negarea unui apocrif târziu, bazat pe un eveniment care putea fi şi adevărat, nu trebuie să atragă şi negarea evenimentului invocat.
Apocrif este și evenimentul invocat.
Pe deoparte, slujba sfinților Împărați a aparut în sec. VII-VIII, cu puțin timp înaintea Donației. Pe ce izvor istoric s-au bazat cei care au compus-o ?
Pe de alta parte, nici un istoric antic nu și-ar fi permis astfel de minciuni gogonate asupra unor evenimente petrecute cu 2,3 decenii în urmă. Chiar dacă Eusebiu a fost istoric al Curții, această calitate nu are de-a face cu cea de ideolog de serviciu.
Nici un istoric serios al ultimelor 2 secole nu a luat în serios botezul primit de Constantin din mâinile papei.
Cei care scriau vieţile sfinţilor aveau ca scop să redea chipul ideal, perfect, duhovnicesc al persoanei sfinte, pentru ca noi, citind să ne îmbogăţim şi să avem un model de urmat. Datele istorice nu sunt atît de importante pentru hagiografi şi ei mai pot încurca cîte ceva.
Aici avem două probleme:
1. De ce și-au permis hagiografii să le înflorească (și nu doar viața lui Constantin, ci foarte multe vieți, poate majoritatea de ceea ce avem) ?
2. De ce trebuie să ducem mai departe aceste înflorituri ?