Ce părere aveţi în legătură cu timpul potrivit săvârşirii Sf. Maslu?
Până prin sec. 7 nu avem nicio mărturie de a săvârşit Maslul, dar între sec. 8-13 toate mărturiile vorbesc despre săvârşirea acestuia unit cu Liturghia. Uleiul era sfinţit la Proscomidie, iar ungerile se făceau la sfârşit. Prima parte a Maslului se suprapunea cu Utrenia zilei. După sec. 13 şi mai ales 17 practicile şi înţelesurile legate de Maslu s-au schimbat f. mult, inclusiv la greci.
preotului săvârşitor, după părerea mea, ar trebui să slujească Maslul (ca şi Aghiasma) pe nemâncate;
Este o părere care e motivat dpdv al evlaviei, dar teologic nu are suport. Care ar fi motivele teologice ca preotul să facă Maslul pe nemâncate, decât dacă acesta e legat şi de împărtăşirea bolnavului.
obiceiul de a săvârşi sfinte taine (botezuri, cununii, masluri) după Liturghie.
Reţineţi un lucru simplu:
în Biserica Ortodoxă este uşor să introduci ceva, chiar şi o prostioară, dar e greu să scoţi ceva, mai ales o prostioară!
Situaţia aceasta o avem de vreo 7 secole şi nu cred că mai putem face ceva, decât în cazuri particulare. Şi nu există mărturii decât despre Botez, că se făcea
în cadrul Liturghiei. Maslul şi Cununia (unde mirii se împărtăşeau cu Daruri Înaintesfinţite!) se făcea după Liturghie. Să nu vă închipuiţi că în tot Bizanţul mirele şi mireasa stătea la toată Liturghie în rând cu ceilalţi...
Am văzut pe blogul prietenilor mănăstirii Vatopedi imagini de la maslul de obşte săvârşit acolo de Crăciun (în ajun). Lucrul interesant ce l-am remarcat e ca preoţii nu purtau feloane. Ce părere aveţi legat de aceasta? Poate dezvoltaţi puţin subiectul, pentru că am impresia că, la fel ca majoritatea indicaţiilor tipiconale din cărţile româneşti de cult, şi indicaţiile privind purtarea felonului sunt aiurea. (una scrie la noi şi alta am văzut practicându-se în Athos, şi nu mă refer doar la acele poze).
Ceea ce spuneţi sf. voastră am văzut-o şi am trăit-o personal la Simonos Petras chiar în Ajun de Crăciun; mai exact la Vecernia spre Ajun. E o practică generală în Athos, dar nu înseamnă că ea este şi corectă. Grecii în general au pierdut sensul la multe elemente liturgice, dar se bat cu pumnul în piept că ei ţin cel mai bine tradiţia. Aiurea!
Deci cum am mai spus, în trecut erau două tipuri de masluri:
- unul pentru bolnavi, făcut în particular şi de obicei la casa bolnavului; (de acolo avem primele 4 rugăciuni din slujba Maslului).
- unul penitenţial, care la origini se făcea după terminarea perioadei de epitimie (oprire de la împărtăşire pe câţiva ani), apoi a devenit un substitut al "Spovedaniei de obşte" înainte de Paşti şi Crăciun; (de acolo avem ultimile 3 rugăciuni de la Maslu + cea cu Evanghelia - care sunt strict penitenţiale).
Cu timpul cele două tipuri de Masluri s-au suprapus şi azi ruşii şi românii citesc rugăciunile penitenţiale şi bolnavilor, dezvoltând tot felul de teze despre legătura dintre boală şi păcat, iar grecii citesc rugăciuni pt boală şi celor sănătoşi, cu scopul de se putea împărtăşi (fără o spovedanie suplimentară) la marile sărbători. Ba chiar aş spune că românii nu ţin cont nici de boala, nici de dorinţa de împărtăşire a solicitantului, încât toate 8 (7+1) rugăciuni nu sunt conforme cu scopul pt care au fost instituite. Dar asta-i deja altă problemă.
Cu privire la felon, la greci doar protosul poartă felon, iar ceilalţi 6 preoţi (sau câţi sunt pe lângă protos) poartă doar epitrahile. În unele locuri toţi poartă doar epitrahile, pt că athoniţii fac acest Maslu doar ca să scape de el, că aşa au apucat şi ar fi criticaţi dur dacă ar scoate acest obicei. Dacă însă vreun călugăr se îmbolnăveşte chiar f. grav, fie şi pe moarte, acolo nimeni nu face Maslu, ci doar Împărtăşire (cum era în primul mileniu în cele mai multe regiuni ale Bizanţului). Totodată, prin această practică cu epitrahilele se vede clar "povara" de a face această slujbă de mai mulţi preoţi şi tendinţa de a fi săvârşită doar de unul. Ceilalţi doar secundează...
E greu de spus că este corect sau greşit, decât dacă dezvoltăm nişte scheme proprii, după principii scolastice. Aşa cum am scris şi în studiul meu, eu nu văd nici o problemă de a săvârşi Maslul de către un singur preot. Şi în acest caz el trebuie să poarte şi felon.