Mesaj necititde protosinghel » 03 Noi 2009, 21:07
Subiectul cu vămile şi vameşii, dar mai ales ăsta cu "taxele de tranzit" este unul foarte complicat. Subiectul a fost complicat, aşa cum aţi spus şi sf. voastră, inclusiv de preoți, unii chiar duhovnici cu renume, cum a fost, de exemplu, părintele Nicodim Măndiţă. Atunci când a apărut legenda cu "fericita Teodora" şi "cele 24 de vămi", ele au avut un scop duhovnicesc sau mai degrabă pseudo-duhovnicesc. S-a mizat pe intimidarea psihologică, care trebuia să ridice nivelul de moralitate între creştini. E cu totul altceva faptul că unii au profitat de această legendă, şi făcând paralelă cu învăţătura despre indulgenţe de la papistaşi, au început să amăgească lumea, cerându-le 24 de cănuţe, 24 de colaci, 24 de ...., care chipurile ar asigura trecerea prin aceste vămi. Oricum, învăţătura despre vămi nu presupune aceste indulgenţe.
O să încerc să punctez câteva idei teologice despre aceste închipuite vămi.
1. Tradiţia Bisericii nu vorbeşte despre astfel de vămi. Însuşi termenul de "vamă" are un sens juridico-comercial. Ideea a apărut în Evul Mediu târziu şi el rezultă dintr-o legendă, cu o oarecare Teodora, care a avut o vedenie despre aceste vămi. E foarte interesant că şi numărul acestor vămi variază. Pe peretele de la intrarea uneia din peşterile Lavrei din Kiev, veţi vedea pictate doar 20 de vămi! Între timp, au mai apărut aşa vămi ca cea "a fumatului", "a avortului" ş.a. S-a ajuns la numărul de 24 de vămi, care are cumva şi o anumită valenţă simbolică.
2. Învăţătura despre vămi este periculoasă, în cazul în care este luată în serios de cei vii, pentru că îndreaptă atenţia noastră nu spre Hristos, spre comuniunea cu El, ci pe efortul de a trece vămile, de parcă nu ar mai conta ce urmează după trecerea vămilor.
3. Dacă vămile nu sunt luate în serios în timpul vieţii, cu atât mai ineficiente devin ele după moarte, iar învăţătura despre vămi devine şi mai periculoasă, pentru că nu-l ajută pe om să-şi schimbe viaţa, iar rudele lor, după moarte lui, se amăgească cu ideea că vor plăti vămile şi totul va fi ok. E foarte grav.
4. Dacă ar fi să vedem şi partea bună a acestei învăţături, atât cât ne permite nouă Tradiţia Bisericii, nu mai mult, într-adevăr putem vorbi despre nişte obstacole de la draci în drumul sufletului spre Împărăţia lui Dumnezeu. Despre asta se vorbeşte în mai multe scrieri patristice. Repet însă, că admiţând această învăţătură trebuie să fugim de 2 capcane:
a) să nu ne temem de vămi şi de draci, ci să ne orientăm spre Hristos;
b) să nu ne închipuim că trecerea prin aceste "vămi" poate fi cumva mituită. Acest lucru este exclus. Imnografia Bisericii vorbeşte clar despre "Judecata nemitarnică" a lui Dumnezeu.
Nu ştiu în ce măsură v-a mulţumimt răspunsul meu, dar sper că totul e clar...