MIe mi se pare că în cazul acesta "litera omoară duhul".Sfantul Ioan a refuzat sa se aseze si sa manance pentru a nu incalca acel canon!
Care este logica acestui canon? De la o cateheza tinuta de Preasfintitul Ciprian Campineanu la Antim despre Comuniune si Cuminecare am aflat ca masa reprezinta comunicare intre rude, prieteni. La masa se intalnesc dimineata membrii familiei, la masa se ia cina. La masa a facut Mantuitorul si Sfanta Euharistie. Si Sfanta Euharistie este numai pentru crestini ortodocsi. Deci, masa este un moment de suprema comuniune si este vazuta ca un act liturgic. Asadar, daca avem prieteni de alta confesiune sau religie, nu este corect sa mancam impreuna si sa-L suparam pe Domnul pentru o prietenie pamanteasca.
Acela care venise la Sf.Ioan nu era episcop, ci un bogat din America al cărui şofer era mahomedan, însoţit de Stareţul de la Hozeva. Bogatul intenţiona să restaureze Schitul Sf.Ioan Botezătorul de la Iordan (în paragină pe atunci). Neştiind că şoferul e mahomedan, Sf.Ioan a întrebat de ce şoferul nu-şi face cruce ca şi ei la rugăciunea de la masă. Aflând că acela e mahomedan, Sf.Ioan a refuzat să stea cu el la masă, cu toate că bogătaşul i-a pus în vedere că nu-l va mai ajuta în acest caz.Era un canon ca nu trebuie sa mancam cu cei de alta religie sau confesiune. Am citit in viata Sf Ioan Iacob cum, pe cand era preot la Locurile Sfinte, a fost vizitat de un episcop. Acesta era insotit de un sofer musulman. Sfantul Ioan a asezat masa, iar episcopul l-a invitat pe sofer la masa. Sfantul Ioan a refuzat sa se aseze si sa manance pentru a nu incalca acel canon!
Care este logica acestui canon? De la o cateheza tinuta de Preasfintitul Ciprian Campineanu la Antim despre Comuniune si Cuminecare am aflat ca masa reprezinta comunicare intre rude, prieteni. La masa se intalnesc dimineata membrii familiei, la masa se ia cina. La masa a facut Mantuitorul si Sfanta Euharistie. Si Sfanta Euharistie este numai pentru crestini ortodocsi. Deci, masa este un moment de suprema comuniune si este vazuta ca un act liturgic. Asadar, daca avem prieteni de alta confesiune sau religie, nu este corect sa mancam impreuna si sa-L suparam pe Domnul pentru o prietenie pamanteasca.
Tocmai, Sfantul Ioan facea ascultare de Dumnezeu, de Duhul Sfant care a inspirat Sfintele Canoane. De asta le numim sfinte, pentru ca sunt insuflate de Duhul Sfant. Formularea de la Sinodul I Apostolic de la Ierusalim din anul 50 a fost: "Parutu-s-a Duhului Sfant si noua...". Aceasta formulare a ramas valabila si la celelalte sinoade apostolice si ecumenice. Faci ascultare de episcop, dar mai ales de Dumnezeu. Daca episcopul iti cere ceva gresit, asculti de Dumnezeu. Noi nu suntem Iisus ca sa fim intangibili la pacate, noi suntem slabi in credinta si de aceea trebuie sa stam cu oameni duhovnicesti, ca sa crestem in virtute, nu sa risipim ce primim prin Sfintele Taine.MIe mi se pare că în cazul acesta "litera omoară duhul".
Sunt sigură că pt a face ascultare (care, dacă nu mă înşel este foarte importantă în monahism) a preferat Sfântul Ioan Iacob să nu mănânce, dar de aici, el fiind monah, până la aplica şi noi mirenii atitudinea e cam "primejdios". Pt că în primul rând noi nu cunoaştem/trăim importanţa/semnificaţia ascultării.
Înapoi la “MORALĂ şi SPIRITUALITATE: aspecte practice ale vieţuirii ortodoxe”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori