Eu nu am spus că sf Pavel nu înţelegea mai mult prin taine decât sf Trup şi Sânge al Mântuitorului.Bine, atunci vă mai las, domnule Haralambie, să mai treacă timpul peste dumneavoastră pentru ca să înţelegeţi că Sfântul Pavel spunea mult mai mult decât înţelegeţi dumneavoastră când vorbea despre misterele lui Dumnezeu. Văd că sunteţi înţepenit pe nişte lucruri, care nu sunt rele, dar sunt prea puţin pentru a explica ceea ce Sfântul Pavel referea ca mistere ale lui Dumnezeu.
Ba dimpotrivă, asta încercam să-ţi explic, că taina nu se reduce doar la ritual. Cum în derâdere, sau din necunoştinţă, numeai tu, Taina aceasta a trecerii din această viaţă, taină a îngropăciunii, sau Desăvârşirea Monahală, taină a tunderii.
Putem numi atât darurile euharistice, cât şi toate Tainele, tot cu sf Taine, şi nu greşim, cum de altfel se şi numesc.
Practic tu ai adus mai multe întrebări şi ai făcut confuzie între ele, cred că nici nu mai şti ce ai întrebat.
Cel puţin în limba noastră, prin taină se înţelege şi sacramentul şi misterul.
Tainele sunt infinite în Biserică, nu doar câteva. Sf Iustin Popovici spune aceasta. Împărţirea între ierurgii şi taine ca sacrament, este de influenţă scolastică apuseană, chiar dacă şi părinţii răsăriteni, au enumerat doar câteva, care sunt de importanţă fundamentală, dar cu diferenţe faţă de apus.
Preotul este administrator, sau ispravnic, sau econom, prin aceasta se arată stăpânirea în ce priveşte împărţirea lor.