Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu

Despre cărţi, veşminte, obiecte bisericeşti şi multe alte lucruri care nu se încadrează la alte categorii
David33
Mesaje:29
Membru din:05 Oct 2009, 17:09
Confesiune:ortodox
Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu

Mesaj necititde David33 » 29 Aug 2010, 16:32

Blagosloviti! Prea Cuv. Parinte care este forma corecta dpdv dogmatic al adresarii catre Maica Domnului: miluieste-ne sau mantuieste-ne. la noi covarsitoarea majoritate a bisericilor folosesc miluieste-ne, pe cand in Athos (de pilda) se zice mantuieste-ne!.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu

Mesaj necititde silvestru » 29 Aug 2010, 17:19

Blagosloviti! Prea Cuv. Parinte care este forma corecta dpdv dogmatic al adresarii catre Maica Domnului: miluieste-ne sau mantuieste-ne. la noi covarsitoarea majoritate a bisericilor folosesc miluieste-ne, pe cand in Athos (de pilda) se zice mantuieste-ne!.

Mantuieste-ne este forma corecta
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu

Mesaj necititde protosinghel » 29 Aug 2010, 19:23

Blagosloviti! Prea Cuv. Parinte care este forma corecta dpdv dogmatic al adresarii catre Maica Domnului: miluieste-ne sau mantuieste-ne. la noi covarsitoarea majoritate a bisericilor folosesc miluieste-ne, pe cand in Athos (de pilda) se zice mantuieste-ne!.
Redactarea românească actuală a acestei cereri şi a stihului - miluieşte-ne în loc de mântuieşte-ne - este greşită.
Bineînţeles, cererea de mântuire adresată Maicii Domnului nu trebuie înţeleasă în sens juridic sau aşa cum afirmă o teologumenă romano catolică, că Maica Domnului ar fi „împreună mântuitoare” cu Hristos. Mântuirea, aşa cum a învăţat Biserica Ortodoxă dintotdeauna şi după cum reiese şi din termenul grecesc σωτηρία, trebuie înţeleasă ca izbăvire, apărare, ajutor, vindecare etc. – ceea ce nu este deloc impropriu de a cere şi de la Născătoarea de Dumnezeu. Ba chiar e greşit faptul de a cere milă de la Născătoarea de Dumnezeu, singurul izvor al milei fiind Dumnezeu. Însăşi Maica Domnului a „beneficiat” de mila lui Dumnezeu, mila fiind aici aproape sinonimă cu harul. Menţionăm că doar B.O.R., înţelegând juridic şi scolastic termenul de „mântuire”, a schimbat (în secolul al XX lea): Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi cu ...miluieşte ne pe noi. Toţi ceilalţi ortodocşi au păstrat prima variantă.

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje:175
Membru din:10 Mar 2010, 21:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:muzică corală, profesor de religie
Localitate:Republica Moldova

Re: Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu

Mesaj necititde IEREU » 29 Aug 2010, 21:55

Sunt curios, care in ce imprejurari s-a facut modificarea? Inclin sa cred ca din dialog inter-confesional. Poate stie cineva ceva mai concret. Anume cultele neo/protestante inteleg mantuirea exclusiv juridic si doar Dumnezeu o poate oferi.
Pe de alta parte vad un element scolastic in intreaga ortodoxie. Adica pe Dumnezeu Il adoram, pe Maica Domnului o preacinstim, iar pe sfinti doar ii cinstim. Din aceste considerente a aparut si diferientierea aceasta de adresare.
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)


Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX