Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduială

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:
Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde Pr Haralambie » 18 Oct 2013, 14:55

Cred că este mai real ca enarxa să se facă în mijlocul bisericii, aşa cum se făcea în sec. X prima parte a Liturghiei Sf. Iacov. Şi despre asta am scris în a doua ediţie a cărţii mele.
Faceți așa cum ați propus în carte, sau propunerea a rămas doar la nivel de teorie...?
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde protosinghel » 18 Oct 2013, 15:05

Cred că este mai real ca enarxa să se facă în mijlocul bisericii, aşa cum se făcea în sec. X prima parte a Liturghiei Sf. Iacov. Şi despre asta am scris în a doua ediţie a cărţii mele.
Faceți așa cum ați propus în carte, sau propunerea a rămas doar la nivel de teorie...?
La moment e teorie! ;) Dar teoria asta cu timpul va prinde teren, dacă va fi de la Domnul.
În schimb, destul de des săvârşesc Botezul sau Cununia unite cu Liturghia, şi atunci nu am deloc Enerxă.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde Pr Haralambie » 18 Oct 2013, 15:36

Deci suspendati enarxa si puneti una din aceste Taine, sau o combinati intr-un fel anume cu Liturghia? Cum ar fi varianta aceasta de la Torino: http://www.scribd.com/mobile/doc/83717811?width=360
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde protosinghel » 18 Oct 2013, 15:50

Linkul ăla nu-mi arată varianta completă, dar presupun că-i aia grecească, pe care o consider destul de proastă.
În vechime nu se făcea aşa, ci Botezul sau Cununia pur şi simplu suprimau Enarxa până la Trisaghion şi citirile biblice.

Marta
Mesaje:1
Membru din:19 Feb 2014, 16:10
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, filologie

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde Marta » 19 Feb 2014, 16:24

Sărut dreapta, părinte!

Am citit despre traducerea pe care aţi făcut'o din limba greacă la cântarea Trisaghion-ului - la Liturghia Cuvântului (în Liturghier, p.96). Şi într'adevăr exprimarea mi se pare mult mai clară - "Sfânt (este) Dumnezeu, Sfânt (şi) Tare, Sfânt (şi) fără de moarte,...". Mi se pare mai potrivită, firească.
Însă pentru că nu o înţeleg pe deplin atunci când încerc să o analizez, nici la rândul meu nu ştiu să o explic altuia, de pildă, vreunui prieten (preot) care caută mereu să facă slujbele, Liturghia şi orice rugăciune sau rânduială după un îndreptar bun astfel încât să îi ajute şi pe credincioşi să participe mai adevărat, mai conştienţi de ceea ce se întâmplă. Or exprimarea clară chiar mă ajută să am o pricepere, iar când pricep, mă implic, particip şi cu inima, nu doar cu mintea.
De aceea, vă rog să îmi explicaţi mai în detaliu traducerea la Trisaghion. De exemplu, nu pot să o analizez morfo-sintactic, din moment ce nu înţeleg foarte clar conţinutul teologic. Nu ştiu care este Subiectul: Dumnezeu? Sfânt? Iar celalalte sunt atribute? Dar de ce alipite de fiecare dată de "Sfânt"? Nu ştiu teologia dogmatică, vă rog să'mi explicaţi ca să pot pricepe.

Mulţumesc.

paleologul
Mesaje:5
Membru din:19 Sep 2014, 13:02
Confesiune:ortodox
Preocupări:student teolog

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde paleologul » 02 Feb 2015, 12:33

Sarut mana, parinte! Reiau intrebarile din mesaj: Cand a aparut practica binecuvantarii cu Evanghelia a antimisului la inceputul Liturghiei si ce simbolizeaza exact? Imi puteti recomanda si o sursa? Este binecuvantarea obligatorie? Daca nu, ar putea fi o idee lasarea Evangheliei pe tetrapod in naos, atunci cand Liturghia urmeaza Utreniei si ducerea ei inapoi in Altar la Vohodul Mic? Ma gandesc ca asa vohodul ar avea un sens mai precis, nu doar simbolic. Sau ar fi posibil ca inceputul Liturghiei, pana la vohod, sa aiba loc in mijlocul bisericii chiar si cand nu e arhiereul? Dumneavoastra cum ati proceda?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde protosinghel » 03 Feb 2015, 02:41

Cand a aparut practica binecuvantarii cu Evanghelia a antimisului la inceputul Liturghiei si ce simbolizeaza exact? Imi puteti recomanda si o sursa?
Trebuie să distingem două elemente: formula şi ritul însemnării cu Evangheliarul peste antimins.
Deci formula de binecuvântare a apărut în Liturghie prin sec. 11 şi s-a generalizat în sec. 13. Citiţi despre asta la Juan Mateos şi la Vintilescu.
Iar ritul însemnării cu Evanghelia, după toată probabilităţile, a apărut după sec. 15 şi s-a generalizat definitiv în sec. 17, când antiminsul începe să stea la vedere, căci până atunci stătea deschis sub inditie (acoperemântul Sfintei Mese).
Este binecuvantarea obligatorie?
Formula de binecuvântare este obligatorie, dar ritul nu.
Daca nu, ar putea fi o idee lasarea Evangheliei pe tetrapod in naos, atunci cand Liturghia urmeaza Utreniei si ducerea ei inapoi in Altar la Vohodul Mic? Ma gandesc ca asa vohodul ar avea un sens mai precis, nu doar simbolic. Sau ar fi posibil ca inceputul Liturghiei, pana la vohod, sa aiba loc in mijlocul bisericii chiar si cand nu e arhiereul? Dumneavoastra cum ati proceda?
Vorbim teoretic, pentru că nici eu n-am făcut niciodată aşa şi nici nu pot face până am binecuvântarea ierarhului:
- (întrucât la parohii nu se prea citesc Ceasurile,) în timpul Doxologiei Utreniei să se facă o cădire mare, după care preotul iese împreună cu diaconul în mijlocul bisericii şi spun dialogul pregătitor pentru Liturghie;
- se rosteşte binecuvântarea din mijlocul bisericii (fără a fi însoţită de vreun gest), după care preotul rămâne până la sfârşitul antifonului al III-lea;
- odată cu Intrarea Mică (cu Evangheliarul), are loc prima intrare în altar din timpul Liturghiei (chiar dacă au fost altele anterior la Utrenie).

Repet încă o dată: discuţia mi se pare una pur teoretică. Dar dacă cineva are putere şi binecuvântare să o facă, nu doar că nu greşeşte, ci face o revenire importantă la vechea practică. Rămâne de văzut dacă acest lucru ar avea şi un impact duhovnicesc, dar ar fi doar o chestie exotică generatoare de scandal...

paleologul
Mesaje:5
Membru din:19 Sep 2014, 13:02
Confesiune:ortodox
Preocupări:student teolog

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde paleologul » 03 Feb 2015, 13:10

Multumesc pentru raspuns!

paleologul
Mesaje:5
Membru din:19 Sep 2014, 13:02
Confesiune:ortodox
Preocupări:student teolog

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde paleologul » 06 Feb 2015, 18:37

Cele trei rugaciuni ale antifoanelor, in ordinea 3-1-2, dupa cum am citit la Mateos, insoteau rugaciunea credinciosilor (ectenia mare) in cadrul Liturghiei Sfantului Vasile cel Mare. De ce s.au schimbat cu actualele rugaciuni, care nu au legatura cu ectenia ci se refera la epicleza? Rugaciunea actuala a antifonului doi era o rugaciune de binecuvantare a cui? Acum plecau penitentii?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduia

Mesaj necititde protosinghel » 07 Feb 2015, 01:59

Cele trei rugaciuni ale antifoanelor, in ordinea 3-1-2, dupa cum am citit la Mateos, insoteau rugaciunea credinciosilor (ectenia mare) in cadrul Liturghiei Sfantului Vasile cel Mare. De ce s.au schimbat cu actualele rugaciuni, care nu au legatura cu ectenia ci se refera la epicleza? Rugaciunea actuala a antifonului doi era o rugaciune de binecuvantare a cui? Acum plecau penitentii?
În cartea mea eu explic destul de clar acest lucru, atât la capitolul despre enarxă, cât şi la capitolul despre ectenia cererilor.

cristianhulber
Mesaje:15
Membru din:22 Oct 2013, 13:08
Confesiune:ortodox
Preocupări:preot

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduială

Mesaj necititde cristianhulber » 04 Mai 2015, 14:06

Hristos a inviat!
La Liturghie, daca avem catehumeni si scestia sunt copii mici, se poate suprima primul stih(cei nebotezati rugati-va Domnului) si sa se inceapa cu cel de-al doilea? Dar indemul de plecare a capetelor?

Cu respect, preot Cristian

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Liturghia Cuvântului (catehumenilor). Istorie şi rânduială

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mai 2015, 18:25

Orice ectenie sau cerere poate şi chiar trebuie adaptată la context.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 14 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX