Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 01 Dec 2014, 22:22


Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 592
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde presviter » 07 Iul 2020, 17:07

In studiul parintelui Koumarianos de pe blogul sfintiei voastre https://www.teologie.net/2020/05/11/pav ... uharistii/ gasim scris:
Credem totuși că un motiv profund a contribuit la această schimbare de mentalitate: o schimbare în înțelegerea teologică a euharistiei. Mai precis, după perioada iconoclastă, un alt element propriu al euharistiei a câștigat teren treptat, deși nu ar fi trebuit să o facă, îndepărtând caracterul eshatologic. Caracterul unidimensional al întoarcerii spre trecut a început să domine euharistia, aceasta încetând să mai fie considerată drept o pregustare a viitorului care cuprindea într-o manieră dinamică și trecutul, și a fost limitată la pomenirea trecutului, la pomenirea și la reprezentarea vieții pământeşti, a lucrării publice și a patimii Domnului. Acest element exista și înainte, în timpul perioadei preiconoclaste, dar era încorporat într-o axă eshatologică, axă teologică principală a euharistiei, la care sefăcea referire. După iconoclasm,elementul de alăturare a trecutului face să dispară elementul eshatologic. Este suficient să comparăm Mistagogia Sfântului Maxim și tâlcuirea Dumnezeieștii Liturghii a Sfântului Nicolae Cabasila pentru a constata fundamentul observației noastre.
Faptul că inițial Biserica primară nu avea nicio idee despre reprezentarea vieții lui Hristos, este demonstrat în primul rând de distanța dintre această interpretare și celebrareaînsăși. De exemplu, dacă citim textele rugăciunilor și cele mai vechi imnuri care însoțesc Intrarea mare, nu există nicio mențiune despre intrarea Domnului în Ierusalim sau despre rânduiala punerii în mormânt a Trupului Său. Prin rugăciunile ce însoțesc Intrarea mare ne rugăm să fim învredniciți de Împărăția Sa. În plus,cu imnul heruvic noi îl primim pe Împăratul împăraților, înconjurat în slavă de puterile cerești, ceea ce evident prefigurează venirea Sa întru Împărăția Sa.Pentru a evita totuși orice neînțelegere, remarcăm iarăși că în concepția eshatologică a euharistiei, caracterul răscumpărător nu este exclus,ci în mod ritual răstignirea și punerea în mormânt au avut loc mai înainte de Liturghie, la Proscomidie (Prothesis).În vreme ce, potrivit interpretării istorice, care se referă la trecut, Proscomidia simbolizează Nașterea lui Hristos și se obișnuiește ca Nașterea să fie reprezentată în frescă în absida Proscomidiei, în ciuda acestui fapt,cuvintele proscomidiei se referă exclusiv la Răstignire52, iar cea mai veche reprezentare iconografică în absida proscomidiarului era Smerenia desăvârșită. Astfel, urmând concepției inițiale care este și cea mai veche, Proscomidia simbolizează răstignirea și punerea în mormânt,care totuși preced euharistia. În tot cazul, elementeleproscomidiei care se raportează la Răstignire precum și întreaga Proscomidie, sunt elementealeDumnezeieștii Liturghii de după perioada iconoclastă. Ritul Proscomidiei (Prothesisului) se dezvoltă în cursul primelor secole ale celui de-al doilea mileniu.

Citind si aprofundand aceste randuri, perceptia mea este ca in cuprinsul Liturghiei au fost adaugate tropare si elemente decorative care sa sublinieze tot mai mult aceasta dramatizare a slujbei din care sa reiasa in prim plan Patimirile Domnului. Astfel:
1. Crucea a fost lipita de Sf. Masa. Atunci cand episcopul si preotii sedea in sinthron, Crucea nu se afla pe locul unde se afla azi. Ea a fost pusa aici pentru a indica locul rastignirii si altarul ca Mormant al Golgotei.
2. Antimisul cu reprezentarea punerii in mormant, din acelasi motiv.
3. Troparele care insotesc Intrarea Mare: In mormant cu trupul..., Iosif, cel cu bun chip,..., Ca un purtator de lumina...
4. Troparul ceasului a 3-lea de la Epicleza si exclamatia Inalta-te peste ceruri... de dupa impartasirea credinciosilor
5. Interpretarea data vesmintelor preotesti: stiharul =camasa lui Hr., manecutele= legaturile cu care a fost prins Domnul, felonul=mantia rosie cu care l-au imbracat soldatii romani. Toate acestea sunt vizibil cusute cu ata aurie. Mai lipseste sa se spuna ca mitra = cununa de spini.

Acestea si altele care probabil imi scapa vin sa intunece mesajul eshatologic al Liturghiei si sa ne tina captivi intr-o piesa de teatru paseista si indoielnica, jucata de actori fara vocatie. Spuneti-mi daca ma insel.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 15 Iul 2020, 16:01

Din păcate aveţi dreptate, dar nu cred că putem lua în calcul varianta de a scoate cu totul aceste elemente. Trebuie doar să le reconsiderăm şi să începem cu nişte chestiuni mai cosmetice şi noetice, după care anumite elemente vor dispărea de la sine (asta probabil după ce mai întâi vor apărea altele noi în loc). Vedeţi ultimul studiul de pe blogul meu, în care explic cam cum funcţionează sistemul...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 592
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde presviter » 16 Iul 2020, 21:19

Dar care este valoarea acestor elemente?
Nu avem doar alergie la tacere. Avem alergie i la cantare, si am ajuns sa recitam diverse strofe peste strana, nemai fiind atenti. Cantaretii cu ale lor, noi cu ale noastre. Ajungi sa te doara gura fiindca mai mereu ai de spus ceva. Deci chiar nu e cazul sa mai apara si alte elemente noi.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 21 Iul 2020, 13:25

Eu la îmbărcarea veşmintelor spun un singur text, atunci când binecuvânteze toate veşmintele la grămadă (nu fiecare piesă în parte): "Preoţii Tăi, Doamne, se vor îmbrăca întru dreptate..." şi atât.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 592
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Mesaj necititde presviter » 24 Iul 2020, 09:29

Deci se poate sa mai simplificam, mai ales cand stim ca sunt adaosuri fara legatura cu sensul Liturghiei.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron