Despre aghiazma mare şi mică

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
cristianhulber
Mesaje:15
Membru din:22 Oct 2013, 13:08
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot
Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde cristianhulber » 05 Noi 2013, 15:47

Ati spus ca oscilati intre cele doua obiceiuri (grecesc si rusesc) de a consuma agheazma. Dupa parerea sfintiei voastre cum ar fi mai corect sa se consume agheazma?


Cu respect,preot Cristian Hulber

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde protosinghel » 05 Noi 2013, 16:25

Ati spus ca oscilati intre cele doua obiceiuri (grecesc si rusesc) de a consuma agheazma. Dupa parerea sfintiei voastre cum ar fi mai corect sa se consume agheazma?
Eu fac ca grecii, dar cei care vor să consume mai multă aghiasmă, le recomand practica rusească. Cea românească nu mi se pare eretică, Doamne fereşte, ci doar exagerată.

cristianhulber
Mesaje:15
Membru din:22 Oct 2013, 13:08
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde cristianhulber » 06 Noi 2013, 21:19

Parinte Petru, ati spus ca ramane neclara problemea mentinerii canonului theotokologic in randuiala aghiazmei.Cum tratati personal-din punctul de vedere al specialistului-aceasta problema si ce propunere aveti?


Cu respect,preot Cristian Hulber

preotcristian
Mesaje:9
Membru din:23 Mar 2016, 21:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde preotcristian » 23 Mar 2016, 22:33

Doamne ajută!
Părinte Petru, în rânduiala Ageazmei mici, pe care o propuneți, la rugăciunea de sfințire a apei spuneți ca ,,preotul binecuvintează de trei ori zicând...(si urmează formula de invocare). Întrebarea este, preotul nu mai afundă mâna în apă?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde protosinghel » 24 Mar 2016, 10:05

în rânduiala Ageazmei mici, pe care o propuneți, la rugăciunea de sfințire a apei spuneți ca ,,preotul binecuvintează de trei ori zicând...(si urmează formula de invocare). Întrebarea este, preotul nu mai afundă mâna în apă?
În această privinţă există diferite tradiţii locale şi cred că e bine să fie menţinute. De aceea, eu nici nu menţionez afundarea mâinii în apă, dar nici nu o exclud.

preotcristian
Mesaje:9
Membru din:23 Mar 2016, 21:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde preotcristian » 25 Mar 2016, 21:30

Doamne ajută!
Cunoasteți această practică în vreuna din Bisericile Ortodoxe?

Cu respect, preot Cristian!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde protosinghel » 27 Mar 2016, 21:55

Cunoasteți această practică în vreuna din Bisericile Ortodoxe?
N-am observat ceva generalizat în vreo Biserică locală, dar şi în Grecia şi în Rusia am văzut preoţi şi chiar un episcop, care nu afunda mâna în apă atunci când o binecuvânta.

preotcristian
Mesaje:9
Membru din:23 Mar 2016, 21:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde preotcristian » 28 Mar 2016, 20:14

Doamne ajută!
Practica are logică. Doar în untdelemn, la Maslu, nu afundăm mâna si se sfințește.

Cu respect, preot Cristian

valeriu
Mesaje:3
Membru din:27 Dec 2013, 10:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde valeriu » 18 Mai 2016, 18:51

daca agheazma mare sau mica se inmulteste in decursul anului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde protosinghel » 19 Mai 2016, 18:19

daca agheazma mare sau mica se inmulteste in decursul anului
Există diferite tradiţii locale, bazate pe percepţii particulare.
Eu cred că nu-i nevoie să înmulţeşti agheasma, din moment ce nu-i interzis vreodată de a o sfinţi. Faptul că rânduiala pare prea lungă (pentru că e şi lungită cu elemente improprii ei), nu justifică "înmulţirea" aghesmei, lăsată pe seama mirenilor şi făcută într-un cadru extra-liturgic.
P.S. Cu totul e alta e situaţia în cazul LDIS cu potirul euharistic, despre care am scris în ultima postare pe blog.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX