Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Tot ce ţine de sărbătorile bisericeşti şi calendarul Bisericii Ortodoxe. Abordare istorico-liturgică şi exegetică
Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:
Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde Pr Haralambie » 03 Noi 2014, 22:40

Astăzi 3 Noiembrie, s-a praznuit cu doxologie mare sfintirea biserici sfantului mare mucenic Gheorghe din Lida, construita de sf. Constantin cel Mare, care practic nici nu mai există. Adica biserica actuala este construita la anul 1871 si nu are nici o legătură cu aceasta data de sfintire. Am înțeles, aceasta este o relicva care trebuie pastrata doar la nivel de sinaxar nu de praznuire.

Dar, ca si in cea mai mare perioada a anului, Canoanele au Catavasiile Bunei Vestiri. Aceste Catavasii mie mi se par nepotrivite a se pune inafara praznicului Bunei Vestiri. Adica cum poti sa te pronunti nerealist,, Inteleptii de Dumnezeu care faceti acest praznic dumnezeiesc si cu totul cinstit al Maicii lui Dumnezeu...", Sau Catavasia 9,, Tot neamul pământesc să salte, cu duhul fiind luminat, si sa prăznuiască firea minților celor fara de trup, cinstind sfanta praznuire a Maicii lui Dumnezeu..." Care praznuire a Maicii lui Dumnezeu? Ce legatura are au cu ziua de azi si cu cea mai mare perioada a anului?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde protosinghel » 04 Noi 2014, 16:03

Astăzi 3 Noiembrie, s-a praznuit cu doxologie mare sfintirea biserici sfantului mare mucenic Gheorghe din Lida, construita de sf. Constantin cel Mare, care practic nici nu mai există. Adica biserica actuala este construita la anul 1871 si nu are nici o legătură cu aceasta data de sfintire. Am înțeles, aceasta este o relicva care trebuie pastrata doar la nivel de sinaxar nu de praznuire.
Clar că un asemenea eveniment nu trebuie să se mai regăsească pe paginile Mineiului decât, cel mult, în Sinaxar.
Dar, ca si in cea mai mare perioada a anului, Canoanele au Catavasiile Bunei Vestiri. Aceste Catavasii mie mi se par nepotrivite a se pune inafara praznicului Bunei Vestiri. Adica cum poti sa te pronunti nerealist,, Inteleptii de Dumnezeu care faceti acest praznic dumnezeiesc si cu totul cinstit al Maicii lui Dumnezeu...", Sau Catavasia 9,, Tot neamul pământesc să salte, cu duhul fiind luminat, si sa prăznuiască firea minților celor fara de trup, cinstind sfanta praznuire a Maicii lui Dumnezeu..." Care praznuire a Maicii lui Dumnezeu? Ce legatura are au cu ziua de azi si cu cea mai mare perioada a anului?
Da, eu tot n-am înţeles niciodată logica lor în alte 2 mai perioade a anului, vara şi toamna, dar cred că simpla constatare nu ajută la nimic. Trebuie să găsim sau să compunem altele, eventual pe glasul 1 sau 5 (din KE), că sunt mai frumoase. Aveţi vreo propunere?

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde Pr Haralambie » 05 Noi 2014, 19:36

Trebuie să găsim sau să compunem altele, eventual pe glasul 1 sau 5 (din KE), că sunt mai frumoase. Aveţi vreo propunere?
S-ar putea ca aceste Catavasii ale Bunei Vestiri sa fi ramas dintr-o vreme cand canonul Bunei Vestiri era asociat cu alte canoane din minei sau Octoih si folosot in mod curent in perioadele extrapraznicale. Apoi acestea iesind din uz, sau inlocuindu-se cu canoanele existente ale Maicii Domnului, au ramas doar Catavasiile...E doar o presupunere.

Pai, am putea folosi din Octoih irmoasele de la Canoanele Invierii pentru duminici, specifice fiecarui glas, chiar daca tematica acestora este orientata spre cantarile biblice, a lui Moise.
M-am gandit pentru duminici la irmoasele canonului Invierii, dar am retinere pe de alta parte pentru a nu rutiniza prin prea multa obisnuinta cu aceste cantari, si astfel se diminuează farmecul perioadei pascale, mai ales ca acestea se canta totusi mai mult timp, pana la Inaltare. M-am gandit si la cele ale Inaltarii/ Pogorarii Duhului Sfant, totusi raman la prima varianta.
Cred ca ar trebui compuse Catavasii pentru mucenici si cuviosi, in general, caci doar vreo câțiva sfinti au Catavasii personalizate...

Personal nu ma consider specialist in poetica sau imnografie, dar daca voi reusi ceva compuneri, le voi aduce spre analiza aici.
Apropo, ,,Catavasis," înseamnă ,, a coborâ din străni". Aceasta coborâre era pentru că, căntăreții din amândouă strănile să cânte simultan cantarea ( Catavasia) care incheia canonul, sau pentru solemnitatea cantarii?

Citesc in Arhieraticon, editia 1993, la note, cu privire la sfintirea Biserici Noi, spune asa. Se cuvine a sti ca Nu se fac sfintiri de biserici la praznicele Domnului, ale Nascatoarei de Dumnezeu, ale sfintilor cu Polileu, la odovaniile praznicelor sau la inainte-praznuirea lor, si nici in ziua aleasa ca hram a bisericii care se sfințește. Ce parere aveti?
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde protosinghel » 06 Noi 2014, 00:51

S-ar putea ca aceste Catavasii ale Bunei Vestiri sa fi ramas dintr-o vreme cand canonul Bunei Vestiri era asociat cu alte canoane din minei sau Octoih si folosot in mod curent in perioadele extrapraznicale. Apoi acestea iesind din uz, sau inlocuindu-se cu canoanele existente ale Maicii Domnului, au ramas doar Catavasiile...E doar o presupunere.
Nu se cunosc date care ar putea valida această presupunere. Cred că totul porneşte de la evlavia faţă de MD, iar singurele Catavasii închinate ei sunt anume acestea. Chiar şi cele de la Adormirea MD sunt identice şi doar cuvântul "naştere" este înlocuit cu cuvântul "adormire".
O altă posibilă explicaţie vedeţi mai jos...
am putea folosi din Octoih irmoasele de la Canoanele Invierii pentru duminici, specifice fiecarui glas, chiar daca tematica acestora este orientata spre cantarile biblice, a lui Moise.
Se pare că asta era vechea rânduială, căci şi la praznice Catavasiile nu sunt decât irmoasele primelor canoane sau, la unele, este rânduit ca drept Catavasii să fie folosite irmoasele ambelor canoane.
Tematica biblică mai pronunţată este chiar un lucru bun.
Cred ca ar trebui compuse Catavasii pentru mucenici si cuviosi, in general, caci doar vreo câțiva sfinti au Catavasii personalizate...
Sărbătorile sfinţilor nu au Catavasii. În general doar cele ale Mântuitorului (dacă ţinem cont ce faptul că şi Bunavestire este de fapt praznicul Întrupării Mântuitorului, chiar dacă multe imne o cinstesc pe MD).
Nu cred că putem inventa ceva în acest sens.
Apropo, ,,Catavasis," înseamnă ,, a coborâ din străni". Aceasta coborâre era pentru că, căntăreții din amândouă strănile să cânte simultan cantarea ( Catavasia) care incheia canonul, sau pentru solemnitatea cantarii?
Katavasis=coborâre. De unde şi pentru ce? - rămâne de văzut.
Catavasiile Naşterii Domnului vorbesc despre coborârea/smerenia Fiului lui Dumnezeu care S-a făcut om şi, deci, a coborât printre oameni. La fel şi cele ale Buneivestiri. Catavasiile Învierii Domnului vorbesc despre coborârea lui la iad. Cele ale Botezului - despre coborârarea la Iordan. Cele ale Cinzecimii - despre coborârea Sf. Duh.
Dar clar că la unele nu se potriveşte acest gen de interpretare şi, mai ales, la Catavasiile Înălţării. De aceea, tot sensul "tehnic" pare mai plauzibil. Dar mai sunt şi unii care spun că termenul de "katavasis" a fost folosit la început doar cu referire catavasiile Naşterii Domnului sau cele ale Buneivestiri (ceea ce ar putea să justifice şi generalizarea lor în timpul anului), după care a fost folosit şi cu referire la alte irmoase.
Citesc in Arhieraticon, editia 1993, la note, cu privire la sfintirea Biserici Noi, spune asa. Se cuvine a sti ca Nu se fac sfintiri de biserici la praznicele Domnului, ale Nascatoarei de Dumnezeu, ale sfintilor cu Polileu, la odovaniile praznicelor sau la inainte-praznuirea lor, si nici in ziua aleasa ca hram a bisericii care se sfințește. Ce parere aveti?
Bine, la praznicile Domnului şi, cel mult, ale Maicii Domnului pot să mai înţeleg. Nu se vrea umbrirea lor cu un eveniment de importanţă locală (deşi e discutabil). Dar interdicţia în celelalte zile şi mai ales la hram, chiar mi se pare o prostie. Păi, în trecut, bisericile n-aveau hram (patron). Sărbătoarea bisericii erau chiar ziua în care aceea a fost sfinţită.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde Pr Haralambie » 06 Noi 2014, 23:48

Katavasis=coborâre. De unde şi pentru ce? - rămâne de văzut.
Catavasiile Naşterii Domnului vorbesc despre coborârea/smerenia Fiului lui Dumnezeu care S-a făcut om şi, deci, a coborât printre oameni. La fel şi cele ale Buneivestiri. Catavasiile Învierii Domnului vorbesc despre coborârea lui la iad. Cele ale Botezului - despre coborârarea la Iordan. Cele ale Cinzecimii - despre coborârea Sf. Duh.
Dar clar că la unele nu se potriveşte acest gen de interpretare şi, mai ales, la catavasiile Înălţării. De aceea, tot sensul "tehnic" pare mai plauzibil. Dar mai sunt şi unii care spun că termenul de "katavasis" a fost folosit la început doar cu referire catavasiile Naşterii Domnului sau cele ale Buneivestiri (ceea ce ar putea să justifice şi generalizarea lor în timpul anului), după care a fost folosit şi cu referire la alte irmoase.
Interesanta explicatia care o aduceti. Eu am citit in Liturgica lui Mitrofanovici, el spune ca, Irmosul care se pune la sfarsitul fiecarei ode, se numeste Catavasie, ce inseamna pogorare, iesire, pentru ca la cantarea catavasiei ies amandoua stranele din starea lor de rând a locurilor lor, pasesc in mijlocul biserici si o canta la un loc, sau chiar si fără unirea ambelor strane se canta in mijlocul biserici. El da si o nota de trimitere.
Eu nu inteleg de ce trebuie cântată din mijlocul biserici...
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Relicve liturgice. Ce scoatem, ce lăsăm?

Mesaj necititde protosinghel » 07 Noi 2014, 02:26

Eu am citit in Liturgica lui Mitrofanovici, el spune ca, Irmosul care se pune la sfarsitul fiecarei ode, se numeste Catavasie, ce inseamna pogorare, iesire, pentru ca la cantarea catavasiei ies amandoua stranele din starea lor de rând a locurilor lor, pasesc in mijlocul biserici si o canta la un loc, sau chiar si fără unirea ambelor strane se canta in mijlocul biserici. El da si o nota de trimitere.
Eu nu inteleg de ce trebuie cântată din mijlocul biserici...
De obcei athoniţii respectă astfel de indicaţii tipiconale (plus că ştiu şi sensul termenilor), dar nu i-am văzut să coboare din strană sau, mai ales, să cântă catavasiile din mijlocul bisericii.


Înapoi la “Sărbători şi perioade liturgice. Slujbe specifice”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX