Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:
Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 31 Ian 2009, 10:49

Epistola I către Corinteni este foarte interesantă şi la prima vedere clară, dar unele texte prezintă anumite dificultăţi de interpretare.
Aş dori să începem cu textul de la cap. 3:11-15
11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos.
12. Iar de zideşte cineva pe această temelie: aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie.
13. Lucrul fiecăruia se va face cunoscut; îl va vădi ziua (Domnului). Pentru că în foc se descoperă, şi focul însuşi va lămuri ce fel este lucrul fiecăruia.
14. Dacă lucrul cuiva, pe care l-a zidit, va rămâne, va lua plată.
15. Dacă lucrul cuiva se va arde, el va fi păgubit; el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc.
Din cate stiu, partea aceasta: "el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc" este destul de controversata. Cum intelegeti pasajul?
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Dileme: 1 Corinteni 3:11-15

Mesaj necititde Ioan Cr » 31 Ian 2009, 11:49

11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos.
12. Iar de zideşte cineva pe această temelie: aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie.
13. Lucrul fiecăruia se va face cunoscut; îl va vădi ziua (Domnului). Pentru că în foc se descoperă, şi focul însuşi va lămuri ce fel este lucrul fiecăruia.
14. Dacă lucrul cuiva, pe care l-a zidit, va rămâne, va lua plată.
15. Dacă lucrul cuiva se va arde, el va fi păgubit; el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc.
Din cate stiu, partea aceasta: "el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc" este destul de controversata. Cum intelegeti pasajul?
Daca sincer, cred ca Sf. Pavel este un pic ironic aici - dupa cum remarca Sf. Ioan Gura de Aur, Apostolul intrebuinteaza aici termenul "Mantuire" intr-un sens negativ - cum o face, adauga, adeseori in scrierile sale (cu alti termeni). Deci subscriu la ceea ce spune Sf. Ioan, ca e vorba de o forma de pedeapsa (aici va invit sa cititi lucrarea lui Alexandre Kalomiros, "Raul de foc"/"River of fire").
Now his meaning is this: If any man have an ill life with a right faith, his faith shall not shelter him from punishment, his work being burnt up. The phrase, “shall be burned up,” means, “shall not endure the violence of the fire.” But just as if a man having golden armor on were to pass through a river of fire, he comes from crossing it all the brighter; but if he were to pass through it with hay, so far from profiting, he destroys himself besides; so also is the case in regard of men’s works. For he doth not say this as if he were discoursing of material things being burnt up, but with a view of making their fear more intense, and of shewing how naked of all defence he is who abides in wickedness. Wherefore he said, “He shall suffer loss:” lo, here is one punishment: “but he himself shall be saved, but so as by fire;” lo, again, here is a second. And his meaning is, “He himself shall not perish in the same way as his works, passing into nought, but he shall abide in the fire.

“He calleth it, however, “Salvation,” you will say; why, that is the cause of his adding, “so as by fire:” since we also used to say, “It is preserved in the fire,” when we speak of those substances which do not immediately burn up and become ashes. For do not at sound of the word fire imagine that those who are burning pass into annihilation. And though he call such punishment Salvation, be not astonished. For his custom is in things which have an ill sound to use fair expressions, and in good things the contrary. For example, the word “Captivity” seems to be the name of an evil thing, but Paul has applied it in a good sense, when he says, “Bringing into captivity every thought to the obedience of Christ.” (2 Cor. x. 5.) And again, to an evil thing he hath applied a good word, saying, “Sin reigned,” (Rom. v. 21.) here surely the term “reigning” is rather of auspicious sound. And so here in saying, “he shall be saved,” he hath but darkly hinted at the intensity of the penalty: as if he had said, “But himself shall remain forever in punishment.”
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 01 Feb 2009, 19:21

textul de la cap. 3:11-15
Din cate stiu, partea aceasta: "el însă se va mântui, dar aşa ca prin foc" este destul de controversata. Cum intelegeti pasajul?
Din comentariile pe care le-am citit, dar şi din observaţiile personale pe marginea textului, cred că aici trebuie să înţelegem următoarele:
- Sf. Pavel se referă aici la persoana lui Apollo, despre care scrie mai sus (1:12, 3:4-6 şi 4:6) şi care (aşa cum deducem din textul Epistolei) a rămas să predice Evanghelia în Corinth după plecarea Sf. Pavel, dar pe lângă predicarea lui Hristos, urmărea şi propria-i faimă, mai ales că era un bun orator. Acest lucru a dus la împărţirea corinthenilor în mai multe tabere - în special: cei înţelepţi, adepţi ai lui Apollo şi cei proşti(tradus la noi cu nebuni), adepți ai lui Pavel. Însăşi persoana Sf. Pavel era de multe ori contestată sau chiar batjocorită (cf. cap. 2-4).
- Când Sf. Pavel vorbeşte despre faptul că unii (avându-l în vedere pe Apollo) zidesc pe Evanghelia lui Hristos "aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie", are în vedere că acesta urmăreşte propria-i faimă şi se amăgeşte cu laudele omeneşti, uitând că misiunea lui constă în "predicarea lui Hristos şi Acela Răstignit", adică smerit (cf. 1:23, 2:2). În sine însă predica lui poate aduce rod, dar el rămâne păgubit, adică nu va lua plata ce i se cuvine în urma acestei slujiri (cf. cap. 4). Ideea va rămâne valabilă şi cu privirea la slujirea preoţilor nevrednici în Biserică.
- În cele din urmă, când Sf. Pavel zice că şi el "se va mântui, dar aşa ca prin foc", (cred că) vrea să spună că mântuirea lui va fi foarte anevoioasă, "ca o trecere prin flăcări", cum explică şi ÎPS Bartolomeu Anania. Nu cred că Sf. Pavel îndrăzneşte să condamne pe cineva la chinuri veşnice, din moment ce nu îndrăzneşte să facă acest lucru nici cu desfrânatul de la cap. 5, pt care cere doar excluderea din Biserică (căci acesta este sensul Anathemei), ca să nu aducă sminteală şi tulburare în comunitate, nădăjduind totuşi în întoarecerea şi mântuirea sufletului lui (cf. 5:5).
- Textul de faţă nu poate nicidecum servi arugment pt "Purgatoriu". Chiar mai mulţi teologi romano-catolici spun asta...

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 01 Feb 2009, 19:38

Multumim parinte Petru pentru raspunsul detaliat.

Nu stiu de ce, dar intotdeauna am legat acest pasaj de ideea judecatii de apoi. In cele doua viziuni ale Judecatii de Apoi despre care stiu, la Sf. Nifon al Constantinopolului, respectiv la Sf. Vasile cel nou, vedem un rau de foc, prin care vor trece atat necredinciosii, cat si credinciosii. In cazul credinciosilor, proba raului de foc inseamna ca vor iesi stralucind si mai mult, va fi ca o ultima purificare.
Dar necredinciosii nu vor putea sa treaca prin foc, ci vor ramane in el.

Deci, ma gandesc ca "mantuirea ca prin foc" are si acest sens, ca focul judecatii va arde tot ceea ce un credincios va fi facut fara rost, in afara lui Hristos. Parerea mea.....

Desigur, exista mai multe posibilitati de interpretare. Dar nici mie nu imi surade ideea ca e vorba de pierderea mantuirii. Nu e specific Ap. Pavel sa vorbeasca despre pierdere, tocmai el care s-ar vrea anatema pentru ca iudeii sa se mantuiasca.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 01 Feb 2009, 21:17

...viziunea [...] Sf. Nifon al Constantinopolului
Cred că ai vrut să spui "Nifon al Constanţianei" ;) ! E o "mică mare diferenţă". :D
ma gandesc ca "mantuirea ca prin foc" are si acest sens, ca focul judecatii va arde tot ceea ce un credincios va fi facut fara rost, in afara lui Hristos. Parerea mea...
Oarecum da! Deci cel mai important lucru pe care tb să-l reţinem, în contradicţie cu ce afirma Ioan Cr., este faptul că metafora din acest verset se referă la foc ("ca prin foc") şi nu la mântuire!

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 01 Feb 2009, 22:06

Deci, ma gandesc ca "mantuirea ca prin foc" are si acest sens, ca focul judecatii va arde tot ceea ce un credincios va fi facut fara rost, in afara lui Hristos. Parerea mea.....
Pai, si daca face aproape toate fara Hristos (= fân) - va rămâne ceva din el?

Nu in zadar am facut trimitere la lucrarea "River of fire" al lui Alexandre Kalomiros (insist sa o cititi!), pentru ca acelasi este focul care incalzeste si lumineaza, si cel care chinuieste (Sf. Isaac Sirul) - focul fiind chiar Dumnezeu sau prezenta Sa, deci chinul arderii nu este decat sensibilitatea goliciunii cu care ne vom infatisa in fata lui Dumnezeu, si nu pedeapsa prin suprimarea mantuirii (pe care nici nu o aveam!).
Desigur, exista mai multe posibilitati de interpretare. Dar nici mie nu imi surade ideea ca e vorba de pierderea mantuirii. Nu e specific Ap. Pavel sa vorbeasca despre pierdere, tocmai el care s-ar vrea anatema pentru ca iudeii sa se mantuiasca.
Dar si Mantuitorul - Iubirea Intrupata - adeseori facea dezvaluiri neplacute: cred ca indignarea (de altfel, normala) dispare daca ne dam seama mai bine ce este dreptatea lui Dumnezeu.
Deci cel mai important lucru pe care tb să-l reţinem, în contradicţie cu ce afirma Ioan Cr., este faptul că metafora din acest verset se referă la foc ("ca prin foc") şi nu la mântuire!
Asi zice ca varianta dvs. este prea comoda pentru cei zisi "caldicei" ("nici calzi, nici reci" - in Apocalipsa). Despre acestea se spune ca Dumnezeu ii va varsa din gura Sa - fiind mai rai chiar decat cei "reci" de-a binelea.
Ultima oară modificat 01 Feb 2009, 22:36 de către Ioan Cr, modificat 1 dată în total.
Motiv: Am sters ceea ce era sarcastic si hulitor...
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 01 Feb 2009, 22:10

Ioan Cr. a scris:
Pai, si daca face aproape toate fara Hristos (= fân) - va rămâne ceva din el?
Da, un suflet nemuritor care nu are nimic in comun cu Dumnezeu si prin urmare va suferi pe veci de absenta lui Dumnezeu.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 01 Feb 2009, 22:24

Da, un suflet nemuritor care nu are nimic in comun cu Dumnezeu si prin urmare va suferi pe veci de absenta lui Dumnezeu.
Si atunci, ce este "mantuirea" aceasta "ca prin foc"? Tot despre pedeapsa pare a fi vorba (pedeapsa fiind aici o lipsa - cum este intunericul o lipsa de lumina si raul o lipsa a binelui: si sunt perfect de acord).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 01 Feb 2009, 22:31

Pai, si daca face aproape toate fara Hristos (= fân) - va rămâne ceva din el?
Frate, Ioane. Complici inutil lucrurile, folosindu-te de sofisme şi chiar idei sarcastice.
În primul rând, pt cultura generală a tuturor, Alexandre Kalomiros este o persoană destul de contestată în Ortodoxie. Bine, asta nu exclude faptul că poate spune şi lucruri bune.
În al doilea rând, atunci când Sf. Pavel spune: "aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie" - face referire în mod egal (3/3) atât la lucrurile care sunt "uşor arzătoare", cât şi la cele care par durabile şi preţ. Sf. Pavel nu face aici nici amanet şi nici agricultură. Exemplele sunt pur simbolice. Sf. Pavel vrea să spună că trebuie să fim atenţi ca nu cumva pe Evanghelie să se clădească şi lucruri aparent bune, nu doar cele evident slabe. Toate vor arde dacă ţintim şi altceva în misiunea noastră decât pe Hristos.
Textul este legat de o situaţie concretă din Corinth. NU este un text apocaliptic sau mai ştiu eu de care... Uitaţi-vă încă odată la context. Anume scoaterea din context a şi dus la erezia despre "Purgatoriu".
Cred că argumentarea mea este cât se poată de logică şi plauzibilă. Şi nu este doar a mea...

vasileos
Mesaje:36
Membru din:11 Sep 2008, 15:24
Confesiune:ortodox
Localitate:Moldova
Contact:

Glosolalia şi vălul pe capul femeii

Mesaj necititde vasileos » 01 Feb 2009, 22:44

Cred că acest subiect cu presupusul purgatoriu este oarecum epuizat. În principiu eu sunt de acord cu interpretarea pr. Petru. Nu putem exclude şi alte interpretări.

Folosindu-mă însă de titlul mai general al acestui topic am vrut să discutăm despre alte 2 probleme din Epistola înîia către Corinteni:
- acoperămîntul pe capul femeii (cap. 11); şi
- glosolalia (cap. 12).

Am mai multe nedumeriri cu privire la aceste subiecte de aceea îi rog pe toţi cei care ştiu măcar ceva să-şi expună punctul de vedere. La cursul de NT ni s-a vorbit foarte vag.
Iertaţi-mă că poate n-am fost explicit.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Glosolalia şi vălul pe capul femeii

Mesaj necititde protosinghel » 02 Feb 2009, 00:31

Cred că acest subiect cu presupusul purgatoriu este oarecum epuizat. În principiu eu sunt de acord cu interpretarea pr. Petru. Nu putem exclude şi alte interpretări.
Am vrut să mai precizez că explicaţia Sf. Ioan Gură de Aur, repetată întocmai de Theofilact al Bulgariei (şi diferită de a noastră) are un pronunţat caracter moral. Sf. Ioan Gură de Aur, marele dascăl al pocăinţei, nu ezită ca la fiecare ocazie să-i atenţioneze pe creştini despre chinurile veşnice. Proceda foarte bine.
Dar repet, o astfel de exegeză e posibilă doar dacă scoatem fragmentul din context.
Fiţi atenţi la acest text şi o să vă convingeţi:
I Corintheni, cap. III
10. După harul lui Dumnezeu, cel dat mie, eu, ca un înţelept meşter, am pus temelia; iar altul zideşte. Dar fiecare să ia seama cum zideşte;
11. Căci nimeni nu poate pune altă temelie, decât cea pusă, care este Iisus Hristos.
12. Iar de zideşte cineva pe această temelie: aur, argint, sau pietre scumpe, lemne, fân, trestie...
Bineînţeles Sf. Pavel compară felul cum zideşte el, "ca un înţelept meşter" (versetul 10), cu felul cum zideşte Apollo (versetele următoare). Nu putea aici Sf. Pavel să se compare cu păcătoşii (cum spune Hrisostom) că chipurile el zideşte bine, iar păcătoşii rău. Aceasta ar intr-a într-o contradicţie flagrantă cu textul de la 1 Timothei 1:15 ("...Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe cei păcătoşi, dintre care cel dintâi sunt eu") şi chiar cu bunul simţ.

*************************************************************************************
Folosindu-mă însă de titlul mai general al acestui topic am vrut să discutăm despre alte 2 probleme din Epistola înîia către Corinteni:
- acoperămîntul pe capul femeii (cap. 11); şi
- glosolalia (cap. 12).
Da, sunt probleme foarte dificile la care sper ca în timpul cel mai apropiat să pot reveni. Îi rog şi pe ceilalţi să scrie ceea ce ştiu sau au cititi, că în felul acesta ne va fi mai uşor să identificăm răspunsul corect.
Am mai multe nedumeriri cu privire la aceste subiecte de aceea îi rog pe toţi cei care ştiu măcar ceva să-şi expună punctul de vedere. La cursul de NT ni s-a vorbit foarte vag.
Presupun că te interesează următoarele:
- dacă mai este actuală regula cu acoperirea capului femeii în biserică sau a fost un sfat pt acele timpuri, legat de un context istoric concret?
- ce este în sine glosolalia? Cum se manifesta ea? De ce nu se manifestă şi în prezent?

În general astea sunt întrebările. Dacă ai vrut să întrebi şi altceva, te rog să intervii...

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 02 Feb 2009, 11:01

Presupun că te interesează următoarele:
- dacă mai este actuală regula cu acoperirea capului femeii în biserică sau a fost un sfat pt acele timpuri, legat de un context istoric concret?
- ce este în sine glosolalia? Cum se manifesta ea? De ce nu se manifestă şi în prezent?
Despre acoperirea capului femeii in biserica, mai intai trebuie spus ca pasajul :
De aceea şi femeia este datoare să aibă (semn de) supunere asupra capului ei, pentru îngeri.
nu are in vedere ispitirea a celor ce sunt ingeri in sens strict, caci cum ar putea fi ispiti cei nemateriali... Ci este vorba de cei ce prin participarea la rugaciunea Bisericii sunt potentiali ingeri.
Cat despre actualitate, are Maica Siluana de la Iasi un cuvant foarte lamuritor despre batic ca si element de identitate al femeii ortodoxe.

Cat despre darul vorbirii in limbi, acesta era justificat la inceputul propovaduirii credintei. Dar mai tarziu a fost luat, mai ales pentru ca oamenii sa faleau cu el (tot in 1 Corinteni se discuta asta).
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 02 Feb 2009, 15:32

Dacă lucrurile erau atât de simple cum crede Petre, demult scriam şi eu ceva. Cred însă că mai ales cele cu privire la "glosolalie" sunt muuult mai complicate.

Subiectul despre "glosolalie" a fost mutat AICI.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 02 Feb 2009, 20:51

Dacă lucrurile erau atât de simple cum crede Petre, demult scriam şi eu ceva.

:)
Cred însă că mai ales cele cu privire la "glosolalie" sunt muuult mai complicate.
De acord... Daca era simplu, nu existau erezii de tipul Penticostalilor de astazi (fac trimitere la lucrarea Pr. Cleopa Ilie "Calauza in credinta Ortodoxa", pentru initiere, cred eu, buna)
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 02 Feb 2009, 21:37

Revenind la problema "baticului", in talcuirea Sf. Teofilact al Ohridei gasim trei interpretari ale acoperirii capului:

1. semn ca e stapinita de bartbat.
2. isi mai tin capul acoperit pentru ca "sa pazeasca chipul supunerii", in timp ce, descoperindu-l, ar arata "neomenie de care se ingretoseaza si Ingerii care ii pazesc pe cei credinciosi".
3. Clement Stromatul (Probabil Sf. Clement Alexandrinul, zic eu) intelege prin Ingeri pe invatatorii din Biserica. Astfel femeia isi tine capul acoperit pentru a nu-i sminti pe acestia.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 04 Feb 2009, 01:29

Găsind puţin răgaz, am zis să răspund şi la întrebarea despre acoperemântul de pe capul femeii.

Cele spuse de Sf. Pavel privind vălul ca "semn de supunere faţă de bărbatul ei" nu este o noutate creştină, ba din contra. Toate religiile antice, inclusiv la păgânii greco-romani, femeia căsătorită trebuia să-şi acopere capul, iar în unele religii, chiar şi faţa - anume ca semn al supunerii ei faţă de bărbatul ei, ea nemai fiind liberă.
Problema e că Sf. Pavel le spusese creştinilor că în Hristos nu mai este bărbat şi femeie, ci toţi sunt una (cf. Coloseni 3:11 ş.a.). Chiar în această Epistolă, la cap. 7 de exemplu, Sf. Pavel vorbeşte despre egalitatea dintre bărbat şi femeie. Aceasta le-a făcut pe femei să creadă că au dreptul să nu mai poartă acel văl pe cap, şi făceau asta cu de la sine putere, fără a cere sfatul Apostolului.
În sine nu era ceva rău, căci şi Sf. Pavel reduce toate argumentele sale la o problemă de "bun simţ / buna cuviinţă" (11:13), "argumentele teologice" neavând o prea mare consistenţă în acest context. Trebuie să mai adăugăm că Sf. Pavel pune problema "bunei cuviinţe" şi pt că prostituatele din acea vreme umblau cu capul descoperit, iar uneori chiar îşi tundeau părul pt a fi recunoscute şi deosebite de fecioarele necăsătorie, care nu erau obligate să-şi acopere capul la greco-romani (dar nu se tundeau).
De aceea Sf. Pavel spune că este ruşine să se tundă o femeie (11:6), pt că în felul acesta s-ar fi asemăna cu desfrânatele, lucru care chiar începuse să se creadă despre femeile creştine. Aceasta pt că femeile mergeau seara la Cina Domnului numită "agapă", iar pentru păgâni, o masă comună care se numea "agape-iubire" şi la care femeile mergeau cu capul descoperit, era perceput ca o orgie ridicată la nivel de cult, un fel de "prostituţie sacră", practicată mai ales la romani. Gândiţi-vă cum era perceput acest lucru mai ales vizavi de o femeie creştină de către însuşi soţul ei (dar şi de alţii), în cazul în care acesta era păgân. Iată de ce Sf. Pavel insistă pe necesitatea de a nu da prilej de sminteală. În toate trebuia să fie păstrat obiceiul locului pt a nu împiedica propovăduirea Evangheliei lui Hristos.

Cât despre actualitatea problemei, cred că e bine ca şi astăzi femeile căsătorite, cel puţin la biserică, să fie cu capul acoperit. Nu sunt obligate să facă acest lucru şi fecioarele necăsătorite, deşi nu-i nici rău. Totuşi, în cazul în care o femeie intră în biserică cu capul descoperit, nu cred că este o crimă sau un păcat. E o chestiune de "bună cuviinţă", bazată pe tradiţia multiseculară a poporului nostru. Orice am spune, nu putem nega faptul că părul capului este "podoaba femeii", iar uneori şi o ispită pt bărbaţi (mai ales dacă luăm în calcul multiplele tehnici de coafare şi vopsire a părului). Femeia însă trebuie în mod deosebit să se ferească de a ispiti pe bărbaţi, pt că vor da seama înaintea lui Dumnezeu de ispitirea cu voie şi chiar fără de voie.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 05 Feb 2009, 20:50

Nu pe Apollo l-am pus într-o lumină sumbră, ci felul cum era el perceput de unii Corintheni. Unii îl divinizau (la propriu), iar îl îl blamau.
Sf. Pavel recunoştea meritele lui Apollo, dar în acelaşi timp îl mustra indirect de ce îi lasă pe unii simpatizanți să spună că sunt ai lui Apollo, alţii ai lui Pavel, iar alţii ai lui Hristos (!). O astfel de împărţire se făcuse anume pe timpul predicării lui Apollo, care într-adevăr era iubit şi a făcut multe lucruri bune, dar probabil ca şi Petru (vezi în Ep. Galateni), nu se comporta egal cu toţi... sau nu ştim ce altfel de probleme mai erau acolo...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre meşterul înţelept

Mesaj necititde protosinghel » 07 Feb 2009, 13:13

daca din vina lui Apollo, cineva din ei va arde, iar Apollo totusi se va mantui (v. 15) - oare chiar vor sta asa linistiti in asteptarea zilei in care totul se va vadi (4:5)? Eu unul nu cred.
Dar eu nici nu am spus asta, ci aşa cum ai remarcat şi frăţia ta, eu am zis
Sf. Pavel vrea să spună că trebuie să fim atenţi ca nu cumva pe Evanghelie să se clădească şi lucruri aparent bune, nu doar cele evident slabe. Toate vor arde dacă ţintim şi altceva în misiunea noastră decât pe Hristos.

Deci nu corinthenii sunt aurul sau fânul...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde protosinghel » 27 Feb 2009, 00:08

După o muncă pe cineste şi multă inspiraţie de la Dumnezeu, prezint o traducere revizuită a Epistolei I către Corintheni, cu unele explicaţii.

Vă rog să citiţi şi "Nota asupra ediţiei" de pe ultima pagină.

Bineînţeles, este o încercare din partea mea. Vă rog să vă exprimaţi punctul de vedere. Credeţi că merită a fi continuată o lucrare de acest fel?
Mulţumesc lui Dumnezeu! Doamne, ajută tuturor!

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Epistola I către Corintheni - comentarii şi dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 27 Feb 2009, 07:50

Va multumim pr. Petru pentru traducere. Dumnezeu sa va rasplateasca osteneala.

Promit sa citesc cu atentie!
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX