i sfant! Este un ceas al vremii. De ce te inchini la el si din cauza lui nu te supui Bisericii si te apuci sa faci de capul tau hirotonii si sa botezi din nou? Tine-te de Biserica! Toate sectele care s-au rupt de Biserica, s-au rupt din neascultare si mandrie de la trupul lui Hristos.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre


Înapoi la “ASPECTE ŞI PROBLEME CONCRETE DIN VIAŢA BISERICILOR ORTODOXE”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron