O sa incerc si eu un raspuns:E cam neclara chestia asta...Cum se desfasoara lucrurile in pilda nascutului orb ? (am avut discutia asta acum catva timp). Omul se naste orb din cauza pacatului lui sau al parintilor. (nu intru in discutia cu reincarnarea -nu avem nici aici niciun raspuns; poate mai incolo, sa va las timp sa va pregatiti) Nu Dumnezeu il predestineaza sa fie orb. Nu Dumnezeu este cauza orbirii. De acord. Dar o predestinare tot exista: Omul insusi (sau parintii lui) ar fi responsabili pentru cecitate, prin pacatul pe care l-ar fi facut- dupa parerea apostolilor. Omul singur se "predestineaza": pacatuieste si in consecinta se va naste orb. Dumnezeu nu are niciun amestec. Prin urmare nu s-ar numi predestinare ci "cauzalitate". Orice cauza este predestinata sa aiba cutare efect.Eu cred că este vorba de predestinare totuși. Problema este că omul nu are pe cine trăda și vinde.
Doar și Iisus spunea: Trebuie să împlinim Scriptura. Deci ce este scris.
Cum facem diferenta intre cauzalitate si predestinare, Ioachim?
In citatul de mai sus iisus nu vorbeste chiar de predestinare: Scriptura (si Iisus) stie cum se vor intampla lucrurile. Din voia lui libera Iisus va face ce trebuie ptr ca Scriptura sa se indeplineasca. La fel, din voia lui Iuda tradeaza. Problema este, si aici chestiunea predestinarii SE PUNE, daca vointa lor a fost libera.
Un motiv "rational" pentru un act de vointa este tot constrangere, (dar e rationala). Daca Dumnezeu il constrange pe Iuda sa tradeze, fie si printr-un motiv "rational", se numeste predestinare. Doar vointa libera a-cauzala scapa predestinarii. Dar exista asa ceva ?
dumneavoastra ziceti asa: "In interiorul actiunii libere a omului fara legatura cu Dumnezeu, si daca omul n-o scoate la cap singur, Dumnezeu intervine". In acest caz prestiinta lui Dumnezeu nu mai e mare scofala ptr ca, fireste, stie rezultatul actiunii in care intervine chiar El. Nici n-ar mai trebui sa vorbim despre ea.Dumnezeu nu predestineaza,asta e clar;si atunci cum vorbeste de evenimente viitoare ca se vor intampla?pai Dumnezeu stie ca omul fara a fi in legatura cu El, mai devreme sau mai tarziu ajunge intr-o fundatura(ZIce"Fara de Mine nu puteti face nimic").Si in aceea fundatura,care e dupa o vreme, Dumnezeu intervine;de aceea el zice ca Iuda il va vinde pentru ca (asa cum a mai facut,vede inima omului si intentiile lui);el a zis initial:cineva ma va vinde,da nu l-a demascat decat la cina cea de Taina;putea fi oricare apostol;in definitiv Sfantul Petru nu s-a lepadat?
Parintii nu-i putem decide dar,din pacate,unii dintre noi il " biruiesc" pe Dumnezeu si aleg sa moara cand vor ei nu cand vrea Dumnezeu.Iuda este un exemplu.Prin urmare trebuie sa intelegem ca omul poate interveni oricand in planurile lui Dumnezeu si le poate strica.Nu putem decide ce parinti o sa avem, nici cand o sa murim....etc.
Corect, mai ales daca se duce la ghicitori si vrajitori, va avea o soarta influentata de Satana.Prin urmare trebuie sa intelegem ca omul poate interveni oricand in planurile lui Dumnezeu si le poate strica.
Dar domnul Daniel Tuduran nu a spus ca omul poate interveni ORICAND in planurile lui Dumnezeu, insa poate interveni si daca doriti pot aduce versete biblice in sprijinul acestei idei.Tocmai ca omul nu poate interveni ORICAND in planurile lui Dumnezeu! (Ar fi chiar culmea !)
da, asa este, asa a zis... :?Mai citi o data ce a spus.
Pt mine,dupa cum v-am mai spus, Iuda este exemplu perfect.Eu nu cred ca trebuia sa se implinesca Scriptura neaparat,si ca Iuda era cel care trebuie sa-l vanda pe Domnul.Ca daca ar fi asa atunci inseamna ca Iuda era predestinat sa execute aceste lucruri, ca el era doar un robotel si eu nu cred ca Dumnezeu sta sa judece robotei.Nu-l biruiesc pe Dumnezeu ! Intra in "puterile noastre" (damaschinul) sa ne sinucidem. Asta este tot. Tocmai ca omul nu poate interveni ORICAND in planurile lui Dumnezeu! (Ar fi chiar culmea !). In schimb, INVERS se poate. Iuda nu e exemplu ptr. ca, la Cina cea de taina, Christos spune ca se va implini ceea ce e scris.
Draga esenin,cand citezi ceva citeaza integral,nu scoate din context;mai citeste o data cap coadadumneavoastra ziceti asa: "In interiorul actiunii libere a omului fara legatura cu Dumnezeu, si daca omul n-o scoate la cap singur, Dumnezeu intervine". In acest caz prestiinta lui Dumnezeu nu mai e mare scofala ptr ca, fireste, stie rezultatul actiunii in care intervine chiar El. Nici n-ar mai trebui sa vorbim despre ea.Dumnezeu nu predestineaza,asta e clar;si atunci cum vorbeste de evenimente viitoare ca se vor intampla?pai Dumnezeu stie ca omul fara a fi in legatura cu El, mai devreme sau mai tarziu ajunge intr-o fundatura(ZIce"Fara de Mine nu puteti face nimic").Si in aceea fundatura,care e dupa o vreme, Dumnezeu intervine;de aceea el zice ca Iuda il va vinde pentru ca (asa cum a mai facut,vede inima omului si intentiile lui);el a zis initial:cineva ma va vinde,da nu l-a demascat decat la cina cea de Taina;putea fi oricare apostol;in definitiv Sfantul Petru nu s-a lepadat?
Acuma sa vedem ce zice Damaschinul:
Trebuie sa se stie ca Dumnezeu stie totul dinainte dar nu le predestineaza pe toate. Cunoaste mai dinainte pe cele ce sunt in puterea noastra, dar nu le predestineaza. El nu voieste sa se faca raul si nu forteaza virtutea. Prin urmare predestinarea este opera poruncii prestiutoare a lui Dumnezeu. Predestineaza pe cele ce nu sunt in puterea noastra, potrivit prestiintei Lui. Caci de pe acum chiar, prin prestiinta Lui, a judecat mai dinainte totul, potrivit bunatatii si dreptatii Lui.
Daca nu le predestineaza "pe toate" inseamna ca le predestineaza pe unele. Pe cele care sunt in puterea noastra nu le predestineaza, dar pe cele care nu sunt in puterea noastra le predestineaza.
Celalat sfant citat sezizeaza un aspect: nasterea.(locul ei, parintii....etc) Este ceva peste puterile noastre. In acest caz suntem predestinati. Nu avem niciun rol in alegerea lor. La fel despre marile linii ale vietii noastre, care sunt in afara puterii noastre: intalnirea decisiva cu X, care ne va marca pe tot restul vietii....etc. Am facut noi ceva ca sa avem aceasta intalnire ? Nu.
Un model care mi se pare bun este acela al unui covor. Avem o urzeala care ne este data. In interiorul urzelii noi putem desena orice model, dar nu putem depasi in niciun fel, cu niciun efort, limitele urzelli. Este, cum zice Damaschinul, "peste puterile noastre". Nu putem decide ce parinti o sa avem, nici cand o sa murim....etc. Avem libertatea de a face ORICE desen al covorului, dar marginile lui, forma, sunt date, "predestinate".
Eu asa citesc ce zice Damaschinul. de aceea spun ca "libertatea este inclusa in predestinare": este modelul covorului, a carui urzeala o face insa Dumnezeu.
Altfel spus: VOINTA noastra e "libera"; dar PUTEREA noastra de a o aplica e limitata. Putem sa VREM "liber" ceva (dar si aici sunt multe de zis), dar nu putem sa si FACEM. Aici Dumnezeu ne pune limite. Si exact asta remarca Damaschinul: "puterile noastre", aici e hiba, si aici intervine predestinarea.
Cand vorbim despre predestinare o facem in sensul raportarii la persoana umana... nu ne referim la Dumnezeu cel Atotbun. De aceea evitam cuvinte (cum e cel in cauza=predestinare) care pot duce pe multi la idei gresite. NORMAl ca Dumnezeu din vesnicie HOTARASTE - ar fi si culmea sa nu fie asa. Dar hotararile LUI... desi luate din vesnicie pt. a fi vesnice... pot fi date peste cap... de catre om, banalul om.va raspund rapid la asta:
- nu e nimic confuz acolo. Sf. Ioan Guradeaur spune limpede ca daca o iei ca pe un silogism... cum sa fie nastere nedreapta daca Dumnezeu este drept? Este Dumnezeu drept? DA! Atunci mai degraba mintea noastra este stramba, sau nu intelegem cele peste puterile noastre... decat sa credem/spunem ca nasterea cuiva ar fi nedreapta (ca si cum Dumnezeu ar fi nedreptatit pe cineva.)
- nu doar ca nu e confuz. Dar limpezeste si simplifica problema.
Eroarea este asta: Ca te-ai nascut "drept" sau "nedrept" TOT "predestinare" se numeste.
O impart in doua:
1. M-am nascut "nedrept" (dupa parerea mea), deci: Dumnezeu (care e nedrept, dupa mine) m-a predestinat unei nasteri nedrepte. Daca Dumnezeu e "drept" si totusi eu m-am nascut "nedrept" atunci inseamna ca am gresit EU cu ceva (ca in cazul nascutului orb). Incercati sa cititi transversal evanghelia ! Faceti relatia pe care chiar apostolii o fac: "Cine a pacatuit: el sau parintii lui". In cazul luat in vedere de apostoli, omul s-a predestinat "singur". adica s-a conformat unei cauzalitati care e tot dumnezeiasca. Tot Dumnezeu a aranjat ca omul sa plateasca ptr pacatele sale, (sau ale parintilor) si deci sa se nasca orb ("nedrept").
S-ar putea zice aici, cu Sfantul, ca mintea noastra e "stramba". Este ! Dar asta e o concluzie despre MINTE, nu despre predestinare.
2. M-am nascut "drept". In acest caz eu nu mai neg predestinarea ptr ca imi convine. Aici este eroarea sfantului: el face sa depinda realitatea unui act dumnezeiesc de subiectivitatea noastra. Ori nu depinde. Dumnezeu face ce vrea.
De fapt sfantul nu vorbeste de predestinare, ci de ce putem crede noi, SUBIECTIV, ego-centric, egoist, despre aceasta. Ca sa intelegi un lucru trebuie sa te inalti la general, sa depasesti egoitatea ta. Intr-adevar se adreseaza credinciosului "de baza".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cineva ar putea sa ma indrepte si pe mine catre scrierea esentiala a lui Grigorie Palamitul, va rog frumos ? Care este ?
Hai ca aici nu ne mai intelegem.... sau asa dai de inteles!Acte1.16 : Bărbaţi fraţi, trebuia să se împlinească Scriptura aceasta pe care Duhul Sfânt, prin gura lui David, a spus-o dinainte despre Iuda, care s-a făcut călăuză celor ce L-au prins pe Iisus.
Asta este una din problemele la care tot fac aluzie: Este vointa noastra "libera", libera intr-adevar ? Pentru ca Iuda crede, desigur, ca el insusi este cel care voieste. Nu stim, si ne-ar lua cativa ani s-o lamurim. Cred ca i-am spus cuiva mai demult, cel mai probabil lui Ioan Cr. ca asta este problema esentiala a crestinismului, de fapt. Daca intelegem aceasta ambiguitate (vointa "libera" dar determinata, sau invers....etc) am inteles tot crestinismul practic (nu dogma, nici ritualurile, nimic exterior)
Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 104 vizitatori