sambata trecuta din a doua saptamana din Post, a fost Dumnezeu este Domnul sau Aliluia?In sambata Acatistului si sambata lui Lazar se canta Dumnezeu este Domnul
Preacuvioase parinte, problema nu este in ceea ce priveste cartea Triodului, ci in faptul ca in Tipicul grecesc al lui Violaki, scrie ca in sambata a doua, a treia si a patra se canta dumnezeu este Domnul la utrenie... Deci cum sa interpretam acest lucru?Eu cred că, din moment ce puneţi astfel de întrebări, aveţi tangenţă cu această carte (Triodul).
Şi atunci de ce nu faceţi efortul să vă uitaţi chiar acolo ce este indicat pentru fiecare din aceste zile?!
Acest Tipic nu este normativ, cel puţin pentru noi şi e destul de contestat chiar şi de greci. Are multe greşeli şi neconcordanţe cu celelalte cărţi de cult.Preacuvioase parinte, problema nu este in ceea ce priveste cartea Triodului, ci in faptul ca in Tipicul grecesc al lui Violaki, scrie ca in sambata a doua, a treia si a patra se canta dumnezeu este Domnul la utrenie...
Nu necesită prea multe interpretări. Facem cum scrie Triodul.Deci cum sa interpretam acest lucru?
Multumesc pentru explicatii.Apropo, la greci se mai obşnuieşte ca în primele 4 sâmbete să se cânte câte o parte din Acatistul Maicii Domnului, iar în Sâmbăta a 5-a integral (ca la noi). Asta tot putea să atragă după sine această schimbare, deşi acelaşi Violoakis, din câte-mi amintesc, rânduia acest fragment de Acatist vineri seara la Pavecerniţă.
În faţa procesiunii se merge de fapt cu o altă cruce, din setul praporilor, iar cea care a stat în spatele Epitafului poate să rămână în mijlocul bisericii, dar poate să fie dusă în Altar. E greu de spus, pt că aceasta e o rânduială mai nouă, inventată de greci, numai că ei au o cruce specială de pe care se poate lua chipul lui Hristos Răstignit şi i se dă cuiva (tot cleric sau paraclisier) într-un giulgiu, rămănând Crucea goală şi deja epitaful.Atunci cand se inconjoara biserica in Vinerea Mare cu Epitaful este corect ca in capul procesiunii sa mearga cineva cu Crucea care a fost scoasa in Joia Mare? Iar Crucea care in practica se duce inapoi in Altar la Stihoavna nu ar fi mai corect sa ramana in fata Epitafului inclusiv la prohod?
În Postul Mare, pomeniri generale ale morţilor se fac doar în Sâmbetele 2-3-4 din Postul Mare. Iar pomeniri particulare nu se fac de la Florii până la Duminica Tomii.Cand se face ultima pomenire de morti in Perioada Triodului? Sambata lui Lazar, Joia mare...? (Unii pun ori asa ori asa). Am citit in Panihida ca daca sambata avem inainte sau dupa serbare, sfant cu polieleu sau cu doxologie, nu se fac parastase.
Dar cu ce ocazie să se facă? Nici în prima săptămână a Postului Mare, nici în cea a lui Lazăr tot nu se face! Nu văd nicio o problemă.De ce in Sambata ascetilor nu se face pomenire de morti?
1. Articolul reprezintă o noutate absolută dpdv ştiinţific. Mă bucur f. mult pt acest lucru şi aştept cât mai multe (dar cu mai puţine greşeli ortografice).Am gasit articolul acesta. Mi s-a spus ca nu exista nicio indicatie ca nu ar fi bine sa nu se faca pomeniri de morti. Azi s-au facut parastase in toate bisericile din orasul meu.
M-am gândit şi eu la chestia asta, şi chiar am discutat-o cu p. Macarie. Până la urmă nu e o chestie atât de relevantă, chiar dacă speculaţii se pot face multe. Cel puţin aşa văd eu, ca să anticipez unele replici pro-simbolistice.Aş vrea să aprofundăm cele scrise de părintele Makarios Simonopetritul în Triodul explicat, pp 124-127.
Pe scurt, el spune că în Postul Mare ziua liturgică începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
În nota editorului este scris:
Din nefericire, în Triodul românesc actual, revizorii au modificat arbitrar această ordine inversată a zilei liturgice în Postul Mare (Utrenie- Vecernie) din Triodul original grec, uniformizînd-o şi aliniind-o la ordinea zilei liturgice obişnuite (Vecernie-Utrenie), ceea ce trădează faptul că nu i-au înţeles semnificaţia.
Tipicul de acum prevede ca la Sfinţii cu Polieleu, Vecernia lor să se facă şi în ajun şi a doua zi, unită cu Liturghia. Deci de 2 ori aceeaşi Vecernie. Din acest pdv, aveţi perfectă dreptate. Îndreptarea problemei ar duce la o slujire corectă. Dar pentru cei conştienţi, asta ar fi posibil şi acum, că nu e mare lucru de inversat.Eu zic că este o chestiune relevantă care ne-ar ajuta mult pentru o slujire mai corectă. De pildă, fiindcă tot se apropie cei 40 de mucenici, am pune la Liturgia Darurilor înainte sfinţite stihirile lor din minei, nu pe ale Sf. Codrat, fără nici un rost.
Am verificat încă o dată şi observaţia e corectă. Eu doar am spus că "simbolismul" nu e atât de relevant, aşa cum îl explică p. Macarie. Avantajul unei ediţii corecte e mai mult de ordin tipiconal şi e legat se slujirea Liturghiei Înaintesfinţitelor seara. Deci ca să se împărtăşească cineva la Sfântul X, el nu vine în ajun, ci în seara zilei când Sfântul este pomenit. Cel puţin aşa văd eu lucrurile...Întrebarea mea este: sunt într-adevăr slujbele ciclului zilnic din Triodul grecesc dispuse altfel decît la noi ?
Este adevărată constatarea editorului citat, cum că Triodul românesc încurcă ordinea firească a Postului de dragul uniformizării ?
Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori