Citiţi la Nicolae Cabasila. Este vorba despre simbolismul Învierii lui Hristos.Ce semnificaţie are punerea părţii IS din Agneţ în Potir la Liturghia Sf. Ioan şi la cea a Sf. Vasile ?
IS reprezinta natura umana a lui Hristos indumnezeita (punerea in Sf. Sange) in cel mai inalt grad prin inviere!Citiţi la Nicolae Cabasila. Este vorba despre simbolismul Învierii lui Hristos.Ce semnificaţie are punerea părţii IS din Agneţ în Potir la Liturghia Sf. Ioan şi la cea a Sf. Vasile ?
Nu am găsit pasajul cu pricina.Citiţi la Nicolae Cabasila.
E un simbolism mai consistent decît :Este vorba despre simbolismul Învierii lui Hristos.
nicolae claudiu scrie:As vrea sa stiu de ce la "cantarea de biruinta cantand,strigand..."se loveste cu steluta in sf.disc?ce semnifica?
?Scuturarea fărâmiturilor de pe steluţă. Nimic mai mult. Restul sunt speculaţii "simbolistice" foarte târziu.
1. Nu "Cel ce va să vină", ci "Cel ce vine" (aşa cum este şi în Crez, dar greşit tradus la noi).Am citit si revin la subiect.
Concluzia lui Rene Bornert este ca in o mie de ani de teologie bizantina ( sec V-XV), doar doua comentarii sunt cu adevarat remarcabile si consistente:
Mystagogia lui Maxim si Erminia lui Cabasila. Intre acestea doua deosebirile sunt destul de mari.
...
Consider mult mai dinamica viziunea Sf. Maxim (inspirata, din cate stiu, de Sf. Dionisie) care ne propune experienta vietii vesnice si ne orienteaza spre fericita intilnire cu "Cel ce va sa vina". Nu credeti ca e necesara recuperarea ei ?
Eu cred că şi până acum s-a încercat o împăcare a lor, doar că poate accentele nu au fost puse corect.Este posibil ca ambele perspective sa fie valabile ?
Nu!Trebuie sa fluturam aerul la Crez doar pt a "preinchipui" cutremurul din Vinerea Mare ?
Da!Trebuie sa punem partea IS in potir doar pt ca asa evocam Invierea ?
În trecut, aerul era ridicat abia la cuvintele "Să stăm bine...". Fluturarea aerului în timpul Crezului e destul de târzie, în unele regiuni abia de prin sec. XVII.Si atunci doar impaturim aerul la inceputul Crezului si ne odihnim citeva momente, pina la "Sa stam bine" ?
Păi e o chestiune practică. Se poate purta şi altfel. Eu îl pun pe mâna stângă, pentru că în Biserica Rusă aerul nu are acele şireturi pt a-l lega pe spate.Dar cum ramane cu purtarea Aerului pe spate in timpul Vohodului Mare ?
În "Liturghierul Explicat" Petre Vintilescu demonstrează că da.Iar punerea partii IS in potir are vreo legatura cu spusele preotului: "Invierea lui Hristos vazand", "Lumineaza-te", si "O, Pastile" ?
Eu am transferat aceste tropare stranii si poporului sa le cante, si sper ca nu am gresit.presviter scrie:Iar punerea partii IS in potir are vreo legatura cu spusele preotului: "Invierea lui Hristos vazand", "Lumineaza-te", si "O, Pastile" ?
În "Liturghierul Explicat" Petre Vintilescu demonstrează că da.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori