Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.
Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde silvestru » 11 Aug 2010, 12:39

asi vrea sa discutam putin pe marginea acestor subiecte

ÎNTREBAREA 47 Ce sunt miridele, şi ce folos aduc că se scot? Trebuie a scoate miridă pentru femeile ce locuiesc cu ereticii sau cu păgânii? Sf Simeon al Tesalonicului tratatul I
Miridele cele pentru sfinţi să se scoată din celelalte prescuri şi pentru credincioşii cei ce le-au adus, şi să aibă grijă să scoată miridă pentru fiecare ceată a sfinţilor şi pentru toţi împreună, şi pentru fiecare dintre credincioşii cei ce le-au adus, afară numai din cei ce vor fi făcând fărădelege şi vor fi păcătuind la arătare, pentru că miridele sunt în locul feţelor acelora ce le aduc şi se face acestora împărtăşire nevăzută cu Hristos. Drept aceea, nu trebuie a primi prescurile celor ce fac păcate la arătare şi nu se părăsesc, nici ale muierilor, de ar fi credincioase şi drept slăvitoare, dar locuind împreună sau cu bărbaţi păgâni sau cu eretici. Iar lumânările şi untuldelemn se cade a se primi de la dânsele întru nădejdea mântuirii lor, şi paraclise şi rugăciuni pentru dânsele să nu pregete a face, ci să le poruncească lor a face milostenie. Miridă însă să nu scoată pentru dânsele, nici să le cuminece, fără numai la sfârşit, după ce va face Maslu pentru dânsele. Aghiazmă şi anaforă însă să ia după vreme de se vor mărturisi că sunt credincioase, întru sfinţirea şi nădejdea mântuirii lor, pentru ca să nu cadă în păcatul cel mare şi de moarte al deznădăjduirii. văzând că sunt lepădate de tot de Biserică

Capitolul 94 Pentru miridele cele aduse la proscomidie, pentru sfinţi şi pentru toţi creştinii Sf Simeon al Tesalonicului tratatul II
Cei necredincioşi şi cei care nu sunt dreptslăvitori nu trebuie pomeniti, căci ce împărtăşire are lumina cu întunericul? De vreme ce vor alege (zice) pe îngeri pe cei răi de cei drepţi. Drept aceea preotul nu trebuie a aduce miride pe vreunul care este de altă credinţă, şi nici pe cei ce fac păcate la arătare şi nu se pocăiesc, căci pomenirea pentru ei este o osândire ca şi celor ce nepocăiţi se împărtăşesc cu înfricoşătoarele Taine precum zice Pavel.
Oare ce vrea sf Simeon sa spuna? ,pune accent poate pe scoaterea nominala a particelelor?.
Mai departe se spune ca :cei ce au miride se impartasesc nevazut cu Hristos.Toti care se pomenesc?

Iar cei cu pacate la aratare,ma gindesc pacate de moarte,opritoare de la impartasire, adica cei care le practica fara scrupul si n-au nici gind sa se pocaiasca,uni ca acestia pomenirea li se face spre osinda., Daca n-am spus bine va rog sa ma corectati.

De unde rezulta urmatorul fapt: anume ca e cam foarte riscant sa fie pomeniti cei ce savirsesc pacate grele si petrec in nepocainta,ma gindesc ca multa lume nu stie lucrul acesta.
Poate din aceasta cauza uni parinti (ex pr Cleopa care spunea, poti sa-mi dai munti de aur nu ii pomenesc) nu primesc la altar darurile si pomelnicele ale unor oameni ''certati'' cu vietuirea crestina si nu numai el ci si altii.Oare gresesc in concluzia mea?

Oare pomenirea este acelasi lucru cu impartasirea cu lingurita?

Mai departe ce inseamna ca nu trebuie a primi prescurile nici ale muierilor, de ar fi credincioase şi drept slăvitoare, dar locuind împreună sau cu bărbaţi păgâni sau cu eretici. ?
adica se refera la casatorie sau convietuirea este considerata concubinaj ?
si apoi ce inseamna: Miridă însă să nu scoată pentru dânsele, nici să le cuminece, fără numai la sfârşit, după ce va face Maslu pentru dânsele. Adica dupa ce face maslu gata se pot impartasi? nu mai sunt aceleasi femei ale ereticilor si paginilor? savirsirea unui maslu este cel care da verdict intro asemenea situatie?
Din cele expuse de sf Simeon se mai naste inca o intrebare :de unde sa-i cunosti pe toti care aduc pomelnice la o manastire de exemplu,ca doar vin cu pomelnicul la altar, cum sa-i intrebi pe fiecare cum traiesc si ce viata au ei si cei trecuti in pomelnice? pt ca nu este timp pt asa ceva de multe ori,mai ales duminica dimineata.
Ultima oară modificat 11 Aug 2010, 13:42 de către protosinghel, modificat de 2 ori în total.
Motiv: Extrem de multe greşeli. Trebuie să lăsaţi spaţiile necesare şi să scrieţi cu majuscule la început de propoziţii.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 12 Aug 2010, 20:40

Oare ce vrea sf Simeon sa spuna? ,pune accent poate pe scoaterea nominala a particelelor?
Sf. Simeon nu spune asta direct, dar chiar dacă o are în vedere indirect, să nu uităm că el este cel care (în mod poate exagerat chiar) pune accent pe tâlcuirile simbolice ale cultului. Teologic însă e destul de greu să afirmi că fiecare părticică reprezintă o anumită persoană. În cazul acesta cum în mirida a 6-a, de exemplu, "încap" mai mult de 10 sfinţi cuvioşi?
Mai departe se spune ca :cei ce au miride se impartasesc nevazut cu Hristos.Toti care se pomenesc?
Orice pomenire înseamnă într-o anumită măsură o părtăşire (împărtăşire) cu cel pomenit. Afirmaţia e valabilă în primul rând cu privire la pomenirea (invocarea) numelui lui Dumnezeu (şi a diavolului), dar a persoanelor umane.
Bineîneţeles pomenirea cuiva la Liturghie înseamnă o împărtăşire din harului lui Dumnezeu, de aceea este interzis de a pomeni pe cei de alte religii sau care-l resping pe Dumnezeu prin cuvinte sau fapte, chiar şi dacă sunt botezaţi. Aceştia nici nu vor să se împărtăşească de harul lui Dumnezeu...
Iar cei cu pacate la aratare,ma gindesc pacate de moarte,opritoare de la impartasire, adica cei care le practica fara scrupul si n-au nici gind sa se pocaiasca,uni ca acestia pomenirea li se face spre osinda.
În general - DA. Cei oprţiţi de la împărtăşirea euharistică sunt opriţi şi de la această împărtăşire duhovnicească ca urmare a pomenirilor, mai ales că pomenirile vin ca urmare a aducerii unei jertfe (fie şi doar în bani) la altar, iar jertfele de la cei cu păcate grave nu trebuie primite.
De unde rezulta urmatorul fapt: anume ca e cam foarte riscant sa fie pomeniti cei ce savirsesc pacate grele si petrec in nepocainta,ma gindesc ca multa lume nu stie lucrul acesta.
Poate din aceasta cauza uni parinti (ex pr Cleopa care spunea, poti sa-mi dai munti de aur nu ii pomenesc) nu primesc la altar darurile si pomelnicele ale unor oameni ''certati'' cu vietuirea crestina si nu numai el ci si altii.Oare gresesc in concluzia mea?
Uneori le putem face mai mult rău unora prin faptul că-i pomenim la Liturghie. Ei însă pot fi pomeniţi la Paraclis, Psaltire etc. Preoţii au datoria să le explice asta credincioşilor.
Oare pomenirea este acelasi lucru cu impartasirea cu lingurita?
Categoric NU. Şi asta tot trebuie de le explicat, că fiind pomeniţi la liturghie, dar neîmpărtăşindu-se, necinstesc adevăratul scop al Liturghiei.
Mai departe ce inseamna ca nu trebuie a primi prescurile nici ale muierilor, de ar fi credincioase şi drept slăvitoare, dar locuind împreună sau cu bărbaţi păgâni sau cu eretici. ?
adica se refera la casatorie sau convietuirea este considerata concubinaj ?
Canoanele interzic căsătoria cu ereticii sau cei de alte religii. Sf. Simeon continuă ideea şi spune că femeile care au încălcat acest canon, să nu fie pomenite la Liturghie şi nici jertfa lor să nu fie primită.
si apoi ce inseamna: Miridă însă să nu scoată pentru dânsele, nici să le cuminece, fără numai la sfârşit, după ce va face Maslu pentru dânsele. Adica dupa ce face maslu gata se pot impartasi? nu mai sunt aceleasi femei ale ereticilor si paginilor? savirsirea unui maslu este cel care da verdict intro asemenea situatie?
Trebuie să ţinem cont că pe timpul Sf. Simeon, Sf. Maslu se făcea doar celor serios bolnavi, nu ca în industria românească a maslurilor. Asta înseamnă că Sf. Simeon adimite pomenirea şi chiar împărtăşirea acelor femei (dacă ele au rămas ortodoxe), dar numai în caz de boală sau mai ales pe patul de moarte. Deci Sf. Maslu nu dă nici un verdict, ci este o etapă pregătitoare pt cei care se află într-o situaţie de boală sau chiar de moarte.
Din cele expuse de sf Simeon se mai naste inca o intrebare: de unde sa-i cunosti pe toti care aduc pomelnice la o manastire de exemplu, ca doar vin cu pomelnicul la altar, cum sa-i intrebi pe fiecare cum traiesc si ce viata au ei si cei trecuti in pomelnice? pt ca nu este timp pt asa ceva de multe ori, mai ales duminica dimineata.
Dar e ştiut lucru că ceea ce se întâmplă acum e departe de normalitate. Poate că trebuie iarăşi să introducem instituţia penitenţilor şi în cazul acestora, ca şi în catehumenilor, să nu primim ofrande? Totuşi oamenilor trebuie de explicat. La noi la mănăstire, de exemplu, treaba asta este bine pusă la punct.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 13 Aug 2010, 10:12

De unde rezulta urmatorul fapt: anume ca e cam foarte riscant sa fie pomeniti cei ce savirsesc pacate grele si petrec in nepocainta,ma gindesc ca multa lume nu stie lucrul acesta.
Poate din aceasta cauza uni parinti (ex pr Cleopa care spunea, poti sa-mi dai munti de aur nu ii pomenesc) nu primesc la altar darurile si pomelnicele ale unor oameni ''certati'' cu vietuirea crestina si nu numai el ci si altii.Oare gresesc in concluzia mea?
Uneori le putem face mai mult rău unora prin faptul că-i pomenim la Liturghie. Ei însă pot fi pomeniţi la Paraclis, Psaltire etc. Preoţii au datoria să le explice asta credincioşilor.
De ce le putem face mai mult rau? Anafora euharistica a Sf. Vasile cel Mare scrie asa (si citez din memorie) "Tu Insuti tuturor toate le fii". Oare nu cumva aici sunt precizati TOTI credinciosii indiferent de starea lor? Biserica se roaga pentru toti cei botezati, nu doar pentru cei drepti si pentru pacatosi mai putin. Pacatosi suntem cu totii. Ba chiar pentru cei in pacat trebuie sa se roage mai mult ca ei sa descopere calea cea dreapta. Iar pomenirea lor la proscomidie poate sa fie o greseala in sensul ca ei se rup de Biserica prin pacat, dar depinde cum intelegem proscomidia, in sens de prefigurare a jertfei sau in sensul de pregatire a darurilor aduse de UNII dintre botezati. Or daca e pregatire a darurilor si o prefigurare a jertfei, eu cred ca si cei pacatosi pot fi pomeniti, intr-un sens larg, nu neaparat nominal. De ce? Pentru ca tocmai pentru noi toti Hristos S-a jertfit pe cruce. Nu doar pentru cei drepti! Altfel, riscam sa facem din Biserica un club inchis de membri, in care pot intra doar unii (cei cu permis de nepacatosi) si ceilalti sa stea pe prag sau deloc.

Prefer sa folosesc termenul botezati, pentru ca, dupa adevar, sunt credinciosi doar unii.

Ar fi interesant de stiut in ce sens le poate face rau, pentru ca daca zicem ca e de rau, inseamna ca nu suntem departe de un act... magic. Or o asemenea intepretare tine orice, dar nu crestinism.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 13 Aug 2010, 10:33

Anafora euharistica a Sf. Vasile cel Mare scrie asa (si citez din memorie) "Tu Insuti tuturor toate le fii". Oare nu cumva aici sunt precizati TOTI credinciosii indiferent de starea lor? Biserica se roaga pentru toti cei botezati, nu doar pentru cei drepti si pentru pacatosi mai putin. Pacatosi suntem cu totii. Ba chiar pentru cei in pacat trebuie sa se roage mai mult ca ei sa descopere calea cea dreapta. Iar pomenirea lor la proscomidie poate sa fie o greseala in sensul ca ei se rup de Biserica prin pacat, dar depinde cum intelegem proscomidia, in sens de prefigurare a jertfei sau in sensul de pregatire a darurilor aduse de UNII dintre botezati. Or daca e pregatire a darurilor si o prefigurare a jertfei, eu cred ca si cei pacatosi pot fi pomeniti, intr-un sens larg, nu neaparat nominal. De ce? Pentru ca tocmai pentru noi toti Hristos S-a jertfit pe cruce. Nu doar pentru cei drepti! Altfel, riscam sa facem din Biserica un club inchis de membri, in care pot intra doar unii (cei cu permis de nepacatosi) si ceilalti sa stea pe prag sau deloc.
1. Deşi Sf. Vasile referă la altceva, este bine să ştim că pe atunci exista disciplina penitenţilor şi nimeni cu păcate grave nu era în biserică la momentul Anaforalei. Iar excluderea din biserică (cu b mic) înseamnă lipsa unei comuniuni depline cu Biserica (cu B mare). Iată de ce la spovedanie, în a treia rugăciune, se vorbeşte despre (re)unirea celui păcătos cu Sf. Biserică.
2. Sf. Vasile şi Biserica în general nu putea trece peste textul biblic de la I Ioan 5:16. De ce am face-o noi?
Ar fi interesant de stiut in ce sens le poate face rau, pentru ca daca zicem ca e de rau, inseamna ca nu suntem departe de un act... magic. Or o asemenea intepretare tine orice, dar nu crestinism.
Tocmai că nu este vorba de magie, ci de "împărtăşire" (chiar dacă nu deplină). Iar aceasta, ca şi împărtăşirea euharistică, poate fi şi spre osândă şi chiar spre moarte (vezi I Corintheni 11).

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 13 Aug 2010, 13:15

Intrucat textul Anaforei este folosit ASTAZI, ma voi referi la sensul lui actual, la o lectura simpla - caci si preotul la Liturghie o citeste, nu sta sa se gandeasca ce si cum si mai ales cand a scris Sf. Vasile cel Mare. Daca se dorea sa insemne altceva decat inseamna astazi, se dadeau si explicatiile necesare sau se alcatuia o alta Anafora. Si chiar daca se refera la altceva, textul spune clar "tuturor". Ori... tuturor nu pot fi doar unii. :D
Revenind la ideea mea, depinde despre ce impartasire vorbim. Cea duhovniceasca ... hmm! Am mari dubii in aceasta privinta unei asemenea impartasiri. Unirea reala cu Hristos nu poate fi decat prin Euharistie, chiar daca si rugaciunea este o cale, dar esenta vietii duhovnicesti este Euharistia, impartasirea cu Hristos din Sfintele Taine. Altfel, se ajunge la interpretari eronate de genul impartasirii odata la 40 de zile sau mai stiu eu ce bazaconii, care mai de care mai stupide. Din euharistie rezulta intreaga viata duhovniceasca, nu din participare ... prin "reprezentanti" (miride). Acolo este icoana a Bisericii (antitypos as spune eu). Dupa epicleza - in sens strict - putem vorbi de Biserica in sensul ei eshatologic, intrucat noi toti suntem chemati la mantuire si unire cu Hristos. Ma rog, nu m-astept sa ma intelegeti, dar eu cred in necesitatea rugaciunii pentru pacatosi, inclusiv la proscomidie, chiar daca nu prin pomenirea lor nominala. Altfel ajungem la interpretari exclusiviste referitoare la jertfa lui Hristos, care devine valabila doar pentru unii nu pentru toti.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 13 Aug 2010, 19:10

Intrucat textul Anaforei este folosit ASTAZI, ma voi referi la sensul lui actual, la o lectura simpla - caci si preotul la Liturghie o citeste, nu sta sa se gandeasca ce si cum si mai ales cand a scris Sf. Vasile cel Mare. Daca se dorea sa insemne altceva decat inseamna astazi, se dadeau si explicatiile necesare sau se alcatuia o alta Anafora. Si chiar daca se refera la altceva, textul spune clar "tuturor". Ori... tuturor nu pot fi doar unii. :D
Am toate motivele să râd şi mai tare, dar ştiind că prea mulţi gândesc aşa îmi vine să plâng...

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde Pr Haralambie » 13 Aug 2010, 19:10

Intrucat textul Anaforei este folosit ASTAZI, ma voi referi la sensul lui actual, la o lectura simpla - caci si preotul la Liturghie o citeste, nu sta sa se gandeasca ce si cum si mai ales cand a scris Sf. Vasile cel Mare. Daca se dorea sa insemne altceva decat inseamna astazi, se dadeau si explicatiile necesare sau se alcatuia o alta Anafora. Si chiar daca se refera la altceva, textul spune clar "tuturor". Ori... tuturor nu pot fi doar unii. :D
Trebuie mare atentie ca nu cumva sa gresim foarte grav si nici macar sa nu fim constienti de acest lucru, e bine spus tuturor dar'' tuturor celor credinciosi care nu au impediment opritor de la impartasire '' .De ce? Tot textul spune: Nimeni din cei legati cu pofte si cu desfatari trupesti nu este vrednic sa vina, sa se apropie, sau sa slujeasca Tie, Împaratul slavei, tot textul spune: sfintele sfintilor! Adica, care se cuvin numai sfintilor, nu inteles in sensul celor canonizati in calendar ci acelora care desi pacatosi totusi se pocaesc incontinu si care nu traesc in pacat de moarte.
Revenind la ideea mea, depinde despre ce impartasire vorbim. Cea duhovniceasca ... hmm! Am mari dubii in aceasta privinta unei asemenea impartasiri. Unirea reala cu Hristos nu poate fi decat prin Euharistie, chiar daca si rugaciunea este o cale, dar esenta vietii duhovnicesti este Euharistia, impartasirea cu Hristos din Sfintele Taine.
Nu trebuie sa ne indoim de faptul ca este si alt fel de impartasire , pt ca sf Jertfa sfinteste in doua feluri si fara sa fie de mai putina importanta vreo una din ele. Mai jos expun un cuvint al sf N Cabasila in care lamureste clar.
CAP XLIIDumnezeieasca si Sfânta Jertfa sfinteste în doua feluri: într-un fel prin mijlocire, deoarece Darurile aduse lui Dumnezeu, prin însasi aducerea lor sfintesc atât pe cei ce le-au adus cât si pe cei pentru care s-au adus, atragând îndurarea lui Dumnezeu fata de ei; în al doilea fel prin împartasire, întrucât ele sunt pentru noi adevarata hrana si bautura, potrivit cuvântului Domnului . Dintre aceste doua chipuri de sfintire, cel dintâi e comun si celor vii si celor morti, caci Jertfa se aduce si pentru unii si pentru altii; celalalt este posibil numai pentru cei vii, deoarece mortii nu mai pot sa manânce si sa bea.
Ce urmeaza de aici? Oare cei morti n-au si ei parte de sfintirea care se dobândeste prin împartasire si ca sunt mai prejos decât cei vii în aceasta privinţa? - Ba nicidecum! Hristos Se împarte si lor, într-un chip pe care îl stie El însusi. Si ca sa dovedim acest lucru, sa vedem care sunt conditiile sfintirii si daca sufletele mortilor nu le au ca si cele ale viilor.
Într-adevar, care sunt conditiile sfintirii? Oare sa ai trup? Sau sa alergi pe picioare spre Sfânta Masa? Sa primesti Sfintele în mâini si sa le introduci în gura? Sa manânci sau sa bei? - Nicidecum! caci la multi din cei ce îndeplinesc aceste conditii si care sau apropiat numai cu trupul de Sfintele Taine, nu le-a fost de nici un folos, ba dimpotriva, au plecat împovarati si de mai multe pacate. Dar care sunt atunci cauzele sfintirii, la cei ce se sfintesc? Si care sunt conditiile pe care Hristos le cere de la noi? - Curatia sufletului, iubire de Dumnezeu, credinta, dorirea Sfintelor Taine, râvna de a se împartasi cu Dânsele, zel fierbinte, alergarea cu sete catre Hristos: iata virtutile care ne aduc sfintirea! Cu acestea trebuie sa se apropie cei ce vor sa fie partasi lui Hristos; ca fara de ele e cu neputintă! Dar toate aceste nu sunt însusiri trupesti, ci tin numai de suflet; prin urmare nimic nu împiedica sufletele mortilor sa aiba si ele aceste virtuti, ca si ale viilor. Daca aceste suflete sunt pregatite dupa cuviinta pentru primirea Tainelor si daca Hristos, Sfintitorul si Savârsitorul Jertfei, voieste totdeauna sa sfinteasca si doreste oricând sa se împarta pe Sine, atunci ce ar putea sa împiedice împartasirea lor? - Absolut nimic!
Asta nu inseamna ca noi de acuma nu mai avem nevoie sa ne impartasim, caci daca avem aceasta posibilitate dar refuzam sau ne lenevim sau ne facem nevrednici atunci nu ni se face sfintire nici prin rugaciune, mai jos expun tot din talcuirea Dumnezeiestii liturghi de Cabasila in care explica clar.
IdemDar poate se va întreba cineva: daca si vreunul dintre cei vii are sufletul împodobit cu virtutile pomenite, dar nu se apropie de Sfintele Taine dobândeste el astfel, aceeasi sfintire? - Nu, oricine! Ci numai acela care Se gaseste, ca si sufletele mortilor, în imposibilitatea de a se apropia cu trupurile. Asa erau, de pilda, cei ce rataceau prin pustie, prin munti si prin pesteri sau prin vagaunile pamântului si care nu puteau avea la îndemâna nici un altar si nici un preot. Pe unii ca acestia îi sfintea Hristos Însusi, în chip nevazut. Si de unde se vede aceasta? - Din aceea ca aveau viata într-însii; daca nu s-ar fi împartasi cu Sfintele Taine, n-ar fi putut vietui, caci Hristos Însusi a spus: „De nu veti mânca Trupul Fiului Omului si de nu veti bea Sângele Lui, nu veti avea viata întru voi!" . Tocmai ca sa arate aceasta, multora dintre acesti Sfinti, Dumnezeu le-a trimis îngeri care sa le aduca sfinte Daruri.
Daca însa cineva are putinta de a se apropia de Sfânta Masa, dar nu se apropie, nu va dobândi nicidem sfintirea sfintelor Daruri; si aceasta nu pentru ca nu s-a apropiat, ci pentru ca i-a stat în putinta si nu s-a apropiat, de unde se vede lamurit ca sufletul sau e lipsit de virtutile necesare pentru primirea Sfintelor Taine. Caci ce dorinta si râvna pentru Sfânta Masa are unul care ar putea sa alerge fara nici o greutate spre ea, dar nu voieste? Sau ce credinta în Dumnezeu are cel ce nu se teme de amenintarea din cuvintele Domnului privitoare la cei ce nesocotesc Cina aceasta! Si cum sa credem ca iubeste Sfintele Taine cel care, având putinta sa le primeasca, nu se osteneste sa le primeasca?
Ma rog, nu m-astept sa ma intelegeti, dar eu cred in necesitatea rugaciunii pentru pacatosi, inclusiv la proscomidie, chiar daca nu prin pomenirea lor nominala. Altfel ajungem la interpretari exclusiviste referitoare la jertfa lui Hristos, care devine valabila doar pentru unii nu pentru toti.
Da, a pacatosilor care se pocaesc si care nu traiesc in pacat de moarte cum am mai spus, iar cu exclusivismul sa vedem ce spune sf ap Pavel:

Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel
Cap. 11

27. Astfel, oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat faţă de trupul şi sângele Domnului.

29. Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, osândă îşi mănâncă şi bea, nesocotind trupul Domnului.


Deci cum este exclusivist sau nu ? Sau sa inteleg ca'' super-teologii '' zilelor noastre care totul dezleaga sunt cu mult mai duhovnicesti? Sau cum spunea pr Cleopa ca ''sunt mai milostivi chiar ca Dumnezeu'', apostolul probabil e mic copil pe linga ei.
O simpla concluzie , intrucit exista 2 forme de impartasire -adica, si cea pe calea pomenirilor-este foarte primejdios a pomeni pe cei cu pacate de moarte sau despartiti de biserica in slujbele bisericii nu in particular.Atentie!
Oricum biserica se roaga pt cei despartiti de ea in general in slujbele ei dar nu pt unirea cu Hristos deocamdata ci pt ca ei sa vina la cunostinta adevarului si altele, etc
De aceea e bine de stiut cum si ce fel de expresii se folosesc la proscomodie, de pilda la vii se spune asa. Preotul: Primeste, Doamne, jertfa aceasta pentru iertarea pacatelor tuturor fratilor celor întru Hristos si pentru tot sufletul crestinesc ... frati in Adam sunt toti dar frati in Hristos numai cei ce impartasesc aceleasi taine si aceeasi dreapta credinta.
Iar pt cei adormiti. Preotul: Pentru pomenirea si iertarea pacatelor tuturor celor din veac adormiti întru dreapta credinta: Si au adormit întru nadejdea învierii si a vietii vesnice, deci nu ne rugam oricum ci doar pt acestia din cei care se pomenesc.
.
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:59 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 13 Aug 2010, 20:44

Discutia era despre impartasania duhovniceasca! :D

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 13 Aug 2010, 20:49

Intrucat textul Anaforei este folosit ASTAZI, ma voi referi la sensul lui actual, la o lectura simpla - caci si preotul la Liturghie o citeste, nu sta sa se gandeasca ce si cum si mai ales cand a scris Sf. Vasile cel Mare. Daca se dorea sa insemne altceva decat inseamna astazi, se dadeau si explicatiile necesare sau se alcatuia o alta Anafora. Si chiar daca se refera la altceva, textul spune clar "tuturor". Ori... tuturor nu pot fi doar unii. :D
Am toate motivele să râd şi mai tare, dar ştiind că prea mulţi gândesc aşa îmi vine să plâng...
Ce-o fi de plans? Cuvintele se rostesc intr-un context, in cazul de fata, contextul actual. Nu ma refer in sensul eshatologic al Dumnezeiestii Liturghii, ci in sensul in care lecturam un asemenea text. Desigur, orice opera trebuie citita in contextul istoric al redactarii ei, dar daca e sa ne referim la textele cu caracter sacru, ele trebuie sa vorbeasca si generatiilor de astazi, nu numai intr-un timp nedefinit, "in vremea accea". Asa cum textul scripturistic vorbeste atat celor din timpul redactarii lui cat si generatiilor ulterioare, indraznesc sa cred ca textul liturgic nu are -si nici nu trebuie sa aiba- un caracter alegoric, ci unul cat se poate de concret atat in plan duhovnicesc, cat si in plan semantic. Altfel, totul devine o insiruire de cuvinte fara sens.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde Pr Haralambie » 13 Aug 2010, 23:31

Discutia era despre impartasania duhovniceasca! :D
Si eu despre ce am vb mai sus ? Nu despre asta? Daca am facut si alte referiri...topicul include o intelegere mai larga.
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:59 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 14 Aug 2010, 05:47

Cu toate cele scrise de dvs. mai sus, eu inclin sa cred ca Biserica nu este un club select de membri. Adormiti "intru dreapta credinta" este o formula foarte larga, care acopera pe toti cei morti intru Hristos. Nu-i putem sti pe toti cei care se incadreaza in aceasta categorie, nu-i asa?! De aceea se si folosesc astfel de formule generale. Este foarte posibil ca un pacatos grav sa fi murit impacat cu Dumnezeu. Nu putem judeca pe nimeni, tocmai de aceea si pacatosii pot fi trecuti in pomelnicele pentru raposati. Doar nu o sa-i martelam si pe ei, doar pentru ca ni se pare noua ca stim noi sigur ca au fost pacatosi. In ceea ce ma priveste, eu nu cred ca pomenirea pacatosilor nenominal la proscomidie este o greseala, daca privim in sensul jertfei lui Hristos, jertfa care este cheia mantuirii noastre, caci prin jertfa sa, se pot mantui toti, caci El a luat asupra Sa "pacatele lumii". Oare le-a luat doar pe-ale unora? :D Sigur, le-o fi luat pe-ale dreptilor, care oricum erau drepti!

Si ma rog de Biserica nu se poate ruga pentru pacatosi ca ei sa vina pe calea cea dreapta? Intr-un fel afirmand asa ceva, fie si numai indirect, ma tem ca ii excludeti de la posibilitatea indreptarii si, implicit, a mantuirii in urma cuvioasei indreptari, a acestora...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 14 Aug 2010, 16:01

Dle protopsalt.
1. Este corect şi ca metodă ştiinţifică, dar şi ca respect faţă de autorul unei scrieri, să înţelegi ceea ce a vrut el să spună, nu ceea ce înţelegem noi peste o sută sau o mie de ani. Altfel riscăm să-i atribuit Sf. Vasile cel Mare (în cazul nostru) diferite înţelesuri care bântuie prin mintea noastră, dar asta deja nu este corect. Noi ne-am mai "ciocnit" cu acest principiu metodologic, numai că cineva iubeşte să meargă împotriva vântului...
2. Cu privire la subiectul discutat cred că trebuie să facem o diferenţă între ceea ce dvstră aţi calificat ca "păcătoşi". Sunt deacord să pomenesc, chiar şi nominal (ceea ce şi fac) pe anumiţi "păcătoşi" care s-au spovedit sau cel puţin cred în Dumnezeu şi VOR să se mântuiască, VOR să scape de păcate. Dar este absurd să pomeneşti pe cineva care-L respinge pe Dumnezeu, nu vrea să se îndrepte şi nu are nevoie de ajutorul Bisericii? Pe acesta îl mântuim "cu forţa"?
3. Liturghia este o slujbă a împărtăşirii, a celor "curaţi", a "sfinţilor" (cf. "Sfintele - Sfinţilor"). Cei cu păcate grave însă, pot fi pomeniţi în rugăciuni particulare sau la Paraclise, Acatiste etc., pt luminarea minţii, gânduri de pocăinţă etc. Caracterul Liturghiei nu permite însă pomenirea acestora în vreun anumit moment al Liturghiei.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protopsalt » 15 Aug 2010, 17:42

Dle protopsalt.
1. Este corect şi ca metodă ştiinţifică, dar şi ca respect faţă de autorul unei scrieri, să înţelegi ceea ce a vrut el să spună, nu ceea ce înţelegem noi peste o sută sau o mie de ani. Altfel riscăm să-i atribuit Sf. Vasile cel Mare (în cazul nostru) diferite înţelesuri care bântuie prin mintea noastră, dar asta deja nu este corect. Noi ne-am mai "ciocnit" cu acest principiu metodologic, numai că cineva iubeşte să meargă împotriva vântului...
Sa inteleg atunci ca Liturghia - in formularul ei - este o document istoric (daca vorbim de intelesurile pe care, se pare, nu le intelegem la o simpla lectura a textului) ?!
Nu e vorba de mers impotriva vantului, ci e vorba de o metodologie a interpretarii textuale. Asa cum si textul evanghelic are mai multe niveluri de interpretare, sa nu uitam ca si textul liturgic are si o prima interpretare, cea legata de el insusi, asa cum suna celui care-l citeste/aude astazi. Interpretarea literala este cea mai raspandita forma de interpretare a unui text. Cum textul liturgic nu este pe acelasi plan cu cel evanghelic, banuiesc ca nivelurile de interpretare ale textului sunt de asemenea mai reduse!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 15 Aug 2010, 18:28

Sa inteleg atunci ca Liturghia - in formularul ei - este o document istoric (daca vorbim de intelesurile pe care, se pare, nu le intelegem la o simpla lectura a textului) ?!
Depinde de cultura şi trăirea celui care-l citeşte...

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde Nuica Stefan » 19 Noi 2010, 11:23

Si pana la urma cine nu poate fi pomenit la Liturghie? Pentru ca am cateva cazuri(care s-ar potrivi celor discutate mai sus) in familie si nu vreau sa le `fac` vreun rau. Cineva care nu merge la biserica, mai deloc in timpul anului, poate fi pomenit? Multumesc frumos
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea la sf Liturghie. Impartasire sau osinda

Mesaj necititde protosinghel » 20 Noi 2010, 12:51

Si pana la urma cine nu poate fi pomenit la Liturghie? Pentru ca am cateva cazuri(care s-ar potrivi celor discutate mai sus) in familie si nu vreau sa le `fac` vreun rau. Cineva care nu merge la biserica, mai deloc in timpul anului, poate fi pomenit?
Există Paraclise, Acatiste şi alte slujbe unde pot fi pomeniţi cei cu păcate grave. La Liturghie nu este admis şi le poate face mai mult rău.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX