Insa autoritatea de a dezlega pacate a fost data ucenicilor, nu numai apostolilor. Nu se spune ca acestea au fost spuse apostolilor, nici "celor 12", asa cum mai sunt denumiti apostolii, ci ucenicilor. In Ioan 10, acolo unde ni se relateaza aceasta investire, ni se spune;
"Si fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le-a zis: Pace vouă!" [v.19]
Deci, aolo erau adunati TOTI ucenicii Domnului [afara de Toma], ascunsi de frica iudeilor, apostoli, mireni si chiar femei. Mai sus ni se spune ca venise si Maria Magdalena. Ei bine, acestei multimi, care era de fapt Biserica de la acel timp, [nu erau foarte multi, in Fapte 1 ni se spune ca erau in jur de 120] Iisus i-a dat autoritatea sa ierte pacatele. Asta pentru ca aveau Duhul Sfant si puteau functiona ca ambasadori ai lui Hristos pe pamant. Ceea ce da autoritate Bisericii este Duhul Sfant care este prezent in fiecare membru al ei, indiferent de slujba pe care o are.
Am vazut ca se asteapta un raspuns la aceste versete, in care dn Doriana le scoate in evidenta, incercand sa demonstreze ca aceasta investire care sustine Biserica ca o are in cazul clerului , de fapt a fost data tuturor, afirmatia nu este adevarata , iar daca cineva o sustine il rog sa aduca dovezi.
Referitor la text , ce trebuie inteles este ca evanghelistii nu arata toate evenimentele si nici ordinea lor succesiva in care s-au petrecut in detalii si cu deamanuntul , fapt pt care multi s-au inselat.
Ceea ce arata dn Doriana nu este o noutate in Biserica si nici nu poate fi vorba de un argument impotriva preotiei ,ca instituire sacramentala, harica, investita cu un anumit har(putere) ,transmisa prin succesiune, cit va dainui Biserica.
Luam textul de la Luca si il expunem pt o cercetare fugitiva.
33. Şi, în ceasul acela sculându-se, s-au întors la Ierusalim şi au găsit adunaţi pe cei unsprezece şi pe cei ce erau împreună cu ei,
Da ,si pe cei ce erau impreuna cu ei, dar cine erau? Cati erau? Cat timp au stat? Nu se stie, e adevarat ca Domnul a avut si alti 70 de ucenici, dar care nu l-au urmat tot timpul, vedem ca in prima trimitere le-a dat si lor putere de a scoate duhurile necurate, a vindeca si toate celelalte ce tine de apostolat, asadar nu este deloc exclus sa fi fost si dintre ei acolo ,inclusiv femei, si sa le fi dat si lor putere si harismele care erau necesare in vederea apostoliei care avea sa urmeze.
34. Care ziceau că a înviat cu adevărat Domnul şi S-a arătat lui Simon.
35. Şi ei au istorisit cele petrecute pe cale şi cum a fost cunoscut de ei la frângerea pâinii.
36. Şi pe când vorbeau ei acestea, El a stat în mijlocul lor şi le-a zis: Pace vouă.
37. Iar ei, înspăimântându-se şi înfricoşându-se, credeau că văd duh.
38. Şi Iisus le-a zis: De ce sunteţi tulburaţi şi pentru ce se ridică astfel de gânduri în inima voastră?
39. Vedeţi mâinile Mele şi picioarele Mele, că Eu Însumi sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi, că duhul nu are carne şi oase, precum Mă vedeţi pe Mine că am.
40. Şi zicând acestea, le-a arătat mâinile şi picioarele Sale.
41. Iar ei încă necrezând de bucurie şi minunându-se, El le-a zis: Aveţi aici ceva de mâncare?
42. Iar ei i-au dat o bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere.
43. Şi luând, a mâncat înaintea lor.
44. Şi le-a zis: Acestea sunt cuvintele pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci şi în psalmi.
45. Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile.
46. Şi le-a spus că aşa este scris şi aşa trebuie să pătimească Hristos şi aşa să învieze din morţi a treia zi.
47. Şi să se propovăduiască în numele Său pocăinţa spre iertarea păcatelor la toate neamurile, începând de la Ierusalim.
48. Voi sunteţi martorii acestora.
49. Şi iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate, până ce vă veţi îmbrăca cu putere de sus.
50. Şi i-a dus afară până spre Betania şi, ridicându-Şi mâinile, i-a binecuvântat.
51. Şi pe când îi binecuvânta, S-a despărţit de ei şi S-a înălţat la cer.
52. Iar ei, închinându-se Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare.
De ce am lasat contextul intreg? Tocmai pt a arata cele afirmate la inceput ca cine nu cunoaste intrega referinta biblica poate fi dus usor in deruta.
Daca ne uitam atent, din context ar rezulta ca inaltarea s-ar fi petrecut chiar atunci, nu precizeaza nici o alta aparitie si nici un eveniment care sunt specificate cu lux de amanunt in alte locuri ale scripturii, la fel si acolo poate fi trecute din vedere detalii si imprejurari care au avut loc, dupa cum lasa sa se inteleaga ev Marcu.
Aruncam o privire si la textul de la Marcu unde evem un plus de intelegere.
9. Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni.
10. Aceea, mergând, a vestit pe cei ce fuseseră cu El şi care se tânguiau şi plângeau.
11. Şi ei, auzind că este viu şi că a fost văzut de ea, n-au crezut.
12. După aceea, S-a arătat în alt chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină.
13. Şi aceia, mergând, au vestit celorlalţi, dar nici pe ei nu i-au crezut.
14. La urmă, pe când cei unsprezece şedeau la masă, li S-a arătat şi I-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat.Deci iata ce spune, ca la urma pe cind cei 11 erau la masa , atunci li s-a aratat, nu spune ca erau nici 120, nici 70+11 , or masa era un privilegiu doar pt cei 11? De ce a specificat ap Marcu acest amanunt?.
Vedem ca cei 2 Luca si cleopa au discutat despre aratarea Lui Hristos lor, timp in care nu i-au crezut.
Cu toate acestea Biserica Lui Hristos nu a negat faptul ca puterea de a lega si dezlega pacatele altor oameni nu a fost data si altora inafara de apostoli si cler, cine a citi pe sf Simeon Noul Teolog a inteles ce vreau sa spun, sfantul in scrierele lui are afirmatii care au socat pe multi contemporani si chiar pana in zilele noastre, in care unii greu au inteles, crezut, si primit cele spuse de el ,catolicii nici acum nu-l inteleg.
Sfantul spune ca aceasta putere care o au arhiereii, atunci cand unii dintre ei au devenit nevrednici li sa luat ca sa nu se osandeasca si mai mult , la fel si de la uni preoti, in schimb li s-a dat unor monahi sau oameni duhovnicesti fara a fi clerici , dar Duhul Sfant ia invrednicit cu aceasta harisma pt vrednicia lor , cit si pt folosul unora, dar chiar si asa ,acesti oameni nu foloseau aceasta harisma pt oricine, de obste pt toti oamenii.
Foloseau aceasta harisma fara sa se amestece sau sa substituie habotnic cele ale clerului randuit, o faceau numai la mare nevoie , dar in special se limita doar la relatia parinte- ucenic/fiu duhovnicesc.
Mai departe sf Simeon afirma ca batranul lui , tot Simeon cu numele, desi era doar monah fara hirotonie, avea aceasta putere , care sfantul S N Teolog nu o data a simtito , dar cu toate acestea batranul la trimis pe sfantul Simeon sa ia hirotonia de la arhiereu oficial, nu la desconsiderat ca si cum nu mai este nevoie de el .
In traditia noastra patristica sunt multe cazuri de exceptii asemanatoare, chiar si unele femei au fost invrednicite de aceasta harisma, insa acest har de care s-au bucurat uni , nu a putut fi transmis de ei si altora prin succesiune , cu a lor vointa.
Cu alte cuvinte, succesiunea harica , cunoscuta de obste , ca fiind transmisa prin cler, se transmite prin punerea mainilor in mod normal ,dar pe linga aceasta investire, exista si exceptii, care sunt valabile doar pt oamenii duhovnicesti care chiar daca nu sunt hirotoniti totusi au aceasta putere de la Duhul Sfant.
Dar nicidecum nu s-a dat tuturor oamenilor, decit cele privitoare la ei personal, adica si oricare om poate sa lege cu legaturi nevazute pe cineva care i-a gresit grav si daca nu iarta, dupa cum arata biblia la Matei 18;18 si este binecunoscut in Biserica noastra, si dupa cum si din experienta unii au vazut, de aceea se si cere iertare.
Cu mult respect.