1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
dmas
Mesaje:181
Membru din:30 Aug 2009, 11:42
Confesiune:ortodox
Preocupări:administrator de retea de calculatoare
1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde dmas » 07 Sep 2009, 18:22

M-au tulburat azi niste versete pe care le-am citit din 1 Imparati (III Regi) cap. 22, si anume versetele de la 19 la 23:
Şi Mica a zis: ,,Ascultă dar cuvîntul Domnului! Am văzut pe Domnul stînd pe scaunul Lui de domnie, şi toată oştirea cerurilor stînd lîngă El, la dreapta şi la stînga Lui. Şi Domnul a zis: ,Cine va amăgi pe Ahab, ca să se suie la Ramot din Galaad şi să piară acolo?` Şi au răspuns unul într'un fel, altul într'altul. Şi un duh a venit şi s'a înfăţişat înaintea Domnului, şi a zis: ,Eu îl voi amăgi.` Domnul i -a zis: ,Cum?` ,Voi ieşi`, a răspuns el, ,şi voi fi un duh de minciună în gura tuturor proorocilor lui.` Domnul a zis: Îl vei amăgi, şi-ţi vei ajunge ţinta; ieşi, şi fă aşa!`` Şi acum, iată că Domnul a pus un duh de minciună în gura tuturor proorocilor tăi cari sînt de faţă. Dar Domnul a hotărît lucruri rele împotriva ta.``
Mie unul, sincer, mi-au venit in minte tot felul de ganduri murdare la adresa lui Dumnezeu, dupa ce le-am citit. Voi cum le intelegeti ?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: 1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde Ioan Cr » 07 Sep 2009, 21:10

M-au tulburat azi niste versete pe care le-am citit din 1 Imparati (III Regi) cap. 22, si anume versetele de la 19 la 23:
Şi Mica a zis: ,,Ascultă dar cuvîntul Domnului! Am văzut pe Domnul stînd pe scaunul Lui de domnie, şi toată oştirea cerurilor stînd lîngă El, la dreapta şi la stînga Lui. Şi Domnul a zis: ,Cine va amăgi pe Ahab, ca să se suie la Ramot din Galaad şi să piară acolo?` Şi au răspuns unul într'un fel, altul într'altul. Şi un duh a venit şi s'a înfăţişat înaintea Domnului, şi a zis: ,Eu îl voi amăgi.` Domnul i -a zis: ,Cum?` ,Voi ieşi`, a răspuns el, ,şi voi fi un duh de minciună în gura tuturor proorocilor lui.` Domnul a zis: Îl vei amăgi, şi-ţi vei ajunge ţinta; ieşi, şi fă aşa!`` Şi acum, iată că Domnul a pus un duh de minciună în gura tuturor proorocilor tăi cari sînt de faţă. Dar Domnul a hotărît lucruri rele împotriva ta.``
Mie unul, sincer, mi-au venit in minte tot felul de ganduri murdare la adresa lui Dumnezeu, dupa ce le-am citit. Voi cum le intelegeti ?
O mica observatie: in ultima propozitie nu sta "a hotarat" ci "a grait", si nu "impotriva ta" ci "de tine" - iata textul in greceste dupa Septuaginta:

καὶ κύριος ἐλάλησεν ἐπὶ σὲ κακά (LXX)

si in romana:

şi Domnul au grăit pentru tine reale (Biblia de la Bucureşti, 1688)

Dupa parerea mea, scena este analoga celei din Iov, unde satan cere permisiunea sa-l ispiteasca pe Iov de dreptatea sa. Aici este o situatie opusa (ca sa se dezvaluie nedreptatea respectivului rege). Cred ca se va lua in consideratie si neajunsurile expunerii in limbaj omenesc a sfaturilor dumnezeiesti.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

dmas
Mesaje:181
Membru din:30 Aug 2009, 11:42
Confesiune:ortodox
Preocupări:administrator de retea de calculatoare

Re: 1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde dmas » 07 Sep 2009, 22:42

Dupa parerea mea, scena este analoga celei din Iov, unde satan cere permisiunea sa-l ispiteasca pe Iov de dreptatea sa. Aici este o situatie opusa (ca sa se dezvaluie nedreptatea respectivului rege). Cred ca se va lua in consideratie si neajunsurile expunerii in limbaj omenesc a sfaturilor dumnezeiesti.
Numai ca aici Dumnezeu insusi ia initiativa, iar nu Satana, ca in cazul lui Iov: ,Cine va amăgi pe Ahab, ca să se suie la Ramot din Galaad şi să piară acolo?`, iar apoi tot El parca-i porunceste, sau il incurajeaza pe duhul respectiv sa implineasca un rau: "ieşi, şi fă aşa!".

Eu gandeam pana acum cam asa: Dumnezeu se poate folosi de rautatea oamenilor si/sau a ingerilor cazuti ca sa-si duca la indeplinire planurile, dar asta fara stirea si aprobarea celor de care se foloseste. Un exemplu ar fi cazul rastignirii Mantuitorului, unde Dumnezeu S-a folosit de rautatea fariseilor si carturarilor vremii ca sa faca posibila rastignirea lui Hristos. Acesta nu mi se pare un lucru rau, pentru ca Dumnezeu doar isi foloseste suveranitatea asa cum doreste El, fara a influenta neaparat pe om sau pe demon sa faca rau.

Dar aici vad ca Dumnezeu insusi initiaza raul. Sa vad acest rau pe care El vrea sa-l faca aici ca o pedeapsa a Lui, caz in care El ar fi legitimat sa-l faca ? Sau cum sa gandesc despre fapta Lui ? Da, stiu, cine sunt eu ca sa vorbesc impotriva lui Dumnezeu ? Dar totusi... acesta nu e un raspuns care sa ma satisfaca.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: 1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde Petre C » 07 Sep 2009, 23:32

Dupa parerea mea, scena este analoga celei din Iov, unde satan cere permisiunea sa-l ispiteasca pe Iov de dreptatea sa. Aici este o situatie opusa (ca sa se dezvaluie nedreptatea respectivului rege). Cred ca se va lua in consideratie si neajunsurile expunerii in limbaj omenesc a sfaturilor dumnezeiesti.

Dar aici vad ca Dumnezeu insusi initiaza raul. Sa vad acest rau pe care El vrea sa-l faca aici ca o pedeapsa a Lui, caz in care El ar fi legitimat sa-l faca ? Sau cum sa gandesc despre fapta Lui ? Da, stiu, cine sunt eu ca sa vorbesc impotriva lui Dumnezeu ? Dar totusi... acesta nu e un raspuns care sa ma satisfaca.
Cum ar putea Binele sa "initieze raul"? Formularea aceasta, ca Dumnezeu trimite un duh de inselare nu este singura in Biblie, aparand de exemplu si in NT:
(Contextul din 2 Tes e mult mai clar - oamenii au ales inselarea de buna-voie)

11. Şi de aceea, Dumnezeu le trimite o lucrare de amăgire, ca ei să creadă minciuni,
Dumnezeu se foloseste de cel rau ca de un instrument spre a pedepsi. Dar, poate, cei pacatosi si-au ales singuri soarta si pedeapsa.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: 1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde Ioan Cr » 07 Sep 2009, 23:49

Un exemplu ar fi cazul rastignirii Mantuitorului, unde Dumnezeu S-a folosit de rautatea fariseilor si carturarilor vremii ca sa faca posibila rastignirea lui Hristos. Acesta nu mi se pare un lucru rau, pentru ca Dumnezeu doar isi foloseste suveranitatea asa cum doreste El, fara a influenta neaparat pe om sau pe demon sa faca rau.


Ma ierti, dar in asa caz Sangele lui Hristos ar fi nu numai pe iudeii care L-au rastignit si pe copiii lor, ci si pe Dumnezeu (Tatal) Insusi. Stim insa de cine a fost lucrata Rastignirea, caci Mantuitorul insusi ii demasca pe iudeii vremii ca "sunt din tatal lor diavolul, ucigator de oameni inca de la inceput".
Dar aici vad ca Dumnezeu insusi initiaza raul. Sa vad acest rau pe care El vrea sa-l faca aici ca o pedeapsa a Lui, caz in care El ar fi legitimat sa-l faca ? Sau cum sa gandesc despre fapta Lui ? Da, stiu, cine sunt eu ca sa vorbesc impotriva lui Dumnezeu ? Dar totusi... acesta nu e un raspuns care sa ma satisfaca.
Dar Dumnezeu nu l-a predestinat sa moara - daca asculta de Miheea, nu ar fi murit. Iar duhul minciunii nu a fost trimis sa ucida, ci doar sa sminteasca prorocii - mare diferenta. Observa ca regele lui Iuda stia de Miheea si il dojeneste pe Ahav cand acesta il acuza de "rea-vointa" pe omul lui Dumnezeu. Deci pana la urma adevaratul motiv sta in cautarea bunului plac ("toti prorocesc bine despre mine"...deci ii respect si ii cred), mai degraba decat voia lui Dumnezeu.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

dmas
Mesaje:181
Membru din:30 Aug 2009, 11:42
Confesiune:ortodox
Preocupări:administrator de retea de calculatoare

Re: 1 Imparati (III Regi) 22:19-23

Mesaj necititde dmas » 08 Sep 2009, 00:47

Cum ar putea Binele sa "initieze raul"? Formularea aceasta, ca Dumnezeu trimite un duh de inselare nu este singura in Biblie, aparand de exemplu si in NT:
(Contextul din 2 Tes e mult mai clar - oamenii au ales inselarea de buna-voie)
Pai poate ca o pedeapsa pentru cei rai le face si El rau, tot asa cum a lovit cu foc cetatile Sodoma si Gomora din cauza pacatoseniei lor, sau cum a orbit pe Israel dandu-le "un duh de adormire, ochi ca să nu vadă, şi urechi ca să n'audă, pînă în ziua de astăzi" (Romani 11:8), sau cum isi va revarsa in viitor mania in iad fata de toti cei ce nu asculta de Evanghelie.
Dumnezeu se foloseste de cel rau ca de un instrument spre a pedepsi. Dar, poate, cei pacatosi si-au ales singuri soarta si pedeapsa.
Da, ei si-au ales intr-un sens pedeapsa, datorita neascultarii lor, dar in alt sens, Dumnezeu i-a pedepsit datorita neascultarii lor. Adica datorita raului lor, Dumnezeu i-a rasplatit cu rau.
Ma ierti, dar in asa caz Sangele lui Hristos ar fi nu numai pe iudeii care L-au rastignit si pe copiii lor, ci si pe Dumnezeu (Tatal) Insusi. Stim insa de cine a fost lucrata Rastignirea, caci Mantuitorul insusi ii demasca pe iudeii vremii ca "sunt din tatal lor diavolul, ucigator de oameni inca de la inceput".
Nu, Sangele lui Hristos n-a cazut pe Tatal, Tatal doar s-a ocupat, in suveranitatea Lui, de cadrul favorabil rastignirii Mantuitorului in timp (la plinirea vremii, pe cand iudeii erau fatarnici si rai si impotrivitori fata de bine) si spatiu (in Ierusalim), pentru ca omenirea sa poata fi mantuita. Iudeii, si in alt sens, toti oamenii, sunt in totalitate vinovati pentru rastignirea lui Hristos, pentru ca prin libera lor alegere l-au pus pe cruce, iar nu prin influenta divina L-au asezat acolo.
Iar duhul minciunii nu a fost trimis sa ucida, ci doar sa sminteasca prorocii - mare diferenta.
Da, dar tot rau e si asta. De exemplu, daca ii spun cuiva sa mearga sa spuna minciuni altcuiva, nu fac un rau ? Sau daca imbat pe cineva ca sa mearga sa sparga un magazin, nu fac un rau ? Dar daca ma gandesc bine, a rasplati raul cu rau, ochiul cu ochi, dintele cu dinte, e in totalitate drept, iar Dumnezeu a ramas drept pedepsind cu acest rau pe cel ce a facut raul. Asta nu inseamna ca Dumnezeu a pacatuit, pentru ca a ramas drept. Noua, celor din Noul Legamant nu ni se ingaduie totusi sa rasplatim raului cu rau, caci Hristos a murit pentru pacatele noastre, iertandu-ne si raspunzand raului pe care I L-am facut cu bine, iar noi suntem deci datori (adica musai, ca daca nu pierim) sa iertam si noi celor ce ne gresesc si sa raspundem intotdeauna raului cu bine.

Mda, incepe sa apara putina lumina in mintea mea. :)


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 65 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron