Epistola de care aminteşti este la fel de băgată în seamă de Biserică precum Talismanul sau Visul Maicii Domnului.Hristos nu a dansat niciodata ! Sa nu mai afirmati asa ceva. Astea sunt influente din afara. In primul rand Hristos nu a venit pe pamant sa se "distreze", sa rada si sa petreaca; ci sa aduca mantuirea, sa il invete pe om cum sa paraseasca pacatul, sa planga pentru el, sa se nevoiasca ca sa afle iertare si libertate, nu sa se distreze, sa isi creeze prilej de cadere si sminteala (pentru ca in cele din urma este chiar o autoispitire pentru unii, cat si pentru altii). In al doilea rand se spune intr-o scrisoare catre Senatul roman ca Acest Hristos nu a fost vazut niciodata razand, ci plangand deseori; de unde putem trage concluzia , indirect ce e drept, ca nu avea cum sa danseze (pentru ca astfel isi manifesta bucuria si prin ras si alte asemenea). Evanghelistii au marcat acest eveniment, ca sa arate probabil faptul ca Hristos nu e impotriva casatoriei, si nici a petrecerii (in normele bisericii). Nu stiu cum vedeti voi dansul, dar eu nu prea sunt de acord cu el; bucuria noastra trebuie sa se manifeste in Hristos, nu in dansuri si alte minunatii. Spunea un parinte ca " atunci cand vezi ca altii danseaza, tu bate metanii; cand altiii canta si petrec, tu roag-te si canta psalmi..", deci pentru un urmator a lui Hristos, bucuria se manifesta altfel, in alt mod. De ce slujba cununiei e bine sa se oficieze dupa, sau in timpul Sf. Liturghii? deoarece atunci Hristos coboara tainic in biserica; si automat atataa timp cat Mirele este intre nuntasi, acestia nu au cum sa planga si sa se nevoiasca, ci sa petreaca (duhovniceste, in cantari de psalmi si rugaciuni). Iertati si Doamne ajuta!
Biserica nu a prevăzut dansul la Paşti şi la Crăciun, ci la Cununie şi la Hirotonie.ar trebui ca la sarbatoarea Invierii Domnului, de bucurie si veselie sa ne apucam sa intindem hora in biserica! sau la sarbatoarea Nasterii Domnului, ca doar e o sarbatoare a bucuriei.
Eu vorbesc despre dansul autentic, iar tu te gândeşti la streeptease...fiindca de cele mai multe ori, el este finalitatea unei pofte pacatoase, atunci devine pacat.
Bucuria la care face referire Scriptura este o stare permanentă : I Tesaloniceni 5,16 - "Bucuraţi-vă pururea!" ; Filipeni 4,4: "Bucuraţi-vă pururea întru Domnul! Şi iarăşi zic: Bucuraţi-vă!". Starea de pocăinţă este temporară, starea de bucurie este veşnică.Omul trebuie sa traiasca in stare de pocainta, de parere de rau pentru pacatele facute, de smerenie si de ascultare. Bucuria la care face referire Scriptura se refera, probabil la fericirea din momentul dobandirii Harului de la Dumnezeu.
Faptul ca Hristos nu a ras niciodata este afirmat de toti Sfintii Parinti.Andrei, afirmi nişte lucruri pe care nu le poţi dovedi, pentru că Scriptura nu spune că Hristos nu a râs niciodată, iar epistola respectivă este fără valoare.
Ca unul care am dat bac-ul la anatomie şi fiziologie umană îţi pot spune că râsul este un act fiziologic involuntar cu centrii reflecşi în măduva spinării şi în trunchiul cerebral. Numai un om care nu are măduva spinării şi trunchiul cerebral [lucru imposibil] nu va râde niciodată. Omul îşi poate manifesta discret râsul, dar nu-l poate împiedica, pentru că, repet, râsul este un reflex involuntar. Vor fi fost multe prilejuri în care Mântuitorul să-Şi manifeste bucuria prin râs discret.
Afirmaţie gratuită, nejustificată cu citate patristice şi cu precizarea sursei.Faptul ca Hristos nu a ras niciodata este afirmat de toti Sfintii Parinti.
Afirmaţie gratuită, nejustificată cu citate patristice şi cu precizarea sursei.Faptul ca Hristos nu a ras niciodata este afirmat de toti Sfintii Parinti.
In unele situatii, velesia fireasca se impleteste cu rasul:Există – trebuie să ştim şi asta – unele lucrări şi manifestări omeneşti care par neutre, însă se pot transforma în păcate. Râsul, de pildă, el în sine nu constituie păcat, atunci când este reţinut şi firesc, însă poate conduce la păcat. Adică râsetele care de obicei provin în urma vreunei glume, pot duce la glume şi mai „înţepate”. Acestea, iarăşi, pot da naştere vorbelor porcoase şi acestea, la rândul lor, la fapte ruşinoase. Iată cum ajungem la păcat. De asemenea, să privească cineva, nepăsător la început, un chip frumos sau un trup bine făcut, pare ceva lipsit de importanţă. Din această privire însă, se poate naşte pofta trupească, şi din poftă fapta păcătoasă.
In alta parte atrage insa atentia asupra rasului fara masura:Nu osândi aşadar vinul, ci beţia şi pe cei care mânuiesc binele în chip rău. Apropie-te de omul acesta când îl vei afla treaz şi spune-i: „Vinul ne-a fost dat de Dumnezeu ca să ne veselească, nu pentru a ne purta necuviincios; pentru a râde, nu ca să ne facem de râs; pentru a ne menţine sănătatea, nu ca să ne îmbolnăvim; pentru a ne întări trupul, nu ca să ne slăbim sufletul.
Într-adevăr, puţin vin dăruieşte veselie – cum spune psalmistul, „Vinul veseleşte inima omului” (Psalmi 103, 15) – dar şi sănătate, după cum spune şi apostolul Pavel, sfătuindu-l pe ucenicul său, Timotei: „Foloseşte puţin vin, din pricina stomacului tău şi a deselor tale slăbiciuni” (I Timotei 5, 23). Fiecăruia dintre noi, desigur, Apostolul ne-ar fi spus: „Să foloseşti doar puţin vin, din pricina primejdiei desfrâului, a vorbelor necuviincioase şi a dorinţelor viclene, care de obicei sunt provocate de beţie”.
De pildă, râsul, vorbele necugetate, nu sunt ţinute drept păcate grele şi totuşi din râs ies vorbele ruşinoase, şi din vorbele ruşinoase faptele încă şi mai ruşinoase.
Vorbele zadarnice şi râsul zămislesc adesea ocara şi batjocura; ocara şi batjocura, loviturile şi rănirile, uciderea.
Aşa că, de vreţi să apucaţi pe o cale înţeleaptă, feriţi-vă nu numai de vorbele ruşinoase, de faptele ruşinoase, de lovituri, de răniri, de ucideri – ci încă şi de râsul necuvenit şi vorbele necugetate, pentru că acestea rădăcini sunt relelor mai mari care vin după aceea.
Sf. Cezarie din Arles (+542):. Pentru orice lucru este o clipă prielnică şi vreme pentru orice îndeletnicire de sub cer.
2. Vreme este să te naşti şi vreme să mori; vreme este să sădeşti şi vreme să smulgi ceea ce ai sădit.
3. Vreme este să răneşti şi vreme să tămăduieşti; vreme este să dărâmi şi vreme să zideşti.
4. Vreme este să plângi şi vreme să râzi; vreme este să jeleşti şi vreme să dănţuieşti.
Doar Sf. Ioan Gură de Aur spune în mod expres că Hristos nu a râs niciodată, dar mai mulţi consideră această afirmaţie greşită şi neconformă cu duhul Evangheliei. Şi-apoi trebuie să facem diferenţă între râs şi zâmbet. Eu cred că Hristos deseori zâmbea şi insufla o stare de bucurie tuturor.
Frumos!"Măscăriciul face ce ştie şi ce poate în faţa icoanei Maicii cu Pruncul, îşi aduce prinosul pe singurul drum ce-i stă deschis, al giumbuşlucurilor. Oficiantul regulamentar, de după un stâlp, priveşte îngrozit bâlciul. Dar Pruncul râde şi bate din palme; iar Maică-Sa şterge cu marama Ei sudoarea sfântei nevoinţe de pe fruntea saltimbancului."
In Jurnalul fericirii, parintele Nicolae Steinhardt aminteste de o nuvela de Anatole France, prelucrare a unei povestiri din Pateric. Mie mi-a placut foarte mult ideea in sine, faptul ca uneori putem aduce prinos lui Dumnezeu la modul simplu si firesc, din ceea ce ne-a randuit El fiecaruia. Dau aici fragmentul din cartea lui N.S, dar nu stiu la ce povestire din Pateric face trimitere:
"Măscăriciul face ce ştie şi ce poate în faţa icoanei Maicii cu Pruncul, îşi aduce prinosul pe singurul drum ce-i stă deschis, al giumbuşlucurilor. Oficiantul regulamentar, de după un stâlp, priveşte îngrozit bâlciul. Dar Pruncul râde şi bate din palme; iar Maică-Sa şterge cu marama Ei sudoarea sfântei nevoinţe de pe fruntea saltimbancului."
dar atunci cand vine vorba de credinta noastra cea strabuna sa fim foarte reticenti fata de inovatiile din afara si totodata statornici in predaniile si obiceiurile noastre. Nu : " eeeee.. sa vezi ca e bun si asta" sau "... dar..nu e chiar asa de rau ...".... si altele.
nu sunt un rau in sine , ele pot fi folosite si deci transformate in folosul nostru, dar...trebuie "ştiinţă" şi inteligenţă "vicleană" pt asta.
Înapoi la “ALTE SUBIECTE TEOLOGICE”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 80 vizitatori