Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa ş.a.

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 31 Dec 2012, 20:06

Dacă se săvârşeşte Vecernia separată de Utrenie (duminica, la sărbători mari "cu priveghere"), atunci cum se cântă troparele la sfârşitul Vecerniei?
Păi dacă nu se face Litie, troparele se cântă exact ca la "Dumnezeu este Domnului", numai că fără dublarea troparului Învierii.

catehumen
Mesaje:72
Membru din:26 Iun 2011, 23:36
Confesiune:ortodox

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde catehumen » 28 Ian 2013, 16:02

Părinte Petru, ne puteţi schiţa cum s-ar putea uni Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite cu Obedniţa? În care moment ar trebui de tansferat Sf. Daruri de pe Sf. Masă la Proscomediar?

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde silvestru » 28 Ian 2013, 16:32

Intrebarea-i bună de mai sus. Eu aşi pune-o altfel. Dacă în Ro în mare parte LDIS se face dimineaţa, de ce nu s-ar face mai degrabă unită cu Utrenia decât cu Vecernia? Sau mai simplu , doar Obednita după Utrenie ca şi ritual al împărtăşiri şi atât. Şi acum să glumesc puţin, numit Ritualul Dejunării. R.DJ. Sau al Micului Dejun. R M Dj. :D

În aceeaşi zi se poate face Liturghie deplină şi LDIS pe aceeaşi sf Masă, în raţionamentul că LDIS nu-i decât un ritual fastuos al impartasirii?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 28 Ian 2013, 20:35

Eu propusesem o dată LDIS unită cu Odedniţa şi cred că se poate reveni la idee.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde silvestru » 29 Ian 2013, 12:26

Şi la ce bun părinte să fie unită LDIS cu Obednita dacă cea din urmă nu-i altceva decât o altă LDIS de tip anahoretic?
Are rost să suprapunem două LDIS, nu suntem sătui de dubleţuri care au devenit normă şi apărate cu străşnicie de păzitorii literei?

Eu aşi propune două variante:
1. Obednita să fie LDIS monahală că de acolo a şi venit. Iar cealaltă să fie catedrală şi parohială.

Sau altfel.
2. Obednita să fie ritualul impartasirii de dimineaţa a celor neputinciosi şi leneşi iar LDIS a celor ravnitori şi nevoitori spre seară .
Ce părere aveţi?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 29 Ian 2013, 12:33

A suprapune 2 slujbe, nu înseamnă a le face pe ambele integral. Când am zis de unirea LDIS cu Obedniţa am avut în vedere de a înclocui partea de Vecernie din LDIS cu antifoanele Odedniţei, aşa cum avem şi la CHR. Oricum Obedniţa din Ceaslovul nostru nu reflectă 100% vechea Obedniţă euharistică.
Dar e bună şi varianta cu cele 2 momente de împărtăşire: dimineaţa şi seara. Haideţi să le discutăm la subiectul despre LDIS.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde silvestru » 29 Apr 2013, 10:50

Părinte Petru, la ce ore aveti slujbele săptămâni pătimirilor Domnului? La ce ore credeti ca ar trebui puse?
In Postul Mare acesta, ati avut Vecernia cu LDIS seara?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 29 Apr 2013, 14:01

Părinte Petru, la ce ore aveti slujbele săptămâni pătimirilor Domnului?
Ora şi lungimea slujbelor pe care o fac sunt legate de condiţiile speciale în care locuiesc şi muncesc ortodocşii de aici.
Vom face Utrenia de la 6 până la 7.30, iar LDIS şi VAS (în Joia Mare) la 18.30.
In Postul Mare acesta, ati avut Vecernia cu LDIS seara?
Numai aşa o şi facem.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde silvestru » 29 Apr 2013, 22:31

Vom face Utrenia de la 6 până la 7.30, iar LDIS şi VAS (în Joia Mare) la 18.30.
In Postul Mare acesta, ati avut Vecernia cu LDIS seara?
Numai aşa o şi facem.
Foarte frumos. Eu nu am posibilitatea dar sper s-o am cândva.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

prmihai
Mesaje:25
Membru din:12 Noi 2009, 00:34
Confesiune:ortodox

Anomalii.

Mesaj necititde prmihai » 01 Mai 2013, 00:09

1.Părinte, ţinând cont de articolul pe care l-aţi scris mai demult în care precizaţi că nu e potrivită mutarea utreniei seara şi nici a vecerniei dimineaţa, căci este un nonsens, care ar fi momentul săvârşirii slujbelor Deniiilor în Săptămâna Patimilor. Denia este Utrenie, iar la noi, în România, pentru că în majoritatea bisericilor Liturghia Darurilor înainte Sfinţite ori nu se săvârşeşte deloc, ori se săvârşeşte unită cu Vecernia dimineaţa, atunci Denia, deşi e Utrenie, s-a mutat seara. Mai ales la Denia celor 12 Evanghelii care în bisericile din BOR se săvârşeşte joi seara se observă o mare neconcordanţă. Hristos a pătimit pe cruce vineri, iar noi Îl răstignim de joi. Mai ales că, în perioada Triodului ziua liturgică ar trebui să înceapă cu utrenia. Ce e de făcut? Una e să anticipezi în cadrul vecerniei sărbătoarea de a doua zi şi alta este să muţi cu totul vecernia dimineaţa şi utrenia seara.

Mie mi s-ar părea mult mai potrivit să se săvârşească Deniile dimineaţa, apoi toată ziua să se ajuneze, iar seara să se săvărşească Liturghia Darurilor..., iar în Joia Mare Liturghia Sfântului Vasile unită cu Vecernia.
În Vinerea Mare aş face dimineaţa Denia celor 12 Evanghelii cu scoaterea Sfintei Cruci, seara pe la 17.00, vecernia cu scoaterea Epitafului, iar undeva spre noapte (ora 23.00) Denia Prohodului. Greşesc?

2.În Sâmbăta Mare, fiind zi de ajunare, este bine a se săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cu Vecernia Învierii la ora 16.00? După împărtăşire se merge acasă şi se gustă ceva, sau se stă nemâncat până la Slujba de Paşti?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Perioada TRIODULUI

Mesaj necititde protosinghel » 02 Mai 2013, 00:33

Păi văd că ştiţi deja cum este corect. Vă trebuie doar curaj să implimentaţi astea în practică. Eu le implimentez şi totul e ok.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde presviter » 08 Mai 2013, 10:48

care ar fi momentul săvârşirii slujbelor Deniiilor în Săptămâna Patimilor. Denia este Utrenie, iar la noi, în România, pentru că în majoritatea bisericilor Liturghia Darurilor înainte Sfinţite ori nu se săvârşeşte deloc, ori se săvârşeşte unită cu Vecernia dimineaţa, atunci Denia, deşi e Utrenie, s-a mutat seara.
Acum, că nu mai este un subiect fierbinte, vreau să răspund și eu la acest subiect.
Denia este Utrenie, dar una specială, care începe la miezul nopții (iată Mirele vine). Dacă o începem la ora 6 dimineața, miezul nopții a trecut demult, ba chiar este soarele răsărit. Mai bine este să anticipăm cu cîteva ceasuri miezul nopții sau, dacă vrem ca la carte, să începem la ora 0.
Faptul de a anticipa utrenia punînd-o seara nu este la fel de grav cu a pune vecernia dimineața, pentru a suprima ajunarea.

La noi la biserică Liturghiile unite cu Vecernia se fac de la 4 la 6 după amiaza,(iar în Sâmbăta Mare, de la ora 7 seara) iar Deniile de la 7 seara încolo, sfîrșindu-se pe întuneric. Consider că aceste ore sunt accesibile credincioșilor (după cum am constatat în ultimii 11 ani de practică) și se păstrează astfel un specific vesperal și nocturn pentru slujbele Postului Mare, în contrast cu specificul matinal inaugurat de la Înviere încolo, pentru restul anului.
Mai ales la Denia celor 12 Evanghelii care în bisericile din BOR se săvârşeşte joi seara se observă o mare neconcordanţă. Hristos a pătimit pe cruce vineri, iar noi Îl răstignim de joi.

Prima din cele 12 Evanghelii este rugăciunea arhierească a Domnului, ce a avut loc fiind ei încă la Cină. Ultima este a pogorârii Trupului de pe cruce, care se reia și la Vecernia scoaterii Epitafului. Consider slujirea de seară a acestei Denii mai potrivită decît dimineața, pe considerentul că mereu biserica anticipează acțiunile comemorate.

Desigur, există si aspect practice, care în diaspora pot conduce catre alte scheme orare, si atunci o schimbare este bine venită. Dar la noi în parohii cred că dintotdeauna s-au făcut Deniile seara (dacă cineva are alte mărturii, să le aducă), iar o mutare a lor dimineața, pe langă faptul că nu oferă un timp liturgic mai exact, ar tulbura serios conștiința enoriașilor. Dacă ei ar fi în prealabil de acord, e bine, dar dacă nu, eu nu v-aș sfătui.
.În Sâmbăta Mare, fiind zi de ajunare, este bine a se săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cu Vecernia Învierii la ora 16.00? După împărtăşire se merge acasă şi se gustă ceva, sau se stă nemâncat până la Slujba de Paşti?
Mi se pare că Triodul indică această oră (16) dar slujba, în ritm parohial, nu ține mai mult de 2 h 30min, așa că noi o facem de la ora 19, mâncăm apoi ”Paștile” (pâine și vin binecuvantate) în biserică, schimbăm veșmintele, mai pregătim una alta la scenă și suntem gata pentru miezul nopții.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 08 Mai 2013, 13:50

Nu sunt de acord cu majoritatea afirmaţiilor de mai sus, cu excepţia celei legate de "conştiinţa enoriaşilor", care deja nu mai e o abordare liturgică, ci un compromis pastoral, aşa cum facem multe altele... Iar acum să le luăm pe rând:

1. a) Cuvântul "Denie" vine de la slavonescul "bdenie", ceea ce înseamnă "priveghere". Cei care fac o slujbă de vreo 2 ore seara nu priveghează în nici un fel, pentru că nu taie nimic din somnul lor, pe când cei care slujesc dimineaţa, cel târziu începând cu ora 6, trebuie să se scoale cel puţin la 5, ceea ce nu cred că fac în fiecare zi. Deci o oră în minus la somn pentru Domnul, abia asta poate fi considerată o mică priveghere.
b) Utrenia din Săptămâna Patimilor nu înseamnă doar troparul "Iată, Mirele...", dar chiar dacă analizăm şi acest tropar, vedem foarte clar următoarele:
- expresia "Mirelui care vine în miezul nopţii" provine dintr-o parabolă biblică şi înseamnă "venirea neaşteptată" (Omiliile Sf. Ioan Hrisostom) şi nu neapărat ora 00.00, mai ales că conştiinţa că anume această oră ar fi miezul nopţii este destul de nouă şi străină conştiinţei liturgice ortodoxe. Monahii athoniţi încep "Miezonoptica" la 3.00 şi nu există nimeni care să o facă la 00.00.
- troparul fericeşte pe cei care priveghează (vezi p. 1.a) şi îndeamnă sufletul "să nu se îngreuieze cu somnul", ci "să se deştepteze", adică să se grăbească să se scoale din somn. Or, în condiţiile actuale, lumea abia merge la somn.
c) În slujba Utreniei sunt mai multe rugăciuni care în mod clar fac referire la scularea din somn, iar luminânda arată clar apariţia luminii, şi nicidecum apunerea soarelui.

2. Oricât am încerca să adaptăm rânduielile monahale la cele parohiale, nu vom reuşi. Ca lucrurile să se aşeze cât de cât, este nevoie de un "aggiornamento", numai că consecinţele lui pot fi atât de grave încât e mai bine să lăsăm totul aşa cum este, chiar dacă multe nu corespund logicii. Şi nu-i cazul să inventăm interpretări teologice sau simbolice pt a justifica starea de acum, ci să recunoaştem că nu suntem capabili (nici clerul şi nici credincioşii) să facem schimbări nedureroase.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde presviter » 08 Mai 2013, 22:06

Nu sunt de acord cu majoritatea afirmaţiilor de mai sus, cu excepţia celei legate de "conştiinţa enoriaşilor", care deja nu mai e o abordare liturgică, ci un compromis pastoral, aşa cum facem multe altele...
Întrucât liturghia însemnează și desemnează o lucrare colectivă, de ce s-ar situa conștiința enoriașilor în exteriorul abordării liturgice ? Oare nu cu ei slujim ?
1. a) Cuvântul "Denie" vine de la slavonescul "bdenie", ceea ce înseamnă "priveghere". Cei care fac o slujbă de vreo 2 ore seara nu priveghează în nici un fel, pentru că nu taie nimic din somnul lor, pe când cei care slujesc dimineaţa, cel târziu începând cu ora 6, trebuie să se scoale cel puţin la 5, ceea ce nu cred că fac în fiecare zi. Deci o oră în minus la somn pentru Domnul, abia asta poate fi considerată o mică priveghere.
Dar există, chiar și la Sfântul Munte, privegheri care încep seara, chiar după cină, și țin pînă spre 12 noaptea sau puțin peste, după care monahii și mirenii merg să se odihnească. Așa sunt și au fost majoritatea privegherilor, de fapt.
Iar în parohii, a veni de la ora 7 seara la denie, după o zi plină, în loc să te relaxezi în diverse alte moduri, și a sta 2-3 ore în picioare și la metanii, (ba chiar și o oră de somn în minus, ajungînd târziu acasă) cred că este și această o osteneală plăcută Domnului.
Și reiau întrebarea: s-au slujit vreodată Deniile în parohii altcândva decît seara ?
Utrenia din Săptămâna Patimilor nu înseamnă doar troparul "Iată, Mirele...",
Am vrut să zic că este o Utrenie specială, mai lungă și mai nocturnă decît cele din timpul obișnuit.
luminânda arată clar apariţia luminii,
Asta întotdeauna, dar totuși lipsește exclamația ”Slavă Ție, Celui ce ne-ai arătat lumina”.
Ca lucrurile să se aşeze cât de cât, este nevoie de un "aggiornamento", numai că consecinţele lui pot fi atât de grave încât e mai bine să lăsăm totul aşa cum este, chiar dacă multe nu corespund logicii.
Cred că noțiunea de ”aggiornamento” a fost irevocabil compromisă de frații noștri (deși n-au dus lipsă de motive și intenții bune, precum și de liturgiști mult mai buni decît ai noștri) pentru a ne mai lega noi de ea. Biserica noastră are nevoie în primul rând de o împrospătare a slujirii, ceea ce echivalează cu o revenire la bunul simț al ”slujbei cuvântătoare” - LOGIKE LATREIA. Categoric că nu trebuie să lăsăm ”totul așa cum e”, dar pînă la o precizie mai mare în stabilirea orelor pentru Denii, am avea alte subiecte ceva mai presante: să nu mai servim Cina din Joia Mare la micul dejun, să nu îl mai prăznuim pe Sf. Gheorghe dimineața (ba chiar cu CHR), să nu mai facem 2 vecernii la Bunavestire și alte multe chestiuni care depășesc cu mult topicul acesta.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 08 Mai 2013, 22:35

Nu sunt de acord cu majoritatea afirmaţiilor de mai sus, cu excepţia celei legate de "conştiinţa enoriaşilor", care deja nu mai e o abordare liturgică, ci un compromis pastoral, aşa cum facem multe altele...
Întrucât liturghia însemnează și desemnează o lucrare colectivă, de ce s-ar situa conștiința enoriașilor în exteriorul abordării liturgice ? Oare nu cu ei slujim ?
Tocmai de asta am şi zis "cu excepţia"...
există, chiar și la Sfântul Munte, privegheri care încep seara, chiar după cină, și țin pînă spre 12 noaptea sau puțin peste, după care monahii și mirenii merg să se odihnească. Așa sunt și au fost majoritatea privegherilor, de fapt.
Dar nu era aşa. Asta este o decădere. Că ori e toată noaptea, ori nu mai e "agripnie".
în parohii, a veni de la ora 7 seara la denie, după o zi plină, în loc să te relaxezi în diverse alte moduri, și a sta 2-3 ore în picioare și la metanii, (ba chiar și o oră de somn în minus, ajungînd târziu acasă) cred că este și această o osteneală plăcută Domnului.
Osteneală este, fără îndoială, dar timpul nu corespunde în nici un fel cu textele citite.
Și reiau întrebarea: s-au slujit vreodată Deniile în parohii altcândva decît seara ?
Eu cred că Deniile în parohie sunt de prin sec. 14-15, când deja nici mănăstirile nu le mai făceau când trebuie. Dar în Athos încă se mai fac dimineaţa.
totuși lipsește exclamația ”Slavă Ție, Celui ce ne-ai arătat lumina”.
Asta pentru că Doxologia se citeşte, nu se cântă. Dar citiţi rugăciunile 11 şi 12, care ar trebui să citească în acel timp.

prmihai
Mesaje:25
Membru din:12 Noi 2009, 00:34
Confesiune:ortodox

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde prmihai » 18 Mai 2013, 23:33

Iertaţi-mă!

Când v-am pus întrebarea legată de timpul corect al slujirii Deniilor era miercuri în Săptămâna Patimilor şi eu deja săvârşeam în parohie Deniile de la 6.00 dimineaţa, dar aveam nevoie de o confirmare că nu sunt cumva în rătăcire (exagerare). E primul an în care slujim în felul acesta şi a fost o experienţă deosebită. Tot postul am săvârşit Liturghiua Darurilor înainte Sfinţite seara de la ora 16.00 după citirea ceasului al IX-lea, iar în săptămâna Patimilor am socotit de cuviinţă să lungim puţin timpul ajunării începănd Liturghia Darurilor luni, marţi şi miercuri precum şi Liturghia Sfântului Vasile din Joia mare de la ora 17.00, încât continuarea cu Denia ar fi fost nepotrivită. Şi atunci aveam două opţiuni: ori le săvârşeam după miezul nopţii, ori dis de dimineaţă, pe la 5.00 sau 6.00. M-am sfătuit cu credincioşii mai apropiaţi şi am optat pentru ultima variantă şi a fost o experienţă deosebită. Credincioşii au fost în număr mare atât la Deniile de dis de dimineaţă, cât şi la Liturghiile de seara pentru împărtăşire şi chiar au fost câţiva care mi-au mărturisit că e prima dată când trăiesc şi percep duhul Săptămânii Patimilor cu adevărat, deşi de mulţi ani vin la Biserică. Părerile sunt într-adevăr subiective şi fiecare face cum socoteşte, Am pierdut într-adevăr ceva slujind în felul acesta, anume prezenţa la slujbă a celor ce nu veneau mai tot anul la Biserică, dar din tradiţie, că aşa ştiau ei de când erau copii, veneau la Denii seara. Aceştia nu s-au ostenit să vină dimineaţa. Am mai pierdut şi prezenţa copiilor care veneau să se distreze seara la Denii şi care n-au putut veni dimineţa fiind încă la şcoală. Am căpătat şi unele critici din partea bătrânelelor că: ,,aşa ceva , maică, n-am pomenit de când sunt..." Am primit şi observaţie de la femeia ce vinde la pangar: ,,slabă vânzare anul acesta la lumânări, nu e ca în alţi ani!" Avantaje şi dezavantaje. Întrebarea e dacă avantajele sunt duhovniceşti şi dezavantajele materiale sau invers. Rămâne de văzut.
Doar Prohodul l-am săvârşit aproape de miezul nopţii Denia sfârşindu-se pe la 2.30 dimineaţa şi a fost într-adevăr într-un duh de pace cum nu mai trăisem altcumva.
La toate acestea s-a adăugat şi faptul că de o vreme încoace am început să rostesc cu voce tare rugăciunile de la utrenie în cadrul ecteniilor aceasta întărindu-mi conştiinţa rolului utreniei ca slujbă de dimineaţă şi nu altcumva. În contextul acesta chiar nu mai puteam sluji utrenia (Deniile) seara.

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje:53
Membru din:24 Sep 2014, 07:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate:Timisoara

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde barbosioan » 25 Sep 2014, 16:02

VECERNIA

Si aici ma bag si eu ca musca-n ...lapte . Coform "Tipicului Bisericesc " Din 1976 , la intocmirea caruia a participat marele liturgist Ene Braniste http://ro.wikipedia.org/wiki/Ene_Brani%C8%99te Pagina 24 "Vecernia" la subsol nr. 7 scrie asa : "7-Daca timpul nu ingaduie , se pot cata mai putine stihiri,dupa cum randuieste preotul (In manastiri,cel mai mare)" Asta la -Doamne Strigat-am...- La Vecernia zilelor de rand La pagina 24 , subsol 14 scrie asa : "Duminica seara,precum si in seara sarbatorilor mari(Praznice Imparatesti;Hramuri de biserica;Sfinti cu Polieleu) in orice zi a saptamanii ar cadea,nu se citeste catisma de rand ; in schimb se canta toate stihurile de la Doamne Strigat-am...,ca la Vecernia sarbatorilor,spre cinstirea sarbatorii respective"

UTRENIA

La pagina 49 , subsol 28 , litera K : "..................Din lipsa de timp,la bisericile de mir (nota:Parohii) Catavasiile se pot canta fara intrerupere,adica fara ectenii mici si fara condac,icos si sinaxar ( Vezi Liturghierul , Bucuresti,1974,p.64 nota).
Cam astea ar fi in mare "abaterile" tipiconale permise,conform acestui tipic insa ! Conform Tipicului Bisericesc editat de Ed. Alba Iulia cu Binecuvantarea IPS Andrei , care este o copie a celui din 1976 la pagina 42 scrie ca la bisericile de enorie ( la parohii) si la catedrale nu se canta canoanele ca la manastire ci doar catavasiile de rand fara ectenii,condac,icos si sinaxar intr-e ele Asta la utrenia duminicilor ! Iar in alta carte ( Trebuie sa o caut ) la parohii daca sant doi Sfinti ambii au canoane + Canonul din Octoihhul mare se cnta DOAR IRMOSUL fiecarei cantari fara celelalte asta la de ex. Utrenia zilelor de rand.
Vorbeam binenteles de "Cele ce se pot "sari" la cele doua laude Bisericesti,vecernia si utrenia !
Doamne Ajuta !
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde protosinghel » 26 Sep 2014, 00:21

Nu înțeleg de ce "ne omorâți" cu Tipicul din '76 și ce legătură au cele scrise de Dvs cu subiectul în discuție?

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje:53
Membru din:24 Sep 2014, 07:44
Confesiune:ortodox
Preocupări:Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate:Timisoara

Re: Anomalii tipicoanale: Utrenia seara, Vecernia dimineaţa

Mesaj necititde barbosioan » 26 Sep 2014, 20:04

Nu înțeleg de ce "ne omorâți" cu Tipicul din '76 și ce legătură au cele scrise de Dvs cu subiectul în discuție?
Parinte Petru , nu stiu in ce sens va "omor" cu tipicul din 1976,desi DA nu are legatura ci LDMIS cu subiectul in sine,cuvantul "anomalii" ma indrumat daca vreti sa postez si cate ceva legate de alte anomalii privind cele 2 laude,eu nu am avut intentia sa supar pe nimeni,inclusiv pe dumneavoastra,daca se vrea voi sterge acest post,ce sa zic asa am considerat si asa am scris poate e de folos cuiva,cine stie.Asadar pe aceasta cale IMI CER IERTARE caci nu am avut rea intentie ! Doamne Ajuta ! :cry: P.S.-Poate ce am scris in alt post si redau aici ajuta cat de cat :
"asa se pune problema si cu cele 4 liturghii ale Sf.Vasile Cel Mare unite cu Vecernia anume : In Joia Mare pe la ceasul al 8-lea (Ora 14:00) ; In Sambata Cea Mare la ceasul al 10-lea (Ora 16:00) (acea liturghie cu multe paremii) . In ajunul Nasterii Domnului si in ajunul Bobotezei tot in ceasul 8 al zilei (orele 16:00) si totusi nu se respecta , la parohii de ex. se slujeste la orele 09:00 ; 09:30 ; 10:00 asa ca si aici ar fi multe de comentat.Poate exista gandirea ca traim in "Spiritul Legii" si nu in "Litera Legii" .
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 13 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX