Mesaj necititde protosinghel » 16 Aug 2012, 15:29
Scurtă istorie a sărbătorii Adormirii Maicii Domnului:
Primele informaţii despre Adormirea Maicii Domnului le aflăm din scrierile lui Meliton de Sardes (sec. 2), Epifanie de Salamina (sec. 4), Juvenalie al Ierusalimului (sec. 5) şi Pseudo-Dionisie Areopagitul (sec. 5). Toate aceste izvoare, precum şi altele necunoscute (inclusiv apocrife), au fost adunate şi sintetizate de Nichifor Calist Xanthopol (isihast, sec. 14), care a scris o istorisire mai amănunţită a acestei sărbători.
În Apus, conform Sacramentariului papei Gelasiu (sec. 5), sărbătoarea era deja cinstită pe 15 august; la fel şi în Răsărit, dar nu cu un fast deosebit. Abia în anul 595, împăratul Mauriciu, în cinstea biruinţei asupra perşilor cu mijlocirea Maicii Domnului, a făcut ca această sărbătoare să fie generalizată şi cinstită cu mult fast, compunându-se imne şi cântări, pe care deja le regăsim în Lecţionarul georgian din sec. 7.
Tipicurile Constantinopolitane din sec. 9-11 ne dau amănunte despre slujba Adormirii, iar unele dintre ele vorbesc deja de "după-prăznire", cu Odovanie la 3, 4 sau chiar 8 zile. Tipicul Mănăstirii Sf. Sava generalizat în tot spaţiul ortodox (în sec. 13-14), prevede ca în Mănăstiri să se facă Priveghere (Vecernie + Litie + Utrenie, fără să amintească de Prohod), iar Odovania să se facă a 8-a zi.
Înainte de Praznicul Adormirii M.D., Biserica a rânduit un post de 2 săptămâni (1-14 august). O primă mărturie despre acest post, chiar dacă indirectă şi un pic confuză, o avem de la Sf. Leon al Romei (sec. 5), iar generalizarea acestui post s-a făcut în sec. 11-12.
Puţină istorie a Prohodului Maicii Domnului:
În rânduiala ierusalimiteană a Utreniei duminicale, încă din vechime se citea sau se cânta Psalmul 118. De prin sec. 8-9, unele stihuri ale acestui psalm au fost secundate de anumite tropare, care au primit numele de "Binecuvântările Învierii", întrucât primul tropar se cânta abia după stihul 12 ("Binecuvântat eşti, Doamne.."), care a rămas mai târziu ca singurul stih chiar şi pentru troparele următoare. Se pare că la acea etapă, toate stihurile intermediare erau citite şi numai cele de dinaintea troparelor erau cântate. (În Athos, în duminicile când nu se cântă Polieleu (Psalmii 134 şi 135, integral), Ps. 118 încă este citit înainte de Binecuvântări, ca o a treia Catismă, aşa cum şi prevede Tipicul actual.)
Rânduiala Utreniei din Sâmbăta Mare (cântată în Vinerea Mare seara) avea şi ea Ps. 118 cu "Binecuvântările Învierii", dar de prin sec. 14, "Binecuvântările" au fost plasate la sfârşit, iar între stihurile Psalmului 118 au fost intercalate tropare despre îngroparea Domnului Hristos. Unii specialişti consideră că evlavia de a cânta prohodirea Mântuitorului a început imediat după recontruirea complexului eclesial de la Mormântul Domnului sub cruciaţi (1130-1147).
În cazul altor sărbători, indiferent de rangul lor: ale Mântuitorului, Născătoarei sau Sfinţilor, în loc de Ps. 118 au început să fie aleşi alţi psalmi, la care se adăugau imne de preamărire (megalinarii = mărimuri), inclusiv la Praznicul Adormirii, care are Mărimuri (obişnuite).
Prin sec. 15, odată cu completarea Prohodului Mântuitorului cu strofe după numărul stihurilor din Ps. 118, la Ghetsimani Mărimurile obişnuite au fost înlocuite cu tropare asemănătoare Prohodului Mântuitorului şi însoţite de acelaşi Ps. 118. În sec. 16, numărul troparelor a fost completat (probabil de Manuil al Corintului), imitând forma şi ideile Prohodului din Sâmbăta Mare. Prin sec. 16 se observă încercări de răspândire a acestui Prohod în toată lumea ortodoxă, dar fără prea mult succes, întrucât melodiile erau extrem de lente (nu ca cele de acum), iar Tipicul nu prevederea nici o modalitate de încadrare a Prohodului în Utrenie, ci doar Mărimurile şi Evanghelia înainte de Canoane (nu după Doxologie ca în Sâmbăta Mare). Tocmai de aceea, o indicaţie tipiconală a staroverilor îl introduce după cântarea a 6-a a Canonului, fără să dea detalii sau textul acestuia.
Prin sec. 18 încep contactele mai strânse ale ruşilor şi românilor cu Ţara Sfântă, iar după 1821 (etheira / elefteria) - şi a grecilor. Atunci în spaţiul ortodox apare ideea de a sluji Liturghia Sf. Iacov (care chipurile s-a slujit neîntrerupt la Ierusalim, ceea ce nu este corect) şi de a imita întocmai Prohodul Maicii Domnului de la Ghetsimani. Cu ocazia aceasta au fost făcute primele traduceri integrale ale Prohodului Maicii Domnului (1820 în română, de Ion Pralea; 1845 în rusă, de M. Holmogorov), completându-se şi cu o variantă marilogică a Binecuvântărilor (a căror provinienţă nu o cunosc).
Sf. Filaret Drozdov, mitropolitul Moscovei instituie (probabil în 1845-46) la "Schitul Ghetsimani" de pe lânga Lavra Sf. Treime să fie prăznuită "Învierea şi Înălţarea Maicii Domnului" în data de 17 august (a 3-a zi după Adormire), iar Prohodul să se cânte în ajunul datei de 17. Această nouă sărbătoare n-a apucat să fie generalizată, mai ales datorită polemicilor legate de dogma mariologică a Vaticanului din 1854, dar obiceiul de a săvârşi Prohodul a treia zi după Adormire s-a păstrat la ruşi până astăzi. Românii şi Grecii însă, aşa cum e obiceiul şi la Ghetsimani, îl cântă în ajunul Adormirii Maicii Domnului, în cadrul Privegherii (unind Vecernia cu Utrenia).
Personal (dar nu numai eu) consider că toate aceste paralele dintre Sâmbăta Mare şi Adormirea Maicii Domnului, mai ales în varianta lui Filaret Drozdov, sunt exagerate şi nejustificate. Slujba Adormirii Maicii Domnului întruneşte un conţinut imnografic mai mult decât suficient pentru preaslăvirea Născătoare de Dumnezeu şi a slăvitei sale treceri la Domnul şi nu mai e nevoie şi de Prohodul ei.
Deci să rămână în cult numai Prohodul Domnului din Sâmbăta Mare.
Indicaţii tipiconale:
Acolo unde se doreşte cântarea Prohodului Maicii Domnului + acele (dubioase) "Binecuvântări", se recomandă următoarea rânduială:
- La Dumnezeu este Domnul se cântă troparul Praznicului de 3 ori, apoi imediat începe cântarea Prohodului cu Ps. 118.
- După "Binecuvântările" speciale se zice ectenia obişnuită, se pot cânta toate Sedelnele Mineiului (lăsate după necitirea Catismelor de rând), apoi Antifon I al gl. 4, Prochimenul, Evanghelia şi restul rânduielii Utreniei (deja fără Polieleu, Cuvânt bun, Mărimuri sau altceva).
- După Doxologie se înconjoară biserica cu Epitaful, apoi este pus tot în mijlocul bisericii şi în timp ce se cântă troparul se face cădire în jurul epitafului. Urmează ecteniile şi apolisul. Liturghia a doua zi.
Alte variante tipicoanel nu văd (deşi nu exclud că ar fi, dar cu siguranţă mai complicate şi obositoare).
P.S. Unele informaţii mi-a fost greu să le găsesc, dar mă bucur că în cele din urmă, absolut neprevăzut, am scris acest scurt studiu istorico-liturgc. Dacă cunoaşteţi ceva detalii suplimentare, vă rog să mi le spuneţi, ca să completăm aceste date, la moment unice în liturgica românească.