Mesaj necititde protosinghel » 08 Aug 2018, 11:06
Eu nu sunt de acord cu cântarea doar a Catavasiilor la Utrenie. De cele mai multe ori ele nu spun nimic despre ziua liturgică în care suntem.
De exemplu, la Schimbarea la Faţă cântăm Catavasiile Sf. Cruci. Ce spune asta despre sărbătoare? Ce a înţeles credinciosul (sau chiar şi cântăreţul)?
În acest caz eu aş citi doar Condacul, Icosul şi Sinaxarul, apoi "Măreşte suflete al meu pe Domnul" cu "Ceea ce eşti mai cinstită" şi Cântarea a 9-a a Canonului INTEGRAL. Dacă e praznic împărătesc, nu se cântă "Ceea ce eşti mai cinstită", ci doar cântarea a 9-a integral.
Înţeleg că sunt frumoase Catavasiile Naşterii Domnului sau ale Învierii, dar acestea sunt nişte perioade mai speciale. În restul anului, Catavasiile sunt foarte puţin sau chiar deloc legate de ziua/perioada liturgică în care ne aflăm.
O variantă şi mai bună, despre care am tot vorbit, este ca toate Canoanele Utreniei, cu tot cu Catavasii, să se citească/cânte seara, în ajun, iar la Utrenie să se treacă de la "Cu mila şi cu îndurările", direct la Rugăciunea a 11-a a Utreniei, după care Luminânda şi toate celelalte.
Numai să nu-mi spuneţi că nu vine nimeni la Vecernie. Nu-i adevărat. Oamenii care locuiesc într-o rază de 20-30 de km de biserică pot să vină, dacă vor şi sunt învaţaţi. O ştiu din proprie experienţă. Iar cei de la distanţe mai mari să vină doar la Utrenie şi Liturghie, că oricum ajung mai târziu...