D-le, literatura de perete (calendarul) la care te rezumi d-ta nu este semnificativă pentru concluzia d-tale. Citeşte mai mult, ori vino pe la Biserică şi vezi ce spune Cazania (despre post) din care se citeşte la strană atunci când nu predică preotul. Mai vezi şi alte cărţi de slujbă în acest sens, ca de pildă Triodul. Dar de, dacă d-ta eşti pe dinafară....
Problema eterodocşilor este că nu prea suportă postul şi ca scuză aduc preocuparea lor pentru postul spiritual.
Habar nu au eterodocşii de necesitatea postului în lupta cu patimile trupului (curvia e una) sau cu duhurile răutăţii. Nevoia postului o subliniază Însuşi Domnul:
"29. El le-a zis: Acest neam de demoni cu nimic nu poate ieşi, decât numai cu rugăciune şi cu post."(Mc.9)
Postul e necesar mântuirii. Se ştie că fariseii posteau de două ori pe săptămână. Şi ce spune Domnul despre dreptatea lor? Grăieşte aşa:
"20. Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor." (Mt.5)
Postul de miercurea şi vinerea este foarte vechi fiind dat de Domnul Apostolilor, El Însuşi prevestindu-le rânduiala postului de mai târziu:
"19. Şi Iisus le-a zis: Pot, oare, prietenii mirelui să postească cât timp este mirele cu ei? Câtă vreme au pe mire cu ei, nu pot să postească.
20. Dar vor veni zile, când se va lua mirele de la ei şi atunci vor posti în acele zile." (Mc.2)
Ca mărturie în acest sens stau şi legiurile Sf.C-tin cel Mare, care a hotărât ca pe lângă ziua Învieriii Domnului, să nu se lucreze nici vinerea ca să poată posti creştinii până la al IX-lea ceas din zi (ora 3 pm). Şi asta a făcut-o ca nu cumva greutatea muncilor pe care erau nevoiţi unii dintre creştini să le presteze, să-i oblige la a mânca ceva înainte de această oră. Ori cumva şi vinerea coincidea cu vreun post păgân?
Sau poate păgânii posteau vinerea (dacă posteau)?
Culmea ştii care este? Că de-a-lungul timpului creştinii au fost martirizaţi sau prigoniţi pentru credinţa lor sub diferite pretexte ori pe faţă (inclusiv în comunism), dar niciodată că nu au ţinut Duminica (dacă asta era vreo sărbătoare păgână)! Actele martirice sunt o dovadă în acest sens pentru cei care mai şi citesc câte ceva.
Canoanele Apostolilor prevăd postul de miercurea şi vinerea. Căci Domnul, după Învierea Sa din morţi, nu doar a mâncat şi băut cu ucencii Săi (FA.10:40-41), ci i-a mai învăţat cele ce mai înainte nu le puteau purta, după cum scrie:
"12. Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteţi să le purtaţi." (Ioan.16)
Cât despre posturile Bisericii lui Hristos a proorocit şi Zaharia:
"19. Aşa zice Domnul Savaot: Postul din luna a patra, a cincea, a şaptea şi a zecea vor fi pentru casa lui Iuda spre veselie şi bucurie şi zile bune de sărbătoare! Dar iubiţi adevărul şi pacea!" (Zah.8)
Poate rogi vreun pastor să-ţi lumineze cuvintele acestei proorocii. Dacă nu, o fac eu mai târziu (mai bine spus Biserica).