Studiem Evanghelia dupa Ioan

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Vasy
Mesaje:30
Membru din:06 Noi 2013, 18:13
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:muncitor instalator
Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Vasy » 07 Noi 2013, 19:43

Cap 1:1-5 deocamdata. Care credeti ca este ideea acestui paragraf? Personal cred ca asa se studiaza Scriptura pt a o intelege paragraf cu paragraf. Cum se mananca un elefant? A intrebat cineva. Raspuns: bucatica cu bucatica. Eu cred ca nici un cuvant nu e pus in Scriptura doar pt a umple pagina. Si daca este pus cu un scop trebuie sa aflam care este scopul pt care este acolo. De aceea nu va suparati daca o luam putin mai lent.

Deci care credeti ca este ideea acestui paragraf? Despre ce este vorba, spunand in mai putine cuvinte si printr-un intelez mai popular. Multumesc.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 08 Noi 2013, 03:03

Nu o sa vrea nimeni s a faca studiu biblic cu un np! Expuneti-va pur si simplu ideea sau neintelegerea, si veti avea raspuns. E mai sanatos sa mergeti pana la .15, ca sa fie tot Prologul, si sa va inchideti tot pe Ioan

Vasy
Mesaje:30
Membru din:06 Noi 2013, 18:13
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:muncitor instalator

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Vasy » 10 Noi 2013, 23:06

Nu o sa vrea nimeni s a faca studiu biblic cu un np! Expuneti-va pur si simplu ideea sau neintelegerea, si veti avea raspuns. E mai sanatos sa mergeti pana la .15, ca sa fie tot Prologul, si sa va inchideti tot pe Ioan
Inteleg de ce nu vreti sa faceti acest studiu, pt ca veti descoperi lumina si iubiti mai mult intunericul cum se spune in Evanghelie.
Nu ti-am cerut sa faci studiu biblic cu un np ci cu Scriptura. Biblia este Cuvantul lui Dumnezeu, ea ni-l descopera pe Dumnezeu si unde in alta parte am putea afla despre Dumnezeu daca nu in Scriptura. Trebuie studiat Cuvantul fragment cu fragment pt ca Dumnezeu nici un cuvant nu la scris asa ca sa umple locul, si atunci de ce sa nu descoperim ce a vrut Dumnezeu sa spuna in fiecare fragment?

Acuma inteleg eu de ce fugiti de studiu biblic precum fug martorii lui Iehova de rugaciune.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 10 Noi 2013, 23:21

Amice, eu NU sunt ortodox! Nu tin de nicio biserica. Dar hai. fa „studiu biblic cu mine. atentie sa nu fie propaganda....sunt alergic, ma trag din comunism, sunt dihanie batrana.

Totusi: Dar daca pe site-ul sectei dumneavoastra ar veni un papuaş si- v-ar propune sa studiati impreuna bibia, ca are el niste idei luminoase in chestie, ati accepta ?

Bon, sa incepem „studiul”!. Pune-ti, te rog teza, cu privire la Prolog. Poti sa te duci direct la vreun diferend cu ortodocsii, caci eu NU il cunosc (diferendumul, nu Prologul). Voi fi deci impartial. Eu insa folosesc Prologul ca rugaciune de dimineata de prin 1990.
Daca deci vei avea vreun diferent cu mine nu voi putea sa fiu impartial.

Vasy
Mesaje:30
Membru din:06 Noi 2013, 18:13
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:muncitor instalator

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Vasy » 10 Noi 2013, 23:43

Ok, am inteles ce mi-ai scris si am inteles ca nu esti ortodox, nu e problema dar om sa fi. Ceea ce am scris este valabil pt oricine deci nu m-am referit la o grupare religioasa anume.

Daca accepti sa faci cu mine acest studiu al Ev dupa Ioan (poate chiar si din orgoliu) eu ma bucur si abia astept.

Am zis ca din ver. 1-5 care este ideea care este aratata in acest pasaj. Te rog spunemi, eu iti spun daca sunt de acord si cum vad eu apoi trecem mai departe. Este atat de greu?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Ioan Cr » 10 Noi 2013, 23:53

Te rog spunemi, eu iti spun daca sunt de acord si cum vad eu apoi trecem mai departe. Este atat de greu?
Sorry, dar prefer Google :roll:
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Vasy
Mesaje:30
Membru din:06 Noi 2013, 18:13
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:muncitor instalator

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Vasy » 11 Noi 2013, 00:00

Te rog spunemi, eu iti spun daca sunt de acord si cum vad eu apoi trecem mai departe. Este atat de greu?
Sorry, dar prefer Google :roll:
Ok, google-ul sa fie cu tine, si sa te binecuvinteze !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde protosinghel » 11 Noi 2013, 00:47

Ioan Cr are dreptate. Google este mai de încredere decât deducţiile subiective(!) ale unui neoprotestant.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 11 Noi 2013, 10:11

Dumnezeule!.....Amice, tu stai rau cu ortografia. CUM crezi ca te-ar putea lua cineva in serios, pe cea mai fina Evanghelie, cea mai evouluata intelectualiceste? Te-ai dus prea sus!
Dar fie, hai sa pierdem timpul. (dar nu prea mult, trebuie sa-ti spun. Nu prea am. Doar daca imi vei face o placuta surpriza)

- Acolo problema este con-fuzia dintre un „Cuvant” care e in acelasi timp, si „Cineva” si „cu Cineva”. Trebuie intai lamurita chestia asta.
- „la inceput” - s-a discutat deja pe forum, si cred ca ideea ortodoxa este justa. Adica „dintotdeauna”, pentru ca Hristos era deja prezent la creatie.
- E un dubiu asupra lui „cuprins-o”, care inseamna in acelasi timp si „conținut-o” si a „inteles-o”. Trebuie lamurit si asta.

ThinkAbout
Mesaje:19
Membru din:11 Noi 2013, 21:22
Confesiune:greco-catolic
Preocupări:mecanica conflictelor
Localitate:Liban

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde ThinkAbout » 11 Noi 2013, 21:52

Buna seara.
O sa incerc o interpretare libera a evangheliei dupa Ioan:1-5
In primul rand as merge pe o paralela.
Daca in deschiderea bibliei se prezinta opera de creatie a lui dumnezeu, in Ioan 1-5 se prezinta ceva ce in aparenta seamana a fi un act de creatie insa nu este.
Pentru ca, acel
La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul. inseamna in alt limbaj
la inceput=TIMP
cerul=SPATIU
pamantul=MATERIE
deci textul face referire la ceva care are un inceput, la lucruri iar ceea ce are un inceput are si un sfarsit.
revenind la paragraful din Ioan
La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul.
acest inceput eu nu-l pot interpreta ad literam intrucat dumnezeu fiind etern, nu are nici inceput si nici sfarsit, deci este vorba de niciun inceput.
Caci dumnezeu este nu are niciun inceput.
De ce se foloseste totusi cuvantul inceput in text?
In opinia mea, pentru ca acest text puncteaza faptul ca dumnezeu tatal, il naste pe dumnezeu fiul
insa aceasta se intampla tot din eternitate, neavand niciun inceput, fiind ceva dincolo de felul cum intelegem noi timpul si inceputurile.
Restul versurilor vin sa sublinieze ca fara dumnezeu este de neputinta a exista ceva, iar acel lumina oamenilor apare incarcat de un simbolism aparte, dat fiind ca lumina inseamna adevar, este culoarea viului, in opinia mea

nota: va rog sa ma scuzati ca nu folosesc capital letters in text.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde protosinghel » 11 Noi 2013, 22:07

nota: va rog sa ma scuzati ca nu folosesc capital letters in text.
Dar eu chiar insist să le folosiţi, mai ales atunci când vine vorba de Dumnezeu sau careva nume proprii. E o regulă generală pentru toţi!

ThinkAbout
Mesaje:19
Membru din:11 Noi 2013, 21:22
Confesiune:greco-catolic
Preocupări:mecanica conflictelor
Localitate:Liban

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde ThinkAbout » 11 Noi 2013, 22:57

Cu respect, limba mea materna nu are capital letters, nici nu stiu cand si unde sa le pun in limba romana.
Aramaica, limba in care vorbea Isus, nu are capital letters, koine, limba evangheliei nu are capital letters insa o sa incerc sa le pun, chiar daca nu le judec.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 11 Noi 2013, 23:05

Thinkabout;

Si eu tot la o interpretare libera ma gandeam (dar la urma o sa caut una de incredere ca sa verific daca am gandit bine)

Mie mi se pare ca creatiunea din prolog nu are ncio treaba cu cea din geneza. (mai precis ca e anterioara genezei) Daca tinem bine minte, in Geneza, Dumnezeu exista deja intr-o ipostaza plurala inainte de a crea ceva. (Ortodocsii vad aici Sf. Treime, care e si unica si compusa, plurala. Alte idei bat un pic in alta parte, dar raman tot pe pluralitatea Unului). Cred ca prologul se duce tocmai la derivarea pluralitatii din unicitate. La primul pas de la Unul la Trei. (iau ipoteza ortodoxa), adica inainte de Creatiune (din Geneza).

Daceti un efort de imaginatie: Dumnezeu este la inceputul prim, in actiunea de „fiire”. Ce inseamna asta? Ca este o „latenţă”, o „virtualitate” inchisa, retrasa in Seitatea Sa, si absoluta. Drept care nu putem afirma nimic despre Ea. (Afara ca „este”) Nu putem afirma pentru ca ceva inchis in sine nu se manifesta, ca sa putem afirma ceva. In raspunsul de pe Sinai, Dumnezeu isi spune chiar forma fiintială: „Eu sunt”.

Acuma, Fiinta vrea sa se mainfeste in afara Ei. Care ar fi prima ei actiune? Sa iasa din latenta, din virtualite, sa „existe”” („ex- va spune chiar asta, ca iese, inspre EX-terior, din fiinta). De aici incolo doar putem vorbi de „existenta” lui Dumnezeu. (Sper sa realizati diferenta intra fiinta si existenta...e destul de fina).

Apoi, ex-istand deja, fiinta se „ipostaziază”: ia „identitati multiple”, desi fiintial sunt identice. (Ex-istential NU sunt insa identice).

Acuma aplic asta la primele 3 versete:
La început era Cuvântul
Cuvantul este ce ziceam, Dumnezeu in stare fiintiala.

Cuvântul era la Dumnezeu

Acum aveam o desprindere a Cuvantului de Dumnezeu, (a iposasului Christic de Fiinta initiala), o trecere a cuvantului in starea existentiala. Este LA Dumnezeu, alaturi, insoţindu-L.

şi Dumnezeu era Cuvântul. (reamintire)
dar fiinta Cuvantului este esentialmente, fiinta lui Dumnezeu. („Cuvantul ESTE din nou, Dumnezeu. Da asta nu inseamna ca nu este si LA Dumnezeu. ).

Acesta era întru început la Dumnezeu.
(repetitie)

Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.
Adica, de indata ce Cuvantul si Dumnezeu se ipostaziaza, Creatia devine posibila: „Toate” se vor face prin Cuvant (Cum stim Dumnezeu spune, ca sa faca).

ThinkAbout
Mesaje:19
Membru din:11 Noi 2013, 21:22
Confesiune:greco-catolic
Preocupări:mecanica conflictelor
Localitate:Liban

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde ThinkAbout » 11 Noi 2013, 23:15

(Ortodocsii vad aici Sf. Treime, care e si unica si compusa, plurala. Alte idei bat un pic in alta parte, dar raman tot pe pluralitatea Unului). Cred ca prologul se duce tocmai la derivarea pluralitatii din unicitate. La primul pas de la Unul la Trei. (iau ipoteza ortodoxa), adica inainte de Creatiune (din Geneza).
@esenin, logice argumente...eu inca nu am ajuns cu studiul atat de departe, sunt la inceput :)
acum in ceea ce priveste partea de mai sus, din ceea ce stiam eu, dogma Sfintei Treimi a fost postulata la niceea si acceptata nu doar de ortodocsi ci si de maroniti[biserica din care fac parte, nu stiu ce echivalent au in romania, ne-au asimilat greco-catolicilor].

Acuma, Fiinta vrea sa se mainfeste in afara Ei. Care ar fi prima ei actiune? Sa iasa din latenta, din virtualite, sa „existe”” („ex- va spune chiar asta, ca iese, inspre EX-terior, din fiinta). De aici incolo doar putem vorbi de „existenta” lui Dumnezeu. (Sper sa realizati diferenta intra fiinta si existenta...e destul de fina).
Bun, inteleg ce vrei sa spui dar am unele nedumeriri referitoare la cele 2 stari descrise de tine:
-starea de latenta sau virtualitate.
-starea de existenta
pentru ca nu-mi pot imagina "in-existenta" lui Dumnezeu in constructul formulat de tine.
Fiinta aceea, este Dumnezeu Tatal, cel putin asa inclin sa cred analizand ce spune biblia.
Era virtual sau latent?Adica ce presupune un Tata virtual, mai exact?

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 12 Noi 2013, 09:05

(vad ca amicul vasy, np de felul lui, a disparut in discutia pe care, tocmai el, a initiat-o)

Despre Sfanta Treime „a ortodocsilor”. Fireste ca nu e doar a lor! Dar aici, pe acest forum, ortodocsii s-au tinut de ideea ca era prezenta inca de la acest inceput.

Despre „fiinta”. Nu cred ca fiinta „aceea” este Dumnezeu-Tatal. Cred (dar nu sunt sigur pe ce zic) ca Dumnezeu-tatal este o alta ipostaza. Alaturi de Sf. Duh si de Fiul. Inainte de ipostaziere este o unitate fiintiala unica despre care nu putem afirma nimic. De ce nu putem afirma nimic? Pentru, ca despre ceea ce e unic, in general nu putem afirma nimic. Mintea umana lucreaza prin comparatii antropomorfizante. Făra sa ne dam seama atribuim trasaturi umane oricarui lucru care „ne cade sub minte”. Il asemuim cu noi insine. adica in rationamentul uman sunt intotdeauna DOI factori: 1. Omul (ca referential inconstient) si 2. Celalalt lucru, ca „referențiat”, ca element comparat cu omul. Ori despre fiinta lui Dumnezeu stim ca e UNICA. Dacă e unica, n-o putem compara cu nimic. Nu exista nimic in afara ei, nu exista „referentialul”. Ce poti sa afirmi despre ceva care nu seamana cu nimic ,despre ceva absolut unic ? Nimic!

Eu cred ca, avand in vedere ambiguitatea „Cuvantul era Dumnezeu” si „Cuvantul era la Dumnezeu”, Ioan incearca sa ne descrie o astfel de stare, a intrarii „virtualului” in ex-istenta. E un limbaj foarte aproximativ, si la Evanghelist. Dupa cum observati, lucrurile sunt greu de zis, cu precizie. Dar, si aproximatia dumneavoastra are ceva just, cand ziceti ca „Dumnezeu” ete Dumnezeu-tatal, pentru ca SE PARE ca din El decurg celelate doua ipostaze. (nu sunt, totusi sigur). Ar trebui, poate, sa cautam un comentariu „autorizat”....

(adaugat: observati ca al treilea termen al treimii, Sfantul Duh, inca nu apare in aceste vesrete. Nu stiu cand apare)

Unde se afla „maronitii”, va rog frumos? In tara, in alta tara? Cati sunt?

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje:652
Membru din:15 Ian 2010, 07:59
Confesiune:ortodox
Preocupări:Viata la tara
Localitate:Bacau

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Floryan » 12 Noi 2013, 11:33

(vad ca amicul vasy, np de felul lui, a disparut in discutia pe care, tocmai el, a initiat-o)
Da exact. Dumnealui "subtil" voia sa ne spuna ca Hristos este o Biblie, probabil. Este evident ca Scriptura nu e chiar atat de la indemana oricui, dupa cum incerca dl Vasy sa ne convinga.
Eu recunosc sunt depasit de complexitatea acestei probleme si de profunzimea acestor versete. Mi-a placut cum d-ul Esenin a abordat aceasta chestiune. De aceea eu unul va multumesc.
As mai adauga urmatoarele versete la cele spuse de dansul, pentru a intarii:

Căci precum Tatăl are viaţă în Sine, aşa I-a dat şi Fiului să aibă viaţă în Sine; Ioan 5,26
Precum M-a trimis pe Mine Tatăl cel viu şi Eu sunt viu pentru Tatăl, şi cel ce Mă mănâncă pe Mine va fi viu in Mine. In 6,57
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic

ThinkAbout
Mesaje:19
Membru din:11 Noi 2013, 21:22
Confesiune:greco-catolic
Preocupări:mecanica conflictelor
Localitate:Liban

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde ThinkAbout » 12 Noi 2013, 12:02

Unde se afla „maronitii”, va rog frumos? In tara, in alta tara? Cati sunt?
Biserica maronita este o biserica de rit oriental, aflata in comuniune cu Roma.Maronitii, considera ca sunt continuatorii bisericii crestine intemeiata de Apostolul Petru in Libanul de azi.
Maronitii exista mai peste tot in lume, inclusiv in Romania, diaspora maronita numarand peste 12 milioane de crestini.
In Liban, recensamantul nu s-a mai facut din anii 30 numarul lor fiind o "chestiune delicata" intrucat, puterea politica este divizata functie de criterii religioase.
Libanul fiind un stat semi-secular la fundamentul caruia sta o intelegere nescrisa de tip triumvirat ce permite echilibrul atat de necesar, astfel incat nicio comunitate religioasa sa nu o domine pe alta.
Slabiciunea acestui sistem consta in faptul ca factorul demografic poate oricand sa-l naruie de aceea numarul de membri al fiecarei comunitati ramane un mister
Atat pentru moment ca ne departam de subiect.
Despre „fiinta”. Nu cred ca fiinta „aceea” este Dumnezeu-Tatal. Cred (dar nu sunt sigur pe ce zic) ca Dumnezeu-tatal este o alta ipostaza. Alaturi de Sf. Duh si de Fiul. Inainte de ipostaziere este o unitate fiintiala unica despre care nu putem afirma nimic. De ce nu putem afirma nimic? Pentru, ca despre ceea ce e unic, in general nu putem afirma nimic.
Caracterul intangibil al fiintei numita Dumnezeu Tatal este nenasterea.
Prin urmare momentul inainte de ipostaziere nu poate exista pentru ca, nu exista niciun moment, cand Dumnezeu nu era tatal, iar ca sa fie tatal, trebuia sa aiba pe fiul.
Daca nu ar avea pe fiul, nu ar fi tatal, ci aceea fiinta de dinainte de ipostaziere care ar urma sa aiba un fiu la un moment dat ceea ce ar contrazice Ioan 1
La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul.
Mintea umana lucreaza prin comparatii antropomorfizante. Făra sa ne dam seama atribuim trasaturi umane oricarui lucru care „ne cade sub minte”. Il asemuim cu noi insine. adica in rationamentul uman sunt intotdeauna DOI factori: 1. Omul (ca referential inconstient) si 2. Celalalt lucru, ca „referențiat”, ca element comparat cu omul. Ori despre fiinta lui Dumnezeu stim ca e UNICA. Dacă e unica, n-o putem compara cu nimic. Nu exista nimic in afara ei, nu exista „referentialul”. Ce poti sa afirmi despre ceva care nu seamana cu nimic ,despre ceva absolut unic ? Nimic!
Mintea umana lucreaza cu "instrumentele" conferite de creator.Cel putin asa am inteles eu citind biblia.
Acum, daca nu putem afirma nimic despre fiinta unica numita Dumnezeu unul-ar insemna sa abordam conceptul fie cum fac iudeii fie cum fac musulmanii.
Totusi crestinismul permite o abordare a lui Dumnezeu unul intrucat, Cuvantul s-a intrupat, a devenit om si a locuit printre noi.
Datorita acestui fapt avem un referential
Avem fiinta lui Dumnezeu-unul, in persoana lui Isus, Dumnezeu Fiul pe care l-am "cunoscut" in sensul de vazut caci asa spune biblia
Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl.
adaugat: observati ca al treilea termen al treimii, Sfantul Duh, inca nu apare in aceste vesrete. Nu stiu cand apare
Oare?
Da exact. Dumnealui "subtil" voia sa ne spuna ca Hristos este o Biblie, probabil. Este evident ca Scriptura nu e chiar atat de la indemana oricui, dupa cum incerca dl
Sfanta Scriptura sau Biblia, este la indemana oricui. Este dreptul fiecarui om sa o citeasca, sa o analizeze si sa-si construiasca orice abordare doreste legata de ea.
Totusi, Biblia nu este suficienta.Crestinismul nereducandu-se la concursul cine cunoaste biblia pe de rost, caci nu este o religie a filosofilor si a elitelor.
Baba Antonia este la fel de credincioasa chiar daca`i analfabeta.Iar acest lucru a fost posibil datorita traditiei.
Ultima oară modificat 12 Noi 2013, 13:10 de către Floryan, modificat de 6 ori în total.
Motiv: Va rog nu mai faceti postari multiple. Vezi regulament: "Post dupa post: Nu scrieţi două mesaje unul după altul. Editaţi-l pe cel vechi şi adăugaţi acolo ce mai aveţi de spus."

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde esenin » 12 Noi 2013, 13:20

(Imi pare bine ca ganditi. E ceva ce se vede rar).

„Nenastere” inseamna fiinta sau existenta? Cuvantul imi spune ca „este” sau ca „exista” fara sa se fi nascut. (ca in islam: „care nu a nascut, si care NU A FOST NASCUT”). Dar mi se pare ca sf. Ioan AFIRMA, aici, ne spune starea Lui, fara sa fie interesat de nastere sau nenastare.
Al doilea: ca sa fie ipostaza trebuie ca CEVA sa se ipostazieze. Este „stare” (staza) a ceva/cineva. Adica ipostaza pare actiunea de a „exista” (intr-un fel, intr-o staza) a ceva anterior stazei, a fiintei. Radacina comuna, fiintialitatea comuna ramane comuna, dar se declina in ipo-stase diferite.

Daca nu ar avea pe fiul, nu ar fi tatal, ci aceea fiinta de dinainte de ipostaziere care ar urma sa aiba un fiu la un moment dat ceea ce ar contrazice Ioan 1

Da! dar ambii sunt ipostaze!. Mie mi se pare ca versetul 1 introduce chiar aceasta con-fuzie, aceasta topire-impreuna, de DINAINTE de ipostaziere, ca devine „Tatal” (si respectiv, „Fiul”) in ex-istenta, nu in fiinta. Ipostaza este adica un atribut al existentei, nu al fiintei. Con-fuzia este intre a fi Dumnezeu si a fi LA Dumnezeu. Nu vad unde e contradictia. (dar inca o data: suntem la limita de sus a exprimabilului...cine stie cate ne scapa? Multe ne sunt „intangibile”)

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Ioan Cr » 12 Noi 2013, 13:43

Da, foarte bun raspuns Esenin.

O remarca dogmatica. Tatal precede Fiul si Sf. Duh DOAR in plan cauzal, nu fiintial sau valoric. Asa cum zicea Sf. Grigorie Teologul, Tatal nu mai este Tata fara Fiu, iar Tata a fost dintotdeauna.

E drept ca in mintea umana raportul cauza-efect este mereu cronologic, dar in plan etern precedenta nu mai are sens decat pur cauzal, subliniind tocmai prin aceasta deofiintimea (termen propus cu ocazia arianismului), coeternitatea, Dumnezeirea. Mai mult, purcederea Sf. Duh prin NIMIC nu se deosebeste de nastere, asa cum remarca Sf. Ioan Damaschinul, conceptual TREBUIE sa fie identice (cauza-efect in coeternitate), diferenta de termeni este doar pentru noi oamenii (ca sa folosesc terminologia lui Kant, noumenul este acelasi).

In ortodoxie unitatea Sf. Treimi este cauzata de Tatal. Dar paradoxul si Taina pentru mintea umana este si va fi felul in care pluralitatea sta originar in UNA din Persoane, si cum oare acest fenomen totusi nu le micsoreaza nicidecum pe celelalte doua (Fiul si Sf. Duh), deosebindu-i de Tatal care ii cauzeaza dar ramanand in TOATE (in afara de cauzalitate) identice.

Acest moment este caracteristic tratat divers in teologia apuseana, unde unitatea Treimii este cauzata nu de Persoana (Tatal) , ci de fiinta (Dumnezeirea), ca un fel de propritate comuna a celor trei Persoane si care devine cauza lor apersonala. Din p.d.v. dogmatic consecintele sunt semnificative (poate fi conceputa, teoretic, si o alta persoana in sanul Treimii, Care ar deveni deci "Patrime" etc, sfintii vor avea comuniune fiintiala cu Sf. Treime, nu doar harica etc).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
Floryan
Mesaje:652
Membru din:15 Ian 2010, 07:59
Confesiune:ortodox
Preocupări:Viata la tara
Localitate:Bacau

Re: Studiem Evanghelia dupa Ioan

Mesaj necititde Floryan » 12 Noi 2013, 13:47

Sfanta Scriptura sau Biblia, este la indemana oricui. Este dreptul fiecarui om sa o citeasca, sa o analizeze si sa-si construiasca orice abordare doreste legata de ea.
Totusi, Biblia nu este suficienta.Crestinismul nereducandu-se la concursul cine cunoaste biblia pe de rost, caci nu este o religie a filosofilor si a elitelor.
Baba Antonia este la fel de credincioasa chiar daca`i analfabeta.Iar acest lucru a fost posibil datorita traditiei.
Absolut, sunt de acord pana la un punct.
In schimb eu altceva am spus, dl Vasy dupa ce-a facut cateva reprosuri a mai afirmat si ca "Dar Scriptura este atat de clara"
Dumnezeu este totul întru toate si întru nimenea nimic


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX