Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Studiul şi Exegeza Vechiului şi Noului Testament. Probleme de traducere şi intelegere a textului biblic
Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:
Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 13 Mar 2009, 16:20

Care este rolul celor doi "martori" ai lui Dumnezeu pomeniti in Apocalipsa 11?
3. Şi voi da putere celor doi martori ai mei şi vor prooroci, îmbrăcaţi în sac, o mie două sute şi şaizeci de zile.
4. Aceştia sunt cei doi măslini şi cele două sfeşnice care stau înaintea Domnului pământului.
5. Şi dacă voieşte cineva să-i vatăme, foc iese din gura lor şi mistuieşte pe vrăjmaşii lor; şi dacă ar voi cineva să-i vatăme, acela trebuie ucis.
6. Aceştia au putere să închidă cerul, ca ploaia să nu plouă în zilele proorociei lor, şi putere au peste ape să le schimbe în sânge şi să bată pământul cu orice fel de urgie, ori de câte ori vor voi.
7. Iar când vor isprăvi cu mărturia lor, fiara care se ridică din adânc va face război cu ei, şi-i va birui şi-i va omorî.
8. Şi trupurile lor vor zăcea pe uliţele cetăţii celei mari, care se cheamă, duhovniceşte, Sodoma şi Egipt, unde a fost răstignit şi Domnul lor.
9. Şi din popoare, din seminţii, din limbi şi din neamuri vor privi la trupurile lor trei zile şi jumătate şi nu vor îngădui ca ele să fie puse în mormânt.
10. Iar locuitorii de pe pământ se vor bucura de moartea lor şi vor fi în veselie şi îşi vor trimite daruri unul altuia, pentru că aceşti doi prooroci au chinuit pe locuitorii de pe pământ.
11. Şi după cele trei zile şi jumătate, duh de viaţă de la Dumnezeu a intrat în ei şi s-au ridicat pe picioarele lor şi frică mare a căzut peste cei ce se uitau la ei.
12. Şi din cer au auzit glas puternic, zicându-le: Suiţi-vă aici! Şi s-au suit la cer, în nori, şi au privit la ei duşmanii lor.
13. Şi în ceasul acela s-a făcut cutremur mare şi a zecea parte din cetate s-a prăbuşit şi au pierit în cutremur şapte mii de oameni, iar ceilalţi s-au înfricoşat şi au dat slavă Dumnezeului cerului.

Stim ca Traditia ne invata ca ei sunt Enoh si Ilie, cei care nu au gustat moartea (se ridica si aici o serie de intrebari). As incerca o sinteza din ceea ce am inteles eu:

- vor veni cu putere si vor face minuni mari
- vor propovadui adevarul credintei indeosebi in Ierusalim infruntandu-l pe antihrist
- vor intoarce ramasita lui Israel la Hristos (implinind o veche si celebra profetie din Vechiul Testament, preluata si de Ap. Pavel)
- vor fi ucisi de catre insusi antihrist


Dupa unele surse (profetii despre Apocalipsa) mai stim ca din punct de vedere temporal, cei doi vor veni cu putina vreme de antihrist, pregatind "Bisericirile lui Hristos" pentru aceasta ultima incercare.
Mai trebuie spus ca unii ii indentifica pe cei doi martori cu Moise si Ilie.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 14 Mar 2009, 12:37

Parintele Michael Reardon, cunoscut si in Romania prin aceasta carte puncteaza urmatoarele elemente in legatura cu cartea Apocalipsei (vezi si blogul sau):

1. Apocalipsa nu e o carte pentru incepatori, intelegerea ei necesitand o cunoastere foarte buna a Sfintei Scripturi;
2. Smerenia este o atitudine mai mult ca necesara in vederea intelegerea simbolismului dificil al cartii;
3. Cei ce incearca sa o aprofundeze ar trebui sa stie ca nu este vorba de "satisfacerea unei curiozitati in legatura cu sfarsitul vremurilor" cat de adancirea pocaintei personale;
4. orice interpretare moderna a Apocalipsei nu poate ignora audienta careia aceasta Carte ii era destinata (caci cartea era destinata spre a fi citita in public), altfel riscand sa devina "pura fantezie", Parintele facand astfel aluzie la politica contemporana si situatia din Israel, Rusia, fel de fel de inventii, pe care multi talcuitori moderni le gasesc in Apocalipsa.
5. Punctul 4 conduce la intrebarea esentiala despre orice talcuire moderna: "Poate fi o asemenea interpretare a cutarui verset ceva ce primii cititori ai Apocalipsei ar fi putut gandi?"

Va rog, am propus niste puncte de pornire, asa ca nu incercati sa chipati subiectul ! ;)
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 15 Mar 2009, 20:11

Parintele Michael Reardon... puncteaza urmatoarele elemente in legatura cu cartea Apocalipsei:
...
5. Punctul 4 conduce la intrebarea esentiala despre orice talcuire moderna: "Poate fi o asemenea interpretare a cutarui verset ceva ce primii cititori ai Apocalipsei ar fi putut gandi?"
Exact. Puncteaza foarte bine.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Victor » 17 Mar 2009, 11:21

Referitor la capitolul 13, versetul 17
Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.
Aceasta referire la cumparare si vindere trebuie luata literar,ad-literam, sau are un inteles metaforic, simbolic?
PS: Cam e o intrebare de blond, dar vreau sa fiu sigur :D

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 17 Mar 2009, 11:26

Am mutat cateva observatii de la discutia privind pasapoartele la acest subiect:
Apocalipsa este singura carte a noului Testament care nu este citită în timpul slujbelor Bisericii Ortodoxe, din diverse motive cum ar fi posibilitatea de interpretare greşită.
Este deasemenea si o carte grea de inteles. Trebuie ,,specialisti", nu orice neavizat.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 18 Mar 2009, 13:49

Referitor la capitolul 13, versetul 17
Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.
Aceasta referire la cumparare si vindere trebuie luata literar,ad-literam, sau are un inteles metaforic, simbolic?
Un interviu mai vechi cu Pr. Arsenie Papacioc, din anul 1994, in contextul crizei 1992: 7500 de ani de la zidirea lumii, cand Sf. Calinic de la Cernica profetise ca se sfarseste lumea.



Daca urmarim acest interviu, ce intelegem?
Eu inteleg ca antihrist nu urmareste numai insemnarea oricarei cumparari si vanzari comerciale (interpretarea protestanta pana la urma), lucru care poate induce si in eroare. Ci inteleg ca antihrist vrea sa isi puna pecete pe orice lucrare sau activitate a omului. Si cred ca putem vedea de azi cum omul in activitatile sale (avem atatea exemple de medici, profesori, politisti, politicieni, preoti, samd) incepe sa fie din ce in ce mai condus de patimi: de manie, de desfranare, de necredinta.
Spune si pr. Arsenie Papacioc: 666 inseamna si ca antihrist, odata ce s-a dat drept dumnezeu, va vrea sa stapaneasca toate, si pamantul si cerul.

Dar vedem si din evanghelii cum prin simple pilde privind vanzarea si cumparea se simbolizeaza lucruri mai adanci.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Victor » 20 Mar 2009, 08:48

Daca urmarim acest interviu, ce intelegem?
Ca este oarecum simbolic
Dar vedem si din evanghelii cum prin simple pilde privind vanzarea si cumparea se simbolizeaza lucruri mai adanci.
Imi poti da un exemplu de astfel pilde?
7500 de ani de la zidirea lumii, cand Sf. Calinic de la Cernica profetise ca se sfarseste lumea.
Da....Sunt satul de astfel de ,,profetii". Si sfatul Lavrentie avea o profetie care nu s-a implinit.

octavian
Mesaje:49
Membru din:14 Mar 2009, 20:15

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde octavian » 20 Mar 2009, 08:59

Mi se pare fortata si ridicola interpretarea numarului 666

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 20 Mar 2009, 12:22

Referitor la capitolul 13, versetul 17
Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.
Aceasta referire la cumparare si vindere trebuie luata literar, ad-literam, sau are un inteles metaforic, simbolic?
Eu cred ca ambele. Curios este ca panica lui 666 prefera sa talcuiasca ad litteram 2 pasaje lasandu-le pe celelalte (adica 99.999 %) din context suspendate undeva intr-o sfera eterica, indepartata si nesemnificativa. Unde e desfranata? Unde e balaurul? Unde e fiara? Nu mai zic de primele 12 capitole, de trambita, de caderea stelelor s.a.m.d. Cred ca e mare greseala exegetica, daca nu chiar crima fata de adevar.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 20 Mar 2009, 12:28

Referitor la capitolul 13, versetul 17
Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei.
Aceasta referire la cumparare si vindere trebuie luata literar, ad-literam, sau are un inteles metaforic, simbolic?
Eu cred ca ambele. Curios este ca panica lui 666 prefera sa talcuiasca ad litteram 2 pasaje lasandu-le pe celelalte (adica 99.999 %) din context suspendate undeva intr-o sfera eterica, indepartata si nesemnificativa. Unde e desfranata? Unde e balaurul? Unde e fiara? Nu mai zic de primele 12 capitole, de trambita, de caderea stelelor s.a.m.d. Cred ca e mare greseala exegetica, daca nu chiar crima fata de adevar.

Ma bucur ca nu toti si-au pierdut simtul critic. Lipsesc intr-adevar protagonistii: cei doi marturisitori - Enoh si Ilie, profetul mincinos si antihrist, minunile mincinoase ale acestora din urma, si o intreaga suma de evenimente.
Dar poate acestea sunt simbolice si doar 666 se ia literal :lol: .

Mai atrage atentia si Kuraev asupra unui anumit lucru, spunand ca i-ar fi crezut pe luptatorii impotriva codificarii daca prin ei s-ar fi implinit profetia dinainte de 666: pecetluirea cu lumina dumnezeieasca; si vedem cel putin resentimente la majoritatea protestatarilor.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 20 Mar 2009, 12:56

Dar poate acestea sunt simbolice si doar 666 se ia literal :lol: .
:lol:

Nu cred ca intamplator Apostolul adauga imediat si despre intelepciune: observati ca nu a zis socotiti-l toti, ci numai "cine are pricepere sa socoteasca". Paradoxul este ca "priceputii" de azi ii contrazic pe cei dinainte, si asa din generatie in generatie...
Ultima oară modificat 20 Mar 2009, 13:18 de către Ioan Cr, modificat 1 dată în total.
Motiv: Am corectat o imprecizie
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Victor
Mesaje:187
Membru din:02 Apr 2008, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Victor » 20 Mar 2009, 12:58

Multumesc pentru raspunsuri.
Lipsesc intr-adevar protagonistii: cei doi marturisitori - Enoh si Ilie,
Lipsesc multe! Lipseste convertirea poporului evreu la crestinism....

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 20 Mar 2009, 15:29

Sursa: Argesul Ortodox

Cateva opinii ale Pr. prof. dr. Ion POPESCU; Facultatea de Teologie Ortodoxă "Sfânta Muceniță Filoteia" din Piteşti.
Vremurile grele din urmă (II Timotei 3, 10-15)

"Așteptând și grăbind venirea zilei Domnului, din pricina căreia cerurile, luând foc, se vor nimici, iar stihiile, aprinse, se vor topi!" (II Petru 3, 12) "Vedeți să nu vă amăgească cineva" (Matei 24, 4)

Cărțile Vechiului Testament conțin învățături cu caracter apocaliptic și eshatologic, în special cartea proorocului Daniel. Iisus Hristos ne-a lăsat însă cea mai bună și cea mai adâncă învățătură despre sfârșitul lumii și a doua venire a Sa pe pământ, despre învierea morților și judecata obștească sau universală. Sfânta Scriptură cuprinde cuvintele lui Hristos sau, mai bine zis, Hristos Însuși Se ascunde sub (în) cuvintele Scripturii și le tălmăcește făcându-Se cunoscut pe Sine Însuși și voia Sa. Cine dorește să înțeleagă cuvintele Scripturii să ia aminte la modul sau felul în care Hristos Însuși tălmăcește Scriptura sau Se tălmăcește pe Sine. Căci "sunt unele lucruri cu anevoie de înțeles, pe care cei neștiutori și neîntăriți le răstălmăcesc, ca și pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare" (II Petru 3, 16).

Evenimentele uluitoare petrecute în activitatea pământească a Mântuitorului, care au zguduit lumea din temelii, și la care au participat Sfinții Apostoli ca martori oculari, au avut o înrâurire copleșitoare asupra primei generații de creștini în special și a celor imediat următoare în general. Împărtășirea integrală și ființială a credinței în Hristos i-a făcut pe primii creștini să transfigureze timpul și spațiul în așa fel încât au început să iubească mai mult viața veșnică cu Hristos în împărăția cerească, decât viața pe acest pământ. Tensiunea eshatologică și nu eshatologistă ca cea din zilele noastre a primilor creștini trebuie înțeleasă numai în strânsă legătură cu credința lor ca adeziune totală la Hristos și la învățătura Lui. Primii creștini așteptau și grăbeau prin credința și sacrificiul vieții lor venirea Domnului. Pentru ei sfârșitul era o binefacere, un dar al Domnului, însemna vederea lui Hristos așa cum Apostolii L-au văzut la Înălțarea Sa pe norii cerului.

Așteptarea eshatologică sau a zilelor de pe urmă nu avea nimic din eshatologismul sectelor ce parazitau creștinismul primar și nici nu are nimic cu eshatologismul care parazitează creștinismul zilelor noastre. Nimic din angoasa reală sau artificială indusă de unele cercuri esoterice și tendențios ruinătoare din zilele noastre nu exista în credința, viziunea și trăirea cu caracter eshatologic a primei generații de creștini. Primele cuvinte pe care Mântuitorul le-a spus ucenicilor Săi la întrebarea acestora cu privire la a doua Sa venire și la sfârșitul lumii au fost următoarele: "Vedeți să nu va amăgească cineva. Căci mulți vor veni în numele Meu, zicând: Eu sunt Hristos, și pe mulți îi vor amăgi" (Matei 24, 4-5). Apoi le-a spus că peste lume se vor abate multe nenorociri, războaie, cutremure de pământ, se vor săvârși multe fărădelegi, însă acesta va fi doar începutul durerilor. Răutatea se va înmulți, iar iubirea se va răci, însă cei care vor răbda până la sfârșit se vor mântui. Cel dintâi semn cert al sfârșitului lumii este propovăduirea Evangheliei lui Hristos la toate neamurile pământului. Când urâciunea pustiirii va fi văzută stând la locul cel sfânt, atunci sfârșitul este aproape. Nenorocirile vor fi atât de mari încât în mod subiectiv, dar real toți oamenii vor dori ca zilele să se scurteze căci suferințele și durerile vor fi insuportabile. Pentru cei aleși, adică pentru cei care au răbdat până la sfârșit zilele se vor scurta pentru ca aceștia să rămână în viață.

Degringolada va fi foarte mare căci ea va fi amplificată de tot felul de hristoși mincinoși care vor încerca să-i deruteze pe oameni ca aceștia să nu mai știe ce cale să apuce și ce trebuie să facă pentru a se salva cu adevărat. Pentru aceștia există în Sfânta Scriptură cuvintele de învățătură ale Mântuitorului pe care trebuie să le citească și să și le însușească toți oamenii. Venirea lui Hristos pe pământ pentru a doua oară va fi asemenea fulgerului ce se arată de la răsărit până la apus. Pământul se va zgudui, soarele nu va mai străluci, iar luna nu-și va mai da lumina ei. "Atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului și vor plânge toate neamurile pământului și vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere și cu slavă multă" (Matei 24, 30). Dar de ziua și de ceasul acela nimeni nu știe, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl (Matei 24, 36). Așadar, după învățătura Mântuitorului semnele venirii Sale și ale sfârșitului lumii nu sunt suficiente pentru ca cineva să poată cunoaște cu exactitate ziua și ceasul acela. Afirmația că nici Fiul nu știe ziua și ceasul acela trebuie înțeleasă în primul rând în sensul că în pogorârea Treimii iconomice de la Tatăl prin Fiul în Sfântul Duh "decizia" aparține Tatălui, lucrarea de mântuire - Fiului, iar cea de sfințire a lumii - Duhului Sfânt. În al doilea rând, datorită deoființimii umane a lui Iisus Hristos cu oamenii, pentru ca aceștia să-și păstreze intactă sau neatinsă libertatea lor până la sfârșit este bine ca ei să nu cunoască aceste ultime taine. În virtutea deoființimii umane oamenii cei mai înalți din punct de vedere duhovnicesc ar putea primi din partea sau de la sau din Hristos, cunoștința tainelor zilelor celor de pe urmă. Pentru a nu li se atinge în nici un fel libertatea în pregătirea lor continuă pentru aceste clipe sau momente Dumnezeu a hotărât să le păstreze ca taine neștiute și nepătrunse de oameni. Așadar Fiul în lucrarea Lui pentru oameni și în oameni nu știe vremea sfârșitului lumii.

Cei care în istoria creștinismului mai vechi sau mai nou au încercat să calculeze, așa cum se întâmplă și astăzi, timpul venirii Mântuitorului și sfârșitul lumii, s-au înșelat și au înșelat și pe alții. Fiindcă nu au citit, dar mai ales nu au înțeles în chip duhovnicesc profunzimile de taină ale cuvintelor Sfintei Scripturi. Aceștia nici nu au citit și nici nu au voit să înțeleagă cuvintele Sfintei Scripturi prin Duhul Sfânt, Învățătorul și Tălmăcitorul Revelației Dumnezeiești într-o împreună lucrare cu Hristos. Perfidia lor este cu atât mai mare cu cât iau înfățișarea adevăratei credințe, dar prin lucrarea lor tăgăduiesc și zădărnicesc puterea ei. Ei învață mereu, dar niciodată nu ajung la cunoașterea adevărului (II Timotei 3, 7). Aceștia merg din rău înspre mai rău, însă își vor lua plata lor fiindcă Dumnezeu le va vădi nebunia în fața lumii. În timp ce toți cei care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniți, oamenii răi și amăgitori vor merge spre tot mai rău rătăcind pe alții și rătăciți fiind ei înșiși (II Timotei III, 12-13). Numai cei care de mici asemenea episcopului Timotei cunosc și înțeleg cu adevărat Sfintele Scripturi "pot să se înțelepțească spre mântuire, prin credința cea întru Hristos Iisus" (II Timotei 3, 15). În Apocalipsa citim despre apariția și lucrarea lui Antihrist asupra oamenilor pentru ca aceștia să se lepede de Hristos și să i se închine lui.

Antihristul iese ca o fiară din apă (Apocalipsa 13, 1-10). Proorocul mincinos, fiara care iese din pământ are două coarne asemenea mielului, dar grăiește asemenea balaurului și pune în lucrare stăpânirea fiarei celei dintâi. Face pământul și pe locuitorii lui să se închine fiarei celei dintâi, face semne și minuni mari și îi amăgește pe cei care locuiesc pe pământ. I s-a dat acestei fiare puterea să insufle duh chipului fiarei celei dintâi ca toți oamenii să se închine chipului fiarei, iar cei care nu se vor închina să fie uciși. Și ea, fiara, îi silește pe toți, pe cei mici și pe cei mari, și pe cei bogați și pe cei săraci, și pe cei slobozi și pe cei robi, ca să-și pună semn pe mâna lor cea dreaptă sau pe frunte. Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei" (Apocalipsa 13, 16-17).

Apocalipsa este o carte profetică scrisă sub inspirația Duhului Sfânt și are un caracter eshatologic.Comentatorii Apocalipsei dintre care îi amintim pe Andrei al Cezareii și Savvas Agouridis, pe urmele Sfântului Irineu al Lyonului, ale lui Origen și Ippolit dau o interpretare istorico-eshatologică. Sfântul Irineu, Origen și Ippolit ca exegeți și interpreți ai textelor din Apocalipsă cu privire la Antihrist și a doua venire, dau o interpretare consolator parenetică cu finalitate istorică reală adică petrecută în timp iminentă și imediată. Și teologi mai noi precum Savvas Agouridis folosesc o interpretare a textului Apocalipsei cu caracter istoric și consolator parenetic. Folosind metoda rabinică a ghematriei, interpretează cifra 666 din Apocalipsă 13, 18 și pe baza numărului numelui încifrat în 666 îl indică pe Împăratul roman Nero ca fiind Antihristul. Să nu uităm niciodată faptul că Sfântul Irineu al Lyonului pe lângă învățătura sa majoritar ortodoxă a îmbrățișat și erezia hiliastă, iar Origen a fost condamnat de Biserică pentru unele învățături greșite de care nimeni nu-l poate absolvi.

A socoti că Apocalipsa are un caracter istoric este un fals. Istoria însăși a dovedit că Antihtist nu este nici Nero, nici Imperiul Roman, nici Napoleon, nici Hitler, nici Stalin. În realitate Apocalipsa are un caracter profetic eshatologic și păstrează în mod tainic adevărul despre sfârșitul lumii și cea de-a doua venire a lui Hristos. La fel de nefolositoare este și erminia mitologică pe care așa-numita Școală a Istoriei religiilor o dă Apocalipsei și pe care însuși Agouridis o critică. Credem că, spune el, Școala Istoriei religiilor prin ignorarea istoriei privează Apocalipsa de un element esențial al religiei biblice și în plus o așază într-o categorie literară deosebită de întreaga literatură iudaică și apocaliptică care este foarte strâns legată de poporul iudeu (Savvas Agouridis, Comentariu la Apocalipsa Sfântului Ioan, traducere de Preot prof. dr. Constantin Coman, Editura Bizantină, București, pag. 212).

Luând poziție față de erminia Școlii de Istorie a religiilor care-i transformă pe Antihrist și pe Nero în mit și în încercarea de a sublinia caracterul prioritar istoric al Apocalipsei, Agouridis, ca și alți exegeți, induce ideea că Sfântul Ioan Evanghelistul credea că sfârșitul va veni în timpul său. Bazați pe această credință, primii comentatori ai Apocalipsei, folosind metoda ghematriei, l-au indicat pe Nero ca fiind Antihristul, fapt infirmat de istorie. "Cu toate că Nero e transformat în mit și promovat în anumite tradiții populare s-a dovedit istoricește că nu a fost Antihristul pe care îl aștepta Ioan" (Ibidem, pag. 212).

Credința că sfârșitul lumii se va petrece în timpul lui l-a determinat pe Sfântul Ioan să vadă viața creștină ca viața unui martir. "Deoarece credea că sfârșitul avea să vină chiar în timpul său Ioan a avut curajul să vadă viața creștină ca viața unui martir" (Ibidem, pag. 212). O întrebare firească ce se pune acum: Apocalipsa este o carte inspirată de Duhul Sfânt? Într-o problemă atât de importantă ca cea legată de sfârșitul lumii este posibil ca instrumentul revelației și al inspirației divine să se afle în eroare? Dacă Apocalipsa este o carte istorică (omenească) acest lucru este posibil. Însă, pentru noi creștinii Apocalipsa este o carte profetică eshatologică, în care se vorbește despre sfârșitul lumii, apariția lui Antihrist, a doua venire a lui Hristos, nimicirea fiarei apocaliptice, învierea și judecata finală sau obștească, evenimente de nimeni știute, numai de Tatăl. Cu privire la numărul special 666 ca număr al fiarei, care "număr de om este" (Apocalipsa XIII, 18), primii exegeți ai Apocalipsei au aplicat metoda rabinică a ghematriei. Grecii și iudeii nu foloseau la vremea aceea cifre arabe, literele alfabetului corespundeau și numerelor: a=1; b=2; e=5; i=10; k=20, etc.

Astfel fiecare cuvânt putea să fie tradus cu un număr, după cum și fiecare număr putea să fie tradus printr-un cuvânt sau mai multe.…
Trebuia să existe o inițiere elementară pentru ca o grupare umană sau o comunitate să înțeleagă printr-un număr aceeași persoană umană" (Ibidem, pag. 213). Folosind metoda ghematriei ermineuții (comentatorii în cauză) insistă să comenteze textele din Apocalipsă raportându-le la evenimente legate de Roma antică și destinul ei în confruntare cu Biserica lui Hristos. "Întreaga linie de gândire de la capitolele 12-13 până la distrugerea Romei (cap. 17-18) este dominată de atacul împăratului Antihrist cu ajutorul regilor aliați lui împotriva desfrânatei Romei într-o luptă finală care va costa viața unui mare număr de martiri ai Bisericii…

În urma acestui război centrul lumii romane, desfrânata Babilon este înlocuit de cetatea lui Dumnezeu în capitolele 21-22. Aceasta este desfășurarea evenimentelor în viziunea lui Ioan" (Ibidem, pag. 213). Sfântul Ioan arată unde este înțelepciunea. Cine are înțelepciunea, acela poate să socotească numele fiarei. "Aici este înțelepciunea. Cine are pricepere să socotească numărul fiarei; căci este număr de om. Și numărul ei este șase sute șaizeci și sase" (Apocalipsa 13, 18). Din păcate cu privire la cifra 6 nu există interpretări în tradiția străveche a lumii. Cu toate acestea există interpretări mai noi, bazate pe simbolistica numerologiei filosofice. Astfel cifra 1 semnifică unitatea indicibilă a principiului. Cifra 2 semnifică ieșirea din sine a principiului în scopul autoînvederării și al autocunoașterii. Cifra 3 - triunghiul perfect - semnifică triada ca număr absolut sau unitatea non-numerică absolută a Sfintei Treimi în creștinism. 4 reprezintă spațialitatea lumii învederate prin ieșirea principiului organizată în cele patru puncte cardinale. 5 reprezintă pentada sau steaua lui David în religia mozaică ca număr perfect. 7 - număr perfect în iudaism și prezent în religia creștină prin numărul Sfintelor Taine. 6, jumătate din numărul 12 (număr perfect în Vechiul Testament - fiii lui Iacob, cele 12 seminții ale lui Israel, și nu în ultimul rând, cei 12 apostoli ai lui Iisus) este număr intermediar (bun în sine) menit să marcheze trecerea dintr-un număr perfect - 5 - înspre un alt număr perfect - 7 - în simbolistica filosofică și religioasă, intră într-un cerc vicios, dublându-se și triplându-se, devenind astfel un număr diabolic, satanic, malefic, ucigător și distrugător: 666.

Folosirea acestui număr cu scrierea arabă și acceptarea lui de o tradiție veche din care nu lipsesc elementele apocaliptice și eshatologice pare să deschidă perspectivele înțelepciunii într-o posibilă încercare de socotire a numărului, căci este număr de persoană. O sinteză generată deliberat între două mari tradiții poate să sugereze începutul unei ere care va pregăti apariția lui Antihrist cel care va fi o persoană și va purta numărul 666. Oricum aceste evenimente nu se vor afla și nu se vor petrece într-o continuitate ontologică cu natura și cu istoria lumii. Marele teolog român Părintele Dumitru Stăniloae spune: "Mântuitorul a declarat că nimeni nu știe ora și ceasul în care va veni, nici îngerii, nici Fiul, ci numai Tatăl (Matei 24, 36; Marcu 13, 32). Drept aceea privegheați, căci nu știți ceasul când vine Fiul Omului (Matei 25, 13; Marcu 13, 33; Luca 12, 40). Numai Tatălui îi revine să aprecieze momentul acesta. Toate calculele care, pornind de la numere arbitrar interpretate (Daniel 7, 2; 9, 25; Apocalipsă 12, 14) fixează zilele, lunile, ca date precise, trec peste granița ce a pus-o Dumnezeu putinței de previziune a omului și de stabilire a sensului adevărat al simbolurilor revelației care sunt profeții ce se vor lumina deplin după împlinirea lor" (Pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, Ediția a II-a, Vol. III, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureși, 1997, pag. 255).

Împotriva interpretării istorice a eshatologiei Părintele Stăniloae spune: "Spre deosebire de învățătura creștină în general și de interpretările ei care văd în principiu incompatibilitatea între eshatologie și istorie sunt unele concepții care văd eshatologia ca un eveniment care se produce în cadrul acesteia, adică în partea finală a ei. Ele împacă într-un anumit mod imposibil relativul cu absolutul apărut în ea. Ele văd Parusia lui Hristos ca un eveniment de la finea lumii, dar nu dincolo de ea…. Sensul istoriei nu se poate descoperi în istorie, judecata asupra ei nu se poate rosti în cuprinsul ei, căci aceasta ar însemna că ea a ajuns la capăt cât încă ea durează, ceea ce este imposibil. De aceea arătarea descoperită a lui Iisus Hristos cu umanitatea Sa desăvârșit îndumnezeită nu poate avea loc în istorie" (Ibidem, pag. 248).

Cu toate acestea Apocalipsa insistă asupra caracterului personal al fiarei, al lui Antihrist care se va arăta la sfârșitul istoriei și care va reprezenta o zonă intermediară între sfârșitul ei și Parusia Domnului, Care va coborî pe pământ, împărăția Sa, pentru eternitate sau lumea va fi transfigurată prin foc și va deveni împărăția lui Dumnezeu. Presiunile și interdicțiile fiarei apocaliptice asupra tuturor oamenilor de pe pământ (Apocalipsa 13) sunt posibil legate pe de o parte de "beția materiei" în care omenirea este ademenită și introdusă în zilele de pe urmă, iar pe de altă parte, de amplificarea suferinței prin interdicțiile de a se desfăta din ea. Cuvintele folosite în textul Apocalipsei prin care este exprimată interdicția sunt derivate din verbele a cumpăra și a vinde. Aceasta poate să însemne că numărul care desemnează persoana lui Antihrist sau persoana care poartă numărul 666 va fi aceea care va avea cândva stăpânire asupra tuturor resurselor materiale și financiare ale omenirii.

Dar vremea și ceasul acela nimeni nu le cunoaște, nici îngerii, nici Fiul, numai Tatăl. Adevărații creștini, cei care citesc de mici și înțeleg duhovnicește Sfânta Scriptură, asemenea episcopului Timotei, trebuie să se ferească de proorocii mincinoși de astăzi, de cei ce vor mai veni în viitor și să nu se teamă. După cuvintele Sfântului Apostol Pavel ei trebuie să aștepte și să grăbească prin credința și prin faptele lor martirice sfârșitul lumii și cea de-a doua venire a Domnului.

Cine se teme de acestea și cine se lasă înfricoșat de proorocii mincinoși de astăzi și dintotdeauna, nu este un bun creștin. Noi toți creștinii de astăzi și cei care vor veni după noi să ne rugăm Domnului, să așteptăm și să grăbim venirea Lui, zicând neîncetat: "Vino, Doamne Iisuse!" (Apocalipsa 22, 20).
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 20 Mar 2009, 19:07

Daca urmarim acest interviu, ce intelegem?
Ca este oarecum simbolic
Dar vedem si din evanghelii cum prin simple pilde privind vanzarea si cumparea se simbolizeaza lucruri mai adanci.
Imi poti da un exemplu de astfel pilde?

Pai iata cateva exemple din Evanghelia dupa Matei
44. Asemenea este împărăţia cerurilor cu o comoară ascunsă în ţarină, pe care, găsind-o un om, a ascuns-o, şi de bucuria ei se duce şi vinde tot ce are şi cumpără ţarina aceea.
45. Iarăşi asemenea este împărăţia cerurilor cu un neguţător care caută mărgăritare bune.
46. Şi aflând un mărgăritar de mult preţ, s-a dus, a vândut toate câte avea şi l-a cumpărat.
Pilda celor zece fecioare:
1. Împărăţia cerurilor se va asemăna cu zece fecioare, care luând candelele lor, au ieşit în întâmpinarea mirelui.
2. Cinci însă dintre ele erau fără minte, iar cinci înţelepte.
3. Căci cele fără minte, luând candelele, n-au luat cu sine untdelemn.
4. Iar cele înţelepte au luat untdelemn în vase, odată cu candelele lor.
5. Dar mirele întârziind, au aţipit toate şi au adormit.
6. Iar la miezul nopţii s-a făcut strigare: Iată, mirele vine! Ieşiţi întru întâmpinarea lui!
7. Atunci s-au deşteptat toate acele fecioare şi au împodobit candelele lor.
8. Şi cele fără minte au zis către cele înţelepte: Daţi-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre.
9. Dar cele înţelepte le-au răspuns, zicând: Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă şi nici vouă. Mai bine mergeţi la cei ce vând şi cumpăraţi pentru voi.
10. Deci plecând ele ca să cumpere, a venit mirele şi cele ce erau gata au intrat cu el la nuntă şi uşa s-a închis.
11. Iar mai pe urmă, au sosit şi celelalte fecioare, zicând: Doamne, Doamne, deschide-ne nouă.
12. Iar el, răspunzând, a zis: Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi.
13. Drept aceea, privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului.
Pilda talantilor:
14. Şi mai este ca un om care, plecând departe, şi-a chemat slugile şi le-a dat pe mână avuţia sa.
15. Unuia i-a dat cinci talanţi, altuia doi, altuia unul, fiecăruia după puterea lui şi a plecat.
16. Îndată, mergând, cel ce luase cinci talanţi a lucrat cu ei şi a câştigat alţi cinci talanţi.
17. De asemenea şi cel cu doi a câştigat alţi doi.
18. Iar cel ce luase un talant s-a dus, a săpat o groapă în pământ şi a ascuns argintul stăpânului său.
19. După multă vreme a venit şi stăpânul acelor slugi şi a făcut socoteala cu ele.
20. Şi apropiindu-se cel care luase cinci talanţi, a adus alţi cinci talanţi, zicând: Doamne, cinci talanţi mi-ai dat, iată alţi cinci talanţi am câştigat cu ei.
21. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău.
22. Apropiindu-se şi cel cu doi talanţi, a zis: Doamne, doi talanţi mi-ai dat, iată alţi doi talanţi am câştigat cu ei.
23. Zis-a lui stăpânul: Bine, slugă bună şi credincioasă, peste puţine ai fost credincioasă, peste multe te voi pune; intră întru bucuria domnului tău.
24. Apropiindu-se apoi şi cel care primise un talant, a zis: Doamne, te-am ştiut că eşti om aspru, care seceri unde n-ai semănat şi aduni de unde n-ai împrăştiat.
25. Şi temându-mă, m-am dus de am ascuns talantul tău în pământ; iată ai ce este al tău.
26. Şi răspunzând stăpânul său i-a zis: Slugă vicleană şi leneşă, ştiai că secer unde n-am semănat şi adun de unde n-am împrăştiat?
27. Se cuvenea deci ca tu să pui banii mei la zarafi, şi eu, venind, aş fi luat ce este al meu cu dobândă.

28. Luaţi deci de la el talantul şi daţi-l celui ce are zece talanţi.
29. Căci tot celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce n-are şi ce are i se va lua.
30. Iar pe sluga netrebnică aruncaţi-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor.
Deci iata cata sensuri poate avea acest "a cumpara si a vinde" (scriu pe scurt doar talcuirea de la Sf. Teofilact):

1. In Ev. Matei 13, 44: tarina este lumea, iar comoara cunoasterea lui Hristos ascunsa in lume: cel ce dobandeste adevarata intelepciune leapada cele ale lumii si de fapt dobandeste lumea, tocmai pt ca il are pe Hristos;
2. In Ev. Matei 13, 45: margaritarul este cunoasterea Adevaralui; cel ce dobandeste acest "margaritar", este bogat cu adevarat;
3. In Ev. Matei 25, 1-13: untedelemnul reprezinta faptele bune si milostenia; cei ce le "vand" sunt saracii: facand milostenie, cumparam untdelemnul faptelor bune de la saraci.;
4. In Ev. Matei, 25, 14-30: in sensul cel mai general, cred, dam talantii la zarafi (ii punem in negot), atunci cand punem talantii nostri in slujba aproapelui, oricare ar fi acesti talanti (cuvantul bun, priceperea noastra, etc).

Nu ar fi trist ca tocmai Apocalipsa sa se refere prin vanzare si cumparare doar la simpla vanzare-cumparare? ;)
Evident, nu excludem sensul literal, doar il includem. :D
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 25 Mar 2009, 11:09

Cine sunt cei 24 batrani din Apocalipsa 11:16?

Se zice ca sunt cei 12 Patriarhi ai Vechiului Testament plus cei 12 Apostoli (nu precizez sursa, poate ma ajuta cineva cu citatele). Daca este asa - o alta intrebare este: cati Apostoli au fost - oare 12? Stim ca la inceput au fost numiti 12 - dar Iuda Iscarioteanul a cazut si a fost exclus. Cei 11 insa, il aleg pe Matia ca sa completeze numarul. Dar este si Sf. Pavel, ales separat de cei 12! Atunci cum ramane cu semnificatia celor 24 de batrani?
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 25 Mar 2009, 13:41

Cine sunt cei 24 batrani din Apocalipsa 11:16?

Se zice ca sunt cei 12 Patriarhi ai Vechiului Testament plus cei 12 Apostoli (nu precizez sursa, poate ma ajuta cineva cu citatele). Daca este asa - o alta intrebare este: cati Apostoli au fost - oare 12? Stim ca la inceput au fost numiti 12 - dar Iuda Iscarioteanul a cazut si a fost exclus. Cei 11 insa, il aleg pe Matia ca sa completeze numarul. Dar este si Sf. Pavel, ales separat de cei 12! Atunci cum ramane cu semnificatia celor 24 de batrani?

Sf. Andrei al Cezareei spune de faptul ca din 24, 12 sunt Apostolii, neprecizand cine sunt ceilalti 12. Probabil ca, intr-adevar, ceilalti 12 sunt Patriarhii Vechiului Testament, dar nu am surse pentru aceasta afirmatie.
Cred ca Pr. Petru iti poate raspunde la intrebarea daca Sf. Ap. Pavel face parte sau nu din cei 12 Apostoli. Dupa parerea mea, nu.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 26 Mar 2009, 12:41

Cred ca am putea continua prin discutia pe problema celor 7 Biserici din Asia. Deja am vazut mai devreme ca, desi unii inteleg prin cele sapte Biserici sapte perioade corespunzatoare din istoria crestinismului, la fel de bine putem intelege si faptul ca aceeasi Biserica locala poate fi in diferite momente intr-una din cele sapte "stari" descrise prin cele 7 Biserici din Asia.
Dar totusi, cei din vremea Sf. Ioan intelegeau la modul foarte concret cele 7 Biserici. Se ridica problemele urmatoare:
1. de ce au fost alese tocmai aceste sapte Biserici?
2. Daca cei de atunci le intelegeau in primul rand la modul concret, cat de mult suntem indreptatiti noi sa le intelegem in primul rand la modul foarte general? Exista intelegeri mai duhovnicesti si in alte locuri din Scriptura asupra unor persoane concrete , dar nu se uita faptul ca e vorba de o persoana concreta.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 26 Mar 2009, 18:18

1. de ce au fost alese tocmai aceste sapte Biserici?


Doar o opinie.

Avand in vedere ca aproape la fiecare adresare catre Biserici se fac si referinte concrete: persoane (ex. Antipa, Izabela), erezii (nicolaiti, apostoli mincinosi, iudaizanti), profetii imediate (ex. 2:10), situatii vizibile sau obiectivizabile (nici cald, nici rece; fidelitatea etc) - ar putea fi vorba de un fel de "cod de recunoastere" care sa certifice inspiratia si autenticitatea descoperirii apocaliptice ce avea sa urmeze:

Apocalipsa 2:23...şi vor cunoaşte toate Bisericile că Eu sunt Cel care cercetez rănunchii şi inimile şi voi da vouă, fiecăruia, după faptele voastre.

Prin aceasta, probabil, mesajul apocaliptic putea intra in Biserica si lucra in inimile fiecaruia: in acest sens remarcabila este invitatia constanta, repetata: pocaiti-va...vin degraba...biruiti..., nota care si incheie descoperirea.

De ce anume aceste Biserici? Buna intrebare. De ce nu Roma sau Antiohia, sau Corint, centre mult mai mari si mai "exemplare". Presupunere: poate ca acestea erau Bisericile pe care Sf. Ap. Ioan nu le vizitase in mod personal, sau de situatia carora stia mai putin, ca sa nu i se poata imputa masluirea dovezilor amintite mai sus (persoane, erezii etc).
2. Daca cei de atunci le intelegeau in primul rand la modul concret, cat de mult suntem indreptatiti noi sa le intelegem in primul rand la modul foarte general? Exista intelegeri mai duhovnicesti si in alte locuri din Scriptura asupra unor persoane concrete , dar nu se uita faptul ca e vorba de o persoana concreta.
Bisericile amintite sunt introduse ca "Cele sapte Biserici", ca si cum ar fi toate, sapte fiind un numar incheiat, desavarsit. Dar noi stim ca erau si altele (stiau toti). Prin urmare, se poate deduce si un mesaj universal, si pentru toate timpurile:

3:21 Celui ce biruieşte îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu, precum şi Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui.
3:22 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul zice Bisericilor.
4:1 După acestea, m-am uitat şi iată o uşă era deschisă în cer şi glasul cel dintâi - glasul ca de trâmbiţă, pe care l-am auzit vorbind cu mine - mi-a zis: Suie-te aici şi îţi voi arăta cele ce trebuie să fie după acestea.


"Dupa acestea" - cum reiese din relatarea ulterioara - inseamna aici in Ziua Domnului, sau la Sfarsitul Lumii.

In principiu, din ceea ce se reproseaza celor sapte Biserici, regasim cu usurinta simptomele apostaziei - or lepadarea de credinta este unul din semnele care anunta Sfarsitul Lumii (si despre care scrie si in Evanghelii, si in Apostol).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Petre C » 26 Mar 2009, 20:29

2. Daca cei de atunci le intelegeau in primul rand la modul concret, cat de mult suntem indreptatiti noi sa le intelegem in primul rand la modul foarte general? Exista intelegeri mai duhovnicesti si in alte locuri din Scriptura asupra unor persoane concrete , dar nu se uita faptul ca e vorba de o persoana concreta.
Bisericile amintite sunt introduse ca "Cele sapte Biserici", ca si cum ar fi toate, sapte fiind un numar incheiat, desavarsit. Dar noi stim ca erau si altele (stiau toti). Prin urmare, se poate deduce si un mesaj universal, si pentru toate timpurile:

3:21 Celui ce biruieşte îi voi da să şadă cu Mine pe scaunul Meu, precum şi Eu am biruit şi am şezut cu Tatăl Meu pe scaunul Lui.
3:22 Cine are urechi să audă ceea ce Duhul zice Bisericilor.
4:1 După acestea, m-am uitat şi iată o uşă era deschisă în cer şi glasul cel dintâi - glasul ca de trâmbiţă, pe care l-am auzit vorbind cu mine - mi-a zis: Suie-te aici şi îţi voi arăta cele ce trebuie să fie după acestea.


"Dupa acestea" - cum reiese din relatarea ulterioara - inseamna aici in Ziua Domnului, sau la Sfarsitul Lumii.

In principiu, din ceea ce se reproseaza celor sapte Biserici, regasim cu usurinta simptomele apostaziei - or lepadarea de credinta este unul din semnele care anunta Sfarsitul Lumii (si despre care scrie si in Evanghelii, si in Apostol).
Nu cred ca se poate generaliza problema apostaziei (un termen grabnic folosit in zilele noastre), chiar daca pentru unele Biserici termenul pare justificat. De exemplu, pentru cazul Bisericii din Efes, avem de a face doar cu o slabire a credintei (dupa unii, imputinarea faptelor de milostenie), ceea ce nu are nici o legatura cu fenomenul apostaziei.
Dar, chiar daca slabirea ravnei credintei ar putea fi ruda colaterala de gradul 8 cu apostazia, iarasi nu putem generaliza, pentru simplul motiv ca Bisericii din Smirna nu i se reproseaza ceva legat de credinta, ci doar e intarita in vederea prigonirilor ce urmeaza. :D
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: Cartea apocalipsei: comentarii si dezbateri

Mesaj necititde Ioan Cr » 27 Mar 2009, 11:01

Nu cred ca se poate generaliza problema apostaziei (un termen grabnic folosit in zilele noastre), chiar daca pentru unele Biserici termenul pare justificat. De exemplu, pentru cazul Bisericii din Efes, avem de a face doar cu o slabire a credintei (dupa unii, imputinarea faptelor de milostenie), ceea ce nu are nici o legatura cu fenomenul apostaziei.
Dar, chiar daca slabirea ravnei credintei ar putea fi ruda colaterala de gradul 8 cu apostazia, iarasi nu putem generaliza, pentru simplul motiv ca Bisericii din Smirna nu i se reproseaza ceva legat de credinta, ci doar e intarita in vederea prigonirilor ce urmeaza. :D
Pai, asta e evident :) Biserica din Filadelfia a fost gasita cu totul exemplara. In plus, se putea oare vorbi de "Biserica-Biserici" daca erau comunitati cu totul straine de credinta? Bineinteles, nu. Ori, in asta vad eu apostazia - o decadere, dar nu pana la anularea Bisericii.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)


Înapoi la “SFÂNTA SCRIPTURĂ / BIBLIA”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX