O părere cât se poate de subiectivă.Sunt anumite aspecte din aceasta randuiala care o fac un pic "peste mana".
E modul de cântare a Trisaghionului la Liturghie, doar că se intercealează Vohodul. Totul corespunde vechii rânduieli.De exemplu: de ce se canta de 2 ori "Cati in Hristos"?
Bine, şi mai înainte de asta nici nu exista ecfonisul "Binecuvântată este Împăraţia" decât la Vecernie şi Utrenie, şi acesta era rostit din mijlocul bisericii (după tipicul Constantinopolitan). În prezent însă o altă variantă nu există decât cea expusă.nu are sens ca dupa ce da binecuvantarea in altar, centrul se muta in afara lui.
Ectenia este totuşi un şir de rugăciuni, în timpul cărăra toată lumea trebuie să se roage, nu se se ocupă de organizări. Organizările se fac din timp.Nu e un pic deplasat sa aranjezi toate cele pentru botez in timpul ecteniei mari, spre exemplificare?
Iertaţi-mă, dar aşa se întâmplă când nu studiezi vechile rânduieli.Imi pare rau, dar am mai multe motive pentru care indraznesc sa o consider o randuiala ad-hoc.
Chiar sunteţi comic. Citiţi tipicul Sfintei Sofia din Constantinopol şi veţi vedea că această rânduială corespunde cu cea de atunci, iar dacă în occident se face o altă rânduială, înseamnă că anume aceasta este una "ad-hoc". Anumite apucături occidentale trebuie privite cu mari rezerve.Voi cerceta cum se face in occident randuiala, dar nu cred ca se face asa.
Nu asta am spus.Pun altfel problema: ce dorim? Restaurarea Liturghiei dupa randuiala veche? Care randuiala si de cand? Istoric exista destul de multe. Vreti restaurarea tipicului Marii Biserici din sec. X?
Nici eu, mai ales atunci când nu sunt făcute de oameni avizaţi...Eu nu cred in asemenea restaurari
Sunt de acord, numai că cea mai bună modalitate de a combina Botezul cu Liturghia rămâne totuşi rânduiala veche, care în decursul secolelor a tot fost ajustată, inclusiv la diferitele probleme practice care apăreau. Şi ceea ce v-am prezentat eu este într-o anumită măsură o sinteză a ceea ce se făcea altă dată.ritul bizantin a mai evoluat din sec. X pana azi. Altfel riscam sa ne intoarcem la forma primara, embrionara a Liturghiei, trecand peste evolutia ei istorica. Liturghia asa cum arata azi are o structura peste care nu putem trece, de dragul restaurarilor de "muzeu".
Dacă este "Binecuvântată este Împărăţia", iar înainte de aceasta Proscomidia, deja se ţine cont.In opinia mea, indiferent cum erau vechile randuieli, trebuie sa tinem cont si de structura actuala a Liturghiei.
În sec. XVII nu s-a întâmplat nimic care să schimbe datele problemei. Totuşi există un element foarte important, care într-adevăr este de dată recentă, şi pe care dvstră îl neglijaţi.dvs. probabil aveti in vedere o structura anterioara sec. XVII, cand inca se mai cristalizau elemente din Liturghie
Eu n-aş insista prea mult asupra acestui aspect, atâta timp cât dvstră nu înţelegeţi nici ceea ce avem acum (inclusiv din motivul descris mai sus).Asa cum e azi Liturghia, "Cati in Hristos" nu poate veni inainte de intrarea in altar. Ca la un moment dat se putea, sunt convins, dar nu in raport cu ceea ce se practic azi.
Nu, acest lucru s-a făcut şi încă 2-3 secole după aceea, după rânduiala descrisă de mine. Observaţi Proscomidia?...Ma gandesc la Liturghia in care se botezau cei mai multi, cea din Sambata Mare, cand, in timpul pericopelor (dupa cum noteaza Tipicul Marii Biserici sec X) patriarhul boteza in baptisteriu (sau cel putin ar fi trebuit sa boteze). Aceea fiind, in mod evident, o Liturghie baptismala prin excelenta, cum s-ar proceda azi in cazul ei? E o intrebare retorica la care chiar nu doresc raspuns, mai ales ca acest lucru se intampla inainte de sinteza ritului bizantin.
Dvstră ce propuneţi? Şi oare "s-a pierdut" ceva ieşit din comun? Oare nu realizaţi ceea ce se câştigă?In opinia mea, cine propune asemenea reveniri pierde din vedere exact randuielile actuale si unele din cele mai importante puncte de evolutie istorica a Liturghiei, prevalandu-le pe altele, in dorinta de noutate liturgica.
Nu v-a interesat niciodată sau v-am supărat eu cu ceva? Pe mine mă interesează.Sincer, nu propun nimic. Nu ma (mai) intereseaza subiectul.
Nici eu nu trăiesc din liturgică, ci prin liturgică. E cu totul altceva. Şi Dumnezeu mi-a dat altă "soartă" decât a unor "liturgişti" de prin România care îşi bat joc de liturgică şi mai iau şi bani pt asta.nu traiesc din liturgica
Să înţeleg că preferi ediţiile total neacademice ale cărţilor de cult care apar la Bucureşti?!eu zic ca analizele academice sa ramana academice, si sa nu fie propuse cultului
Păi noi tocmai despre aşa ceva discutam. Iar dacă vrei să-ţi dau exemple de "interpretare mistică" total eronată pe motivul agnosticismului istoric, pot să o facă cu foarte multă uşurinţă.Eu merg pe metoda unei interpretari mistice a Liturghiei. Istoricul ma intereseaza in masura in care exista o motivatie a unui gest, miscari, etc.
Îţi dau un sfapt prietenesc. Dacă vrei ca să înţelegi vreodată ce se întâmplă în "Liturghia actuală", studiază istoria. Altfel vei ajunge mai rău ca profesorul tău de liturgică. Nici eu nu merg pe principiul "face anume aşa, pt că aşa era" şi nici măcar nu mă opresc la forma actuală a slujbelor, ci aş propune chiar anumite modificări. Dar acestea trebuie făcute în baza Tradiţiei, iar aspectul de bază al Tradiţiei este continuitatea istorică.ma intereseaza Liturghia actuala, nu incercari academice de reformare a acesteia pe motiv ca " asa era ".
Cercetează şi vezi că Sinoadele nu s-au ocupat niciodată de astfel de probleme. Cultul şi formele lui nu apar în urma deciziilor Sinodale, iar cei care nu înţeleg asta, nu pricep nimic nici în cult, nici în drept canonic şi nici în istoria Bisericii.E drept, cununia, botezul faceau parte intrinseca dintr-un act liturgic cu sens euharistic, e lucru de netagaduit, dar acum nu mai sunt. Revigorarea acestora pe criterii academice nu-si mai are rostul, in absenta unui Sinod pan-ortodox, care sa abordeze si aceasta problema. Cum pana acolo e cale lunga, si poate nu se va intampla niciodata.
Din pacate, pe ici si pe colo asta se incearca, uitandu-se ca intre timp toate aceste slujbe au avut istoria lor.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori