PACATUL STRAMOSESC

Învăţătura de credinţă ortodoxă pt "începători" şi "avansaţi"
AUREL
Mesaje:54
Membru din:01 Ian 2009, 16:59
Confesiune:ortodox "stilist"
PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde AUREL » 24 Ian 2009, 01:17

Dupa neascultarea Evei, urmata de Adam, a urmat pedeapsa.
Dar inainte de a le da Dumnezeu sentinta pentru caderea lor in pacat, asistam parca la o dorinta din partea Creatorului
ca ei sa marturiseasca, mai exact sa asume calcarea poruncii, pacatul comis.
Stim bine ca Protoparintii nostri au justificat greseala, fara insa a arata vreo urma de cainta.
Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu--sa admitem-- care ar fi fost urmarea ?
Poate fi luata in considerare si aceasta posibilitate ?
Ce ne invata Biserica ?
Doamne ajuta !

Avatar utilizator
Eugenia
Mesaje:31
Membru din:01 Ian 2009, 16:21
Confesiune:ortodox

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Eugenia » 24 Ian 2009, 09:54

Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu--sa admitem-- care ar fi fost urmarea ?
Din punctul meu de vedere trebuiau sa primeasca o pedeapsa pentru neascultarea lor, dar citim ca Multmilostivul Dumnezeu nu- i pierde de tot, dar ii binecuvinteaza sa creasca si sa se inmulteasca, dindu-le voie sa traiasca viata pe care si- au ales- o. Oare aceasta nu este o iertare din partea lui Dumnezeu ?
"Fericiţi cei săraci cu duhul, ca a lor este împărăţia cerurilor". (Matei 5,3)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Petre C » 24 Ian 2009, 10:06

Consider ca odata ce au facut pacatul neascultarii, chiar daca si-ar fi cerut iertare si recunoscut vina in fata lui Dumnezeu, oricum ar fi murit "cu moarte". Recunoasterea vinii in fata lui Dumnezeu insa le-ar fi micsorat pedepsele. Si vedem intr-adevar ca Dumnezeu a incercat prin dialogul cu ei sa le trezeasca constiinta pacatului. Proto-parintii nostri au preferat insa sa dea vina pe celalalt: Adam pe Eva, Eva pe sarpe.
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2009, 11:33

Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu--sa admitem-- care ar fi fost urmarea ?
Poate fi luata in considerare si aceasta posibilitate ?
Această considerare poate fi luată în seamă şi, aş putea spune, nu avem dreptul să nu o luăm...
Dacă proto-părinţii îşi cerea iertare, Dumnezeu i-ar fi iertat! Dumnezeu nu putea fi neiertător de la prima greşeală, mai ales că acum ne iartă cu miile...
Şi ridicarea omului ar fi fost mult mai uşoară atunci, pt că păcatul încă nu prinsese rădăcini adânci.
Din punctul meu de vedere trebuiau sa primeasca o pedeapsa pentru neascultarea lor, dar citim ca Multmilostivul Dumnezeu nu- i pierde de tot, dar ii binecuvinteaza sa creasca si sa se inmulteasca, dindu-le voie sa traiasca viata pe care si- au ales- o. Oare aceasta nu este o iertare din partea lui Dumnezeu ?
Greşeşti, Eugenia. Porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor a fost dată înainte de cădere. După cădere au urmat "durerile naşterii" ca pedeapsă a acesteia...

Avatar utilizator
Administrator3
Mesaje:135
Membru din:14 Dec 2008, 14:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:ajuta la administrare
Localitate:RO

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Administrator3 » 24 Ian 2009, 17:06

Exprim parere personala, concluzie a ratiunii (poate calauzita, de unde stiti ca nu?).
Dupa neascultare... a urmat pedeapsa...
Ordonarea celor doua este improprie, caci în ziua în care vei mânca din el [din pomul cunostintei binelui si raului], vei muri negreşit! spune Scriptura (conform Facere II, 17). Putem vedea ca neascultarea aducea moartea negresit; moartea nu a fost pedeapsa, ci urmare.
...asistam la o dorinta din partea Creatorului ca ei sa marturiseasca, mai exact sa asume calcarea poruncii, pacatul comis.
Exista asteptarea asumarii faptei savarsite, dar nu se asteapta parerea de rau pentru savarsirea ei, pentru ca nu exista in om "destula" constiinta a binelui si a raului pentru a intelege ca cele savarsite reprezentau rau. Daca stiau ca este rau, nu il savarseau, neavand "inclinarea spre rau" despre care vorbeste sfantul apostol Pavel (conform Romani VII, 19).
...Dumnezeu a incercat... sa le trezeasca constiinta pacatului.
Tocmai, nu exista aceasta constiinta... ea era inca in formare, asa cum statornicia in bine era "in formare" la momentul savarsirii neascultarii.
Daca Adam si Eva recunosteau greseala, cerand iertare lui Dumnezeu -sa admitem- care ar fi fost urmarea?
Omul ar fi murit, conform textului de la Facere II, 17, dar poate ar fi fost doar o moarte trupeasca, fara a mai presupune o moarte sufleteasca, o despartire de Dumnezeu care a creat omul si care l-a iertat!!!
Dacă proto-părinţii îşi cereau iertare, Dumnezeu i-ar fi iertat!
Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscând binele şi răul... Şi acum nu cumva să-şi întindă mâna şi să ia roade din pomul vieţii, să mănânce şi să trăiască în veci! (Facere III, 22) - Acest pasaj scripturistic arata tocmai opusul: omul ar fi murit, nu pentru ca nu si-a cerut iertare, ci pentru ca S-a facut asemeni Persoanelor lui Dumnezeu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2009, 17:55

Dacă proto-părinţii îşi cereau iertare, Dumnezeu i-ar fi iertat!
Iată Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscând binele şi răul... Şi acum nu cumva să-şi întindă mâna şi să ia roade din pomul vieţii, să mănânce şi să trăiască în veci! (Facere III, 22) - Acest pasaj scripturistic arata tocmai opusul: omul ar fi murit, nu pentru ca nu si-a cerut iertare, ci pentru ca S-a facut asemeni Persoanelor lui Dumnezeu.
Mai mulţi Sf. Părinţi spun că această spusă a lui Dumnezeu este ironică. Deci Adam n-a ajus ca Dumnezeu, ci mai mult s-a îndepărtat de EL. Dacă însă se căia, ar fi fost iertat...

Avatar utilizator
Administrator3
Mesaje:135
Membru din:14 Dec 2008, 14:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:ajuta la administrare
Localitate:RO

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Administrator3 » 24 Ian 2009, 18:26

Dacă însă se căia, ar fi fost iertat...
E parerea personala sau pozitia oficiala a vreo unei Biserici? (nu e o intrebare ironica!)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Petre C » 24 Ian 2009, 18:30

Statornicia in bine intr-adevar era in formare, dar cum s-ar putea spune ca nu aveau constiinta pacatului cand STIAU ca NU E BINE sa manance din pomul cunostiintei binei si raului: "2,17. Iar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci, în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreşit!" .
Tocmai asta reprezenta acest pom: era o proba. Daca nu ar fi avut aceasta constiinta a posibilitatii de a incalca porunca Domnului, cu ce ar mai fi putut fi trasi la raspundere?

Zic eu,
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Administrator3
Mesaje:135
Membru din:14 Dec 2008, 14:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:ajuta la administrare
Localitate:RO

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Administrator3 » 24 Ian 2009, 20:28

Pai tocmai mancarea din pom le dadea cunostinta binelui si a raului, nu?

Avatar utilizator
CatalinM
Mesaje:96
Membru din:02 Apr 2008, 09:26
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde CatalinM » 24 Ian 2009, 21:36

O parere personala - e de presupus ca nu doar atat le-ar fi spus Dumnezeu celor doi, adica strict doar acele cuvinte consemnate. E cunoscut ca aceasta prima parte a Scripturii este foarte succinta, redand doar esentialul.

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Petre C » 25 Ian 2009, 14:21

Pai tocmai mancarea din pom le dadea cunostinta binelui si a raului, nu?
Despre acest lucru vorbeste Sf Ioan Gura de Aur: "Nu mancarea din pom le-a deschis lor ochii - caci vedeau pomul si inainte de a manca - ci mancarea din pom a fost temei de neascultare si de calcare a poruncii date lor de Dumnezeu, din care pricina li s-a luat slava ce-i incojura, nevrednici facandu-se pe sine de o cinste atat de mare."

Cat despre a doua dilema, daca ar fi cerut iertare, ar fi fost oare iertati, si in ce masura, avem cuvantul Sf. Efrem Sirul: "Daca stramosii nostri ar fi dorit sa se pocaiasca chiar dupa calcarea poruncii, atunci, chiar de nu si-ar fi recapatat ceea ce aveau inainte de calcarea poruncii, s-ar fi izbavit cel putin de blestemele rostite pamantului si lor insile".
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
Eugenia
Mesaje:31
Membru din:01 Ian 2009, 16:21
Confesiune:ortodox

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Eugenia » 25 Ian 2009, 19:40

Greşeşti, Eugenia. Porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor a fost dată înainte de cădere. După cădere au urmat "durerile naşterii" ca pedeapsă a acesteia...
Recunosc ca am gresit, necitind Biblia cu luare aminte :( , dar acum am citit si nu am gasit porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor, daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? Am citit mai departe in Biblie ca dupa potop vine binecuvintarea " Si a binecuvintat Dumnezeu pe Noe si pe fiii lui si le- a zis: "Nasteti si va inmultiti si umpleti pamintul si- l stapiniti !" " (Facerea 9, 1). Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ? :?
Ma rog de ma iertati.
Ultima oară modificat 25 Ian 2009, 20:42 de către Eugenia, modificat de 2 ori în total.
"Fericiţi cei săraci cu duhul, ca a lor este împărăţia cerurilor". (Matei 5,3)

Petre C
Mesaje:606
Membru din:24 Noi 2008, 21:42
Confesiune:ortodox
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Petre C » 25 Ian 2009, 20:15

Recunosc ca am gresit, necitind Biblia cu luare aminte :( , dar acum am citit si nu am gasit porunca şi binecuvântarea înmulţirii oamenilor, daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? Am citit mai departe in Biblie ca dupa potop vine binecuvintarea " Si a binecuvintat Dumnezeu pe Noe si pe fiii lui si le- a zis: "Nasteti si va inmultiti si umpleti pamintul si- l stapiniti !" " (Facerea 9, 1). Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ? :?
Ma rog de ma iertati.
Binecuvantarea inmultirii oamenilor a fost data inainte de cadere.

Facere 1, 28: Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!"

De altfel, chiar si daca s-ar fi dat dupa, binecuvantarea aceasta nu are legatura cu caderea. Ea s-ar fi dat oricum. Era in intentia Domnului ca oamenii sa se inmulteasca.
Poate Pr. Petru va poate raspunde de ce nu au avut copii inainte de cadere.
Eu ma gandesc ca poate Dumnezeu astepta o instatornicire in bine inainte de a le darui copii. Eu stiu....
"Că de voi şi umbla în mijlocul morţii, nu mă voi teme de rele; că Tu cu mine eşti." Ps. 22,4

Petre

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde protosinghel » 26 Ian 2009, 00:57

Încerc să sistematizez:
1. Dumnezeu a dat porunca nemâncării din pom spre întărirea voinţei şi libertăţii omului. Nu putea înainta în cunoaşterea şi comuniunea cu Dumnezeu fără acest "examen de admitere". Omul l-a picat, dar şansele nu i-au fost luate dintr-o dată. Tot Dumnezeu a făcut "primul pas" comunicând cu omul, întrebându-l: "Adame, unde eşti?" Nu-l întreba de loc, ci despre starea sa. Am putea spune că-l determina spre aşi cere iertare, spre a se "spovedi"; el însă se făcea că nu s-a întâmplat nimic şi chiar despre goliciuna sa vorbeşte ca şi cum nu ştia din ce cauză ia venit...

2. Problema "cunoaşterii binelui şi a răului" e destul de complicată. Există comentarii patristice la Sf. Grigore de Nyssa, Efrem Sirul, Ioan Hrisostom, Maxim Mărturisitorul şi alţii.
Cunoaşterea în acest caz nu este o cunoaştere pozitivă, ci una negativă, bazată pe amestecul binelui cu răul. Dumnezeu cunoaşte doar binele (!), iar acest mod dublicitar de cunoaştere este unul diabolic (a se vedea Sf. Maxim şi Sf. Ioan Damaschin). Totul e legat de acei pomi: doi pomi în acelaşi centru al Raiului (!) - "pomul vieţii" (după unii - Hristos, după alţii - Harul Duhului Sfânt) şi "pomul cunoştinţei binelui şi a răului", care este viziunea diabolică asupra lumii. Omului i sa interzis de a mânca din pomul cel cu dublă valenţă pt că încă nu era suficient de matur duhovniceşte ca să ştie să aleagă, de aceea Dumnezeu a dat acea poruncă temporară. Omul "mâncând" nu a mai ajuns să guste din "pomul vieţii", ci doar din cel al cunoşterii semeţe...

3. Porunca înmulţii a fost dată omului înainte de cădere şi, după cum spune Sf. Grigore de Nyssa, dacă omul nu cădea, înmulţirea s-a fi făcut altfel (nu ştim cum). Înseşi organele sexuale au fost create dinainte, în baza preştiinţei lui Dumnezeu că omul va cădea şi pt a nu-i face o durere suplimentară după cădere.
Odată cu căderea însă, naşterea devine şi o perpetuare a speciei muritoare - şi asta îl bucură şi-l împlineşte oarecum pe om, dar şi o durere, ca urmare a păcatului.
Trebuie respinsă părerea Fer. Augustin conform căreia, însăşi căderea a constat din împreunarea trupească înainte de vreme. Nu exista poftă trupească înainte de cădere...

Am scris în grabă, din cele ce mai ţin minte. Întrebaţi dacă nu e clar. Mai multe detalii anume despre aceste probleme găsiţi în extrasul din teza mea de doctorat. O parte din teză încă nu e tradusă din rusă. Dar tot ce e mai important a fost redat concis în extras.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde Ioan Cr » 28 Ian 2009, 12:45

daca Dumnezeu I-a binecuvintat sa se inmulteasca inainte de cadere, de ce nu au avut copii inainte de cadere ? ...Inseamna oare aceasta ca Dumnezeu nu I- a binecuvintat pentru nastere si inmultire pe Adam si Eva ?
Foarte frumoasa intrebare! Cred ca nu-i aveau, pentru ca nu-i cereau...
Omului i sa interzis de a mânca din pomul cel cu dublă valenţă pt că încă nu era suficient de matur duhovniceşte ca să ştie să aleagă, de aceea Dumnezeu a dat acea poruncă temporară. Omul "mâncând" nu a mai ajuns să guste din "pomul vieţii", ci doar din cel al cunoşterii semeţe...
Sf. Ioan Gura de Aur este de parere ca Adam era foarte inteligent si inainte de cadere - dovada fiind capacitatea lui de a da nume fiecarui animal si fara gres (sau poate e vorba doar de zoologie? ;) ). Deci imaturitatea lui duhovniceasca era mai degraba una relationala - neascultarea fiind rodul nepasarii sale, iar nepasarea - pentru putina sa rugaciune (in alt loc acelasi Sfant afirma chiar ca Adam a cazut din lenevie). Observati ca sarpele (diavolul) nu-l ispitea cat Dumnezeu era cu ei. Ma intreb, daca nu cumva Adam gresise inca din clipa cand iL lasase pe Dumnezeu sa se plimbe de Unul Singur prin gradina si nu venise dupa El chiar atunci - oare l-ar fi refuzat? Chiar si asa, oare nu venea Dumnezeu la ei daca Il chemau (= se rugau)?

Despre diavol se spune ca este "tatal minciunii". Pentru ca Adam era intelept, nu putea fi momit decat cu adevarul. Iata ce spune Sf. Ioan Damaschin:

"Aşadar, prin invidia diavolului, omul a fost biruit. Căci diavolul invidios şi urâtor de bine nu suferea, el, care a căzut din pricina mândriei, să dobândim cele de sus. Pentru aceea mincinosul momeşte pe nefericitul Adam cu nădejdea Dumnezeirii şi după ce îl urcă la aceeaşi înălţime a mândriei, îl pogoară spre aceeaşi prăpastie a căderii." (Dogmatica, Cartea III, Cap. 30)

Era adevarat (si este!) ca Dumnezeu a vrut asta de la bun inceput, sa ne indumnezeim. Greseala lui Adam, cred, a fost ca si-a permis sa vorbeasca de Dumnezeu la persoana a III-a, caci asta face sarpele - si asta facem noi cand nu ne rugam:

"Nu, nu veţi muri! Dar Dumnezeu ştie că în ziua în care veţi mânca din el vi se vor deschide ochii şi veţi fi ca Dumnezeu, cunoscând binele şi răul". (Facere 3:4-5)

Iata cum adevarul poate fi pus in slujba celui rau: asta este viclenia. Ne aducem aminte si de cazul cand Apostolii se plang Mantuitorului ca nu puteau scoate demonii - atunci Iisus ii indeamna la post si rugaciune, caci diavolul (sarpele) nu poate fi alungat prin targuiala cu el, ci numai prin chemarea lui Dumnezeu (rugaciune) si prin venirea noastra in intampinare (post).

Ca sa rezum, cred ca Adam putea gusta din pomul interzis si fara ispitirea diavolului, prin simpla nepasare si lenevie la rugaciune.

Am si o intrebare: unde era Adam cand sarpele a ispitit-o pe femeie si daca nu cumva Eva i-a dat sa guste din rod fara sa-i zica din ce pom anume (aici imi amintesc de cuvintele Sf. Ap. Pavel, ca amagita a fost Eva: "Şi nu Adam a fost amăgit, ci femeia, amăgită fiind, s-a făcut călcătoare de poruncă." 1 Timotei 2:14). Multumesc.
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

ddc
Mesaje:217
Membru din:10 Oct 2009, 16:35
Confesiune:ortodox
Preocupări:Adevarul

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde ddc » 11 Oct 2009, 13:59

cum este interpretat pacatul stramosesc in catehismul ortodox; cine imi poate explica cum functioneaza pacatul stramosesc la oameni?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde protosinghel » 11 Oct 2009, 14:20

Off, când vine vorba de catehism, mă apucă durerile de cap...

ddc
Mesaje:217
Membru din:10 Oct 2009, 16:35
Confesiune:ortodox
Preocupări:Adevarul

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde ddc » 11 Oct 2009, 16:23

spune-mi atunci din punctul dumitale de vedere sau a altor surse ortodoxe;

MDumitru
Mesaje:29
Membru din:07 Oct 2009, 11:05
Confesiune:ortodox
Localitate:Chişinău

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde MDumitru » 11 Oct 2009, 16:57

Mă interesează următoarea întrebare - dacă a fost dată binecuvîntarea lui Adam pentru înmulţire, pentru ce a fost nevoie de binecuvintarea lui Noe, doar el tot urmaş a lui Adam este şi deci prin urmare 1a binecuvîntare era valabilă şi pentru dînsul? Putem zice că prin a 2a binecuvîntare s-au schimbat cumva condiţiile de înmulţire?

Ce aş dori să adaog la temă e că cum spunea diaconul A. Kuraev, primul păcat a fost intrarea în discuţie cu diavolul, acceptarea discuţiei pe tema dată. Eva trebuia pur şi simplu să spună "ţie care ţi-e treaba?". Avînd mînie înainte de cădere în păcat mînia trebuia să servească ca sistem imun contra căderii în păcat, deci în dreapta folosire a mîniei, a urii ne ajută. Ştim că şi Dumnezeu se mînie, mînia Lui e dreaptă. Avea asta şi protoparinţii noştri, dar l-ea scăpat din vedere. Cu răul, păcatul nu trebuie să duci tratative, trebuie pur şi simplu de-l respins. Şi interesant că ţinta diavolului a fost Eva, nu Adam. De ce? Pentru că Femeia este întruchparea firii emoţionale, deci să duci în păcat prin emoţii(Eva) era mai uşor, decît prin raţiune(Adam). Şi Eva se uită la pom in următoarea ordine: Fac. 3:6 "De aceia femeia socotind că rodul este bun de mîncat şi plăcut ochilor la vedere :!: şi vrednic de dorit pentru că dă ştiinţă a luat din el şi a mîncat[..]" observăm că faptul că rodul dă ştiinţă se poziţiona la ultim loc după însemnătate, la prima fiind că e plăcut ochilor ce poate fi explicat doar prin prisma extremei emoţionalităţii. Un moment care încă nu poate fi negliajt - interdicţia a fost dată direct lui Adam, Eva a primit-o de la Adam, deci una cînd ţi se spune direct şi cu totul altceva cînd prin cineva.

Alta e ce mă curmă de ce Adam văzînd că ea a păcatuit a luat de la ea rodul? Doar în acest caz era să fie pedepsită doar Eva. Dar aşa e - cînd femeia ne cere ceva punem întrebări, dar cînd ne dă suntem fericiţi şi nu mai apar dubii :lol:
http://tastaweb.com - solutii web
un rob pacatos a Domnului Dumnezeu

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: PACATUL STRAMOSESC

Mesaj necititde protosinghel » 12 Oct 2009, 18:50

cum este interpretat pacatul stramosesc in catehismul ortodox; cine imi poate explica cum functioneaza pacatul stramosesc la oameni?
În general, conceptul de "păcat strămoşesc" cu toate implicaţiile lui, nu prea se regăseşte la Părinţii Bisericii de Răsărit. Este un concept care a fost dezvoltat foarte mult de Fer. August, apoi de scolastica apuseană.
1. Noi ştim că Adam nu era în starea de a nu putea păcătui - non posse peccare, ci doar în cea de a putea să nu păcătuiască - posse non peccare. Căzând, a ajuns în starea de a nu putea să nu păcătuiască - non posse non peccare. Acestea sunt concepte de la Fer. Augustin, dar e bine să fie cunoscute din start, pt a înţelege că Adam nu era desăvârşit, ci în drum spre desăvârşire. Îndrăznesc să fac chiar comparaţia (personală - !) cu un copil nou-botezat.
2. Aşa cum relatează şi textul biblic, Adam şi Eva au căzut. Căderea a fost în mod liber, din partea ambilor: Adam şi Eva. Ca urmare firească a unei căderi (nu neapărat ca o pedeapsă juridică), ei au ajuns în starea de păcat, care culminează cu moartea. Această stare nu era a persoanei, ci a firii, de aceea, nu era suficient îndreptarea unor persoane, ci era nevoie o îndreptare a firii în general. Anume acest lucru l-a făcut Hristos prin întruparea Sa.
3. Prin jertfă-moarte şi înviere, Hristos restabileşte firea căzută, urmând însă ca fiecare persoană în parte să-şi asume prin botez această răscumpărare. La botez se şterge stricăciunea pe care fiecare o purtăm (ca purtători ai firii) pt păcatul strămoşesc, urmând ca mai departe, să luptăm, cu ajutorul Harului, pt desăvârşire. Totuşi, chiar după botez, omul rămâne muritor cu trupul, după cum a fost "blestemat" de la început, dar el are toată puterea de la Dumnezeu şi toate "armele de luptă" (care-i lipsesc înainte de Botez), pt a se pregăti de viaţa veşnică.

Am scris în grabă nişte idei, mai ales că nu ştiu ce exact te interesează.


Înapoi la “DOGMATICĂ şi CATEHISM”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 13 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron