Învăţătura Bisericii Ortodoxe despre căsătorie
Scris: 16 Iun 2015, 10:22
Pace!
Vă rog să mă ajutaţi să înţeleg mai bine învăţătura Bisericii Ortodoxe.
1 Corinteni 7:39 -> "Femeia este legată prin lege atâta vreme cât trăieşte bărbatul ei. Iar dacă bărbatul ei va muri, este liberă să se mărite cu cine vrea, numai întru Domnul."
Iata cum comenteaza si Ioan Gura de Aur acest verset:
Iata ce spune prima parte a Canonului 72 al Sinodului VI ecumenic:
Mai pe scurs, din cîte înteleg eu: se interzice căsătoria dintre un creştin şi un necreştin.
Întrebările mele:
1. Unui ortodox care crede cu adevărat în Dumnezeu, frecventează Biserica în fiecare Duminică, participa la Euharistie, i se permite să se căsătorească cu o persoană care doar a fost botezata în Biserica Ortodoxă, însă nu frecventează Biserica, sau poate o frecventează de două ori pe an (de Crăciun şi de Paşti) şi în viaţa sa la modul pactic nu se prea vede că respectiva persoana crede în Dumnezeu, sau chiar dacă crede, mai mult la nivel teoretic?
Miezul intrebării: un creştin ortodox "practicant" poate să se căsătorească cu un creştin ortodox "nominal" ??
2. Şi de fapt întrebarea de fapt se duce şi mai profund: este o asemenea persoană un creştin ortodox?
3. Dacă da, atunci conform învăţăturii Bisericii Ortodoxe: cine sunt "necredincioşii" cu care un creştin ortodox nu are voie să se căsătorească? (în afară de eretici)
Multumesc mult.
Vă rog să mă ajutaţi să înţeleg mai bine învăţătura Bisericii Ortodoxe.
1 Corinteni 7:39 -> "Femeia este legată prin lege atâta vreme cât trăieşte bărbatul ei. Iar dacă bărbatul ei va muri, este liberă să se mărite cu cine vrea, numai întru Domnul."
Iata cum comenteaza si Ioan Gura de Aur acest verset:
link: http://www.ioanguradeaur.ro/175/comenta ... rinteni-1/25 Cazul cu unul din soţi credincios şi unul necredincios se referă la situaţia când cei doi vieţuiau împreună şi după aceea unul dintre ei a cunoscut credinţa creştină, nu la situaţia când un creştin drept slavilor se căsătoreşte cu o necreştină sau cu una de o crednţă eretică, în acest din urmă caz înseamnă că acel creştin nu este adevărat creştin, căci frumuseţea femeii sau bogăţia sau alte elemente au atârnat mai mult în inima lui decât dragostea pentru Hristos. În acest caz nu mai poate birui curăţia creştinului drept slăvitor necurătia ereticului sau necredinciosului. Se constată că, de multe ori, partenerul eretic sau necredincios îl determină pe cel credincios să renunţe la credinţa sa sau să se răcească faţă de ea. Această biruinţă a curăţiei credinciosului asupra necurăţiei necredinciosului nu este o chestiune juridică şi formală, ci ea depinde de tăria cu care fiecare îşi trăieşte convingerea. Dacă cel necredincios este mai tare în patima lui decât soţul credincios, îl va birui pe acesta din urmă şi îl va supune patimii sale. Un caz celebru este Solomon, care a ajuns idolatru din cauza femeilor. Există desigur şi cazuri speciale când Dumnezeu blagosloveşte o relaţie între un credincios şi un necredincios sau eretic, dar aceasta se întâmplă din preştiinţa Sa că cel necredincios sau eretic se va întoarce la dreapta credinţă prin nevoinţa celui credincios. Spre exemplu, în acest sens, avem cazul Sfinţilor Nona şi Grigorie, părinţii dumnezeiescului Grigorie Teologul, însă regula Bisericii rămâne cea stabilită de canonul 72 al Sinodului VI ecumenic. Căsătoriile mixte sunt, în principiu, lepădare de Hristos. Cum pot cei doi să trăiască taina Bisericii şi a lui Hristos din momentce nu împărtăşesc taina dreptei credinţe?
Iata ce spune prima parte a Canonului 72 al Sinodului VI ecumenic:
link: ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie ... -VI_ec.pdfSă nu se îngăduie ca bărbatul ortodox să se lege (prin căsătorie) cu femeia eretică, nici ca femeia ortodoxa să se unească (prin căsătorie) cu un bărbat eretic, ci de s-ar şi vădi că s-a făcut un lucru ca acesta de către vreunul dintre toţi, căsătoria (nunta) să se socotească fără de tărie, şi căsătoria (însoţirea nelegiuită) să se desfacă - căci nu se cade a amesteca cele ce n-au amestecare, nici oii să se împerecheze cu lupul, şi nici părţii lui Hristos cu soarta (ceata) păcătoşilor; iar dacă cineva ar calea cele orânduite de noi, să se afurisească.
Mai pe scurs, din cîte înteleg eu: se interzice căsătoria dintre un creştin şi un necreştin.
Întrebările mele:
1. Unui ortodox care crede cu adevărat în Dumnezeu, frecventează Biserica în fiecare Duminică, participa la Euharistie, i se permite să se căsătorească cu o persoană care doar a fost botezata în Biserica Ortodoxă, însă nu frecventează Biserica, sau poate o frecventează de două ori pe an (de Crăciun şi de Paşti) şi în viaţa sa la modul pactic nu se prea vede că respectiva persoana crede în Dumnezeu, sau chiar dacă crede, mai mult la nivel teoretic?
Miezul intrebării: un creştin ortodox "practicant" poate să se căsătorească cu un creştin ortodox "nominal" ??
2. Şi de fapt întrebarea de fapt se duce şi mai profund: este o asemenea persoană un creştin ortodox?
3. Dacă da, atunci conform învăţăturii Bisericii Ortodoxe: cine sunt "necredincioşii" cu care un creştin ortodox nu are voie să se căsătorească? (în afară de eretici)
Multumesc mult.