Da..., nu știu dacă sunt pregătit pentru o așa punere în scenă. Mă tem că nu ar trece orice femeie printr-o astfel de priveliște bisericească, mai ales că nu avem baptisteriu și că sărbătorile baptismale corespund sezonului rece, în care nu este la îndemână nici să mergi la o apă mai adâncă, nici să te plimbi udă până la biserică.
În Sâmbăta Mare nu-i chiar aşa rece. Atunci avem cea mai "baptismală sărbătoare".
Și atunci singura variantă ar fi botezul în pronaos, în mijlocul adunării, brrr, cam jenant.
În trecut exista un fel de perdea/draperie în jurul baptisteriului, chiar dacă el era în pronaos sau în anexă. Acesta era destinat anume botezului femeilor mature. Cred că până la momentul primei ungeri femeia ar putea sta într-o cămaşă de o culoare închisă, ca să simbolizeze viaţa înainte de botez, apoi să se dezbrace în costum de baie după perdea şi acolo să fie unsă şi scufundată, iar după ce îmbracă cămaşa albă ("haina luminoasă" - care se dă abia după botez), să iasă de după pierdea şi să "danseze" cu imnul "Câţi în Hristos v-aţi botezat...".
Apropo, eu am botezat o femeie deja în cămaşă şi vă zic că a fost chiar mai jenant decât dacă ar fi fost în costum de baie, pentru că acea cămaşă, udându-se, s-a lipit de cort şi se vedea totul... În acel moment m-am bucurat că botezul n-a fost în timpul Liturghiei şi în prezenţa multor oameni...
Cât privește cele două ungeri, cum se fac ? Prima o poate face nașa ? Dar a doua, cu Sf Mir !?
Ungerea cu "untelemnul bucuriei", aşa cum scriu şi unele Molitfelnice, o începe preotul şi o continuă naşa. Deci preotul unge doar în locurile indicate, iar naşa, după posibilitate, unge cu ulei tot trupul.
Iar ungerea cu Sf. Mir se face doar pe frunte, iar la dorinţă şi la piept (că oricum există un decolteu cât de mic) şi pe mâini. În restul locurilor nu-i cazul. În trecut se făcea doar pe frunte. Un act poate avea doar o pecete, sau cel mult 2-3, dar nu zece...