Era un obicei la bizantini, ca o biserică din fiecare oraş mare să fie tot timpul deschisă, inclusiv pe timp de noapte, şi dacă vreun infractor urmărit de forţele de ordine reuşea să se ascundă în biserică (unii vorbesc chiar de altar), el era într-un fel aminstiat. De multe ori însă, după ieşirea din biserică (care nu putea fi amânată la nesfârşit), infractorul era prins şi pedepsit. Erau însă şi multe cazuri când principiul era respectat.1. Ce înseamnă că cele trei porți de la nord erau pentru accesul celor care solicitau ”adăpost spiritual” ?
Experţii care stăpânesc tehnicele moderne de descoperire a straturilor inferioare, nu prea au acces la Sf. Sofia, dar se parcă că încă multe am putea vedea.2. Turcii au acoperit mozaicurile cu tencuială în prima fază, iar mai târziu au distrus o bună parte din ele, cum ar fi Pantocratorul cupolei ? Mai sunt azi mozaicuri ce așteaptă să fie degajate de tencuială ?
Se pare că da, şi numai Sinodul Quinisext a avut loc într-o sală boltită (Trullo) din palatul imperial.3. Sinoadele V și VI Ecumenice s-au ținut în Sfânta Sofia ? Și mai precis, unde ? În sala sinoadelor de pe galeria sudică ?
La Sf. Sofia, lucrul acesta s-a realizat la întoarcerea din 1261, după Cruciada a IV-a. Atunci au avut loc şi alte schimbări...4. În ce secol s-a transferat ritualul proscomidiei din schevofilachion în interiorul Bisericii ?
Bineînţeles şi Vecernia şi Utrenia. Mai mult decât atât, la Vecernie se imitau procesiunile de la Ierusalim, când skevofylakion-ul îndeplinea rolul Golgotei, iar baptisteriul - pe cel al Sf. Mormânt.5. Aici se țineau și Vecernia și Utrenia, sau doar Liturghia ?
Nu cunosc detalii, dar din câte am citit mi s-a creat impresia că aşa ceva nu exista. Mai ales că oraşul era destul de mare şi transport public nu exista...6. Existau sărbători când toată suflarea se aduna în Sf. Sofia, sau celelalte biserici ale Cetății funcționau fără încetare ?
Pierdelele se deschideau şi se închideau în anumite momente, toate deodată, prin ridicare în sus. Există mărturii că uneori erau închise doar pe jumătate, deşi nu ştiu cum arăta asta.7. În timpul Liturghiei altarul rămânea închis cu perdele sau deschis ?
La "Sfinte Dumnezeule" tot clerul se aşeza "fiecare în rândul cetei sale". Clericii stăteau acolo până la sfârşitul Omiliei şi numai la citirea Evangheliei stăteau în picioare. Sintronul era şi "catedra" patriarhului, adică locul în care patriarhul era intronizat.8. La ce anume servea Sintrononul ?
Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.9. E adevărat că Patriarhul citea Evanghelia din tronul cel de sus, iar diaconul din amvon o relua stih cu stih ?
Istoria vorbeşte doar de câteva slujbe solemne pe an, la care participa împăratul. Ele erau la marile sărbători şi nu doar la Sf. Sofia, ci şi în alte biserici din Constantinopol: Sf. Irina, Sf. Apostoli, Vlaherne, Serghie şi Vah, Studion ş.a. Împăratul stătea în "metatoriu" şi împreună cu suita putea ocupa un balcon întreg al bisericii.10. Cît de des se împărtășeau împărații ?
Cu tot cu împărtăşirea mulţimilor - în jur de 2 ore. Dar la aceasta se puteau adăuga diferite procesiuni înainte şi după Liturghie, care pentru bizantini nu erau mai puţin importante. Unele dintre acestea porneau de la hipodrom sau din alte locuri publice.11. Cât de mult dura Liturghia patriarhală ?
Această tradiţie se păstrează până astăzi în Sf.Munte, la Vecernia supranumită "a 2-a Înviere", când clericii stau rând pe rând până la uşa katolikonului, repetând fiecare stih în diverse limbi.Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.
Dar se știe cît de des se împărtășeau împărații ?presviter scrie:10. Cît de des se împărtășeau împărații ?
Istoria vorbeşte doar de câteva slujbe solemne pe an, la care participa împăratul. Ele erau la marile sărbători şi nu doar la Sf. Sofia, ci şi în alte biserici din Constantinopol: Sf. Irina, Sf. Apostoli, Vlaherne, Serghie şi Vah, Studion ş.a. Împăratul stătea în "metatoriu" şi împreună cu suita putea ocupa un balcon întreg al bisericii.
Iar la ruşi, pe alocuri, se păstrează chiar în noaptea de Paşti. Făceam şi noi la mănăstirea din Basarabia.Această tradiţie se păstrează până astăzi în Sf.Munte, la Vecernia supranumită "a 2-a Înviere", când clericii stau rând pe rând până la uşa katolikonului, repetând fiecare stih în diverse limbi.Despre asta avem mărturii doar la Paşti, când se spune că diaconii stăteau în coloană până la uşa bisericii şi repetau acelaşi stih.
Am citit un studiu special al lui Taft la această temă şi el spunea că nu ne putem da seama, pt că la slujbele fastuoase împăratul participa relativ rar şi noi doar despre ele şi avem mărturii. Dar în palatele împărăteşti erau mai multe capele cu mai mulţi preoţi şi aceştia se puteau împărtăşi şi în fiecare zi dacă doreau. Taft a citit tot ce s-a putut la această temă şi nu a găsit prea multe informaţii...Dar se știe cît de des se împărtășeau împărații ?
Eu cred că dacă biserica a fost deja sfinţită într-un fel, în ea trebuie să se sfinţească aşa cum este. Anumite schimbări n-ar schimba radical trăirea liturgică. Şi ca să faci Intrarea Mică mai logică, Evanghelia n-ar trebui să o luăm de pe Sf. Masă, ci de undeva din mijlocul bisericii (cel puţin).Ma gândesc și eu de multe ori la construcția acestei biserici, care mi se pare cea mai reușită biserică si încă neegalată.
Oare ar părea deplasat în timpurile noastre, dacă s-ar recupera ceva din practica bisericii din Constantinopol?
............
Este suficient doar staretul/ parohul, să hotarasca anumite schimbari, sau doar cu aprobarea episcopului?
Nu ştiu la ce foloseau dintr-un început, dar după 1261 când grecii au recuperat Sf. Sofia, proscomidiarul s-a mutat în absida mică din stânga, iar skevofylakionul a rămas un simplu depozit pentru Sf. Vase.Semiarcele, alea patru, de la colturile navei, aveau vre-un rol anume, sau faceau parte din planul general al constructiei?
Înapoi la “Generalităţi legate de cultul liturgic ortodox”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori