La cate profetii ale lui Hristos s-au adeverit pana acum, ar fi cu totul neasteptat daca acesta ar veni. De fapt ce profetie e aceea care nu specifica macar momentul si locul in care acest personaj va veni? E ca si cum am profeti ca in viitor va avea loc in Romania un cutremur major, iar acesta se va produce pe neasteptate. Un lucru e clar, un cutremur serios tot va exista la un moment dat, insa valoarea previziunii noastre e aproape egala cu zero daca nu specificam momentul exact in care fenomenul se va produce, ceea ce stim ca deocamdata e imposibil. Ce-ati zice daca la buletinul meteo se va spune doar ca in viitor va ploua? Cum ati mai sti daca trebuie maine sa va luati umbrela sau nu? Asa e si cu venirea lui Hristos. Stim chiar mai putin decat in legatura cu cutremurul despre care n-avem motive sa ne indoim ca se va produce. Asta in vreme ce in legatura cu Hristos n-avem niciun motiv serios sa credem ca va veni. De fapt n-avem niciun motiv serios sa credem ca a venit vreodata. La cum arata profetiile sale, cred ca trebuie sa ne asteptam mai degraba la alte rele care sa se intample in existenta noastra.Scrie intr-o carte oarecare, numita Evanghelia dupa Matei, cica venirea lui Hristos va fi cu totul neasteptata.
Asta asa este. Dar pe urma de ce ziceti:Hristos a zis clar, va veni ca și "furul". Idea - pe care chiar El o accentuează - nu este momentul și locul exact al venirii, ci "prodromul", adică așteptarea noastră, pregătirea (pilda fecioarelor înțelepte) oricât de lungă sau imprecisă ar fi ea.
?Valoarea acestor îndemnuri poate fi comparată cu efectul minunilor: credinciosul nu are nevoie de ele, iar necredinciosul nu are folos.
Necredinciosul nu trage folos din minuni pentru că nu are credință. El va căuta să le atribuie unor cauze naturale, chiar dacă nu poate să le explice - pentru că așa lucrează mintea lui. De aceea se vorbește de "împietrirea inimii" atunci când chemarea lui Dumnezeu este refuzată prin excluderea posibilității existenței Lui (sau a participării Lui la existența noastră). Iar contrariul acesteia este candoarea copilașului, deschiderea nevinovată, care poate răspunde la chemarea lui Dumnezeu pentru că "îi recunoaște glasul" (după legea firii) și prin tăcere (non opoziția minții). Dar pentru asemenea suflete, minunile nu sunt indispensabile, ci doar afirmă o stare la care ei deja participă -credința, și servesc drept prilej de a slăvi pe Dumnezeu.In urma unor minuni au fost multe convertiri in istoria crestinismului (cateva exemple: Sf. Constantin, Sf. Ciprian, Sf. Teofil care s-a cait in urma unei minuni).
Pot deschide un cont Paypal dacă dorițiCaut crestin cu bun simt. Gasitorului ofer recompensa.
Pentru dumneavoastra tot respectul! Am chiar impresia ca nu sunteti deloc crestin si ca ati nimerit aici din intamplare. Semnatura e de pe vremea cand cineva pe aici mi-a inchis dreptul la replica si m-a facut albie de porci intr-un spirit curat al iubirii de aproape. Deocamdata o pastrez din spirit de precautie sa nu trebuiasca cumva sa o repun in drepturi mai tarziu. Stiti, e ca un mod de a alunga duhurile de tot felul.Pot deschide un cont Paypal dacă dorițiCaut crestin cu bun simt. Gasitorului ofer recompensa.
Un subiect care a venit vremea sa fie reconsiderat. Dupa cum poate ati observat postarea mea a atins problema venirii lui Hristos, doar pentru a ilustra ce inseamna "a profeti ceva". Am vorbit despre buletinul meteo, despre umbrele, despre cutremure de pamant, adica despre acele lucruri despre care se poate sau nu face o previziune. Daca va veni sau nu Hristos a doua oara e o chestiune despre care nu pot vorbi inainte a vedea, in primul rand, daca se poate sau nu prevedea viitorul si, in al doilea rand, cum trebuie sa fie construita o profetie sau o previziune astfel incat ea sa spuna totusi ceva despre viitor.Un subiect care trebuie lăsat în pace.
Concluzia dvs (cu privire la faptul că frica nu e o bază bună pentru credință) corespunde învățăturii bisericii. Amenințările și pedepsele fizice pot evoca doar teama și refuzul, sau, cel mult, un formalism exterior ("conformism") atunci când nu se pot evita. Cum se înscrie acest "rău" în formula iubirii? Tot așa cum se înscriu unele acțiuni ale noastre în situații de pericol extrem, cum ar fi îmbrâncirea și evacuarea cu forță a tipului care, din gând suicid, se aruncă în fața trenului, sau înșfăcarea de păr a unuia care se îneacă, sau tăierea unei extremități afectate de gangrenă etc. Sunt gesturi de iubire "prospective", adică condiționate de finalitatea lor, nu de modalitatea prin care sunt actualizate. Evident, subiectul este discutabil, incomod și din păcate, mereu actual.
In loc de concluzie, va las pe dumneavoastra sa meditati la ceea ce am scris aici.
Consider mai degraba ca invatatura bisericii e construita dupa modelul "morcov si ciomag". Daca esti cuminte primesti o rasplata (morcovul). Daca esti rau primesti o pedeapsa (ciomagul). Toata violenta razbunatoare a lui Dumnezeu-Fiul din cartea Apocalipsei nu poate fi stearsa cu buretele, orice am face. Judecata finala, iadul, iazul de foc, batalia de pe campia aceea a Armaggedonului nu sunt menite sa ne creeze pace si liniste in suflet. Normal ar fi ca religia sa nu fie atat de violenta. Destula violenta exista in viata noastra ca sa fim satui sa mai auzim despre asa ceva de la oamenii care pretind ca vor sa ne salveze sufletele si sa ne ofere liniste sufleteasca. Cel putin de la Dumnezeu ne-am astepta sa fie baiat bun, nu sa aiba comportament de "capo di tutti capi". Nu zic, exista intr-adevar in teologie o explicatie care considera iadul ca fiind "indepartarea omului de la Dumnezeu, instrainarea fata de el, fata de bine etc.", numai ca o asemenea explicatie nu tine cont de toate aceste imagini cu impact psihologic negativ de care abunda Apocalipsa, si nu numai aceasta carte (putem lua, daca vreti, intreg Noul Testament la purecat). Deci frica ramane totusi un factor important pe care se cladeste credinta, chiar si simpla frica de necunoscut cu care, in realitate, credinciosul traieste tot timpul in subconstientul sau, deoarece nu stie niciodata ce se petrece in mintea dumnezeului aceluia imprevizibil caruia i se inchina. Misterioase sunt caile domnului, se spune. Tocmai acest lucru ne nelinisteste cel mai mult. Daca binele si raul nu sunt realitati clare, astfel incat sa stim pentru ce vom fi rasplatiti si pentru ce vom fi pedepsiti, in mod inevitabil apare frica gandindu-ne ca n-am contabilizat cum trebuie ceea ce inseamna bine pentru acest dumnezeu si ceea ce inseamna rau pentru el si ca s-ar putea sa fi gresit in calculele noastre. Am pati-o ca un elev nepregatit la un examen de matematica caruia ii e teama ca n-a rezolvat cum trebuie exercitiile. Unele culte crestine precum calvinismul sau adventismul au dus aceasta imprevizibilitate a lui Dumnezeu, si desigur frica ce o insoteste, pana la extrem. Dar nici in ortodoxie ea nu e inexistenta, deoarece asa e construit crestinismul. O putem pune in paranteza, punand accentul pe iubirea si iertarea divina, dar asta nu inseamna ca ea va disparea de unde am ascuns-o.Concluzia dvs (cu privire la faptul că frica nu e o bază bună pentru credință) corespunde învățăturii bisericii.
Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori