1. Unde scrie in Scriptura ca Scriptura trebuie sa fie singura autoritate?
Atunci cand vedem in Noul Testament termenul "scriptura", el se refera la Vechiul Testament, deoare ce pur si simplu ideea de Nou Testament nu exista inca. Deci e clar ca pentru primii crestini Tora si Tanach care compuneau Vechiul Testament nu erau singura autoritate (mai existau si scrierile unor apostoli etc. care aveau autoritate, nu gluma), desi Hristos spune la un moment dat ca n-a venit sa schimbe Legea, ci sa o implineasca. Sensul acestei afirmatii nu e prea clar totusi, avand in vedere ca multe s-au schimbat odata cu crestinismul, de la punerea sabatului pe linie moarta, pana la o anumita relaxare in ce priveste reprezentarea sacrului in forma "cioplita". Sa nu strigati pe mine, stiu care e diferenta pe care o faceti intre "idol" si "icoana", desi de cele mai multe ori ceea ce crestinii numesc idoli sunt de fapt reprezentari ale unor zeitati abstracte, adica tot icoane, numai ca nu crestine.
2. Toate sau nu toate chipurile cioplite au fost interzise?
Porunca referitoare la chipurile cioplite se refera la reprezentarea sub orice forma a vreunui zeu, cu exceptia lui JHWH a carui atitudine privitoare la reprezentarea sa pare destul de ambigua si al carui chip nu l-a vazut nimeni (si nu avea nimeni voie sa-l vada), astfel incat n-avea cum sa fie reprezentat din moment ce nimeni nu stia cum arata. Cu crestinismul lucrurile se schimba. Dar crestinismul nu mai e iudaism si in timp acesta s-a cam desprins de sub autoritatea Torei care interzicea reprezentarile de orice fel.
3. Mantuitorul a schimbat sau nu a schimbat porunca a 4-a? (nu ma refer la alta zi)
Da si nu. Da, pentru ca sabatul a fost pus in paranteza, nu pentru ca nu s-a renuntat la sacralizarea uneia din zilele saptamanii, in cazul acesta duminica.
4. De ce Luter a scos din Biblie Cartile "apocrife"?
Pentru ca a folosit in traducerea sa germana a Bibliei, pentru Vechiul Testament, Textul Masoretic ce nu continea decat cartile canonice, iar pentru Noul Testament, Textus Receptus care oricum nu continea, la fel ca toate versiunile Noului Testament, nicio apocrifa.
5. De ce nu faceti distinctie intre Canonul NT gata format si cel in curs de formare?
Adica? Nu pricep la ce va referiti. Canonul Noului Testament s-a format in timp si a fost definitivat abia prin secolul al IV-lea. Au existat diferite canoane si inainte, dar asta e istorie.
6. Unde scrie in Biblie ca botezul pruncilor nu este valid? unde scrie ca trebuie botezati EXCLUSIV adultii (respectiv, rebotezati cei botezati in pruncie)?
Nicaieri. Pe de alta parte insa botezul, asa cum este inteles in Noul Testament e un act consimtit in mod constient de o persoana care vrea sa se alature crestinilor. Daca un copil poate face acest lucru... nu stim. Lucrurile stau aici ca in cantecul lui Barry McGuire intitulat Eve of Destruction: "You're old enough to kill but not for votin'". Daca tot il botezam, sa-i dam si o arma in mana sa mearga la razboi. Sau sa-l hirotonim, ca il are pe Duhul intr-insul.
7. Daca botezul pruncilor nu este biblic, de ce Luter si reformatii totusi l-au pastrat pana astazi? (ex: luterani, presbiterieni, metodisti, anglicani etc) Daca Reforma a fost inspirata, cum credeti voi, putea oare fi imperfecta in punctele de baza?
In virtutea traditiei. Si protestantii au traditie. Ba chiar si neoprotestantii. Iar daca nu au, e suficient sa treaca vreo cativa ani, ca isi formeaza singuri Traditia. E posibil ca un anumit cult religios sa se mentina fara un anume conservatorism?
8. Daca botezul pruncilor este o practica noua in istoria crestinatatii, cum sustineti voi, spuneti-ne cine si cand a introdus-o pentru prima data, precum si de ce nu a starnit tulburare in Biserica dupa felul ereziilor hristologice si trinitare?
Pai nu e noua. E foarte veche. Si cum putea sa starneasca tulburare, din moment ce era o metoda foarte buna de a ingrosa randurile bisericii cu oameni care nu puteau sa se impotriveasca atunci cand li se facea o baie cu forta? Botezul copiilor e un lucru convenabil uneori. Dar se poate si renunta la el atunci cand un cult religios are alte metode de a mentine o comunitate in jurul unei doctrine.
N.B.: Protestantii sunt invitati sa raspunda in alta parte (vezi aici si aici)
Nu sunt protestant, deci presupun ca pot raspunde aici fara probleme.
Caut crestin cu bun simt. Gasitorului ofer recompensa.