Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox
Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde David33 » 05 Aug 2010, 22:18

Prea Cuv. Părinte Petru vă rog să mă luminaţi în problema pomenirii pomelnicelor. La noi la Iasi, IPS Teofan ne spune ca pentru fiecare nume să scoatem câte o părticică. Totul e bine, dar ce mă fac când am o groază de pomelnice, cu sute de nume? Eu după ce zic rug de la proscomidie pt cei vii, pomenesc câteva nume pe care le ştiu pe de rost şi apoi zic: Pomeneşte Doamne şi pe robii tăi...şi încep să citesc toate numele. La fel şi la morţi, citesc rug, pomenesc pe cei pe care îi ştiu, zic Pomeneşte Doamne pe robii lui Dumnezeu şi citesc pomelnicele. Vă rog să-mi spuneţi cum este bine să fac. Blagosloviţi!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: pomelnice

Mesaj necititde protosinghel » 06 Aug 2010, 14:33

Da, am mai întâlnit astfel de păreri oarecum naive şi nevalabile dpdv practic cu privire la scoaterea unei miride pt fiecare nume. Dar până prin sec. 11-12 când nu se scoteau aceste miride ce se întâmpla? Şi la sfinţi de ce scoatem o singură miridă pt mai mulţi cuvioşi sau mucenici?
Deci staţi fără grijă, puteţi scoate aşa cum aţi descris, iar la sfârşit, poate chiar înainte de ieşirea cu Darurile la Heruvic, încă o părticică "Pomeneşte, Doamne şi pe cei cei s-au pomenit... vii şi adormiţi" - şi cred că va fi valabil. ;)

David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox

Re: pomelnice

Mesaj necititde David33 » 06 Aug 2010, 15:26

Va multumesc!

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: pomelnice

Mesaj necititde silvestru » 08 Aug 2010, 14:13

am si eu nelamuriri legate de pomeniri,asi vrea sa ma lamureasca cineva.
-am vazut la unele manastiri ca dupa ce scoate preotul particele pt vii si adormiti (de obste ),preotul scoate iarasi un nr' de particele pt pomelnicele (pt vii)care se pomenesc un nr' mai indelungat de zile si procedeaza cam asa: scoate un nr oarecare de particele pt intrari, un alt nr' pt cereri si altul pt iesiri,acum sa ma fac inteles.
se numeste intrari pomenirile care se fac doar de catre preoti si se pomenesc de 3 ori la inceput.
- preotul care proscomideste spune cam asa: primeste Doamne jertfa aceasta pt iertarea pacatelor a fratilor nostrii intru Hristos care se pomenesc in intrari de catre preotii tai slujitori (a sf locasului acesta) si le implineste lor toate cele de trebuinta si altele,etc,etc.
se numeste cereri pomenirile zilnice care le fac toti parintii si preotii si inclusiv fratii manastirii,(dupa ce le au pomenit preotii in intrari),pe o perioada oarecare variabila dupa suma de pe pomelnic.
si preotul de rind dupa ce scoate particele pt intrari scoate acum pt cereri si spune asa : primeste Doamne jertfa aceasta pt iertarea pacatelor a fratilor nostrii intru Hristos care se pomenesc in cereri de catre toti parintii si fratii sf locasului acesta si le implineste lor...etc,etc.
se numesc iesiri pomenirile care le fac doar preotii cind expira nr de zile fixat pt pomenire si se pomenesc tot de 3 ori ,dupa care se arunca la cos pomelnicele.
preotul dupa ce scoate la proscomidie iarasi un nr oarecare de particele pt cereri acum scoate pt iesiri si spune:primeste Doamne jertfa aceasta pt iertarea pacatelor a fratilor nostrii intru Hristos care se pomenesc in iesiri de catre preotii tai slujitori(a sf locasului acesta) si le implineste lor toate cele de trebuinta si altele,etc,etc.
La fel face si pt cei adormiti dupa acest model inafara ca schimba doar formulele de adresare.
iar la altele manastiri nu am vazut lucrul acesta ci se rezuma doar la referinta liturghierului,intrebarea mea ,este normal sau este o complicatie inutila?
cum este cel mai bine?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: pomelnice

Mesaj necititde protosinghel » 08 Aug 2010, 19:44

În Athos (la greci), indiferent de suma pe care o dai, eşti pomenit o singură dată! :)
Ceea ce descrieţi sf. voastră este interesant, dar şi comic pe alocuri. Poate că şi aprecierile mele sunt oarecum subiective, dar dacă tot se aşteaptă un răspuns, încerc să-l dau.
Toată chestia cu intrările şi ieşirile + zilele intermediare pornesc de la imposibilitatea pt preotul slujitor de a citi singur toate aceste pomelnice pe toată perioada. Şi atunci, dintr-o conştiinţă responsabilă pt cei care au plătit aceste pomelnice, s-a considerat că ar fi bine ca preotul slujitor să pomenească acel pomelnic cel puţin primele şi ultimele 3 zile dintr-o perioadă (de 40 de zile sau mai mult) - în restul zilele fiind pomenite de fraţi. În alte locuri preotul slujitor citeşte pomelnicele doar în prima zi, apoi restul zilelor le pomenesc ceilalţi.
Cât priveşte formulele de pomenire, ele mi se pare destul de proaste. Expresia "a fratilor nostrii intru Hristos care se pomenesc in intrari/in iesiri de catre preotii tai slujitori" nu are nici logică şi nici sens. Ce contează că se pomenesc primele sau ultimele 3 zile? Are vreo importanţă?
Deci practica în sine, deşi complicată şi puţin forţată, poate fi ţinută, numai că fără aceste expresii. Să facă matematică pt evidenţă, dar la Proscomidie să folosească expresii simple, fără precizări inutile.
În general este greu de spus cum este mai bine, pt că depinde şi de numărul de pomelnice, dar şi timpul rezervat proscomidiei, pe care-l are fiecare preot. Depinde şi de numărul de preoţi sau fraţi care mai sunt pe acolo. În toate însă trebuie o cale de mijloc.
E bine şi corect să fim responsabili pt pomelnicele pe care le primim, dar nici să nu ocupăm toată slujba doar cu aceste pomeniri. Gândiţi-vă că după tipic, Proscomidia trebuie săvârşită în timpul citirii Ceasurilor 3 şi 6, când nu ai prea mult timp pt pomeniri.
Cred că şi evlavia poporului, încurajată de preoţii care iau bani pe pomelnice, este un pic exagerată în acest sens. Ei plătesc şi pleacă, uneori fără să se roage la biserică sau acasă, iar popa trebuie să se roage pt ei - ceea ce nu este corect.
În vechime Biserica se limita mai mult la pomeniri generale, inclusiv pe categorii (clericale, sociale etc) şi nu prea avea multe pomeniri nominale, lucru care poate fi observat şi acum în Biserica Greciei.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde silvestru » 10 Aug 2010, 14:57

parinte mi se pare ca ati raspuns foarte corect insa mai am nelamuriri legate de pomeniri,din ceea ce ati expus pina aici am inteles ca indiferent daca se scoate particica nominal pt fiecare persoana in parte sau in grup pt mai multi de o data , dupa care sunt pomeniti ,atit unii cit si ceilalti beneficiaza in mod egal de aceeasi impartasire si sfintire., daca gresesc va rog sa ma corectati sau daca nu sa confirmati.
poate nu m-am facut inteles :fie ca se pomenesc la proscomidie si la pomenire se adauga particica personala ,fie ca doar se pomenesc in alt timp decit cel de la proscomidie iar particelele sunt scoase in general la proscomidie ,are aceeasi valoare pomenirea ?
-am mai vazut ca la capitolul pomeniri mai este o diferenta intre manastiri si bisericile de parohie in general,anume: la ecteniile a cererilor staruitoare(intreite) atit la vii cit si la cei adormiti, la parohie se citesc o sumedenie de nume incit uneori poate dura si un ceas ,iar la manastire nu se pomenesc cu voce tare ,cum este corect ?
-am vazut ca la unele manastiri care pomenesc zilnic pomelnice nici macar nu se pomenesc de loc in timpul liturghiei, ci vietuitorii pomenesc in timpul vecerniei sau utreniei ,doar cit preotul pomeneste cit poate la proscomidie.
- apoi am inteles de la R Taft ca in vechime existau cel putin doua traditii diferite la timpul /locul in care se facea pomenirea si ca nu erau toti laicii pomeniti in diptice ci dupa pomenirea pe grupe ierarhice patriarhi,episcop,preoti,imparati etc urmau laici ,dupa oarecare selectie spunea diaconul :''si pe toti acei pe care ii avem in minte si in cuget'' si poporul raspundea '' pe toti si pe toate...''incluzind implicit pe toti ,si aici se subintelege ca fiecare ii pomenea pe acei pe care ii stia; dupa parerea mea daca s-ar aplica acet procedeu acum ar usura mult munca preotului de parohie pe linga faptul ca toata comunitatea este implicata activ in pomenire si rugaciune nu numai preotul,daca gresesc va rog sa ma corectati.
-iar locul de pomenire la R. T. dupa unele traditii este preanaforal si dupa altele anaforal imediat dupa epicleza,sf voastra cum stiti ca e cel potrivit? ,evident ca acum pomenirile care se fac la parohie nu prea vad sa se mai schimbe mai ales din pricina oamenilor care le place sa se auda si nici locul dar macar sa stim cum ar trebui sa fie normal.
a,si inca o intrebare care este diferenta dintre diptice si rugaciunile de mijlocire?ca am inteles ca nu-i tot una
dipticele am inteles ca dupa cele mai multe dovezi erau pomenite de diacon cu voce tare
iar rugaciunile de mijlocire de preot, erau in acelasi timp facute de preot?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde protosinghel » 10 Aug 2010, 15:31

În sfârşit cineva vine cu întrebări serioase, la care încerc să răspund cu plăcere:
din ceea ce ati expus pina aici am inteles ca indiferent daca se scoate particica nominal pt fiecare persoana in parte sau in grup pt mai multi de o data , dupa care sunt pomeniti ,atit unii cit si ceilalti beneficiaza in mod egal de aceeasi impartasire si sfintire.
Da, aşa este. Nu contează dacă pt fiecare nume a fost scoasă câte o părticică sau mai multe nume la o părticică, pt că pomenirea contează mai mult decât scoaterea părticelelor, care iniţial nici nu erau scoase, căci pomenirile se făceau după preface, la Diptice (şi era suficient). Rugăciunea care "pecetluieşte" pomenirile de la Proscomidie este cea care încheie rânduiala şi acolo se ne rugăm să fie pomeniţi "cei care au adus aceste cinstite daruri şi cei pt care s-au adus: vii şi adormiţi", deci nu cei pt care s-au scos părticelele, ci cei care au adus darurilor şi cei pt care s-au adus şi au fost pomeniţi cu acest scop.
la capitolul pomeniri mai este o diferenta intre manastiri si bisericile de parohie in general,anume: la ecteniile a cererilor staruitoare(intreite) atit la vii cit si la cei adormiti, la parohie se citesc o sumedenie de nume incit uneori poate dura si un ceas ,iar la manastire nu se pomenesc cu voce tare ,cum este corect ?
În principiu nu este interzis de a pomeni pe cineva nominal la acele ectenii, dar păcat că se face mult populism din asta, iar credincioşilor nu li se explică că e mult mai important să fie pomeniţi în taină la Proscomidie sau la Diptice, decât în auzul tuturor la această ectenie.
Personal consider că nu e bine să se pomenească prea multe nume aici, decât poate în cazuri speciale cineva care are o anumită problemă (la vii) sau cineva care a adormit de curând (până la 40 de zile, la adormiţi). La noi la mănăstire nu pomenim la vii pe nimeni nominal, iar la adormţi doar cei nou-adormiţi.
am vazut ca la unele manastiri care pomenesc zilnic pomelnice nici macar nu se pomenesc de loc in timpul liturghiei, ci vietuitorii pomenesc in timpul vecerniei sau utreniei ,doar cit preotul pomeneste cit poate la proscomidie.
Ei, cu Vecernia e mai dificil, dar în timpul Proscomidie cred că e cel mai bine. Doar că în parohie, unde preotul slujeşte singur, acest lucru este greu de realizat. Pomeneşte şi el cât, cum şi când poate.
am inteles de la R Taft ca in vechime existau cel putin doua traditii diferite la timpul /locul in care se facea pomenirea si ca nu erau toti laicii pomeniti in diptice ci dupa pomenirea pe grupe ierarhice patriarhi,episcop,preoti,imparati etc urmau laici ,dupa oarecare selectie spunea diaconul :''si pe toti acei pe care ii avem in minte si in cuget'' si poporul raspundea '' pe toti si pe toate...''incluzind implicit pe toti ,si aici se subintelege ca fiecare ii pomenea pe acei pe care ii stia; dupa parerea mea daca s-ar aplica acet procedeu acum ar usura mult munca preotului de parohie pe linga faptul ca toata comunitatea este implicata activ in pomenire si rugaciune nu numai preotul,daca gresesc va rog sa ma corectati.
Da, aşa este. Mirenii nu erau pomeniţi nominal, ci fiecare se pomenea pe sine şi îşi pomenea apropiaţii. La greci şi astăzi există acest îndemn al diaconului şi l-am reflectat şi eu în cartea mea.
Grecii astăzi fac aşa:- Protosul (sau toţi preoţii în cor): Întâi pomeneşte Doamne...
- Strana: Doamne miluieşte
- Diaconul: Şi pe toţi pe care îi are în cuget fiecare: şi pe toţi şi pe toate
- Strana (repetă): Şi pe toţi şi pe toate.
Reintroducerea acestei formule este necesară cel puţin pt a înţelege sensul cuvintele "(Şi) pe toţi şi pe toate" (- primul "şi" fiind scos de români). Mă tem însă că nici preoţii şi nici creştinii nu se vor împăca cu ideea că aceasta ar putea înlocui pomenirile de la Proscomidie.
Nu ştiu dacă ştiţi, dar în Athos există şi o asemenea tradiţie (generală): la sfârşitul Proscomidiei, înainte de a acoperi (de obicei spre sfârşitul Utreniei, înainte de Doxologie), preotul sună clopoţelul, toată lumea iese din străni şi timp de 2-3 minute fiecare îşi pomeneşte în gând apropiaţii. Apoi iarăşi se sună clopoţelul şi slujba continuă. Astea sunt toate pomenirile + foarte puţine foi şi dipticul mănăstirii care deja este pomenit de preotul slujitor. Mi-a plăcut foarte mult această practică şi o consider binevenită chiar şi pt parohii.
locul de pomenire la R. T. dupa unele traditii este preanaforal si dupa altele anaforal imediat dupa epicleza,sf voastra cum stiti ca e cel potrivit? ,evident ca acum pomenirile care se fac la parohie nu prea vad sa se mai schimbe mai ales din pricina oamenilor care le place sa se auda si nici locul dar macar sa stim cum ar trebui sa fie normal.
Unele anaforale alexandrine (vechi, ieşite din uz), au Intercessio (rugăciunile de mijlocire) şi Dipticele înainte de Epicleză. Anaforalele antiohiene după modelul cărora au fost compuse cele bizantine au Intercessio şi Dipticele după Epicleză. Întrucât slujim aceste Anaforale, pomenirile se pot face doar după Epicleză.
care este diferenta dintre diptice si rugaciunile de mijlocire?ca am inteles ca nu-i tot una
dipticele am inteles ca dupa cele mai multe dovezi erau pomenite de diacon cu voce tare
iar rugaciunile de mijlocire de preot, erau in acelasi timp facute de preot?
Nici nu trebuie prea multe dovezi pt aşa ceva. Însuşi cuvântul dipic (δίπτυχον) se referă la pomelnicul în două părţi (pt vii şi adormiţi) care era citit de diacon - de unde şi prevederea de astăzi ca diaconul să meargă la proscomidiar şi să facă cădirea pomenind. Asta pt că şi dipticul tot acolo se păstra.
Rugăciunile de mijlocire (Intercessio - lat.) sunt de fapt o parte a Anaforalei care începe cu "Încă aducem această slujbă cuvântătoare pt cei adormiţi întru credinţă: strămoşi, părinţi..." încheindu-se cu pomenirea nominală a episcopului. Rugăciunile au caracter general şi la Anaforaua Sf. Vasile sunt mai extinse, iar la cea a Sf. Ioan mai restrânse. Citirea acestora se face paralel cu citirea de către diacon a dipticelor.
Defapt istoria lor e mai complicată şi locul lor a fost modificat în timp, dar în linii generale cam asta este.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Pr Haralambie » 11 Aug 2010, 06:41

Nu numai in Athos exista obiceiul asta ci si in rusia,mai jos expun un fragment din amintirile staretului Nicon de la Optina
Cartea Stareti in vremuri de prigoana.Staretul Nicon de la Optina ed Egumenita 2009 pg 39510 martie 1908. Despre pomenirea la proscomidie. în schit era o mare cantitate de pomelnice pentru „veşnica pomenire" şi ale fraţilor, şi ale binefăcătorilor, şi ale altor persoane. în altar, în afară de paracliser, nimeni nu avea voie să intre şi citirea tuturor pomelnicelor o săvârşeau fraţii în biserică, nu în altar. Această rânduială nu era născocire proprie, ci se pare că exista în toate mănăstirile. De obicei, ieromonahul slujitor venea înainte de a se trage clopotul pentru slujbă şi săvârşea proscomidia. Când se apropia momentul să scoată părticele pentru cei vii şi pentru cei adormiţi, fraţii luau în mâini pomelnicele şi le citeau, iar ieromonahul care slujea doar scotea părticele, zicând: „Pomeneşte, Doamne". Stareţii au explicat că nu există nicio nevoie să se citească pomelnicele chiar la jertfelnic. în timpul proscomidiei Domnul îi pomeneşte negreşit pe toţi cei ce se pomenesc pe ei înşişi şi pe toţi cei ce se află în biserică. Dacă ar fi obligatorie pomenirea numai la jertfelnic, atunci în altar ar trebui uneori să intre zeci de pomenitori ca să citească toate numele. De atunci şi eu, şi fratele meu, ca şi toţi ceilalţi monahi, am început să-i pomenim noi înşine pe răposaţii şi viii noştri, fără să mai dăm pomelnice la altar, în afară de aceasta, stareţii, şi batiuşka Varsanufie împreună cu ei, au explicat că nu este obligatoriu să se ofere prescură pentru pomenire, deoarece în timpul săvârşirii proscomidiei întotdeauna în rândul celor cinci prescuri pregătite pentru slujire există o prescură pentru sănătatea celor vii şi una pentru odihna celor răposaţi. Pomenirea tuturor pomelnicelor se făcea înainte de începerea citirii ceasurilor.
nu trebuie inteles ca si cum ar desfiinta regula aducerii pomelnicilor la altar ,ci doar ca in paralel poate pomeni oricine in biserica si asa cum ati spus ,cred ca pomenirea in taina la proscomodie de catre preotul slujitor si pecetluita in general la diptice este suficienta si regula poate fi valabila si pt bisericile de parohie unde pomenirile sunt intr-adevar in loc nepotrivit si indelungi.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde protosinghel » 11 Aug 2010, 09:11

Foarte bună mărturia. Mulţumim.

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Nuica Stefan » 24 Noi 2010, 12:38

Ati spus in carte dumneavoastra ca ar putea sa pomeneasca la Intercessio nominal pe cei adormiti cat si pe cei vii. Ar trebui toate pomelnicele? Cu voce tare? Cum ar trebui facuta aceasta pomenire? Multumesc frumos
Ultima oară modificat 30 Noi 2010, 10:10 de către Nuica Stefan, modificat 1 dată în total.
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
Florina
Mesaje:515
Membru din:02 Apr 2008, 06:16
Confesiune:ortodox
Preocupări:profesor de religie
Localitate:Bucuresti
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Florina » 24 Noi 2010, 21:57

Am vazut la manastiri ca preotul slujitor de rand sau chiar staretul dadea binecuvantare unor calugari simpli sau frati/surori de manastire sa pomeneasca vreo cateva tone de pomelnice pentru Sfanta Liturghie sau Acatiste. Aceste pomelnice nu au aceeasi valoare ca si cum ar fi citite de preot? Eu credeam ca preotul scoate particele special pentru pomelnicele citite de Parintele X sau Maica Y.

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde dumio » 25 Noi 2010, 00:23

Am vazut la manastiri ca preotul slujitor de rand sau chiar staretul dadea binecuvantare unor calugari simpli sau frati/surori de manastire sa pomeneasca vreo cateva tone de pomelnice pentru Sfanta Liturghie sau Acatiste. Aceste pomelnice nu au aceeasi valoare ca si cum ar fi citite de preot? Eu credeam ca preotul scoate particele special pentru pomelnicele citite de Parintele X sau Maica Y.
Preotul scoate miride pentru ele, dar cu binecuvantare pot citi si fratii care nu sunt hirototoniti sau calugariti. Preotul este ajutat in pomenit, pentru ca singur sau cativa slujitori nu pot face fata. Atunci cand se scot miridele, ele se scot pentru toti cei care se pomenesc atunci, s-au pomenit pana atunci sau care se vor pomeni de acum incolo.

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Nuica Stefan » 07 Dec 2010, 18:08

La Axion in multe biserici din eparhia de unde sunt pomenesc toate pomelnicele cu voce tare. La unele dureaza 15 minute altele chiar o ora. Cat de corecte sunt practicile acestea? Multumesc frumos.
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Alexandru b17
Mesaje:120
Membru din:29 Mai 2010, 18:36
Confesiune:ortodox

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Alexandru b17 » 07 Dec 2010, 21:04

Am vazut la manastiri ca preotul slujitor de rand sau chiar staretul dadea binecuvantare unor calugari simpli sau frati/surori de manastire sa pomeneasca vreo cateva tone de pomelnice pentru Sfanta Liturghie sau Acatiste. Aceste pomelnice nu au aceeasi valoare ca si cum ar fi citite de preot? Eu credeam ca preotul scoate particele special pentru pomelnicele citite de Parintele X sau Maica Y.
Preotul scoate miride pentru ele, dar cu binecuvantare pot citi si fratii care nu sunt hirototoniti sau calugariti. Preotul este ajutat in pomenit, pentru ca singur sau cativa slujitori nu pot face fata. Atunci cand se scot miridele, ele se scot pentru toti cei care se pomenesc atunci, s-au pomenit pana atunci sau care se vor pomeni de acum incolo.
Ce se intampla insa la bisericile de mir la care sa zicem este un singur preot si nu reuseste sa faca fata la numarul mare de pomelnice?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde protosinghel » 07 Dec 2010, 22:47

Despre pomenirile de la Intercessio (în timpul Axionului) trebuie să citiţi cartea despre Diptice a lui Robert Taft, tradusă şi tipărită la Cluj.
Dacă va fi nevoie, voi reveni, dar abia peste câteva zile... Să-mi amintiţi eventual.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde presviter » 20 Oct 2011, 15:49

1.În situația în care acoperirea completă a Cinstitelor Daruri de face la sfârșitul Utreniei, pomelnicele sosite ulterior pot fi pomenite în contul miridelor deja scoase la proscomidie ? Adică există vreo diferență între pomelnicele pomenite în timpul proscomidiei și cele pomenite înafara ei (fie înainte, la vecernie, fie după, la Liturghie) ?

2.Este vreo greseală să pomenesc la comun vii și morții de pe pomelnice după citirea celor 2 rugăciuni generale de la proscomidie ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde protosinghel » 25 Oct 2011, 10:15

1.În situația în care acoperirea completă a Cinstitelor Daruri de face la sfârșitul Utreniei, pomelnicele sosite ulterior pot fi pomenite în contul miridelor deja scoase la proscomidie ? Adică există vreo diferență între pomelnicele pomenite în timpul proscomidiei și cele pomenite înafara ei (fie înainte, la vecernie, fie după, la Liturghie) ?
În trecut, singurele pomeniri de la Liturghie erau după prefacere, când diaconul citea dipticele. Aşa s-a făcut în primul mileniu creştin. Mai târziu, tot diaconul pomenea pe cei vii şi adormiţi de la Proscomidie. După ce s-a dezvoltat "teologia miridelor" (exagerată în multe aspecte, după cum am discutat şi aici), pomenirile de după prefacere au dispărut şi, culmea, sunt considerate fără sens, întregul accent deplasându-se doar pe pomenirile de la Proscomidie.
Deci, pomenirile trebuie să fie neapărat legate de Liturghie (nu de Vecernie sau Utrenie), dar ele pot fi făcute atât la Poscomidie, cât şi la Heruvic (imediat înainte de Vohod), cât şi după prefacere, când la noi se cântă Axionul. Toate aceste pomeniri au aceeaşi "valoare" şi "putere".
2.Este vreo greseală să pomenesc la comun vii și morții de pe pomelnice după citirea celor 2 rugăciuni generale de la proscomidie ?
Bineînţeles nu-i nicio greşeală. În primul rând acele 2 rugăciuni le au doar românii, începând cu anul 1860 (preluate din nişte pomelnice ruseşti de la Mănăstirea Neamţ), iar în al doilea rând, conform rânduielii propuse de mine, acele rugăciuni trebuie să înceapă şirul pomenirilor nominale, nu să-l încheie.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde presviter » 25 Oct 2011, 12:17

Deci, pomenirile trebuie să fie neapărat legate de Liturghie (nu de Vecernie sau Utrenie), dar ele pot fi făcute atât la Poscomidie, cât şi la Heruvic (imediat înainte de Vohod), cât şi după prefacere, când la noi se cântă Axionul. Toate aceste pomeniri au aceeaşi "valoare" şi "putere".
Vedeți, sunt într-o dilemă. Pe de-o parte, am citit Dipticele lui Taft și am înțeles sensul originar al pomenirilor euharistice.
Pe de altă parte, cred că ar fi util să îi invățăm pe credincioși să aducă pomelnicele doar în timpul utreniei (adică, implicit, în timpul proscomidiei) ca la Litrughie nimeni să nu se mai foiască.
Momentan, am recurs la un compromis: pomenesc cît pot la proscomidie, iar restul la ectenia mare. Apoi, pangarul se închide și altele nu mai vin.
2.Este vreo greseală să pomenesc la comun vii și morții de pe pomelnice după citirea celor 2 rugăciuni generale de la proscomidie ?
Bineînţeles nu-i nicio greşeală.
Mă refeream la faptul că de obicei preoții pomenesc vii (la prescura a 4-a) și morții (la a 5-a) separat, deși ei se scriu în general pe același pomelnic. Pomenirea separată cere însă mai mult timp.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde Pr Haralambie » 25 Oct 2011, 12:48

Deci, pomenirile trebuie să fie neapărat legate de Liturghie (nu de Vecernie sau Utrenie), dar ele pot fi făcute atât la Poscomidie, cât şi la Heruvic (imediat înainte de Vohod), cât şi după prefacere, când la noi se cântă Axionul. Toate aceste pomeniri au aceeaşi "valoare" şi "putere".
Eu credeam că pomenirile de la ectenia întreită, care se fac cu glas tare, în special la parohii, sunt populisme preluate de la ruşi, m-am înşelat?
Deci aceste pomeniri nominale care se pot face atât înainte de vohod la Heruvic, cât şi după prefacere, trebuie făcute tainic sau cu glas ?
În primul rând acele 2 rugăciuni le au doar românii, începând cu anul 1860 (preluate din nişte pomelnice ruseşti de la Mănăstirea Neamţ).
Există vreo publicaţie sau ceva note de trimitere, sau date de referinţă ?
Cu mult respect.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Timpul şi modalitatea pomenirii pomelnicelor

Mesaj necititde catalinconstantin » 01 Noi 2011, 11:26

As dori sa va intreb daca pot pomeni la Proscomidie pe o vrajitoare, desigur, pentru indreptarea ei. Stiu ca Mântuitorul s-a rugat si pentru cei care vor veni la credinţă.
O eleva mi-a spus ca mama ei practica magia pentru bani. Eleva a avut un vis in care o femeie plina de lumina îi întindea o mână spre ajutor, in timp ce mama, tatăl şi fratele ei erau ameninţaţi de un monstru.
Va multumesc.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 17 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX