Despre universalitatea Decalogului

Despre particularităţile acestor confesiuni mai speciale
dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox
Despre universalitatea Decalogului

Mesaj necititde dumio » 07 Noi 2010, 23:39

Discutie preluata din topicul "Despre dezlegarea sabatului"
[/u]
"Va rataciti pentru ca nu cunoasteti Scripturile" - spune Domnul Iisus Hristos

Tot Dumnezeu a scris Cele Zece Porunci, pe piatra, si a doua oara.

"Domnul a zis lui Moise: "Taie douã table de piatrã ca cele dintîi, si Eu voi scrie pe ele cuvintele care erau pe tablele dintîi pe care le-ai sfãrîmat."(Iesirea 34:1)

Dumnezeu a scris aceste porunci, de doua ori, ca sa intelegi dumneata ca, de fapt, trebuiesc desfiintate
Ia citeste mai bine in context si vezi ce spune mai departe! La vs. 28 din cap. 34 (Iesire) se spune: ...."si a Si a scris Moise pe table cuvintele legamantului: cele 10 porunci". Asadar, pana la urma cine a scris: Dumnezeu sau Moise? In NT Hristos de ce nu a scris nimic (ca sa ne lase), caci totusi porunca noua ne-a dat si inca vesnica (de-abia aceasta e lege vesnica).

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 08:07

[/u]
"Va rataciti pentru ca nu cunoasteti Scripturile" - spune Domnul Iisus Hristos

Tot Dumnezeu a scris Cele Zece Porunci, pe piatra, si a doua oara.

"Domnul a zis lui Moise: "Taie douã table de piatrã ca cele dintîi, si Eu voi scrie pe ele cuvintele care erau pe tablele dintîi pe care le-ai sfãrîmat."(Iesirea 34:1)

Dumnezeu a scris aceste porunci, de doua ori, ca sa intelegi dumneata ca, de fapt, trebuiesc desfiintate
Ia citeste mai bine in context si vezi ce spune mai departe! La vs. 28 din cap. 34 (Iesire) se spune: ...."si a Si a scris Moise pe table cuvintele legamantului: cele 10 porunci". Asadar, pana la urma cine a scris: Dumnezeu sau Moise? In NT Hristos de ce nu a scris nimic (ca sa ne lase), caci totusi porunca noua ne-a dat si inca vesnica (de-abia aceasta e lege vesnica).
Nu numai ca nu cunoasteti Scripturile, dar le si falsificati. Apoi, ca sa ingrosati nelegiurea, mai si postati aceste falsuri, cu litere mari (sa vada tot prostanacul si sa creada).

In Iesirea 34:28 nu scrie ca Moise a scris cele 10 Porunci. Versetul, in original, spune asa: Moise a stat cu Domnul 40 de zile si 40 de nopti ...... si EL a scris pe table cele 10 Porunci. (Verificati aici: http://bibledatabase.net/ - aveti Biblia in original si multe traduceri).

Despre cine este vorba cand se spune ca "el a scris"? Despre Moise (care a stat cu Domnul) sau despre Domnul? Raspunsul este chiar in versetul din Iesirea 34:1, pe care vi-l repet: Domnul a zis lui Moise: "Taie douã table de piatrã ca cele dintîi, si Eu voi scrie pe ele cuvintele care erau pe tablele dintîi pe care le-ai sfãrîmat"

Ati priceput? In versetul 1, Domnul spune: "Eu voi scrie". In versetul 28 (postat de dvs), autorul cartii spune: "si El a scris". Domnul a scris, din nou, Cele 10 Porunci.

Nu scrie ca "Moise a scris pe table cele 10 porunci". Este un inca un fals.

P.S. Va dau un sfat: inainte de a posta versete din biblia ortodoxa (varianta sinodala) verificati corectitudinea traducerii.

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Ioan Cr » 08 Noi 2010, 11:01

In Iesirea 34:28 nu scrie ca Moise a scris cele 10 Porunci. Versetul, in original, spune asa: Moise a stat cu Domnul 40 de zile si 40 de nopti ...... si EL a scris pe table cele 10 Porunci. (Verificati aici: http://bibledatabase.net/ - aveti Biblia in original si multe traduceri).

...

Nu scrie ca "Moise a scris pe table cele 10 porunci". Este un inca un fals.

P.S. Va dau un sfat: inainte de a posta versete din biblia ortodoxa (varianta sinodala) verificati corectitudinea traducerii.
Ce amuzant, Cornilescu a scris acolo "Domnul" (sic!). Aveti dreptate, nu scrie nici "Moise", nici "Domnul". Dar nu aveti dreptate cand scrieti "El" cu litera mare - in original nu sta majuscula. Contextul imediat indica tocmai contrariul (vezi versetul precedent; in versiunea Septuaginta expresia "si el a scris..." face parte din aceiasi fraza cu "si Moise a stat... nu a mancat deloc, nu a baut deloc..." - e cat se poate de clara referinta).
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde silvestru » 08 Noi 2010, 13:30

Despre cine este vorba cand se spune ca "el a scris"?
Citeste si versetul 27 ,ca sa vezi despre cine e vorba.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

esenin
Mesaje:1252
Membru din:02 Iul 2008, 20:52
Confesiune:eterodox
Preocupări:artele vizuale, electronica

Re: Despre dezlegarea sabatului

Mesaj necititde esenin » 08 Noi 2010, 15:00

„EL” CU LITERA mica ! (moise). Dar in multe traduceri scrie „Eternul”

http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... /exo34.pdf

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 15:09

Ce amuzant, Cornilescu a scris acolo "Domnul" (sic!).
Consider ca este o incorectitudine a lui Cornilescu. Daca scrie "el",atunci "el" sa ramana.
Aveti dreptate, nu scrie nici "Moise", nici "Domnul".
Corect. Scrie, "el a scris".
Dar nu aveti dreptate cand scrieti "El" cu litera mare - in original nu sta majuscula.
Din nou, ati observat corect. In original nu se folosesc majuscule. Deoarece cred ca este vorba de Domnul, am scris El (cu majuscule). Nu am putut altfel.
Contextul imediat indica tocmai contrariul (vezi versetul precedent; in versiunea Septuaginta expresia "si el a scris..." face parte din aceiasi fraza cu "si Moise a stat... nu a mancat deloc, nu a baut deloc..." - e cat se poate de clara referinta).
In context este vorba despre Moise si Domnul. Moise a stat cu Domnul si "el" (ca sa respect originalul) a scris. Contextul ne arata ca Cel care a scris este Domnul (nu Moise). Domnul ii spune clar, lui Moise: "adu alte doua table si EU voi scrie aceleasi porunci care erau pe tablele pe care le-ai sfaramat" (vers. 1)

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 15:13

Citeste si versetul 27 ,ca sa vezi despre cine e vorba.
Noi discutam despre versetul 28 unde este vorba despre Moise si Domnul. Dumneata vrei sa folosesti versetul 27 pentru a-L exclude pe Domnul?

dumio
Mesaje:471
Membru din:03 Aug 2010, 14:58
Confesiune:ortodox

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde dumio » 08 Noi 2010, 16:00

34:28 και ην εκει μωυσης εναντιον κυριου τεσσαρακοντα ημερας και τεσσαρακοντα νυκτας αρτον ουκ εφαγεν και υδωρ ουκ επιεν και εγραψεν τα ρηματα ταυτα επι των πλακων της διαθηκης τους δεκα λογους
Deci, in Septuaginta (si asta este normativa pentru crestini (pentru ca Insusi Mantuitorul citeaza dupa ea si mai apoi apostolii), desi nu excludem nici textul masoretic), nu se foloseste pronumele personal autos (desi se subintelege), iar actiunea de a scrie urmeaza in mod succesiv dupa actiunea de a nu manca si de a nu bea nimic timp de 40 de zile. De aici intelegem ca agentul actiunii este Moise, chiar daca Domnul era cu el. Nu fortati contextul si, chiar daca Dumnezeu ar fi scris acele table, asta nu inseamna ca ele au mai multa insemnatate decat daca ar fi scrise de Moise. Atunci relativizam intreaga Scriptura (scrisa de aghiografi) si, mai ales, Noul Testament, care depaseste orice tabla de piatra scrisa de oricine (care a fost stropita de sange de animal), pentru ca a fost stropit cu Insusi Sangele Domnului. Legea NT a fost adusa de Insusi Fiul (Evr.1,1-2), iar aceasta include toate legile anterioare (morale, ceremoniale etc.) si le depaseste. Crestinii, prin botez au legea harului scrisa in inimi si nu pe lespezi de piatra si, din cand in cand (desi ar trebui permanent) este stropita de Sangele Euharistiei.

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 17:20

De aici intelegem ca agentul actiunii este Moise, chiar daca Domnul era cu el.
De aici intelegem ca dumneata nu-L crezi pe Dumnezeu, si-L faci mincinos. Domnul spune raspicat "Eu voi scrie". Dumneata spui ca Moise a scris iar Domnul era pe acolo, de umplutura ("agentul activ este Moise").

Nu fortati contextul .
Daca-L cred pe Dumnezeu inseamna ca fortez contextul?

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Ioan Cr » 08 Noi 2010, 17:49

Are dreptate Vasinec:

Deuteronom 10:
1. "Atunci mi-a zis Domnul: Ciopleşte-ţi două table de piatră, ca şi cele dintâi, şi suie-te la Mine în munte şi-ţi fă un chivot de lemn;
2. Că Eu am să scriu pe tablele acelea cuvintele ce au fost pe tablele cele dintâi, pe care le-ai sfărâmat, iar tu să le pui în chivot.
3. Am făcut atunci un chivot din lemn de salcâm, am cioplit două table de piatră, ca şi cele dintâi, şi m-am suit în munte cu cele două table în mâinile mele.
4. Iar El a scris pe table, cum fusese scris şi pe cele dintâi, cele zece porunci pe care vi le spusese Domnul pe munte din mijlocul focului, în ziua adunării, şi mi le-a dat Domnul mie;
5. Iar eu m-am întors şi m-am pogorât din munte şi am pus tablele în chivotul pe care-l făcusem, ca să stea acolo, cum îmi poruncise Domnul.


Fara dubii. Dar ce schimba asta? La porunca 1 scrie (tot pe piatra, tot cu "degetul" lui Dumnezeu) --

2. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pământul Egiptului şi din casa robiei.
3. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine!


Este o porunca vesnica sau nu? Dar este adresata doar lui Israel, ca si toate celelalte (care depind de porunca intai).

Vreau un raspuns simplu: de ce credeti ca poruncile sunt universale? (si sa nu ma acuzati indata ca promovez prin aceasta faradelegea - "Nicidecum!", asa voi raspunde folosind justificarea adusa de Sf. Pavel intr-o ocazie similara)
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 18:16

Are dreptate Vasinec:
Multumesc. Apreciez gestul dvs. onest.

In plus, mi-ati dat si o mica lectie despre modul cum poate fi rezolvata o controversa, in mod simplu, cu Scriptura. Ar fi trebuit sa gasesc si sa postez versetele pe care le-ati postat dvs. si totul era limpede.

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 18:24

Dar ce schimba asta? La porunca 1 scrie (tot pe piatra, tot cu "degetul" lui Dumnezeu) --

2. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-a scos din pământul Egiptului şi din casa robiei.
3. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine!


Este o porunca vesnica sau nu? Dar este adresata doar lui Israel, ca si toate celelalte (care depind de porunca intai).

Vreau un raspuns simplu: de ce credeti ca poruncile sunt universale? (si sa nu ma acuzati indata ca promovez prin aceasta faradelegea - "Nicidecum!", asa voi raspunde folosind justificarea adusa de Sf. Pavel intr-o ocazie similara)
1. Nu vreau sa mai acuz pe nimeni, de nimic.
2. Consider ca toate cele 10 Porunci sunt vesnice. In porunca 1 Dumnezeu aminteste de puterea Sa si binele facut. Si pentru noi Dumnezeu a facut mult bine (jertfa, iertare, invatatura, grija de zi cu zi). Trebuie sa ne amintim de acestea si sa nu avem alti dumnezei (cum ar fi :interesele personale/egoiste, banii, gloria, anumite persoane, etc.)

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde electric77 » 08 Noi 2010, 18:28

2. Consider ca toate cele 10 Porunci sunt vesnice.
Fals, Pavel spune clar ca cele 10 porunci au trecut:

Romani 7:6  Dar acum, am fost izbăviţi de lege şi suntem morţi faţă de legea aceasta, care ne ţinea robi, ca să slujim lui Dumnezeu într-un duh nou, iar nu după vechea slovă.
7  Deci ce vom zice? legea este ceva păcătos? Nici de cum! Dimpotrivă, păcatul nu l-am cunoscut decât prin lege. De pildă, n-aş fi cunoscut pofta, dacă legea nu mi-ar fi spus: „Să nu pofteşti!”


vedeti clar ca Pavel se refera la Decalog? si spune ca am fost izbaviti !

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 18:34

2. Consider ca toate cele 10 Porunci sunt vesnice.
Fals, Pavel spune clar ca cele 10 porunci au trecut:

Romani 7:6  Dar acum, am fost izbăviţi de lege şi suntem morţi faţă de legea aceasta, care ne ţinea robi, ca să slujim lui Dumnezeu într-un duh nou, iar nu după vechea slovă.
7  Deci ce vom zice? legea este ceva păcătos? Nici de cum! Dimpotrivă, păcatul nu l-am cunoscut decât prin lege. De pildă, n-aş fi cunoscut pofta, dacă legea nu mi-ar fi spus: „Să nu pofteşti!”


vedeti clar ca Pavel se refera la Decalog? si spune ca am fost izbaviti !
Cititi mai departe. Pavel arata rolul legii, nu o desfiinteaza. Apoi, concluzioneaza: "Asa ca Legea, negresit, este sfanta, dreapta si buna" (Romani 7:12).

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde electric77 » 08 Noi 2010, 18:36


Cititi mai departe. Pavel arata rolul legii, nu o desfiinteaza. Apoi, concluzioneaza: "Asa ca Legea, negresit, este sfanta, dreapta si buna" (Romani 7:12).
Da,corect, dar nu Pavel o desfiinteaza, nici macar Isus, ci doar Cel care a dat-o, adica Tatal.

Doriana
Mesaje:773
Membru din:01 Oct 2010, 21:42
Confesiune:neo-protestant
Preocupări:cunoasterea lui Dumnezeu

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Doriana » 08 Noi 2010, 18:37

Cititi mai departe. Pavel arata rolul legii, nu o desfiinteaza. Apoi, concluzioneaza: "Asa ca Legea, negresit, este sfanta, dreapta si buna" (Romani 7:12).
E sfanta, dreapta si buna, dar aduce moartea. De aceea am si fost izbaviti de ea ca sa nu mai murim.
"Căci pe El, Care n-a cunoscut păcatul, L-a făcut pentru noi păcat, ca să dobândim, întru El, dreptatea lui Dumnezeu.". 2 cor 5:21

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde electric77 » 08 Noi 2010, 18:38

Cititi mai departe. Pavel arata rolul legii, nu o desfiinteaza. Apoi, concluzioneaza: "Asa ca Legea, negresit, este sfanta, dreapta si buna" (Romani 7:12).
E sfanta, dreapta si buna, dar aduce moartea. De aceea am si fost izbaviti de ea ca sa nu mai murim.
de aceea nu suntem judecati pe baza Legii. :idea:

Avatar utilizator
Ioan Cr
Mesaje:1104
Membru din:07 Apr 2008, 20:29
Confesiune:ortodox
Preocupări:medicină, teologie, filosofie
Localitate:Italia
Contact:

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde Ioan Cr » 08 Noi 2010, 18:39

2. Consider ca toate cele 10 Porunci sunt vesnice. In porunca 1 Dumnezeu aminteste de puterea Sa si binele facut. Si pentru noi Dumnezeu a facut mult bine (jertfa, iertare, invatatura, grija de zi cu zi). Trebuie sa ne amintim de acestea si sa nu avem alti dumnezei (cum ar fi :interesele personale/egoiste, banii, gloria, anumite persoane, etc.)
Ati raspuns frumos, dar nu la intrebarea pusa: in Decalog fiecare "iota" este importanta si nu ma intereseaza decat aceasta. Un pagan, sa zicem, care ocazional da peste aceste table, cu ce impresie ramane cand citeste porunca 1? De ce considerati ca Dumnezeu ii cere si lui (si noua, de vreme ce nu suntem evrei) sa le respecte, cand destinatarul este altul, identificat precis si la singular? In ce consta ascultarea noastra, daca nu tocmai in pastrarea nealterata a Cuvantului?
"Domnul mă paşte şi nimic nu-mi va lipsi." (Psalmul 23:1)

electric77
Mesaje:1072
Membru din:26 Sep 2010, 13:03
Confesiune:alta religie

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde electric77 » 08 Noi 2010, 18:48

Spuneti ca Domnul Iisus nu a desfiintat Legea. Corect. Atunci putem spune ca nici Tatal nu a desfiintat-o, pentru ca Tatal si Fiul Una Sunt. Cat despre Apostolul Pavel, el face exact ceea ce a invatat de la Domnul Iisus Hristos ("Cãlcati pe urmele mele, întrucît si eu calc pe urmele lui Hristos."- 1 Corinteni 11:1).

Concluzie: Legea lui Dumnezeu (a nu se confunda cu legea lui Moise) nu a fost desfiintata.
Legea lui Dumnezeu nu a fost desfiintata, dar Legea lui Moise, care este Decalogul, da.
Iar Tatal si Isus nu sunt Una decat in credinta, in esenta divina, in principii etc., insa Fiul e supus Tatalui si Tatal este peste Fiul, avand autoritate Suprema! Fiul face voia Tatalui si nu invers! Tatal stie ziua sfarsitului lumii pe cand Fiul nu o stie, deci mi se pare normal ca doar Tatal sa desfiinteze ceea ce El a infiintat, nu Fiul.

vasinec

Re: DEZBATERE TEOLOGICĂ INTERCONFESIONALĂ

Mesaj necititde vasinec » 08 Noi 2010, 18:50

E sfanta, dreapta si buna, dar aduce moartea. De aceea am si fost izbaviti de ea ca sa nu mai murim.
Asa este. Legea ne arata starea pacatoasa. De aceea avem nevoie de Cruce. Fara Lege, nu am avea pacat si nu am avea nevoie de Jertfa iertatoare.

Legea lui Dumnezeu si Harul Sau sunt strans legate. Asta vrea sa ne explice si Sfantul Apostol Pavel. ("Deci, prin credintã desfiintãm noi Legea? Nicidecum. Dimpotrivã, noi întãrim Legea.-Romani 3:31).


Înapoi la “Adventiştii şi "Martorii lui Iehova"”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX