Mesaj necititde presviter » 18 Mar 2020, 22:47
Mă bucur că s-a redeschis Forumul. Chiar dacă multă vreme îmi secase inspirația pentru a mai scrie sau a mai întreba ceva, dar uneori îmi venea să caut discuții din trecut ca să mi lămuresc mai bine anumite subiecte. Legat de noul Liturghier, am făcut câteva însemnări:
p.53 -atunci cand preotul pomeneste pe ierarh si clerul (ba chiar si cinul monahal), firesc ar fi sa se pomeneasca si pre sine (ba chiar si familia sa), fiind vorba de cei ”care slujesc Domnului”. Adică să se treacă și pe sine la vii, îndată după episcop, duhovnic și colegii preoți și diaconi. Dealtfel, așa se pomenește preotul la Dipticele de la Lit. Sf. Vasile și așa se exprimă solidaritatea corpului clerical. În forma actuală a Proscomidiei, pomenirea preotului la urmă, după cei răposați, denotă o izolare pietistă, după părerea mea.
-dupa cum ați spus intr-un articol despre pomenirea cârmitorilor, la proscomidie nu pot fi pomeniti decat conducatorii ortodocsi, deci ar trebui specificat acest lucru; apoi ar trebui sa avem o coerenta in formulare: ori ne rugam pentru guverne si armate (ceea ce sună prea secularizat), ori pentru conducatori si ostasi sau militari (mai degraba asa, pentru ca Biserica se roaga pentru persoane, nu pentru institutii seculare).
p.59: de unde provine rugaciunea de binecuvantare a anafurei? Intrucat preotul face semnul crucii peste prescuri cand le primeste in altar de la credinciosi, nu cred ca ar trebui sa mai repete acest semn.
p.79 : daca Ectenia este pentru catehumeni, de ce ne rugam pentru cei nebotezati, iar nu pentru catehumeni? Consider ca este o lipsă de coerență dar si de sens, pentru ca mai degraba se potrivea termenul ” cei chemati” decat ”cei nebotezati”. La fel si in rugaciunea din josul aceleiasi pagini. In schimb mai bine ar fi fost ca in cadrul rugaciunii sa se spuna ”baia Botezului” pentru mai multa precizie. Asadar sa nu ocolim exprimarea literala, asa cum precizeaza nota de subsol nr. 2 !
p. 99-100: de ce trebuie pomeniti apostolii si inaintea Preasfintei Născatoare si după ?
p.101: de ce trebuie pomeniti conducatorii si armatele in acelasi paragraf in care avem Sfanta Biserica si fiii ei cei traiesc in har? E o alăturare cam nefirească, cam prea bizantină… In plus, armatele nu participa la ocarmuire, ci sunt de obicei simple instrumente ale acesteia (cu exceptia dictaturilor militare).
p.116: sa zicem si noi cu grecii ”Slavă Ție, Doamne, slavă Ție!” in loc de ”D. miluiește”. Doar prima formulă are de-a face cu mulțumirea.
p.168: mai firesc ar fi ca la Intrare preotul sa ia sfesnicul de la paraclisier si sa-i binecuvânteze pe credincioși zicand: „Lumina lui Hristos luminează tuturor!” iar strana sa raspunda cantand ”Lumină lină…” iar la cele doua paremii sa se adauge si a treia, de la Isaia (intrucat nimeni nu tine in bisericile de mir Ceasul VI) pt a intregi ciclul triadic si triodic al Vechiului Testament (”in Lege, in Prooroci si in Psalmi”). Lectura din Isaia ar putea reveni preotului (tinand cont ca este numita ”evanghelia V.T.”), care sa adauge apoi un scurt cuvant de invatatura.
p.175: la a 2-a rug a apropierii de altar este o ezitare ciudată intre singular si plural, desi este vorba de ”preacuratul trup și de viață făcătorul Sânge” și de ”împărtășirea cu acestea”. Firesc ar fi atunci să spunem ”se vor pune…fiind înconjurate…”
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63