Mesaj necititde protosinghel » 16 Sep 2009, 13:53
În greceşte apare termenul de ethnie - neam, dar nu ştim exact ce însemna aceste termen la vremea respectivă, mai ales că, unii consideră canoanele chiar fiind apostolice (deci din sec. I), iar alţii zic că sunt din a doua jumătate a sec. IV, şi doar urmează unor principii apostolice anterioare.
De ce interpretarea este dificilă? Pentru că avem un neam (ethnos) grec, care are mai mulţi întâi stătători: la Constantinopol, Alexandria, Antiohia (acum sunt arabi), Ierusalim şi Cipru. Din sec. 19 avem întâistătător şi la Athena.
În cazul acesta ce au înţeles grecii prin ethnie - ei care au formulat canonul şi înţeleg cel mai bine terminologia?
De ce în cele 3 ţări româneşti, unde toţi se considerau un neam şi vorbeau o limbă, existau practic 3 Mitropolii Autonome şi doar unirile politice au dus şi la unirea bisericească? De ce Biserica de Răsărit nu a impus Biserica de Apus, înainte de 1054, să adopte acelaşi sistem de împărţire pe neamuri a Bisericilor Locale, ci recunoşteau un singur centru eclesial la Roma?
Înseamnă că lucrurile erau şi sunt mult mai complicate decât par ele la prima vedere.
Se pare că cuvântul neam are aici sensul de populaţie a unei unităţi teritoriale administrative extinse, aşa cum sunt ţările astăzi, iar apartenenţa la un anumit "neam" însemna probabil un fel de "cetăţenie" şi nu apartenenţa la etnie. Dacă ar fi ethnie în sensul strict de neam, ar trebui să avem chiar în Moldova o Biserică Găgăuză, una Rromă (ţigănească) şi poate şi altele.
Problema rămâne deschisă.
Ştiu că dumneata ai pus-o cu referire la situaţia din R. Moldova, unde Mitrolia Basarabiei ţine de Bucureşti, iar Mitropolia Moldovei ţine de Moscova.
Cred că cel mai corect dpdv canonic, ar fi ca Biserica Ortodoxă din Moldova să fie cel puţin autonomă (sau poate chiar autocefală), aşa cum este şi Statul. Dar asta e o părere personală şi ea, practic, nu are nicio valoare, mai ales că un astfel de statut se obţine foarte greu, căci sinodalitatea ortodoxă este aproape nefuncţională.
- Fişiere ataşate
-
- Can-34Ap si comentarii-GR.pdf
- Canonul 34 Apostolic cu comentariile lui Zonara, Balsamon şi Aristene (în limba greacă).
- (109.67KiB)Descărcat de 542 ori