MIRUNGEREA

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România
MIRUNGEREA

Mesaj necititde apologet » 14 Iul 2009, 15:13

Am vrut sa va intreb ce intelegeti prin expresia "Pecetea darului Duhului Sfant"? Nu ar trebui sa spunem "pecetea darurilor", la plural? Este cumva vreo greseala de traducere?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Mirungerea

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iul 2009, 11:54

Este un subiect foarte important şi interesant. Vom încerca să facem o explicare şi liturgică, şi dogmatică.
Σφραγὶς δωρεᾶς Πνεύματος Ἁγίου. Ἀμήν = Pecetea darului Sfântului Duh. Amin.
Traducerea este corectă, dar înţelesul expresiei nu este chiar simplu, mai ales datorită înţelesului dogmatic greşit asupra Mirungerii.

Din cauza că romano-catolicii săvârşesc (şi înţeleg) Mirungerea distinctă de Botez, iar învăţătura lor despre "Sfintele Taine" a marcat extrem de mult dogmatica ortodoxă din ultimele 4-5 secole (nu mai mult), şi la noi s-a crezut că Mirungerea este ceva distinct de Botez - ceea ce este fals. Botezul (afundarea) în apă şi mirungerea sunt împreună "naşterea din apă şi din Duh" (cf. Ioan 3:5) la care suntem chemaţi. Ele nu pot fi separate una de alta. Toţi Sfinţii Părinţi din vechime le-au văzut împreună, ca "taină a iluminării", "a iniţierii" sau pur şi simplu "a Botezului", implicând "sine-qua-non" Mirungerea. Acest lucru este clar văzut şi în Molitfelnic, unde Mirungerea este inclusă în rânduiala Botezului fără a constitui o rânduială distinctă (deşi încercări de separare s-au făcut, mai ales prin sec. 17-18). Mai amintim că la Sf. Dionisie Areopagitul şi nu numai, Sfinţirea Mirului este văzută ca o Taină aparte, iar administrarea lui (adică Mirungerea) ca un rit implicit Botezului.
Însuşi cuvântul "pecete - σφραγίς" înseamnă pecetluirea a ceva ce (deja) există; şi se poate chiar face comparaţia dintre un document şi pecetea acestuia...

Unii au crezut că prin Mirungere se împărtăşesc "cele 7 daruri ale Duhului Sfânt". Şi aici trebuie să facem câteva precizări:
- rugăciunea de dinainte de Mirungere nu vorbeşte despre împărtăşirea a careva daruri (la plural), ci doar despre pecetluirea Botezului şi învrednicirea de împărtăşirea cu Sfintele Taine. Asupra acestui aspect insistă şi Sf. Nicolae Cabasila în "Despre viaţa în Hristos". Mai precizăm că "pecetea" este, în cazul nostru, ungerea cu Sfântul şi Marele Mir în semnul Crucii.
- "cele 7 daruri ale Sfântului Duh" (cf. Isaia 11:2) trebuie interpretate simbolic. Şaptele teologic /simbolic nu este egal cu şaptele matematic! Darurile Sfântului Duh sunt infinite şi ele se revarsă şi se retrag asupra omului, şi chiar a omenirii în general, după cum voieşte Domnul, ţinând cont şi de faptele noastre. Acest lucru nu are vreo legătură directă cu Mirungerea. Dumnezeu poate da aceste (7) şi multe alte daruri chiar şi oamenilor nebotezaţi sau catehumenilor. E libertatea Lui de a o face. Mirungerea însă se referă la darul mântuirii care vine prin Botez şi care nu se şterge. Iar dacă creştinul ortodox care în vreo erezie, la întoarcerea lui în sânul Bisericii Ortodoxe i se înnoieşte doar pecetea, prin Mirungere.

Am scris în grabă şi poate anumite aspecte mi-ai scăpat. Vă rog să întrebaţi.

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Mirungerea

Mesaj necititde apologet » 16 Iul 2009, 15:11

Botezul (afundarea) în apă şi mirungerea sunt împreună "naşterea din apă şi din Duh" (cf. Ioan 3:5) la care suntem chemaţi.
O observatie foarte simpla si adevarata. Multumesc.
Acest lucru este clar văzut şi în Molitfelnic, unde Mirungerea este inclusă în rânduiala Botezului fără a constitui o rânduială distinctă (deşi încercări de separare s-au făcut, mai ales prin sec. 17-18).
Puteti sa ne dati unele detalii?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Mirungerea

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iul 2009, 17:36

Acest lucru este clar văzut şi în Molitfelnic, unde Mirungerea este inclusă în rânduiala Botezului fără a constitui o rânduială distinctă (deşi încercări de separare s-au făcut, mai ales prin sec. 17-18).
Puteti sa ne dati unele detalii?
Am văzut câteva Evhologhii greceşti şi Trebnice slavoneşti (nu şi Molitfelnice româneşti) din acea perioadă, care imediat după formula de botez, au o nouă binecuvântare mare ("Binecuvântată este Împărăţia...") şi o altă Ectenie Mare cu diferite cereri speciale anume pentru Mirungere. Uneori acestea chiar începeau pe o pagină nouă, cu titlul "Taina Sfântului Mir" (sau ceva asemănător). Toate acestea s-au făcut pentru a pune rânduiala liturgică a Molitfelnicului în acord cu învăţătura dogmatică apărută tot atunci prin catehismele şi tratatele noastre de dogmatică.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde presviter » 05 Aug 2012, 10:49

De ce trebuie neapărat șters Mirul ?
Este o operație practică sau simbolică ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 05 Aug 2012, 14:59

De ce trebuie neapărat șters Mirul ?
Este o operație practică sau simbolică ?
Practică. În trecut persoana botezată purta pecetea neştearsă toată Săptămâna Luminată şi abia în Sâmbăta Luminată era ştearsă. În această perioadă neofitul nu trebuia să facă baie.
Astăzi eu am făcut un botez unit cu Liturghia şi în spiritul altei tradiţii vechi am făcut Mirungerea, la sfârşitul Liturghiei am împărtăşit pruncul şi abia după "rugăciunea amvonului" i-am şters mirul.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde presviter » 05 Aug 2012, 15:55

Dar eu nu înțeleg rostul acestei ștergeri.
Este ca și cum ai lua înapoi darul.

La bebeluși Mirul oricum intră în contact cu crișma pînă la momentul ștergerii.
Iar după o săptămână, ce să mai ștergi ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 05 Aug 2012, 18:58

La bizantini totul era altfel, iar noi urmăm orbeşte tot felul de practici bizantine.
La ei copilul îmbrăca o şapcă specială (căreia i se dădeau chiar şi interpretări simbolice), pentru a proteja singura ungere cu Sf. Mir, cea de pe frunte. Obiceiul de a unge cu Sf. Mir toate părţile trupului este mai nou şi nu redă sensul primar al peceţii. Chiar şi un document de maximă importanţă nu poate avea mai mult de 2-3 peceţi, de aceea, în biserica primului mileniu, mirungerea era doar pe frunte (mai ales că ea înlocuia punerea mâinii episcopului pe cap, nu şi la mâni, şi la picioare).
Prim urmare, Mirungerea se făcea doar pe frunte, copilul purta timp de o săptăpână o şapcă specială care apoi era arsă, iar locul în care s-a uns cu mir era şters pt a feri de profanare.
Ceea ce avem acum într-adevăr e lipsit de sens şi chiar scandalos. De aceea, ori revenim totalmente la vechea practică, ori găsim o altă soluţie...

Ceva asemănător avem şi în cazul tunderii pruncului. Dar acesta e deja un subiect aparte...

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje:175
Membru din:10 Mar 2010, 21:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:muzică corală, profesor de religie
Localitate:Republica Moldova

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde IEREU » 10 Aug 2012, 19:42

Apropo de tunderea părului (si scuzati de off topic). Doua intrebari.
1. Ce trebuie sa facem cu parul copilului care se taie la botez?
2. Ce trebuie să facem cu părul care se taie la hirotonie sau calugarie?
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

gupalusi

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde gupalusi » 10 Aug 2012, 20:37

Apropo de tunderea părului (si scuzati de off topic). Doua intrebari.
1. Ce trebuie sa facem cu parul copilului care se taie la botez?
2. Ce trebuie să facem cu părul care se taie la hirotonie sau calugarie?
Eu nu am inteles niciodata ce rost au traditiile astea. din moment ce s-a determinat ce e canon si ce nu e, de ce nu se pastreaza ceea ce s-a hotarat acum 2000 de ani.
Care ar fi scopul "taierii motului" decat unul sentimental?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 10 Aug 2012, 22:40

din moment ce s-a determinat ce e canon si ce nu e, de ce nu se pastreaza ceea ce s-a hotarat acum 2000 de ani.
Când? Unde? Şi ce s-a determinat, că n-am înţeles?
Care ar fi scopul "taierii motului" decat unul sentimental?
Nu e chiar aşa, din moment ce nu puteţi demonstra că tunderea de la botez şi "tunderea moţului" la un an, sunt 2 lucruri identice.

gupalusi

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde gupalusi » 11 Aug 2012, 00:32

din moment ce s-a determinat ce e canon si ce nu e, de ce nu se pastreaza ceea ce s-a hotarat acum 2000 de ani.
Când? Unde? Şi ce s-a determinat, că n-am înţeles?
Care ar fi scopul "taierii motului" decat unul sentimental?
Nu e chiar aşa, din moment ce nu puteţi demonstra că tunderea de la botez şi "tunderea moţului" la un an, sunt 2 lucruri identice.
scrie undeva in scriptura despre taierea motului? sau macar in scrierile apocrife? ... eu la asta m-am referit (iar daca scrie as vrea o trimitere ca sa ma conving).
daca s-a hotarat ce e sfant si cu inspiratie divina, atunci de ce va abateti de la ceea ce "voi" ati hotarat acum aproape 2000 de ani ?
Ultima oară modificat 11 Aug 2012, 15:57 de către gupalusi, modificat de 2 ori în total.

Constantinos

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde Constantinos » 11 Aug 2012, 08:24

Poate exista vreo legatura cu Faptele Apostolilor 18 , 18 : Iar Pavel, după ce a stat încă multe zile în Corint, şi-a luat rămas bun de la fraţi şi a plecat cu corabia în Siria, împreună cu Priscila şi cu Acvila, care şi-a tuns capul la Chenhrea, căci făcuse o făgăduinţă.

gupalusi

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde gupalusi » 11 Aug 2012, 14:21

Poate exista vreo legatura cu Faptele Apostolilor 18 , 18 : Iar Pavel, după ce a stat încă multe zile în Corint, şi-a luat rămas bun de la fraţi şi a plecat cu corabia în Siria, împreună cu Priscila şi cu Acvila, care şi-a tuns capul la Chenhrea, căci făcuse o făgăduinţă.
Raspunsul ti l-ai dat singur chiar in intrebarea ta.
Eu nu vad legatura dintre text si subiect.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde presviter » 12 Noi 2012, 17:36

Obiceiul de a unge cu Sf. Mir toate părţile trupului este mai nou şi nu redă sensul primar al peceţii. Chiar şi un document de maximă importanţă nu poate avea mai mult de 2-3 peceţi, de aceea, în biserica primului mileniu, mirungerea era doar pe frunte (mai ales că ea înlocuia punerea mâinii episcopului pe cap, nu şi la mâni, şi la picioare).
Prim urmare, Mirungerea se făcea doar pe frunte, copilul purta timp de o săptăpână o şapcă specială care apoi era arsă, iar locul în care s-a uns cu mir era şters pt a feri de profanare.
Ceea ce avem acum într-adevăr e lipsit de sens şi chiar scandalos. De aceea, ori revenim totalmente la vechea practică, ori găsim o altă soluţie...
Atunci eu propun să aplicăm Mirul doar în trei puncte: la frunte, la piept și la pîntece. Rațiunea, voința și sentimentul.
Dar cu ștergerea cum să rămînă ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 12 Noi 2012, 18:07

Atunci eu propun să aplicăm Mirul doar în trei puncte: la frunte, la piept și la pîntece. Rațiunea, voința și sentimentul.
Logica-i bună, dar eu mă gândesc că-i bine şi la mâini, cel puţin la mâna dreaptă. Chiar din Apocalipsă ştim că Antihrist îşi va pune pecetea pe frunte sau mâna dreapta. Şi cred că este important să fie şi "pecetea Duhului".
Dar cu ștergerea cum să rămînă ?
Dacă sincer, nu ştiu. Eu fac de regulă Botezul înainte de Liturghie, iar Mirul îl şterg abia la sfârşit. E mai mult o ocazie de a citi acele rugăciuni care sunt bunicele, dar şi de a te asigura că n-a rămas ceva din Mir, care ar putea să fie profanat.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde presviter » 13 Noi 2012, 18:48

E o ocazie de a te asigura că n-a rămas ceva din Mir, care ar putea să fie profanat.
Este o profanare faptul că pînă ajungem noi să-l ștergem, Mirul se ia de fapt pe pînza de mir și pe prosop ?

Este corect ca Mirungerea să se facă cu degetul, sau trebuie neapărat miruitor ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 13 Noi 2012, 19:21

Este o profanare faptul că pînă ajungem noi să-l ștergem, Mirul se ia de fapt pe pînza de mir și pe prosop ?
Este corect ca Mirungerea să se facă cu degetul, sau trebuie neapărat miruitor ?[/quote]
Nu ştiu ce "pânză de mir" aveţi. În Biserica Rusă se unge cu un miruitor special, care imediat este spălat în cristelniţă. Mir se pune puţin şi el de obicei, intrând destul de repede în piele. În trecut ungerea se făcea doar pe frunte şi în acest scop nou-botezaţii îmbrăcau nişte şăpcuţe speciale. Acum, cu mai multe ungeri, bineînţeles Mirul se şterge şi de faşa/prosopul în care stă pruncul şi nu văd în asta un păcat foarte mare, dar cred că situaţia trebuie prevenită şi evitată cât de mult posibil. Nu sunt o autoritate practică ca să vă spun cum anume să procedaţi. Eu ştiu cum era înainte şi am o părere subiectivă despre cele de acum...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde presviter » 06 Mai 2014, 16:34

în biserica primului mileniu, mirungerea era doar pe frunte (mai ales că ea înlocuia punerea mâinii episcopului pe cap, nu şi la mâni, şi la picioare).
Totusi, Sf. Chiril al Ierusalimului, a cateheza a III a mistagogica, spune ca Mirungerea se face pe frunte, la urechi, la nari si pe piept, asa cum se face deobicei prin bisericile noastre (adaugandu-se si membrele). Aveti vreo alta marturie patristica in favoarea ungerii doar pe frunte ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: MIRUNGEREA

Mesaj necititde protosinghel » 07 Mai 2014, 15:32

Eu v-am spus ce prevedea Evhologhiul Constantinopolitan. Şi această prevedere mi se pare logică (mai ales că şi antihristul va dori să-ţi pecetluiască pe ai săi pe frunte sau pe mâna dreapta, nu şi la piept, la picioare sau în altă parte).


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX