Despre Spovedanie

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 20 Noi 2013, 17:47

Concluzia finala data spre aprobare care ar fi, si ce modificari au avut loc?
Va fi un proces îndelungat de sistematizare a miilor de comentarii, după care documentul va trece iarăşi comisiile, va fi retractat şi apoi trimis Sinodului.
Pe lângă multe alte prevederi, există ideea că duhovnicul poate permite, pe propria răspundere, fiilor să duhovniceşti să se împărtăşească de mai multe ori cu aceeaşi spovedanie. Însă foarte mulţi n-au fost de acord cu această formulare şi au venit cu diferite propuneri care mai de-a dreapta, care m-ai de-a stânga.
Dezbateri aprinse au fost şi cu privire la interdicţia împărtăşirii pentru femei în perioada ciclului. Mulţi teologi ruşi nu sunt de acord cu aşa ceva. Iar despre asta în curând va apărea un studiu şi pe blogul meu...

ioana89
Mesaje:38
Membru din:30 Oct 2010, 13:42
Confesiune:ortodox

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde ioana89 » 26 Noi 2013, 15:51

:?:
Care este rostul impartasirii de mai multe ori avand aceeasi spovedanie? Daca harul spovedaniei poate dura o luna, nu tot atat se mentine si harul din Sf Impartasanie, din moment ce credinciosul nu a facut pacate care sa-i alunge harul? Daca inca nu a pierdut deloc harul de la impartasirea trecuta, de ce sa se impartaseasca de inca trei ori, in acea luna? Hristos inca este in el... :roll:

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde silvestru » 26 Noi 2013, 16:46

Dar cu ce l-ati masurat harul in timp, ca sa stiti ca tine exact o luna? In rugaciunea Tatal Nostru, de ce nu spuneti:Painea noastra cea spre fiinta, dane-o noua o data pe luna, daca puterea acestei paini tine " exact o luna"...?
Ultima oară modificat 26 Noi 2013, 16:54 de către silvestru, modificat 1 dată în total.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2013, 16:50

Ioana, încurci mult lucrurile. Spovedania de fapt nu dă har, dacă e să comparăm cu împărtăşania, ci doar te pregăteşte pentru primirea harului. Adică curăţeşti vasul ca să primeşti harul prin împărtăşire. Şi suntem chemaţi să facem asta la fiecare Liturghie, dacă se poate chiar şi în fiecare zi. Iar curăţirea se face ori de câte ori omul simte că "s-a înfundat filtrul".
Un preot compara asta cu schimbarea de ulei şi benzină la maşină. Profilaxia de schimbare a uleiului şi a filtrelor se face, de regulă, la 10.000 de km, dar cu un rezervor de benzină nu poţi merge mai mult de 800-900 de km şi de aceea tb să alimentezi de mai multe ori.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde presviter » 26 Noi 2013, 18:37

o astfel de practică impusă mirenilor, niciodată nu a fost şi nu va deveni obligatorie pentru clerici, iar dublele standarde în acest sens sunt ipocrite şi periculoase. Şi aceste duble standarde nu se referă doar la spovedania înainte de împărtăşire, ci şi la stricteţea postului, şi mai ales, la frecvenţa împărtăşirii;
Am întîlnit şi preoţi care luptă pe partea lor împotriva dublului standard: ţin mereu două-trei zile de post înaintea Sf. Impărtăşiri (unii ţin chiar post continuu) şi se spovedesc săptămânal. Despre asta ce mai puteţi zice?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2013, 18:56

Am întîlnit şi preoţi care luptă pe partea lor împotriva dublului standard: ţin mereu două-trei zile de post înaintea Sf. Impărtăşiri (unii ţin chiar post continuu) şi se spovedesc săptămânal. Despre asta ce mai puteţi zice?
- Aceştia sunt puţini
- Au evlavie, dar nu au cunoştinţă
- Nu se ştie cât o vor ţine
- Chiar dacă o vor ţine, nu pot fi luaţi drept regulă.

porfirie
Mesaje:237
Membru din:13 Mai 2009, 20:24
Confesiune:ortodox

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde porfirie » 15 Dec 2013, 00:25

Asta nu e rau, dar poate aduce multe probleme pentru un preot mirean cu viata de familie....NU?

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde dimitrie » 20 Dec 2013, 21:31

:?:
Care este rostul impartasirii de mai multe ori avand aceeasi spovedanie? Daca harul spovedaniei poate dura o luna, nu tot atat se mentine si harul din Sf Impartasanie, din moment ce credinciosul nu a facut pacate care sa-i alunge harul? Daca inca nu a pierdut deloc harul de la impartasirea trecuta, de ce sa se impartaseasca de inca trei ori, in acea luna? Hristos inca este in el... :roll:
Când omul se împărtășește cu vrednicie, începe sufletul său să simtă foamea de Hristos, încât își dorește (asumându-și pregătirea cerută) să se împărtășească din nou cu Hristos, cât mai curând. Trecerea unei vremi îndelungate de la ultima împărtășire nu-i asigură deloc vrednicia următoarei cuminecări. Primejdia unei împărtășiri rare nu este mică, mai ales când nu avem scuze pentru aceasta (cum ar fi cei din țările eterodoxe, unde biserica este departe de ei (la sute de kilometri uneori).
Menționez numai un caz edificator în acest sens. Vă aduceți aminte, poate, de cazul femeii aceleia despre care se spune în viața Sf. Macarie Egipteanul ... , dar mai bine vă redau istorisirea:
Un egiptean iubitor de păcate, fiind rănit de pofta păcatului spre o femeie străină, frumoasă la chip, dar neputând s-o plece spre desfrânare, pentru curăţia ei şi pentru cinstea şi dragostea pe care o avea pentru bărbatul său, s-a dus la un fermecător, rugându-l ca ori să facă pe femeia aceea să-l iubească; ori cu farmecele sale să facă pe bărbatul ei ca s-o urască şi s-o gonească. Iar fermecătorul acela a luat multe daruri de la egiptean şi a făcut obişnuitele sale meşteşugiri, sârguindu-se cu multe farmece ca să înşele pe acea femeie curată, spre desfrânare.
Apoi neputând să înduplece mintea ei cea nemişcată spre acea faptă rea, a fermecat ochii celor ce căutau la dânsa. Şi a făcut aşa ca tuturor celor ce o vedeau să li se pară că nu este femeie cu faţă de om, ci iapă, parte femeiască. Deci, intrând bărbatul în casă, când a văzut-o întru asemănare de cal, s-a spăimântat, şi nu pricepea ce este, pentru că vedea că pe patul lui se odihneşte un dobitoc. Vorbea cu dânsa şi nu putea să audă nici un răspuns, decât numai o vedea mâniindu-se. însă ştia că este femeia lui şi a cunoscut răutatea pizmaşului, cum că era prefăcută de oameni răi întru asemănare de dobitoc, de care lucru era în mare mâhnire şi plângea.
Şi chemând preoţi în casa sa, le-a arătat pe femeia lui, dar nici aceia nu puteau cunoaşte ce avea: cum şi pentru ce s-a prefăcut în dobitoc. Căci şi ochii acelora ca nişte fermecaţi vedeau iapă; şi acum era a treia zi de când i se făcuse ei aceasta şi nici un fel de hrană nu primea, pentru că nici ca dobitocul nu primea fân, nici ca omul nu putea să mănânce pâine. Apoi, bărbatului ei i-a venit în minte s-o aducă în pustie, la Cuviosul părinte Macarie.
Deci, punând pe dânsa frâul ca pe un dobitoc, s-a dus, luând după sine pe femeia sa întru asemănare de dobitoc. Şi pe când se apropia de chilia cuviosului, fraţii ce stăteau afară au început a cârti asupra lui, întrebându-l pentru ce vrea să intre în mănăstire cu acel dobitoc. Iar el a zis către dânşii: „Am venit aici, ca dobitocul acesta să câştige milă de la Domnul cu rugăciunile Sfântului Macarie”.
Şi întrebându-l monahii ce rău i s-a făcut lui, omul a zis: „Acest dobitoc pe care îl vedeţi este femeia mea şi cum s-a prefăcut în dobitoc, nu ştiu. Iată acum sunt trei zile de când nici un fel de hrană nu gustă nicidecum”. Iar fraţii auzind acestea, au mers să spună sfântului, căruia acum i se descoperise şi se ruga lui Dumnezeu pentru dânsa.
Iar fraţii auzind aceasta, au mers să spună sfântului, căruia acum i se descoperise despre femeie şi se ruga lui Dumnezeu pentru dânsa. Iar spunându-i fraţii despre acest lucru şi arătându-i dobitocul cel adus, sfântul a zis către dânşii: „Voi singuri sunteţi dobitoace, de vreme ce aveţi ochi dobitoceşti, iar ea precum este făcută, aşa rămâne femeie şi nu este schimbată întru altă fire; ci aşa se vede ochilor voştri celor înşelaţi de farmece”. Deci, sfinţind apă, a turnat pe capul ei, rugându-se, şi îndată a făcut-o pe ea să fie în chipul său cel dintâi, şi toţi cei ce căutau la dânsa au văzut-o că este femeie, cu faţă de om.
Apoi, poruncind să-i dea ei să mănânce, a făcut-o desăvârşit sănătoasă. Şi au mulţumit lui Dumnezeu, bărbatul şi femeia, precum şi toţi cei ce vedeau această minune. Apoi, sfântul a învăţat pe femeie, ca adeseori să meargă la sfânta biserică şi să se împărtăşească cu preacuratele lui Hristos Taine, „căci pentru aceea – zicea el -, a venit asupra ta acea ispită, fiindcă cinci săptămâni au trecut, de când ai fost părtaşă dumnezeieştilor Taine”. Astfel învăţându-i şi sfătuin-du-i pe amândoi, i-a liberat în pace.
Iar cu spovedania... , ai păcătuit și nu poți ajunge la preot? Atunci, fă metanii, lovește-ți pieptul cu pumnul precum vameșul de la templu! În felul acesta se ușurează și sensibilizează din nou conștiința, etc. Încercați și veți vedea rezultatul. Eu adeseori mă lenevesc a face acestea, păgubindu-mă nu puțin.
Să nu uităm legătura noastră personală cu Dumnezeu, limtându-ne numai la epitrahil. Credeți-mă, o căință ca a vameșului mi-a adus adeseori mai multă pace în conștiință și mângâiere a harului decât o spovedanie făcută fără faptele căinței, adică fără pocăință.
Despre puterea căinței ne spune și Cuviosul Paisie Aghioritul câte ceva. El dă exemplul sinucigașului care, după ce s-a aruncat în ștreang, se căiește, însă lațul își face lucrarea. În această situație - spune Părintele Paisie, în loc să-i ia diavolii sufletul i-l ia îngerii. Oare este puțin lucru acesta?
De căință adâncă avem nevoie zilnic fiecare, deoarece nu știm dacă vom mai apuca ziua și ceasul mărturisirii (mai ales cu accidentele și ispitele de azi).
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 01 Oct 2016, 13:19


Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 30 Apr 2020, 17:18

Vă prezint un nou studiu pe care l-am intitulat: „Rânduieli liturgice privind mărturisirea şi dezlegarea păcatelor. Istorie şi actualitate” (PDF).

Din câte cunosc, este primul studiu istorico-liturgic despre spovedanie în teologia românească. Dacă în 1894 teologul rus deja publica la Odessa o istorie a spovedaniei în 3 volume, iar teologii occidentali au scris şi ei numeroase tratate şi studii cu referire la acest subiect pe parcursul sec. XX, teologia românească încă aşteaptă începutul cercetărilor în acest domeniu. Sper ca acest studiu să fie un bun început în această direcţie.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX